Bantarbiffar a la SSS
ett kilo ren fläskfärs
2 ägg skvätt grädde (till lagom koncistens)
kryddor som svartpeppar/vitpeppar, chili(färsk), vitlök(färsk)
Rör samman allt, forma till biffar och stek i smör/ister/kokosolja.
Annika Dahlqvist skrev:
Biffarna kan bli en aning hårda, så senast tillsatte jag, efter tips från Litsfeldt, några matskedar krossat linfrö i köttfärsblandningen. Det fisk stå och dra ett tag innan jag formade till biffar. Det blev perfekt resultat.
Jag brukar bara lägga biffarna i långpanna (smörjd med smör eller kokosfett) och grädda dem 20 min i 225 gr ugn. Lätt och gott.
Jag brukar göra på minst två kg köttfärs, det blir massor av matlådor.
Hur mycket ska man som kvinna, äta av biffarna? Idag har jag ätit ca 200 g biff både till lunch och middag. Frukosten var stekt sidfläsk.
Kram Gnici
Jag brukar också göra SSS bantarbiffar men jag gör den varianten som han beskriver i "rosa boken":
Två delar fläskfärsk och en del nötfärs och utan ägg och grädde (ja alternativ bantarbiff där i den boken är också att man maler magert kött och talg - men det har jag aldrig gjort) . Kanon att ha i frysen och med olika kryddblandningar så man inte tröttnar på smaken. Exempelvis tycker jag det är gott att blanda i dijonsenap (but beware… ingen "vanlig" sockersenap alltså;)).
Gnici - så att du blir nöjd! Inte stoppmätt och inte hungrig :)

Jag har "tjuvat" ett knep från en dansk LC-sida, som jag glömt namnet på.
Om man tycker att biffarna blir för hårda och "köttiga", kan man göra så här:
1) Köp en påse fläsksvålar (de torkade)
2) Stoppa i matberedaren, håll för öronen, och härda ut. :)
3) Häll allt genom din gamla pastasil, som du ändå inte har annan användning för nu. Blev det lite större bitar som du inte lyckades få smulat sönder, har du lite att mumsa på när du lagar mat, hehe…
4) Det som ramlar genom silen kan du använda som skorpmjöl, dvs blanda 0,5-1 matskedar svålmjöl med 0,5-1 dl vätska per 100 gram fläskfärs.
Jag gjorde en rejäl sats biffar igår och serverade med god trattkantarellsås. Mums!

Wow, vilken bra idé. De smulorna kan ju användas till mycket annat också. Panera schnitzlar, ost och som topping på nån gratäng. Tack för tipset !
Ja Livia tack för tipset!
#5 du menar fläsksvålarna i snackshyllan eller.
Vilken kanon idé, tack för detta. Vilken härlig sida detta är, man får reda på massa nyttigt.

Tackar oxå, och håller med om bra sida.

perfekt, jag älskar dom där svålarna oxå, kanontips!!!

#5 Japp, irren, de i snackshyllan.
De brukar stirra på mig på Willys som vore jag idiot, när jag köper 10 påsar i stöten :)
Jag har inte själv testat att panera med det, men det borde gå utmärkt.
Willys here i come!!!
jag har ju alltid bara älskat dessa men jag skallnog inte köpa hem nåra förrän min fakirdiet är över 
Vad i herrans namn är fläsksvålar?! *urrk* Ser det där fatet med grisfett framför mig som Anna håller fram ibland i "Du är det du äter"… (Tror programmet heter så) Och om det nu inte är socker tillsatt så är det väl ett utmärkt snacks (!) för LCHF-typer?
/magma
#14 Grisfett är gott! :D
Jag vet inte vilken sorts fläsksvålar som finns på Willys, men jag hittade de här när jag googlade:
Jag köpte på Maxi, helt OK.

Jag hittade dessa i butiken, men det var ingen hit. Jag kan inte tycka att detta är gott… Men tipset om att mala ner det till smulor och ha i färs var ett bra tips, det ska jag testa.
(Det var de gammaldags jag provade - de andra innehåller för mycket karbohydrater - viktigt att läsa på påsarna!)
Själv kör jag med strimlat bacon som kryddning på det mesta
Jag har bantarbiffar i ugnen. Har gjort dem på ren fläskfärs + krossade linfrön + ägg + grädde +kryddor. Till dessa blir det nog lite potkäs som får smälta övanpå. Det vattnas i munnen.
Jag måste prova att göra dessa potkäser- får nog bli ett projekt för morgondagen!

