Lchf pasta?
Hittade en sorts pasta i en butik här, dyrt - men kan väll vara värt någon gång ibland?
Hur som helst! Har någon testat denna pasta? Är den lik vanlig pasta, eller är det som att slänga pengarna i sjön…?
http://www.lowcarbshop.se/lowcarb-pasta-ifr%C3%83%C2%A5n-dreamfields-p-106.html
Hakuna matata!
Allt som verkar för bra för att vara sant är det oftast också
Tror du slänger pengarna i sjön…
Usch då…
Ja då nöjer jag mig med att bara äta vanlig pasta sällan och i liten portion ibland istället (kör ingen strikt lchf).
Jag tänkte mest att det var gjort av något annat än vanligt mjöl (vilket jag såg nu att det var i princip), så var orolig för att det skulle smaka helt annorlunda typ…
Men så dyrt som det var så var det väll skitesamma!
Hakuna matata!
Du kan ju alltid prova shirataki nudlar (om du inte redan gjort det), finns både som nudlar och risform. Innehåller inga kolisar alls. Jag har inte testat än, men ska göra det när jag fått lön!
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus
Jag rekomenderar också shiratakinudlar. De behöver inte ens kokas utan endast sköljas och värmas. Konsistensen är dock inte samma som pasta och de smakar inget i sig själva så låt dem koka med i såsen så tar de upp den smaken. Det går utmärkt att äta hur mycket man vill av dem eftersom de bara består av vatten och vattenlösliga fibrer (samma typ som i grönsaker).
Har svårt för shiratakinudlar, de är slemmiga.
En tjej i USA som kör low carb hade testat Dreamfields pasta med blodsockermätare och tyvärr gav den utslag. Ingen höjdare alltså.
Sett att flera low carb shops på nätet har de i utgående sortiment för att de inte är så bra som de trodde…
Typ glasnudlar går ju bra annars, så då borde ju även dessa kunna fungera
Tack för tipset!
Zukini fungerar ju rätt bra som pastasubstitut, men har man en pojkvän som man fortfarande måste övertyga om att lchf är vettigt så har man… Han har i.af gått med på det som enbart bantningskur för att sedan gå tillbaka till kolhydrater (vilket jag ska se till han inte gör *shhh*). Så jag måste ju få honom att tycka om det lika mycket som kalorikosten…
Hakuna matata!
Fint strimlad kål som man stekt lätt i lite smör funkar ganska bra som ersättare till pasta tycker jag, om än ganska annorlunda till konsistensen. Provade nyss följande:
Stek bacon och klipp i mindre bitar
Lägg i en hackad lök och lite strimlad paprika
I med en ordentlig sats strimlad vitkål
Stek tills det är mjukt
Tillsätt en skvätt grädde och krydda med svartpeppar och låt koka ihop
Lägg i lite valfri ost och lite örtkryddor (jag hade färsk basilika)
Servera!
Blev riktigt gott tycker jag, men jag hade nog i lite för mycket grädde så den blev lite simmig. Vitlök passar säkert också bra i "pastan" om man gillar det. Jag kom att tänka på det först efteråt.. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#7 Kalorikosten?!
Menar du kolhydratkosten? Blanda aldrig ihop kalorier och kolhydrater.
Användningen av kilokalorier borde överges helt och ersättas av SI-enheten kilojoule för energi (kilojoule står redan i innehållsförtekningen, förkortas KJ).
Konverteringstabell
1 gram protein 4 kcal 17 kJ
1 gram kolhydrater* 4 kcal 17 kJ
1 gram kostfibrer 2 kcal 8 kJ
1 gram fett 9 kcal 37 kJ
1 gram alkohol 7 kcal 29 kJ
* glykemiska kolhydrater, dvs de som bryts ned i tunntarmen
Tidigare räknade man inte med att kostfibrer gav någon energi, men eftersom de bryts ner delvis i tjocktarmen räknar man numera med att de ger ungefär hälften så mycket energi som andra kolhydrater. Detta gäller dock endast vattenlösliga fibrer, inte olösliga fibrer som finns i bl.a. spannmål.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag rekommenderar böngroddar på burk, har trevligt tuggmotstånd om man inte kokat för länge men kan liknas vid spagetti, lite iaf.
Går glasnudlar bra? Jag älskar glasnudlar!
Men glasnudlar är väl gjorda på ris?
glasnudlar går inte bra. De är gjorda på mungbönor men har för mycket kolisar.
#9 Vet inte vad jag tänkte på, vet mycket väl det är kolhydraterna som gäller :P Måste varit väldigt trött hehe! Glasnudlar är som sagt gjorda på ris och nästan värre än vanlig pasta. :(
Hakuna matata!

Man kan göra LCHF-pasta själv! Äntligen!
"still lost in space and time"
# 14 nej se länken ovan, äkta glasnudlar är gjorda på MUNGBÖNOR!
Sorry, jag missförstådde #7, Elshira. Ursäkta för slarvig läsning, lovar förbättring.
Ska prova lchf-nudlarna eftersom de verkar ha likheter med glasnudlarna.