Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 7865 ggr
Gittan-Xyz
0

Blomkålschips

Brukar ni se på den trevliga showen Martha med Martha Stewart? Jag älskar den. För något program sedan gjorde hon blomkålschips:

Blomkål skuren i tunna skivor, som rostas i ugnen med salt och olivolja.

xyzcindy
0

Underbart tips ! Har fin blomkål i kylen,  som vita moln, så jag ska hem o prova.

Tack för tipset

Glowing
0

Oh, det måste jag prova! Men jag clueless i köket, kan någon beskriva hur jag gör rent praktiskt?Generad

Tofsvipan
0

Det ska jag testa i kväll. Gäster i morgon så jag ska göra ett försök - kamikaze variant….

parsley
0

Gör så här:

Skär blomkålen i tunna skivor. Häll lite olivolja i botten på en ugnsfast form. Lägg i blomkålsskivorna. Häll olivolja över. Salta. Sätt in i ugnen, 225 grader, tills det ser färdigt ut.

Karin20
0

Låter jättegott, men smular inte blomkålen i småbitar?

//Karin

Pasi
0

Karin20 - Använd "stocken" i blomkålen till chips. Går även att torka, skuren i tunna skivor, i ugn….för dekoration och smaksättning på maten.

hemul
0

Kan man fritera dem i ister månne? Kyss

Förresten, visst kan man frysa rå blomkål? Jag äter så lite grönsaker och man måste ju köpa hela huvuden. Börjat tröttna på att slänga.

BigBr
0

#7 Frysa rå blomkål blir inte så lyckat, förväll en kort stund i saltat vatten innan du fryser.

mojje
0

#7 Findus har frysta blomkåls buketter, bra att ha hemma, då kan man ta upp precis så mycket man behöver, har tom för mig att de är i den nya stängbara förpackningen.

hemul
0

Tack, BigBr. Jo, jag vet att det finns färdigfryst men jag köper hellre färsk. Det aär bara synd att hälften blir liggande tills det blir dåligt

magma
0

Gratinera dem med ost och grädde, då kan man spara dem som gratäng ett tag i kylskåpet… Räcka ut tungan

beda_stina
0

Var det någon som testade att göra blomkålschips? Isåfall hur många grader i ugnen? Hur tunna skivor? Blev de krispiga eller mjuka? Berätta!!!