"Hemma på min gata i stan ..."
… eller egentligen i landet där jag bor, är folk så fettskrämda så fettskrämda … Och självklart är de officiella kostråden hämtade från USA, med matpyramid och fullkorn till diabetiker osv osv …
Så nu tänker jag försöka starta en kurs om LCHF. (En bekant frågade om jag gillar att leka Don Quijote …
)
Jag har redan samlat ihop idéer för ca 4 möten, men funderar på om det är något jag missat. Det jag har så långt är, förutom vad man äter och inte äter på LCHF (kommer även individanpassa där det behövs), om insulin & kolesterol, att läsa livsmedelsinnehåll, om forskning (så man kan argumentera med andra).
Och nu skulle jag vilja höra från er - Vad tycker ni är viktigast att förmedla? Vad kan vara överkurs? Etc. Alla synpunkter är hjärtligt välkomna! 
En mening som brukar få folk att stanna upp och lyssna inledningsvis är väl den att "Året efter nyckelhålsmärkningen introducerdes i Sverige så ökade vikten och välfärdssjukdomarna markant bland den svenska befolkningen"… Det liksom ställer hela den tidigare paradigmen om fettsnålt = hälsa på ända..
Ja, jag har tänkt att visa lite statistik, t ex den med hur övervikt och diabetes ökat i USA efter 80-talet. Den visar så bra sambandet med kostråden och vad de gjort för befolkningen. :-)
Mer råd, någon?
Du kan ju alltid använda personliga anekdoter för att fånga intresset. Även om lchf inte handlar bara om viktminskning så är ju före och efter-foton populära i alla bantningssammanhang så kanske man kan locka in de fettskrämda i livsstilen på det viset.
få folk att fundera på hur vi åt på 50 - 60-talet.
kaffekopp blev utbytt mot kaffemugg, tallrikarna blev större, fikabröd vanligare, makaroner o ris gjorde sitt intåg. Juice o saft blev vanligare, affärerna började få större sortiment av frukt, affärerna fick oxå frysdiskar, tv-dinner va nyheten som nästan-slog, liksom tv-kannan.. att börja dricka mer kaffe.
hel /halvfabrikat gjorde sitt intåg.
Sent 70-tal fick vi oxå lära oss att äta 6-8 skivor bröd om dagen…
Att titta på dokumentären Supersize Me är talande.. han tar upp just dessa grejer , att portioner blir större och att man börjar äta ute mer..
Hugaligen vilken spiral ner i träsket jag ser nu då…!.. tur att man har kravlat sig upp på andra sidan…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
..om du har med äldre personer så påminn om:
gröten med smörhôlan - standard i bohuslän o säkert på fler ställen.
Plockade bär åts på tallriken med ovispad grädde.
Min pappa har i alla tider gjort egen kakao - kakao, lite socker som han löser i grädde , sen häller han på varm mjölk - det lärde han sig av farmor.
Mjölken som hämtades/ fortfarande hämtas i kylrummet i lagårn där man skedar av grädden.
Den egna frukten som plockades sensommar/höst och hur man då sparade/förvarade men även frossade .. pajer, kakor.
hösten då man även plockade svamp o bär - det fanns inte att köpa
Börjar man prata om sånt här med äldre personer så kommer en flodvåg av gamla minnen upp - riktigt roligt att lyssna till - då var det självklart med smör, grädde o riktig mjölk.
Så upplever i alla fall jag min omgivning
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Att det inte är en "bantningskur" bättre hälsa kan komma före viktnedgången eller om problemet är det motsatta viktökningen. LCHF normaliserar ofta vikten man blir kanske inte så smal man vill men man blir friskare!
LCHF är för livet och hälsan farmför allt.
jag hade nämnt den historiska aspekten. (långt bak i tiden).
Det finns väldgit många motstridande studier. Vi vet egentligen ganska lite helt säkert. Det finns ingen evidens för att mätat fett är farlig.. Heller ingen för att det är ofarligt etc etc..
Ibland känns det som man inte vet något säkert. I sådana stunder gillar jag att tänka att det säkraste måste vara att äta den kost som våra gener har utvecklats efter i miljoner år med några mindre anpassningar för att förenkla vardagen. Lchf är ju ganska lik den..