i går testade jag med malda fläskasvålar i mina biffar..
det blev jättegott.. och dom blev mycket luftigare.
jag valde Lyka fläsksvålar (175g påsar), dom har ingen fettkant och är lätta att slö sönder i matberedaren.
dom andra med fettkant.. ja dom äter jag "naturella"
Skulle köpa färs idag för att hänga på fakirerna, men den var SLUT
Numer pensionär i Nynäshamn
Vad står det på påsarna med fläsksvålar? Är det verkligen på snackshyllan? Jag har aldrig vetat om att det fanns.
Mitha
*haha* Vad knäppt jag läser ibland! "Hänga färs på fakirerna? Vad i hela friden menar människan?!" Men så klarnade det efter en liten stund, när jag fick tänka efter

Vad spännande det är att hitta gamla trådar här… Jag som aldrig trott att jag skulle klara av att äta fläsksvålar - låter totalt jättevidrigt, börjar mer och mer luta åt det nu.
Min fundering är, kan de hålla sig länge efter att man malt ner dem för att använda som "mjöl" i olika sammanhang?

vad är potkäs……har inte hittat något svar än…kan ni hjälpa mig?
Jag förvarar mina malda fläsksvålar i reumstemperatur, utan lock. Har haft upp till 3 veckor och det har de inte blivit det minsta dåliga av.
Det blir jättegoda biffar om man river i parmesanost och citronskal.
Brukar blanda i 1-2 dl vatten i färsmeten innan jag formar dem till stora lösa biffar och lägger dem i stekpannan med mycket smör. De blir saftiga och goda. Givetvis har jag ägg och kryddor i.
Putt…
Vad har ni för kryddfavoriter på biffarna nu? Jag har 2 kg färs som väntar nere i kylskåpet och det vore roligt att testa nån ny smak.
/Lillianna
~ Lillianna ~

1-2 dl tabasco, massor med dijonsenap och/eller en till två hackade habanero om jag vill lyxa till det lite.
Om man blandar i en burk filadelfia med vitlök och örter blir det fasiken så gott.
Är väldigt svag för vitlök.
Vitlök och örter låter kanongott, måste prova.

En annan favvo som jag har, även om jag just nu experimenterar med total ost-stopp, är 1-2 påsar westerbottensorst i färsen.
Gudagott!
Det finns ett recept på Schweizerfärs på forumet med riven ost i. Mumsigt blir det.
Har precis gjort en jättesats av bantarbffen i långpanna. Gjorde en stor biff som jag sedan skar upp i lagom stora bitar. Verkar som att den blev saftigare än förra gången då jag gjorde flera mindre biffar.
Idag undrar jag om det finns något användningsområde för det fina stekfettet som blir kvar i pannan när jag tagit upp biffarna?
Tips, någon?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Rör i lite grädde och soya och använd som sås.

stekfettet är väl bara att hälla över biffen som sås… görgött
(a la SSS inkluderar väl inte grädde o creme fraiche?)
Har någon hittat den japanska ofärgade soyan utan smakförstärkare och kolhydrater som Blue Dragon hade förrut?
Någon annan soja klarar inte jag och hittar inte denna längre
.
Numer pensionär i Nynäshamn
Har du provat med Tamari? Sojan som finns på hälsokostaffärer…
Den enda soja som funkar för mig för den är utan vete.
Är detta receptet på "fakirbiffar" det skrivs så mycket om i olika trådar?
Jo. Det är det! Vad bra att ni aktiverade tråden - jag har haft sååå svååårt för bantarbiffarna för de blir så kompakta att de växer i munnen.
Nu har jag ju fått lite tips.
Funderar också på hur det skulle bli att blanda i malda nötter/mandel istället för linfrö..?? Nån som provat??
Jag äter alltid såna med ett lager majonnäs på! (fast utan att blanda färsen med något)
hej hej!!
om man har i ost å annat som gavs som exempel i tråden -då e det inte bantar biffar nå mer va??
är inte tanken med fakirdieten att BARA äta kött å fett?
#45 Fakir är en sak, banta med LCHF är en annan sak. Utfallet kan dock vara detsamma.
Det är vanliga färsbiffar det handlar om. Vad man gör med dem är något som kan varieras i det oändliga.
Nu har jag två köttfärslimpor i ugnen och sedan väntar smet nr 2 på att få komma in efteråt.
Smet 1:
Fläskfärs
ägg
grädde 38%
krossade linfrön
vitpeppar
svartpeppar
salt
kanel
sambal oelek
paprikapulver
chilipulver
(nu inser jag att jag glömt vitlök…)
Smet nr 2:
fläskfärs
ägg
grädde 38%
krossade linfrön
vitpeppar
svartpeppar
salt
sambal oelek
fetaost i skurna tärningar
(väljer att inte ha vitlök i denna då jag inte tror det blir bra med fetaosten)
Hoppas att detta blir gott och att det är hyfsat LCHF. Jag får väl meddela om de går att äta sen!
Jag har bara improviserat och har inte en aning om hur det kommer smaka, jag chansar på att det blir bra. Ugnen på 200 grader och jag tar väl ut dem när de ser klara ut, får väl skära lite i dem eftersom det är fläskfärs.
Vad tror ni?
Info:
Har smakat första omgången och det var sting i den, den var saftig och supergod! (200 grader ca 25 minuter)
Till nästa omgång höjde jag tempen lite till 225 grader. Tror det blir bättre.

