Broccoligratäng med 3% kolhydrater
Här kommer en av mina favoriter. Ungdomarna i familjen som inte äter LCHF älskar den också. :)
Ingredienser för 2-3 portioner:
Ca 300 gr fryst broccoli
2 paket bacon
250 gr riven ost (gärna Euroshopper)
2 dl Creme Fraiche
1 dl turkisk yoghurt
Klipp varje baconpaket i 4-5 bitar i en stekpanna.
Peta isär baconet med två gafflar och stek tills det får lagom färg.
Blanda det stekta baconet med den frysta broccolin i en ugnsfast form.
Blanda Creme Fraiche och youghurt med ca 200 gr ost i en
skål och blanda ostsåsen med broccolin och baconet.
Strö resten av den rivna osten på toppen.
Ugn 200 grader ca 30 minuter. Osten på toppen ska ha fin färg och broccolin ska vara "al dente", tycker jag. Vill man ha mjukare broccoli kan man koka den ett par minuter innan man häller den i formen.
Enligt Calcouner ger hela satsen 2788 kalorier fördelat på:
3% kolhydrater
17% protein
80% fett
Euroshoppers rivna ost innehåller ingen potatismjöl, så jag väljer gärna den om jag inte har några ostrester hemma att riva.
Jag blir vrålmätt på den här gratängen och orkar inte sätta i mig mer än 1/3 till middag.
Kostnad ca 25:- per portion.
Jag hade lite svårt att bestämma mig vilken receptgrupp jag skulle lägga det här receptet under, eftersom det är ungefär lika delar broccoli/bacon/ost. Hoppas att det ligger bra här.
Det blir utmärkt och det låter jättegott!
Numer pensionär i Nynäshamn
Låter gott. Kan man ta nått annat kött än bacon?

Ja, du kan tex. ta skinka? Eller hälften skinka/bacon?
Jag äter inte griskött. Kan jag ta kyckling istället? Kycklingsfilé?
Strimlat kött vilket som går nog bra. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Är inte baconet med för att ge lite smak? I så fall borde det väl fungera med något annat rökt kött?
//Zac

Recept är till för att få inspiration av, man måste inte följa dem slaviskt :) Vilket strimlat kött som helst går bra, kanske någon vill ha fisk? De som inte vill använda bacon byter ofta mot sidfläsk.
Du kan också helt utesluta köttet i själva gratängen och ta en biff vid sidan om.
Låter kanongott.

Låter gott.Bokmärker.
Låter jättegott!
Japp ska testa receptet, tack för det!

Tack Livia för receptet! Låter jättegott!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Tack, låter gott och enkelt! Ska prova snart!
Bokmärkt!
Jag brukar göra den här blandningen från "Vår Kokbok" o gratinera broccolin med (el vad man behagar:
1 d majonnäs
2 ägg
Skilj på vitorna o gulorna. Blanda majonnäsen m gulorna i en skål. Vispa vitorna till hårt skum o vänd försiktigt ner i majonnäsblandningen. Bred ut över de förvällda grönsakerna o grädda i 225 grader varm ugn i 10-15 minuter eller tills gratängen har fått färg.
Går ju bra att slänga ner lite stekt fläsk, skinka el vad man behagar…el servera det bredvid!

Det där låter ju himla gott, broccoligratäng. Det får bli min kvällsmat ikväll. Alla ingredienser finnes hemma. Till och med två paket bacon. Legat orörda ett bra tag i frysen och så får det förbli även denna gång. Kanske man kan ta veggobitarna istället, som också ligger i frysen. Jaa, det funkar nog. Mmm vad gott det låter med osten på toppen. Gratänger är så himla gott och ändå har jag inte lagat till det en enda gång sedan jag började med lchf. Knasigt.

Det där låter riktigt spännande. Kan räkna ut på förhand att det måste bli gott. Bokmärker tråden nu.
Livias gratäng står f.ö. i ugnen nu. Den blev lite latmannamässigt tillredd. Får väl fixa lite bättre nästa gång.
Och jag som satt och undrade om jag var hungrig eller ej blev motiverad till att vara hungrig och gjorde gratängen raskt. Med fläsk och ångkokte broccoli så det går snabbt i ugnen. Snart klart! :)
Vill man inte använda bacon eller kött så funkar nog rökt lax lika bra som smaksättare.
alltså detta är ju verkligen perfekt, fast jag skulle nog inte köpa riven ost utan riva själv så kan man ta någon mer lagrad ost 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ideetorkan har slagit till. Söker efter nåt gott och hittade din broccoligratäng som jag måste prova, ser jättegott ut.
Lotta