Förutom den uppenbara bieffekten övervikt - ta upp alla andra krämpor som fel kost orskar. Det tror jag inte gemene man är så insatta i, eller åtminstone försöker ignorera. Välfärssjukdomar, stress, utbrändhet.. etc etc
Tack för alla uppslag! Keep'em coming 
Finns det något handfast/praktiskt man kan göra? Förutom att laga mat tillsamman, vet inte om jag kommer ha tillgång till kök…
En sak jag definitivt inte kommer göra är invägning.
Däremot tänkte jag ge var och en ett måttband (i de grupper det gäller övervikt) där man kan markera minskningen.
Försök få deltagarna att känna efter hur de mår och om de har några krämpor. Be dem som vill föra matdagbko parallellt med en känslodagbok. För egen del började jag snabbt kunna koppla ihop intag av snabba kolisar och ångest/stress!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
en arbetskamrat sa till mig för ett tag sedan: Undrar vad DU kommer att dö i, så mycket fett som du äter.
Jag frågade henne: TROR du att det är FARLIGT att sluta med socker?
TROR du att det är FARLIGT att sluta äta vetemjöl, ris, pasta?
TROR du på FULLT allvar att det är FARLIGT att äta naturlig mat, fria från tillsatser??
PÅ vilket SÄTT tror du att det är skadligt för kroppen??
Behöver jag nämna att hon inte hade några svar på det?
#9 Jag tycker att du ska undvika det där måttbandet. Tala gärna om att många minskar i vikt men inte alla. En del är känsligare för fett, inte kolhydrater.
#11 Ris, potatis, rotfrukter, grönsaker och frukt är eg. inte "onyttiga" kolhydrater. Jag skulle ta fasta på pasta, bröd och all denna bukfylla som vi fyllt magarna med. Samt sockret förstås. Och minska portionerna av kolhydrater överlag, även de nyttiga.
Viktigaste av allt är nog att poängtera hur hälosamt det är för kroppen att äta rena råvaror, inte gift. Och att ägg inte är farligt!, inte heller smör, grädde och allt det där. Samt att köpa bra salt, inte det billiga, det vanliga saltet är bara är en restprodukt som inte innehåller några nyttigheter alls.
Lägg en lektion i närmaste snabbköp och gör en rundvandring. Då kan ni tillsammans läsa innehållsförteckningarna - vilket lär bli en ögonöppnare för din grupp.
#12 Var nånstans har jag sagt att det är farligt?? Jag har bara sagt: Är det farligt att SLUTA med det!!!!
#13 Förstår inte. Vad syftar du på? Jag skrev att du skulle tala om för dem att det inte är farligt att äta ägg…men det är klart att det är inte heller farligt att sluta äta ägg…Sitter här som ett levande frågetecken.
Maja2 trodde carbonara antydde (med "Och att ägg inte är farligt!") att hon sagt det var faligt. Så är det inte.
carbonara menade bara att folk flest faktiskt fått för sig att ägg är farligt (pga kolesterol) och att de därför bör få höra att det INTE är det.
Hoppas detta redde ut frågetecken och missförstånd :)
#14 då missförstod jag första meningen, andra stycket, i ditt inlägg #12 "Ris, potatis, rotfrukter, grönsaker och frukt är eg. inte "onyttiga" kolhydrater"
De tror inte alls att det är farligt att äta ägg, kött, mm .. men de tror att man äter mängder med fett, istället för ris, pasta och potatis.

#14: Lika förvånad som maja2 har du inte svarat på fel inlägg i #12?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#16 och #17 Ja. Och? I denna mening påstår jag inte att TS skrivit att det är FARLIGT att äta äta rotsaker, potatis med mera..
Du frågade vad vi tyckte var viktigt att betona och vad som var överkurs, och jag gav mitt bidrag. Jag tycker det mest grundläggande med lågkolhydratkost är att plocka bort mjölmat, lightprodukter, halvfabrikat med gifter med mera. Rotfrukter och potatis som innehåller en hel del nyttigheter tycker jag kan vara överkurs.