tror att det blir smarrigt och att smakerna vitlök och feta visst "gifter sig" bra

Nu har även jag hittat den här tråden och gjort en massa biffar +
potkäs. Är det nu meningen att jag ska äta endast biffar om jag vill hårdköra från och med i morgon?
Det kan du ju göra om du själv vill det. "Hårdkörning" innebär ju de fakto protein och fett, så du kan ju äta vilket slags kött du vill.
Om du planerar att hårdköra en längre period är det nog en god idé att komplettera med någon form av tillskott, t.ex Ledins komplett och B-calm och det skadar antagligen inte att ta även c-vitamin. Eller också äter du lever regelbundet.
*putt för den här tråden igen*
Jag gjorde biffar (stor sats av 1 kg fläskfärs + 0,5 kg nötfärs) med "fläsksvålsmjöl" enligt instruktionerna i inlägg #5. Med andra ord tillsatta jag 1 dl vatten för varje matsked fläskmjöl, totalt va 8 msk + 8 dl vatten. Tvekade en smula inför den vattenmängden, en tvekan som var befogad - det blev en lite väl slafsig färs när den skulle formas till biffar (nästa gång blir det mindre vatten, dvs andra proportiner mellan fläskmjöl/vatten per 100 g färs - vilka proportioner använder ni? Kör ni 1 msk mjöl + 1 dl vatten PER 100 g FÄRS, som det står ovan?), men väldigt saftiga och goda biffar!
Färsen på 1,5 kg + fläsksvålsmjölet och vatten gjorde jag med två olika smaksättningar:
1) Med cocktailkapris (se detta inlägg) och dijonsenap (sockerfri senap m a o)
2) med färsk spansk peppar (röd chilifrukt) och färsk ingefära - vill man inte ha det SÅ starkt tar man bort kärnorna ur chilifrukten, annars kör man med kärnor och allt.
Båda varianterna blev supergoda och fick beröm av familjen :)
Så kul att läsa om biffarna här. Och så många variater det finns, bara att prova.
Jag skall göra biffar idag och tar lite grädde i mina, äter inte Fakir utan UFO och då kan man ha det.

Nu blev jag hungrig… ska göra biffar till brunch :)

