Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 5240 ggr
vimzet
0

Trattkantarellsoppa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

3-4 dl trattkantareller (eller annan svamp)

1 liter buljong höns eller kött

2 msk tomatpuré

2 msk citronsaft

1-2 dl grädde

ca 120 gr gorgonzolaost

Bryn svampen  och tillsätt buljong och övriga ingredienser utom osten.

Koka upp och låt småputtra i 30 min.

Tillsätt osten och låt den smälta ner.

Salta och peppra efter behag.

BigBr
0

Mums, efter fakiren ska jag smaka, passar bra med soppa nu i höstrusket.

Margareta
0

oj, så gott, en riktig höstsoppa…

Numer pensionär i Nynäshamn

Airam1
0

Åh, vilken härlig soppa och ÅHHH vilken härlig svampbild!

Jag är avis på Ditt stora svampfynd, men tacksam för att Du delar med Dig av så musmigt recept. Ska provas inom kort. Tack !

Ulf-S
0

Den här ska jag göra imorgon, nu när det är kantarelltider!  =)

Babz
0

Tack Ulf_S, för att du "puttade upp" tråden! Annars hade jag missat det förträffliga receptet!

Glad

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

ovkyhn
0

Ja gör denna soppa helt underbar, måste ut i helgen o plocka trattisar.

stellina
0

Verkligen smarrigt recept, måste prova! Jag älskar svamp och soppa överhuvudtaget, så jag efterlyser fler sopprecept,gärna krämiga sådan med grädde i….! Och vegetariska.

aRRak
0

Puttar upp den här tråden efter helgens fynd i skogen:)

Trattisarna är äntligen här!

Jag gör en variant på denna soppa där jag först låter svamp och en liten hackad schalottenlök bryna i en ordentlig klick smör. Jag tar hälften grädde och hälften creme fraiche. Istället för gorgonzola har jag ädelost.

Tips! Snåla inte med svartpeppar men var försiktig med saltetTungan ute

Njut av hösten!

LatMask
0

Ååå, jag som älskar trattkantareller! Underbart! Trattisarna står väl kvar till nästa helg…

Caena
0

mjumma… soppa i höst ska det bli.. kanske ska passa på innan jag torkat alla rödgula trumpeter.. blir supergod soppa där också.. 

(ppsst- gjorde sås med svindyr valnötsost i, blev väldans krämigt och gott)

[Pennylane1]
0

Gjorde svampsoppa häromdagen, med kokosmjölk, det passade väldigt bra till kantarellerna speciellt kanske , tyckte jag! Lite paprika hade jag i också. Alltså färsk.

jejjja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag hittade trattisar idag och det är ju inte slut än, jag har ränsar 8 liter och det finns fortfarande kvar massor på bordet =)

JohanKarl
0

Jag är bara så illa nervös för giftspindling eller vad den heter som inte är så lik, men kan växa mitt bland trattisarna - hua.

[Pennylane1]
0

bara att kolla alla så är det ingen fara med det. De är som sagt inte lika alls, trattisar har ju ett hål i mitten medan giftspindlingen har en puckel, sen är färgen rätt olik och undersidan, trattisen har åsar medan spindlingen har skivor…

jejjja
0

JohanKarl

Visst finns det men tar man och kollar noga så ser man det direkt och jag har inte fått någon fel för det ser man om den är annorlunda och det har jag sett när jag har plockat.

yvonnel
0

Är det någon som har hittat Karl johansvampar i år?

[Pennylane1]
0

ja det finns här. Nästan var dag har det kommit en eller ett par nya. Bara tvåhundra meter från vårt hus!

jejjja
0

Å det skulle jag ocså vilja plocka, men har aldrig gjort så vågar inte

[Ninjakossan]
0

Hur många portioner är detta recept på?