Ett annat tips på aktivitet är att baka lchf-bröd tillsammans. Min erfarenhet är att det är tanken på att aldrig få äta smörgås eller ha bröd till maten och salladen får folk att rygga inför lågkolhydratkost. Och det är också den vanligaste orsaken till att folk lägger av efter ett tag.
TS i en kurs om LCHF tycker jag att det viktigaste att framhålla, är vad man egentligen ska plocka bort ur sin kost, och varför man ska göra det. Dvs, plocka bort kolhydratrika produkter som ris, pasta, potatis, mjöl, bröd, socker. Ta upp vad som händer i kroppen gällande insulin och blodsocker.
Det går ju att ha någon av LCHF-böckerna som "studielitteratur" och på så sätt ha något att samtala kring på kurstillfällena.
TS Du kanske kan kontakta SSS direkt eller någon annan av de författare som skrivit böcker om lågkolhydratkost så kan ni kanske få rabatt.
Eller tipsa om den här sajten, här finns mycket information om LCHF för nybörjare med mera. Kostdoktorns sajt är också bra. Det är ju helt gratis.
Tror också att det tillför mycket att det finns saker och undringar att diskutera om.
Jag tycker en av de viktigaste frågorna är just detta med villfarelsen att kemiska industrifetter skulle vara nyttigare än naturliga fetter.
Om man tänker på det är det totalt befängt. Och det brukar de flesta kunna ta till sig, eftersom det ligger lite i tiden nu med naturligt, Krav, surdeg, gammeldags, hemgjort och sånt. Rid lite på haussen kring Den hemlige kocken och Äkta Vara-vågen, helt enkelt.
#21 Jag tycker också detta är viktigt och en bra utgångspunkt för att lägga om kosten. Det var därför jag föreslog en kvällsaktivitet där ni går runt på ett snabbköp och kollar vad varorna verkligen innehåller.
Ett exempel: Det finns en produkt som heter Smör och Olja som är flytande fett - vilket många tror är nyttigt och praktiskt när man steker i stekpanna. Den innehåller ganska lite smör och oljan är inte kallpressad, vilket gör att den är direkt onyttig. Om man läser innehållsförteckningarna noga så ser man att även produkter som utger sig för att vara "rena" är direkt onyttiga. Jag tror detta kan inspirera gruppen. Förutom light-produkter och allt det där.
Ta inte upp det här med ägg eftersom det kan vara svårt för din grupp att hitta egna lokala äggproducenter, eller inte - vad vet jag. Men för att delge din och trådens min kunskap om höns och ägg så vill jag informera er om att frigående höns och ekologiska ägg som finns på snabbköp är rena skiten, de också.
Jag har besökt äggproducenter med frgående höns och det var en erfarenhet som förskräcker. Om det går mer än tolv höns på en tupp så börjar de hacka på varandra. I de hangarer med frigående höns som jag besökt hade hönorna knappt en fjäder på kroppen…De sprang för livet för att inte bli sönderhackade. Det fick mig att undra om inte burhöns var mer "humant" för de stackars hönorna.
Om man kollar på förpackningarna och noterar hur de dyraste äggen där det står att si och så många höns finns per kvadratmeter talar man inte om att det knappast spelar någon roll för denna "kannibalism" som hönsen utvecklar. Men som sagt, alla har inte tillgång till små hönsuppfödare där man måste ta hänsyn till antalet per tupp, och därför är det kanske inte är så bra att ta upp just detta.

Man kan alltid köpa ägg från burhöns om det inte finns lokala försäljare. Ägg är såpass nyttigt att jag skulle inte avråda från det.
Jag skulle inte rekommendera någon att äta potatis och rotfrukter. Ovan jord grönsaker innehåller mycket mindre kolhydrater än rotfrukter gör.
#23 Jag tycker som du, burhöns är bättre om man inte har ngt alternativ. Men potatis innehåller faktiskt allt det som en människa behöver så det är inte det första alternativet jag skulle välja bort vid en omläggning till kolhydratkost!