Jag brukar variera grundreceptet med att ha i antingen riven ost, eller fetaost. Ger lite god smak. Dagens lunch är biffar gjorda med lite creme fraiche och riven västerbottensost. Mer kolhydrater än grundreceptet, men också godare…
Gjorde en ny omgång idag, även denna med "fläsksvålsmjölet" och ingen grädde, men inte helt fakir utan en av smaksättningarna var med fetaost + oregano, mynta, salt & peppar och färsk vitlök, typ "Grekiska färsbiffar" - familjen (som inte LCHF:ar) ÄLSKADE dem!
Variant två var med indisk smaksättning - spiskummin, gurkmeja, lite garam masala och lite tandoori masala.
Tredje varianten påminner om en av de föreg. varianterna, nämligen den med färsk chili & färsk ingefära - den smaksättningen var såå himla god! Lade till två klyftor pressad limesaft idag. Gott!
….men, om man inte "fakirar" är verkligen ost en supergod smaksättning - Efva, västerbottenost i biffarna blir ju gudomligt gott!
Jag hade i Philadelfiaost med vitlök/örter-smak, blev jätte gott! (Och grädde naturligtvis….)
Jag gör mina biffar på 1 kg fläskfärs, 2-3 ägg, ca 1 dl grädde, 2 pkt bacon i strimlor, 2 msk ajvar, (salt och)peppar. Blandar ihop och rullar till stora köttbullar och plattar ut dem lite. Steker i massor av smör tills de har fått fin färg på båda sidor, men inte är genomstekta. Lägger över biffarna i en ugnsform och häller över stekflottet. I med några dl grädde och låt puttra i ugnen ca 15-20 min på 225 C. Voila! Biffar med sås i ett. Gjorde i långpanna (26 biffar) senast. Funkar hur bra som helst. Perfekt att frysa in.
Många bra tips i den här tråden! Nu när jag slutat med den medicin som fått mig att gå upp 8 kg ska jag köra fakir ett tag och se om jag blir av med dem igen.
Ska köpa ett stort paket köttfärs och göra biffar! (Fast jag håller mig till nötfärs, kan inte med smaken på fläskfärsen…) Den här gången ska jag dock se till att variera kryddningen lite. Gjorde en stor omgång fakirbiffar i somras, men hann bli lite less innan de var slut… men då hade jag samma kryddning i alla.
Hej!
Jag och min sambo tog tag i vikten nu efter jul och jag hakade på LCHF igen. Körde ett halvår tidigare men blev gravid och klarade inte att hålla mig på den rätta vägen Tyvärr slutade det i sent missfall, så nu är jag tillbaka igen.
Jag hade läst om de här bantarbiffarna och testade att göra dem, har kört två omgångar nu och båda är väldigt nöjda. Vi har inte varit hungriga och ingen huvudvärk eller trötthet. Lite sug ibland men uthärdigt.
Mitt recept är inte renlärigt, men med tanke på hur vi åt innan så tycker jag att det är superbra. Jag har gått ner 3.2 och sambon 2.5 på fem dagar. Vi vill gå ner 9 resp 11 kg.
Gjorde såhär:
2200g nötfärs 20% (Willys storpack har den storleken)
2200g blandfärs 20%
5 ägg
5 äggulor
3dl grädde
500g bacon som jag stekte lite innan
2 paket fetaost (kuvertstora)
1 dl hackade linfrön
1,5 dl hackade fläsksvål, lykas (?)
chili som vi kokt och mixat
2 frusna paket basilika
peppar
salt
1 vitlök
Sen blandade jag allt utom fetaosten. Delade smeten i två likastora delar. (två satser). Strödde ut fetaostbitar i botten av en ungsplåt (djup) och kladdade ut en av satserna ovanpå.
20 minuter i 225 grader.
Serveras gärna med en halv tomat/paprika eller annat litet grönt. Bearnaise sås passar jättebra. Gissar att Creme Fraiche också gör det. Vatten som måltidsdryck. Kan lätt ätas morgon, middag och kväll, även av min gnälliga sambo.
Svålen och linfröna suger upp fettet under tillagningen och gör att inte lika mycket fett frigörs i ugnen. Tror att detta gör dem saftigare.
Det är alla era tips i denna tråd som tagits i beaktande och sammaförts 
Lät jättegott! *dräggel* ska ta en tur till CityGross å det snaraste!

En fråga,
Jag gjorde enkla bantarbiffar förut: endast fläskfärs (2/3) och nötfärs (1/3), salt och peppar. Drack kaffe till dem, och vatten. Hällde ofta lite stekfett på toppen.
De här enklare biffarna (utan era extra ingredienser) smakar verkligen inte gott. Jag värmde någon till matlådan en gång och spydde upp (!) halva innehållet. Lyckligtvis satt jag ensam i köket på jobbet då ;)
Är det stor skillnad på era bantarbiffar deluxe (med fläsksvålsmjöl, osv) och vanliga/enkla bantarbiffar?
Om ja, så måste jag fan prova :)
Vet inte om "rena" bantarbiffar blir tråkiga i smaken. Kräkas gör jag generellt inte av mat.
Funkar det kanske med att lägga på lite bearnaise sås på? eller Creme fraiche?
Nästa gång kan du göra en mindre laddning för att smaka dig fram. Blanda kött och ägg och dela sedan upp i flera skålar och lägg olika saker i. Typ basilika/lök/ost/.. något du gillar. Som du sen steker upp. Lite meckigare att steka dem på spisen, kladdigt och tidsödande. Men för att smaka sig fram tror jag att du måste.
Vårt storkok #59 är lite riskabelt ur den synpunkten, om det inte är gott har man ändå många matlådor kvar
. Men jag har klarat mig igenom Nutrilettkurer förut så jag klarar att äta det mesta. Det är ju så sjukt praktiskt att göra en laddning med 24 matlådor. Vi "lagar" bara mat när vi känner för det, annars så värmer vi vars en biff.
Lycka till och berätta om det var någon stor skillnad. Ge gärna tips på om du kommer fram till någon ingrediens som passade bra.
Vi är välsignade med älgfärs. Men - den blir lätt torr och träig. Blandar ut med fläskfärs, 1/4 ca, ägg och ibland grädde. Men det rinner ut så mycket "görj" ändå.
Fläsksvålar testade och gav mig förstoppning.
Linfrö ger maken diarré.
Är det någon som testat annat som ersättning för skorpsmulorna?
#63 Prova att ha i keso. Jag gjorde kålpudding på nötfärs och hade i keso och den blev jättegod.
Jag köper 20% fläskfärs och gör biffar på. Steker de och snabbsteker sen ett ägg och har på.
#63 Pofiber binder vätska och påminner om ströbröd i utseende och konsistens. Funkar bra för dem som inte är känsliga för fibrer.
**Surface of Velvet
**Core of Steel