Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 11816 ggr
raphanus
0

Restaurang på Södermalm i Stockholm

Jag letar efter en tråd som kanske har blivit borttagen, och jag tror att det var Margareta som tipsade om det jag söker. Det stod om en restaurang på Södermalm i Stockholm där man kunde få bra LCHF-mat. Andrea restaurangtips mottages också tacksammast. Igår åt jag parmesangratinerad marulk på Melanders Fisk och slosade i mig två portionspaket smör. Gott! Riset och brödet lät jag stå.

Margareta
0

BrotherTuck på Götgatan
Vi beställer "kött utan potatis med extra smör"

Numer pensionär i Nynäshamn

raphanus
0

Precis, det var den jag var ute efter. Tack, snälla! Ska prova så snart jag kan!

LillaEmma
0

Det finns ett ställe som heter Chutney på södermalm i stockholm som serverar både vegetarisk och vegansk föda som går att omvända till LCHF. Jag äter alltid deras haloumisallad :)

Margareta
0

På Brother Tuck är det bara att säga till så får man rejält med smör - med eller utan vitlök.

Vi säger alltid "istället för potatis/ris/pasta vill vi ha smör…"

Aniara4
0

Jimmy's Steakhouse borde väl funka bra också? Ja, inte för vegetarianer då, men oss andra carnivorer.

(Jag antar att jag måste sluta rekommendera Crêperie Fyra Knop till alla som frågar efter bra restauranger…? Fundersam )

MaMaMade
0

Åååh, det åt jag också när vi åt på Melanders i somras. Den var *ljuvligt* god!

parisjetaime
0

Jag älskar Brother Tuck men "Bara Vi" på Skånegatan är min favvorest. Dock svårt att äta HF där.. lättaste LC är ju en planka utan potatis men så mysigt ställe!

Tjorvens
0

I närheten av Broder Tuck på Götgatan finns det grekiska snabbmatstället Gyrella. Dit gå¨r jag och köper med mig ett grillspett att äta på vägen ibland.

Annars äter jag främst kebebtallrik bestående av kebabkött och sallad när jag är på stan eller kinabfufféer där jag väljer olika kötträtter och vitkålssallad.

parisjetaime
0

Åh, på Medborgarplatsen? :D Jag älskar de spetten! Förr åt jag gyros ( heter de så? ) men det är ju brödmat och det är ju både gluten och kolhydrater. Cool

Kebabtallrik var en bra idé!

Monsun
0

Jimmy's stekhus - det k'änns som de har socker i sin mat.

Jag vet att Texas Steakhouse har socker i sitt vitlökssmör!! Det äckligaste jag har ätit!!

Tjorvens
0

För intresserade så ligger Gyrella mer åt Skanstullshållet.. Det är en restaurang mittemot Ringen.

parisjetaime
0

Okej då var det inte samma!

Aniara4
0

Igår var jag på Texas Longhorn på St Paulsgatan (strax invid Götgatan) och åt en otroligt god baconlindad oxfilé med bara grönsallad till. Det låg en bit majskolv bredvid, men det är ju ingen som tvingar en att äta upp den. Om de har socker i vitlökssmöret vet jag inte, för jag tänkte inte på att fråga efter extra smör, men det blev rätt mycket fett ändå med baconet tror jag. Alla vid bordet var överens om att köttet var väldigt fint, och äter man en välmarmorerad entrecôte behöver man kanske inte så mycket fett till? Mums var det hursomhelst!

På såna ställen är de ju rätt vana vid att göra individuella anpassningar, köttbiten står i centrum, och sen får man säga hur man vill ha den stekt och vilka tillbehör man vill ha till, så säger man "jag vill ha den medium rare och serverad med en stor smörklick och inget mer" får man säkert precis det utan knot.

raphanus
0

Jo, jag har också varit just där på St Paulsgatan. Personalen är väldigt trevlig och tillmötesgående. Jag brukar be dem skippa majs och potatis och ge mig lite mer sallad i stället. Köttet är av hög klass, men framför allt, och det är tyvärr ganska ovanligt annars, så är kaffet jättegott där. Nu dricker jag inte kaffe länge, men där om någonsin är jag beredd att göra avsteg.

raphanus
0

Igår var jag på Brother Tuck med en kompis och tänkte "nu ska jag ta en rövare", så jag beställde en "Margaretas special". Kyparen verkade vara med på noterna, men frågade för säkerhets skull,  så jag svarade "mycket kött och kryddsmör, ingen potatis". Förvirring uppstod, och det visade sig att kyparen trott att jag sagt "Margarita special", så han trodde alltså att jag ville ha pizza. Jag kände mig dum. Kyparna kan ju naturligvis inte hålla reda på om en eller annan gäst heter Margareta. Men till slut fick jag det jag ville ha, och det var gott!

Tilda-T
0

Bra försök raphanus, det kunde ha funkat, man vet ju aldrig!Flört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

Det var det roligaste jag läst på länge. Jag har så klart inte sagt vad jag heter till kyparen…

Vem vet - den kanske sprider sig…

Stella1
0

Amida, Kolgrillen på Folkungagatan har jättegod mat, men lokalen är inte så mysig att sitta i. Jag köper ofta deras kolgrillade kycklingspett som take-away och ber att få extra sallad istället för ris. Ligger mellan Östgötagatan och Södermannagatan, på södra sidan av Folkungagatan.

sussie
0

#9 Giro på medborgarplatsen är gott är jag inte jättehungrig tar jag den i bröd och äter ur med gaffel (brödet åker i sopen), vill jag ha mer tar jag giro med grekisksallad extra ost och oliver. Igår åt jag en giro i bröd och bad att få oliver till, det gick bra utan extra kostnad!!

anki1
0

Jensens Boef house på Sveavägen. Korsningen Sveavägen Olof Palmes gata. Där fårman bra kött och kan byta ut potatisen mot Coleslaw. till bra priser.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Stella1
0

Generellt borde de flesta indiska restauranger funka. Mycket som serveras är rent kött, man använder smör eller ghee i såserna och det är alltid sallad till maten, ofta med yoghurtdressing. Jag tycker att indierna som har restaurangerna brukar vara hjälpsamma också så det går säkert bra att byta ris mot grönsaker etc.