Kollade näringsvärden mellan potatis och ägg och ägg går som klar vinnare. Ägg innehåller allt annat utom C vitamin. Potatis innehåller bara mer kalium och magnesium samt C vitamin förstås.
#23 Dra inte alla rotfrukter över en kam. Rädisa och rättika är t ex helt ok kolhydratsmässigt. De innehåller 2 respektive 2,3 gram kolhydrater/100 g. Kålrot och rödbeta är inte långt efter med 6,3 respektive 6,9 g/100 g.
#24 Ägg innehåller också allt en människa behöver, utom c-vitamin. Med tanke på potatisens relativt höga kolhydratinnehåll så skulle jag hellre rekommendera ägg och lite paprika och välja bort potatisen.
#23 Allting handlar inte om procent i kolhydratinnehåll. Potatis innehåller det mesta som en människa behöver, liksom ägg - men det gör inte mjölmat spm pasta, nudlar, bröd …
Skitsamma - TS bad oss inte analysera olika livsmedel utan vad vi tycker är grundkurs respektive överkurs när hon ska hålla sina kvarterskurser i lågkolhydratkost. Och hur hon förhåller sig till olika kolhydratstäta livsmedel får hon själv avgöra - och vad jag förstår gör hon jämt skägg mellan bröd och potatis och det får vara hennes beslut.
Tror inte TS efterlyser en teoretiskt diskussion mellan oss om huruvida kloka eller tokiga våra respetive råd är. Därom tvistar vi alla, "experter" och forskare inkluderade.
JAG tycker att det är oerhört viktigt att man kommer med Rätt fakta, om man tänker hålla en kurs i LCHF. Potatis hör knappast hemma i LCHF-tänket överhuvudtaget, pga kolhydratinnehållet.
#28 Jodå, det finns låghydratkoster som tycker att både potatis och ris i måttliga proportioner är sunt och till och med rekommenderat, exempelvis "The Perfect Diet".
Du tycker jag ska läsa lchf- böcker för att få "RÄTT FAKTA, jag föreslår att du läser boken som rätt och slätt heter "The Perfect Diet". Den kan nyansera bilden även om den - i likhet med alla andra - kanske inte ger absolut "fakta" eftersom ingen av oss vet vad absolut och rätt "fakta" är. Vi får nöja oss med hypoteser och enskilda slutsatser. Det får vi alltid, oavsett ämnesområde.
Mitt förslag är därför att man börjar med att tala om hur illa det gör kroppen att få i sig lightprodukter fulla av socker och gifter, mjölmat som dessutom är baserade på dåligt mjöl, jodsalt som bara består av slaggrester från riktigt mineralrikt salt o.s.v.
Hur potatis, rotsaker och ris påverkar våra kroppar tycker jag är överkurs - och inte helt okontroversiellt - men det är som sagt upp till TS att avgöra.
Hon kanske tycker som du och det är helt ok för mig, men kom inte och påstå att det finns någonting i detta sammanhang som är rätt fakta.
#29 .. jag har aldrig sagt att DU ska läsa böcker för att få rätt fakta.. däremot att TS ska betänka att ha rätt fakta om och när hon ska hålla kurser om LCHF.
Fast…#29 … det finns rätt mycket vettigt att läsa i artiklarna här på sidan som är nålade: "13 artiklar…. "
Maja2: Du skriver ju fortfarande om rätt fakta som om rätt fakta fanns… Man kan inte bara läsa innantill när man läser böcker, man måste koppla på det kritiska tänkandet och läsa annat som inte ligger i samma fålla. Det finns inget som är rätt fakta. Inte ens matematiker hävdar att de har kommit fram till något som är rätt fakta, och framför allt inte folk som forskar i biologi.
Hu.
Den här diskussionen tror jag inte tillför TS någonting. Önskar att hon tar till sig mina mer praktiska tips med snabbköpspromenader och lchf-bak eftersom de i all sin enkelhet kan vara pedagogiskt värdefulla oavsett vad hon tror om rätt fakta eller inte.
Tycker hur som helst att det är ett bra initiativ att ta sig an "gatan" för information om lågkolydratkost.
