Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6082 ggr
PatrikD
0

Dryck?

Hej gott folk!

Jag har länge gått och tänkt att jag ska börja lägga om min kost på allvar, skära ner på kolhydrater och gå ner i vikt. Mina största bekymmer är och har varit min förkärlek till potatis, söt dryck (läs läsk/päronsoda) och energidricka. 2-3 - beroende på hur man ser på det - rejäla problem ifall man vill äta en mer hälsosam kost. Potatisen är ju en väl debatterad fråga kan jag tycka även om jag inte riktigt kommit fram till hur jag ska lösa det. Däremot hade jag väldigt svårt att hitta något här om dryck.

Jag är förmodligen mer än lovligt sockerberoende när det gäller drycken vilket gör att allt annat smakar mindre sött än det borde göra då mitt smaksinne är avtrubbat. Päronsodan jag konsumerat innehåller enligt uppgift 10 gram kolhydrater per 100 ml och jag har tidigare konsumerat 1 500 ml om dagen, vilket blir 150 gram rent socker - om jag inte fått fel för mig - som jag formligen hällt i mig.

Jag har försökt att ersätta detta med kolsyrat smaksatt vatten vilket varit periodvist framgångsrikt. Mjölk dricker jag helst inte och juice innehåller mig veterligt lika mycket socker som läsk. Vad kan man egentligen dricka enligt LCHF som smakar gott?

En annan nybörjarfråga jag har är om jag förstått det rätt att man under en övergångsperiod kan behöva något mer protein än tidigare men att det behovet sjunker längre fram när man dessutom blir mätt snabbare?

Är tacksam för alla kreativa svar angående det där med drycken!

Mvh

Patrik D

Wtn3
0

Vatten är egentligen den enda rätta drycken, man kan smaksätta den med citron, lime, eller kanske bär såsom blåbär eller hallon, annars så kanske man kan dricka lightläsk, det är mycket kemikalier i det och för en del räcker det med imitationen av sött för att hälsoeffekterna på kosten skall utebli, men det finns en del som klarar lightläsk utan problem.

Andina
0

När du tar dig in på lchf-banan så kommer ditt behov av läsk att försvinna också! Det är ju ditt sockerbegär som får dig att vilja dricka de söta dryckerna. Förkärleken för potatis kan också delvis bero på ditt socker-/kolhydratbehov.

Ditt avtrubbade smaksinne kommer troligtvis att förändras också, vilket många upplever med denna kosthållning - det som är lite sött nu blir väldigt sött, salt smakar mycket mer salt osv. Så till slut kommer du kanske tycka att en kanna vatten med gurka i är 'lagom' sött.

Vatten - smaksatt eller naturlig är nog det allra bästa ändå!
Om du bestämmer dig för att ge dig en välförtjänt chans att komma ut ur "sockerträsket" så går det oftast ganska snabbt ändå att komma bort ifrån det. Behovet av socker klingar av med hjälp av maten och vanan bryter man ganska lätt trots allt. Det som det hänger på är att du tar ett Beslut! Ta ett beslut att prova i t ex två veckor - följer du det beslutet kommer du nog märka långt innan de två veckorna förflutit att du klarar dig alldeles utmärkt utan sockerbomberna…

Något som dricks mycket och av många är ju äggmjölk. Som finns i ett otal utföranden. Den dricks som varm dryck, som kall dryck (kan ersätta mjölk) eller istället för mjölk/grädde i kaffe/thé.
Hur många trådar som helst om äggmjölk

(Det kanske inte blev så kreativt svar som du önskat… men ändå…)

Stort Lycka till på din lchf-bana!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

fast om man helst inte dricker mjölk kanske man inte heller vill dricka äggmjölk…

soda streamat vatten och lime eller citron i är min favorit, eller några droppar  stevia upplöst i smultronvodka Tungan ute… (spriten är för att stevian ska hålla sig. )

iike
0

Det är länge sen, när jag har varit hit:-(

Nu har jag tagit mig i nacken(vet ej hur många gånger, men det spelar väl ingen roll?)

Håller på och läsa Sten Sture Skaldemans bok, och vill rekomdera åt alla.

Jes, till saken, Du enda raka vägen att gå ner i vikt, att slopar allt socker och äta fett , så drick bara VATTEN inget kolsyrad vatten, bara vatten från kranan<3

Vet, att det är svårt med socker suget, men kämpa på<3

ingnyh1
0

#4 Varför ska man dricka bara VATTEN? inget kolsyrat vatten utan enbart vatten från kranen,,,det finns väl inga kolhydrater i kolsyrat vatten och så lite citron som smak eller har jag fel.

Zepp
0

Köp hem storpack med kolsyrat vatten.. det är säkert inte bra för miljön men inte sämre än läsk.. blir du sugen på dricka så står ju bubbelvattnet där!

