Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 7355 ggr
Iza_the_cat
0

hej alla

Var i fiskaffären igår och köpte massor av färsk torskrom MMMMMMMMMMM

Provade något nytt denna gången nu fins det ju smör och raps olja i flyttande form med citronsmak

Ni kan tro att det blev gott nystekta "byxor" (man kallar färsktorskrom detta) med majo till. Man får en såndär angenäm tusch av citron .

Jad njöt i fulla drag ska ni vet

Ska försöka köpa mer och frysa och ta fram som ha med mat

Så ni som tycker om torskrom ut nu och köp

Kram

maibrit
0

Hej

Torskrom är jättegott. Jag är i stort sett uppväxt med denna goda delikatess. I Norge, var jag kommer ifrån är detta mycket vanligare än i Sverige, tror jag. Men hur tillagar du den "exakt"? Själv har jag bara ätit och tillagat den kokt i salt vitpeppar och lagerblad. Skulle vara intressant att prova på något annat recept. Jag ska i veckan absolut gå ut och köpa torkrom.

Mervi
0

Jag är också nyfiken på hur du lagar det. Steker i smör det har jag förstått men hur länge tex.????Fundersam

Iza_the_cat
0

steker upp dom så dom för stekyta på järnet i smör

sedan sätter jag in dom i ca 45min i ugnen på175grader

färdigt att avnjutas

DaMum
0

Å himmel, så gott!

Jag älskar torskrom, men har inte ätit det på åratal. Förr om åren kunde man ju köpa torskrom på burk också, men det finns inte längre vad jag vet.

Har läst om att välsorterade Ica-butiker numer säljer en konserverad torskrom, men jag har i alla fall inte hittat den på min lokala Ica MAXI.

Kram!

BigBr
0

Jag hittade burkad torskrom på Netto, inte särskilt god… längtar efter färsk eller den gamla burken.. rund som man kunde skära skivor direkt ur om man öppnade i båda ändarna….

Snart finns väl ingen torskrom alls pga rovfisketLedsen

Gerdan
0

För länge sen hittade jag ett recept på "torskromslåda". Jag kom ihåg det nu när jag läste om torskrommen här. Kommer inte ihåg allt men ungefär så här:

Mosa en burk torskrom, blanda i ägg, dill och musslor. Häll i en form och grädda i ugnen till allt har stannat. Mängden av de olika ingredienserna har jag glömt men det går väl att improvisera. Var försiktig med salt eftersom både rommen och musslorna är salta. Peppra däremot lite.

Är det här en bra rätt för oss LCHF?

Vill också berätta om hur ödet ibland spelar oss ett spratt: När jag senast städade badrummet tyckte jag att vågen såg lite dammig ut. Så jag duschade av den lite. Nästa dag när jag skulle väga mig så var den "död". Jag skruvade isär den och tyckte att jag fick den att fungera, men….nu hade jag plötsligt gått ner 15 kg! Alltså förstörde jag min dyra våg! Men tänkte: det var nog meningen så, jag vägde mig 2-3 ggr/dag innan och jag vet ju att jag inte borde göra det men kunde inte låta bli. Nu tänker jag använda måttbandet i stället!

Gerdan
0

Det ska nog vara lite grädde i torskromslådan också

jenny_li
0

Halvparentes - är den där smör- och rapsoljan okej? Jag har ratat den för att jag trodde det var margarinskräp som allt annat flytande stekjox…?

Torskrom på burk tvingade min pappa mig att äta när jag var barn, huga… Men den färska kanske smakar bättre? :o)

Margareta
0

Jag brukar inte köpa något av de där processade varianterna av matfett, jag använder bara smör och kokosfett, men var och en gör som den vill och fattar egna beslut.

Numer pensionär i Nynäshamn