# 33; Hardy:
: )
#32 ok, jag tar bort ordet "rätt" :) Tycker fortfarande att det är viktigt att åtminstone prata LCHF om man ska hålla en kurs i LCHF . Den här diskusionen tycker jag tillför ordentligt mycket, det är väl sånt här som forum är till för, tycker du inte? :) :) Att inte alla säger samma sak, för då löns det ju inte diskutera, då kan man ju prata bara med sig själv.
#35 Ja forum är till för diskussion, men olika trådar tar upp olika ämnen - och denna tråd är ju, som carbonara säger, inte en plats för diskussion om analys av olika livsmedel :)
Man håller sig till ämnet som OP satt upp.
----
Om jag gick en grundkurs skulle jag t.ex. vilja se den innehålla:
* Vad kan jag äta & dricks och inte.
* Få en rak förklaring på VARFÖR jag inte kan/ska äta x och y. Kolhydrater = insulinpåslag = fettbindande hormon = fetto.
* Förslag på inköpslista + 2-3 enkla recept; t.ex. SSS bantarbiff.
* Enkla kom-ihåg-regler. Typ: att fettet helst skall överstiga prot+kol / Allt med Kolhydrater upp till 5g på innehållsförteckning är OK osv.
* Affärsbesök, lära sig läsa innehållsföteckning.
* Laga mat tillsammans + äta ett bra exempel (en riktig, enkel rätt) på att LCHF inte är bara bacon och ägg.
#36 Bra lista! Men jag vill lägga till en varningsflagg på punkt nr… (räknar)… äsch, den om max 5 g kolhydrater/100 g
Gå snarare efter total mängd kolhydrater.
Exempel: Mjölk innehåller 5 g kolhydrater/100g (dl) och man dricker ju lätt 2-3 dl. Knappast "ok"?
Vitlök innehåller över 30 g kolhydrater/100 g och ingen människa kan få mig att sluta med vitkökskyftor i maten!
Man tar ju så liten mängd vitlök att det inte blir många gram kolhydrater i en maträtt, menar jag.
Med andra ord kan en sån "regel" bli missvisande och det bör man vara medveten om.
#37 Vet du vad, skall i ärlighetens namn erkänna att min varningsflagg gick på halvstång redan då jag skrev det!
Jag mindes den nog fel? Det ska nog vara 5g om dagen jag blitt lärd, det var säkert 5-6 år sedan jag kom in i det här (men aldrig lyckats hålla det länge än drygt halvår!) så rum för misstag finnes!
#38 Nejdå du minns inte fel, det finns en sån "regel" om max 5 g kolhydrater/100 g vara men den är lite trubbig när man ska använda sig av den i verkligheten
Det var bara det jag ville flagga om. Vissa kan lätt tro att det är fritt fram att äta masssor av fil och mjölk medan de ratar den gooooda vitlöken. Blir lite snett 
#39 Aha; gött (blomkåls)mos!
#36 Tycker förvisso att det är relevant…. men skriver inte mer i denna tråd.
Önskar TS lycka till med Kursen.
Hej alla som svarat!
Sitter nu här på fredagskvällen och skriver ner era synpunkter så jag har de samlade.
Det är kul att få bekräftat att mycket det jag tänkt är sånt som ni också tycker att jag skall påpeka och ta upp.
Tyvärr kan jag inte rekommendera några svenska böcker eller forum, eftersom jag bor i utlandet och det troligtvis bara är jag som förstår svenska.
Däremot kommer jag använda många av de bra svenska källorna som referenser.
Historik och statistik kommer ingå i teorin om LCHF. Att laga mat, baka eller gå till snabbköpet tillsammans kommer jag att göra i den mån det går logistiskt. (Innehållsförteckningar kan man ju alltid göra hemma om det skulle knipa och jag kan fixa t ex "bröd" och ta med om det inte går att baka tillsammans …) Men jag skall definitivt försöka ha med någon sorts "aktiv" aktivitet.