Du har nog mest på att vinna att slopa sötdrickorna.. och potatisen kan du väl äta en om dan för att trappa ner.. blir väl jobbigt redan med att slopa drickorna!??

Kör så i minst tre månader och lär dig lite mer om LCHFmat och lär dig dina nya hungerkänslor.. nu när inte fallande blodsocker är främsta signalen!

Här har du lite inspiration;

http://www.lchfmat.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Vatten kan nog ha lite olika smak beroende på var man är. Här i Stockholm har vi ett fantastiskt gott kranvatten, som slår de flesta flaskvatten på alla punkter. Skälet till att dricka vatten är väl närmast att det är vad som släcker törsten.

Det som brukar blandas i vatten är ofta socker, och det kan vara rent förödande för någon som är sockerberoende, och det är väl det andra skälet till att välja rent vatten, eller i alla fall utan socker. Det finns varianter på vad man kan smaksätta med om man vill smaksätta; äppelcidervinäger är ganska populärt, eller som sagt, lite citron. Några lägger i ett par gurkskivor.

PatrikD
0

Tack så mycket för alla svar!

Jag förstår att sockersuget kommer att minska med tiden och att saker kommer att smaka sötare längre fram. Det jag egentligen behöver nu är ju en rimlig övergångslösning kan man säga.

Äggmjölk låter tyvärr inte så lockande och flouriderat kranvatten avstår jag helst också ifrån (vet att vissa flaskor med kolsyrat vatten innehåller flour också). Varför ska man undvika kolsyra förresten?

Jag tackar så mycket för länken, sådan inspiration lär jag behöva! =)

De två bästa kandidaterna till dryck verkar vara vatten som på något sätt att smaksatt med frukt/bär, alternativt kolsyrat smaksatt vatten och eventuellt någon slags smoothie-variant med bär, grekisk yoghurt, grädde och gammeldags mjölk (från länken).

http://www.lchfmat.com/frukost-for-en-vinnare/

Wtn3
0

Finns en tråd om ämnet där vissa invänder med argumentet att kolsyra stimulerar nedre magmunnen att öppna sig vilket leder till att magsäcken töms fortare och att man blir hungrig igen, men gillar man kolsyrat vatten mer är det knappast katastrof att dricka det.

kricko1
0

Låt EKONOMIN bli "morot!!

Det brukar vara ett av de mer slagkraftiga argumenten när allt kommer omkring, oavsett fråga. Personligen anser jag det vara bland det värsta "slöseriet" som tänkas kan när man ser människor fylla kundvagnarna med kubikvis av kolsyrat kranvatten (bara någon annans kran som bedrägligt nog döpts om till 'källa') för extremt dyra pengar och sedan kånka hem och förvara bördan dessutom.

Köp en sodastreamer om du absolut måste ha läskkänsla… lägg därefter alla pengar som blir över när du kolsyrar ditt eget kranvatten i en separat börs. Du kommer att förvånas över hur sanslöst mycket pengar det enkelt går att "förstöra" på vanligt vatten Flört

Enda orsaken som jag personligen skulle kunna se som legitim till att slänga den mängden pengar i "källan" vore att bo utan tillgång till kommunalt vatten, med egen brunn med exv. ett extremt järnhaltigt vatten.

VH!/K.

PatrikD
0

#10: Det tipset har jag fått många gånger och jag har gett sodastreamern otaligt många chanser. Det blir inte i närheten av så gott som ett väl utvalt kolsyrat vatten på flaska.

Det här att vatten på flaska skulle vara så förödande mot miljön medan läsk på flaska inte är det köper jag inte. Läsk konsumeras betydligt mycket mer på flaska än vad vatten gör i jämförelse och vattnet är till skillnad från läsken inte vätskedrivande i samma utsträckning.

Vad har du för belägg för att samtliga vattenflaskor innehåller likvärdigt kranvatten som det jag har i min kran? Det står utskrivet på vissa flaskor ifall de innehåller flour (t ex Ramlösa) medan det inte står det på andra. Om andra företag säljer vatten med flour i utan att skriva det är det i mina ögon i alla fall ett allvarligt brott (bristande konsumentupplysning).

Du skriver att ekonomin ska vara en morot. Någonstans måste vi väl inse att hälsan är en viktigare sådan? Det trodde jag var regel hos LCHF-utövare, varför man exempelvis väljer smör framför margarin osv.