Någon som har tips på bra indier? Jag går ofta till Hurry Curry på Hötorget. Finns det några bra på Söder?

raphanus
0

Amida håller jag med om. Där är det gott käk. Men JB? Kallar man sig Bøfhus får man nog ha bättre biffar innan man imponerar på mig. Något i förment matväg i närmare släktskap med skosula har jag aldrig träffat på nån annan stans.

greensis
0

#20 Jensens är bra, åt lunch där ibland när jag jobbade i närheten. De tillhör en kedja så det finns flera restauranger.

Sallad, rostade grönsaker som tillbehör. Liten varning för de färdiga såserna, det är socker och annan kemi i dem (har läst innehållsförteckningarna). Välj kryddsmören i stället.

Fabricati diem, pvnc!

Marylojs
0

#21 Känner du för en liten avstickare finns en indier på Lilla Essingen som är riktigt bra och t o m blivit utsedd till en av stans bästa indier av Stockholm City.

cattan
0

Hej!

Jag är  ny här och läser med skräckblandad förtjusning om de möjligheter som finns. Kan jag verkligen som har en övervikt på 40 kg, kan jag med att beställa kött med mycket vitlökssmör extra sallad utan att tro att jag blir hånad och förlöjligad? Eller snarare känna mig löjlig och någon som är värd hån? Jag älskar förvisso smör i alla former men vågar jag tro att det är sant att man kan gå ner i vikt med denna kost?

Aniara4
0

#25 Blir du hånad och förlöjligad av personalen på en restaurang bör du genast kräva att få tala med chefen, gå därifrån, samt meddela alla du känner. Det ingår ju i serveringspersonalens jobb att vara så trevlig och tillmötesgående som möjligt! Tänk på hur mycket svårare personer de har att hantera, arroganta elaka typer, folk med jättekonstiga alleriger, fyllon… Hur svårt kan det då vara att bemöta en artig och trevlig gäst med något ovanliga önskemål?

Om du själv känner dig löjlig är en annan historia, och självklart något du bör försöka sluta med ögonaböj. Men det handlar förmodligen om att bli tillräckligt trygg i valet att äta LCHF. Jag tyckte det kändes knepigt i början och var nog också lite rädd att folk skulle stirra och döma, men nu vet jag ju att jag faktiskt  "bantar" och är stolt över det, och om någon skulle vara så ofin att de ger mig konstiga blickar tycker jag bara synd om dem som inte sett ljuset.

rebens
0

Här på Södermalm kan man nog snart gå in på vilken restaurang som helst utan att personalen höjer på ögonbrynen.

Jag arbetar och bor på Södermalm och äter lunch ute varje dag och min erfarenhet är att det inte är några problem att slippa potatis m m. Extra kryddsmör brukar inte heller vara några problem, eller som vi brukar beställa en extra "klutt", extra skirat smör osv.

Så jag tror att det finns ganska många här som äter LCHF.

raphanus
0

Jepp! Och jag och två KiF:are till ska till Söder på lördag och goffa kryddsmör! Ack, vad gott det ska bli!

Miyu
0

#21 Hurry Curry har gett +50 personer salmonella. Rekommenderas ej. Däremot är lilla charmiga Mother India på Wallingatan trevliga och goda.

Aniara4
0

Igår var jag med familjen och åt söndagsbrunch på Långholmens värdshus. Jag var lite rädd att det bara skulle vara pannkakor och frukt och juice och sånt där, men jag blev positivt överraskad när jag på buffébordet hittade skinka, rostbiff, lufttorkad skinka, salami, knaperstekt bacon, revbensspjäll, prinskorv, äggröra m.m. Lassade på ordentligt, och krönte alltihop med en smörklick  -  hoppas det var smör…

Jag brukar inte längre bli avundsjuk när andra fikar, men jag måste erkänna att jag blängde lite på pannkakstårtan när övriga familjen sen gick loss på desserbordet. Tur att jag redan var mätt!

godivaex
0

Axela , snett mittemot Skrapan mot Skanstullhållet! Mmmmmmm, derars lammrostbiff med rostat vitlökssmör, sås och fettigaste potatisgratängen! Sist jag var där (i fredags) åt jag dock sallad till!

Aniara4
0

AlltomStockholm tipsar om köttrestauranger.

kickelina66
0

Puttar upp den här gamla tråden.

sarwen
0

Var på en fantastisk resurang i går kväll: 406 Estocolmo på Ringvägen. De serverar i princip bara kött med sallad. Och vilket kött sen! En varning dock för stora portioner, på min grillmixtallrik var det ungefär lika mycket som vi lagar åt hela familjen till en måltid…Tungan ute

raphanus
0

#34 - Tack för det tipset!

Iram
0

Oh, tack för tipsen från en som snart ska till storstan!

Coronella
0

Södra Bar på Södra Teatern i Stockholm har på menyn en korvrätt som serveras med en stor portion surkål, en skiva fläsk, smetana (?), och en liten delikat portion rotfrukter. Mycket gott och kändes helt rätt!

Coronella
0

Göta Ark - i ena hörnet av Medborgarplatsen hade LCHF-alternativ på lunchmenyn såg jag när jag gick förbi häromdagen! Måste testas vid tillfälle..