36%-ig grädde?
Råkade köpa 36%-ig visprgrädde och har således även använt den till maten, är detta ett stort no-no, ni som hållt på längre?

Det spelar ingen roll men rent generellt är det ju ett oskick att lura oss på 4% 

Det brukar skilja på förpackningstypen för 36 %-ig och 40 %-ig grädde.
Tror du verkligen på allvar att de fyra procenten spelar ngn roll?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som sagt det är mer vatten.. mindre grädde, duger inte vattnet i kranen?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 4 Du har så rätt
#3 Så kan man ju tycka om man vill men de blåser i alla fal oss på 4% om det gör någon skillnad eller ej kanske det inte gör.
Men då kan de lika väl börja sälja 30% grädde för om inte 4% skulle göra någon skillnad så varför skulle det dubbla göra det?
Det hela är ett sätt att få dig som konsument att tro att en produkt är billigare än den är trots att du blir lurad.
Men men 4% hit eller dit jag köper det billigaste i alla fall men lurar oss gör dom…
Bara att kasta!
Det brukar vara stabiliseringsmedel i 36%-ig grädde.
40-% grädde??? Har bara sett 36- & 38-%. Vilket märke är det som har 40%???
#9 Grädde är 40% ig.
Arla, skånemejeriet mfl har vispgrädde 40% det är den riktiga grädden.
De andra är något annat.
Arla har 40%-ig grädde. Finns både på 3dl papptetra, 5dl papptetra med skruvkork samt 1L-papptetra. (Gul-röd-vit förpacking, 3dl finns även ekologisk)
Tror att den 36-procentiga grädden innehåller nåt som heter "Karragenan" och som utvinns från alger. Nått måste dom ju stoppa i för att grädden inte ska bli allt för blaskig. Kanske inte direkt farligt men alger hör INTE hemma i vispgrädde.
Vet inte heller om kh-mängden är olika, men det är ju bara att jämföra nästa gång i butiken.
Vispgrädden i Finland är 35%-ig och innehåller inte karragenan. Vispgrädden med skruvkork innehåller alltid karragenan. Alldeles onödigt tycker jag.
läs om grädde här, det vanligaste i sverige är 40 % kan man läsa

FYI Milkos 40% 3-dl har skruvkork men inte karragenan.
Mkt märkligt! Har aldrig (!) sett 40%-ig här uppe i norr. Måste genast gå ut med mejerierna i stan med myrsteg! Arla har vi inte här - jo kanske på ICA Maxi men där fanns den inte igår när jag kollade.
Det första man blir blind på sägs ju vara ögonen, så… kanske ska ta en sväng förbi optikern oxå när jag ändå är i farten.

I Danmark är den alltid 36%, men utan tillsatser. Undrar varför det är sån skillnad.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#16 hur långt i norr bor du? Bor i västernorrland och nog har vi 40%ig grädde här. Ser knappt de andra…
Värst av allt hittade 40% grädde på Lidl med Karragena!
Har slutat att köpa grädde på Lidl. Nu köper jag bara Arla eller Garant
Köpte " grädde " i går På Willys fanns bara 38 % från Gefleortens . Var förbi Lidl där fanns Arlas 36% samt Milbona 40 % med karragenan.Varför måste man stabilisera 40 % grädde ?
# 18 Jag bor i ume-trakten. Jag har fortfarande inte "lusläst" hyllorna efter 40%… kanske det finns nånstans ändå.

Inte är det 4% man blir blåst på när grädden har 36% fett. Trettiosex procent är tio procent mindre än fyrtio procent.
# 22 Ja fast det beror ju på hur man tänker. Ju. Väl? Om det vore matteprov skulle kanske båda svaren vara rätt beroende på hur frågan formuleras? Skillnaden mellan 40 o 36 är ju 4. MEN de 4 är 10% av de 40. Faan vad jag är bra på att räkna, känner jag.

#23. Beror på om man pratar procent, eller procentenheter.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stabiliseringen har inte att göra med hur många procent fett grädden har, utan huruvida produkten är värmebehandlad eller ej. Värmebehandlar man grädde så håller den längre på hyllorna, ESL (Extended Shelf Life) kallas processen, men då blir grädden ovispbar och därför tillsätts stabiliseringsmedel.
Tack för förklaringen #25