Det här med vad man "skall och inte skall" äta, t ex potatis eller frukt eller annat omtvistat, tänker jag faktiskt låta var och en bestämma själv. Jag tänker informera om hur kroppen fungerar, hur olika födoämnen påverkar insulin, vad som orsakar välfärdssjukdomar etc., men till syvende och sist är ju de som lyssnar vuxna människor som måste bestämma för sig själva vad de vill och kan göra för att må bra. Jag tror inte att någon kan hålla på med en kost, vilken som, om man inte själv tycker att det fungerar i det vanliga livet. Det finns ju så mycket mer att ta hänsyn till än bara näringsinnehållet t ex allergier, ekonomisk situation osv. Så i det långa loppet är det nog bäst att ge folk all information man kan och så får de göra sina egna val. Tror jag.
Apropå måttbandet - Jag tycker det skulle vara kul med någon sorts gimmick. Här är folk så vana vid VV och andra metoders vägningar och jag tänkte göra något annorlunda. Faktum är ju att de allra flesta i början nog kommer att gå med i en sådan här cirkel just för att bli av med överflödskilon. Finns det någon annan kul idé man kan göra? Tänkte att om de tar med ett älskat plagg som är för litet kunde man prova det med jämna mellanrum som mått, men det kan bli lite bökigt beroende på lokal och folk som kanske är för blyga etc.
Igen, stort tack för er hjälp! Uppskattas!
/D
PS Jag ber om ursäkt å ingens och allas vägar, om det ibland kan uppstå missförstånd mellan olika skribenter. Jag är övertygad om att ingen skriver något illa med flit. Det bara blir så ibland på forum. (Har erfarenhet från många.
)
"Apropå måttbandet - Jag tycker det skulle vara kul med någon sorts gimmick. Här är folk så vana vid VV och andra metoders vägningar och jag tänkte göra något annorlunda. […] Finns det någon annan kul idé man kan göra?"
Varför inte köpa in ett tunnt rep/bommulssnöre och göra ett SSS fett-snöre?
Han skriver ju om det i rosa boken. Man binder ett snöre runt magen och gör en rejäl knut. Sen använder man DEN och inte vågen för att se hur mycket man minskat i omfång.
1-2 fingrar, sen 4, sen en hel hand, sen kan sambon krypa in!! :D

… men sa du inte att du skulle vilja gora en kurs om LCHF?
Om du inte papekar att vissa matvaror inte ingar i den mathallningen sa blir det val inte om LCHF, bara om att ata vad (var och en tror) ar halsosamt for dem?
#44 gun92884 - Jo, men jag kan inte kolla vad folk äter hemma. Dvs, det ser vi ju alla här att ingen äter exakt lika. En frisk person kan ju t ex ta en potatis eller en frukt i veckan medans en diabetiker hellst bör avstå.
Där menar jag att jag kan föklara hur det hänger ihop med kolhydrater, att man i möjligaste mån bör hålla nere på dem, men även att den måste skräddarsys till vars och ens behov och att då var och en måste bestämma själv vad han eller hon äter.
Hoppas jag förklarat mig bättre.
#43 baronbacon - Bra ide med knytsnöre istället!
Vis av egna erfarenheter skulle jag undvika allt kolhydraträknande i början. Folk börjar genast tänka att det här är ju jättejobbigt (precis som att räkna kalorier och points.) Tjejen som sålde in lchf till mig (och de som sålde in den till henne) höll det mycket enkelt: Undvik bla, bla, bla och var inte rädd för fett och … ja, ni vet.
Äntligen!, tänkte jag - kan jag äta hur mkt jag vill om jag bara undviker ditten och datten. Det visade sig senare att detta inte var sant, men jag behövde inte heller vräka i mig stora mängder, vilket säkert din grupp också kommer att upptäcka.
#42 Tycker nog att en kurs i strikt lchf känns som en överkurs. Det finns massor av människor som mår bra - och de många som mår bättre - av lågkolhydratkost rätt och slätt. Lchf är trots allt en rätt extrem variant av lågkolhydratkost som inte passar alla, och som kanske skrämmer mer än lockar.
Nåja, se det här som mitt förslag, mina råd. Jag vill inte gå i polemik - jag vill faktiskt bara hjälpa till. : )
Lycka till! - och kan inte du starta en tråd där du berättar hur det går? Vore både kul och intressant.