Mvh

Patrik D

kricko1
0

Hej på dig… naturligtvis har jag inga "belägg" för att alla fina, dyra och effektivt (meddelst flashig reklam) marknadsförda flaskvatten är likvärdiga som det vatten som finns i din kran! Jag vet ju rent krasst inte ens om du har tjänligt vatten i din specifika kran…

Nåväl… det är möjligen (i dina ögon) inte i närheten så gott med vanligt hemma-kranvatten, inte ens med sodastreamat sådant… som vattnet i fina flaskan. Men vattnet i flaskan är förmodligen inte heller i närheten så gott som läsken i den andra flaskan… allt är relativt mao. och det är du själv som väljer. Du behöver varken päronsoda eller fiiin-vatten, väljer du att köpa och dricka det ändå så är det ditt val. Oavsett om du sedan hänvisar ditt val till smaklökarna, hälsan, ekonomi, miljöaspekterna eller what ever. Men klart är att det är synnerligen illa för den miljö som påverkar allas vår hälsa att frakta vatten kors och tvärs genom hela landet och inte bara inom detta landet, utan tom. mellan olika länder… det måste vara en av de mest framgångsrika reklamkampanjer som någonsin funnits när man fick svensken i gemen att rata sitt eget (och i förhållande till nästan hela världen i övrigt fantastiska) kvalitetsvatten från kranen, till förmån för buteljerat och i många stycken likvärdigt eller sämre vatten.

Vad som sedan är allenasaliggörande "regel hos LCHF-utövare" tror jag med respekt sagt att du kan glömma. Anledningarna till val av LCHF som kosthållning är förmodligen väldigt spretiga. Även om det finns ett antal argument som framförs oftare än andra. Om det sedan är de enda giltiga argumenten är iaf. inte jag speciellt säker på.

JAUS
0

Jag brukar köpa en back med glasflaskor istället för PET-flaskor det är både billigare och betydligt bättre för miljön, eftersom flaskorna tvättas och återanvänds. Tyvärr finns jordgubb/guava (min favoritsmak) endast i PET-flaska. Rynkar på näsan

Floydian
0

Jag dricker numera mest kranvatten, med is, citron eller hallon i, mer sällan med bubblor. Sedan dricker jag te och kaffe.

På sistone har jag börjat dricka enbart te till många måltider, ex helgfrukosten med äggröra och bacon. Tror britterna är inne på något där….

Lycka till, jag tror du kommer få ganska stora och omedelbara effekter av att sluta med all "sötdricka". Till att börja med blir det nog lite hemskt men det går snabbare än man tror att bli av med sötsuget.

Rapportera gärna vidare här hur det går för dig. Skrattande

[Pennylane1]
0

Återanvänder en gammal tråd:

undrar hur Enbärsdricka skulle bli kolhydratsmässigt, en msk honung är ju inte mycket och den ska ju jäsa så det kanske förbrukas? Låter iaf gott!

Enbärsdricka

1 dl enbär
12 dl vatten
1 tsk malen pomerans
1 msk honung
1 tsk jäst

Lägg enbär och några enkvistar i en gryta. Häll över vattnet och strö i pomeransen. Koka i 20 minuter med locket på.

Mosa bären mot grytans kant. Häll innehållet i grytan genom en sil. Tillsätt honungen och rör om. Låt svalna.

Tillsätt jästen när drickan är ljummen. Täck kärlet med ett lock. Låt drickan stå och jäsa ett par dagar. Skumma av emellanåt. Häll upp på flaskor men de får inte var täta för drickan kan efterjäsa.

nagithas
0

Jag har aldrig varit ett fan av kran vatten jag har hellre druckit mjölk eller läsk. Men en dag bestämde jag mig bara att sluta med dessa sockerbomber och då har jag ändå druckit läsk varje dag(tre glas juice till frukost, 3 liter cola om dagen) och käkat massvis med godis. Jag hade sånt sockerbehov att jag kunde frivilligt klä på mig och gå en halv timme till affären i -25 grader. det spelade ingen roll, sen pulade jag i min godiset på väg hem och var glad och nöjd och "abstinensfri". Jag var ett hemskt socker monster, jag var bara tvungen att ha det.

Sen kom sambon och sa att du kör vi LCHF jag var inte sen att hänga på och undrade också vad tusan jag skulle dricka när jag aldrig tyckt om vatten med citron skivor eller gurkor eller annat tjaffs. Jag trodde aldrig jag skulle klara det. Första veckan med LCHF vad hemsk och jag led fruktansvärt av huvudvärk och kände mig allmänt snurrig. Men andra veckan gick det bättre och jag mådde bättre.

Nu 8 veckor senare skulle jag inte ens komma på tanken att dricka cola zero ens. Vatten är det som är gott nu förtiden. Det är svårt att tänka sig att det kan vara gott, jag gjorde det. Men allvarligt, kan jag klara detta genom att tvärt bara sluta så lovar jag att det kan du också.

Och en hemlis, efter allt socker varje dag så var min mage svullen och jag kände mig som en ballong. (socker sväller i magen) hade diarer varje helg då socker intaget ökade något med en lösgodis påse på runt 40 kronor om dagen både fredag och lördag. Resten av veckan gick jag runt och små fes. Så känner du igen dig med dålig och fisig mage kan jag lova dig att du inte kommer känna av att du ens har en mage, varken hungrig eller fis nödig.

Klarar jag det så klarar du det!!!