#47 Men visst skall jag berätta, carbonara, bara jag får igång det så
Blir mot slutet av Oktober-början av November. (Oj, nu har jag gett mig själv en deadline - lite läskigt…)
Deadlines är en jättebra motor.
Tro mig, jag lever med dem dagligen! : P
historik, insulintabeller, kolhydratsinnehåll, glutamat-risker, viktminskningsprognoser…
All sådan information av teoretisk natur är snabbt avverkat.
Frågan är, om det är intressant - det som ger något?
Är det vad som kursdeltagaren behöver ??
Givetvis ska kursaren få kunskap, men jag tror inte på skolbänksövningar eller en bunt stenciler att läsa in tills nästa kurstillfälle…
Jag tror på 'Hands-On' / Learning by doing!
Det tror jag att folk saknar och efterfrågar!
Att få göra saker istället för att prata om dem.
- Kolla Recept/kostsammansättning för frukost/lunch/middag etc..
- Göra/Skriva Inköpslistor, för olika budgetnivåer
- Ut och Handla tillsammans
- Laga och Ät Mat tillsammans!!!!!!!
- Visa Enkelhet med LCHF
- Visa Effekten genom att bjuda in någon som har 'gått före'
- Visa Vägen till iFokus och andra webplatser!!!
Gå igenom några grundregler - kort o koncist.
Om deltagaren vill det - så skapa en lapp med mått vid start kanske ta ett par kort. Lägg ned i ett kuvert, försegla, bestäm ett datum för kontroll ca tre - sex månader framåt och gör en ny kontroll. Ta fram den förra lappen och jämför.
Förklara vad som är bra varor och varför, NÄR ni står i butiken.
Tips till kursledaren i all välmening;
Ta kontakt med NBV, Folkuniversitet eller liknande - de kanske tycker om din idé och kan bistå med lokaler, studiemedel/böcker…
Det kanske kräver att du startar studiecirklar via dem?
Snacka med butikspersonalen innan besök - förklara att det är frågan om en LCHF-kurs och att ni vill veta mer om deras sortiment.
På så sätt påverkar ni även "handlar'n" om att utöka sitt sortiment av bra varor. Kanske kolla ett lämpligt datum så butiken kan hjälpa till att presentera de produkter du vill visa i din kurs.
Skriv ned argument som kan besvara de vanligaste invändningar som finns och/eller kan komma till liv under kursens gång, som tex..
*men, jag äter alltid pasta till köttfärssås, vad ska jag äta?
*jag kan inte leva utan bröd
*potatis, kan man inte äta potatis…?!
*men min diabetessköterska menar att…
*hur mycket ska man äta av det här så?
…eller hur det nu kan låta
Bra initiativ - keep going!!!
Jag önskar att detta kunde ske i Sundsvall !!

… detta lar vara i utlandet sa KiF ar val knappast anvandbart …
Daremot Lauras:
lowcarb.about.com
om de ar engelsktalande …
#51 …oh - my bad!
jag kom igång i spånandet, så det där om USA …flöt liksom bort.
OPS ! hrmhrm… då faller även tanken på NBV och andra studieförbund
MEN - om någon får för sig dylika aktiviteter i Sundsvall, så har ni en deltagare i form av mig!
Jag har alltid fått skeptiska påpekanden om att "kroppen/hjärnan MÅSTE ha minst 100g (eller annan siffra) kolhydrater per dag för att ÖVERLEVA!". Historik och statistik har de fullständigt skitit i, om jag inte kunnat visa forskningsresultat som bevisar att det INTE ÄR FARLIGT att äta så "onaturligt" (!) som jag gör. Och särskilt kvinnor brukar ha svårt för det där med att man ska dra ner på frukt!? "Frukt som är det nyttigaste som finns!?!?" (Och så brukar istället jag få en föreläsning om folk som lever på enbart frukt plus råkost och är friskare än alla andra…!)
Men du kanske inte behöver "frälsa över", utan de som kommer på din kurs kanske redan har bestämt sig för att "ta risken"…?