Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 18529 ggr
[godisboll]
0

Oroande viktnedgång!

Skriver mitt första inlägg här, får se om jag får till det här nu…

Hur som haver - Jag har nu ätit enligt LCHF i ungefär tre månader, på rek av min läkare på psykiatriska öppenvårdmottagningen. Jag är multidiagnostiserad och lider bla av måttlig ADHD samt bipolär sjukdom.

Innan jag började var jag en smal sockerjunkie med konstant ledvärk och jag var oftast så trött att jag hade problem med att gå längre sträckor utan att behöva stanna upp och vila. Sedan jag började med LCHF har jag energi som räcker för två och kan utan problem springa samma sträcka som jag för bara några veckor sedan inte orkade gå. Jag fryser också betydligt mindre, vilket har varit ett stort problem för tidigare. Ledvärken har också minskat markant.

Uppskattningsvis ligger jag kring 75E% fett, 20E% prot och och 5E% kolh.

Jag startade med en vikt på 54 kg (jag är 170 cm lång) och har inte vägt mig förrän igår, då jag är nöjd med den vikt jag har och inte vill gå ner. Nu visar det sig dock att jag har gått ner till 49 kg, alltså BMI precis under 17.

Jag har ätit när jag varit hungrig och slutat äta när jag känt mig mätt, vilket jag tycker har fungerat alldeles utmärkt. En typisk dag har det blivit tre måltider per dag, med största energiintaget kring lunch. Jag känner inget behov av att äta mer, men 49 kg klär inte min kropp. Jag ser verkligen oroväckande mager ut.

Jag funderar på om det bästa är att lägga till några mellanmål, eller om jag ska lassa in mer mat under huvudmålen? Det känns på sätt och vis inte bra att äta när jag känner mig mätt och nöjd, men samtidigt skulle jag nog behöva gå tillbaka till min ursprungsvikt åtminstone.

Vad tror ni, kan det tex vara en idé att lägga till någon näve nötter emellan måltiderna? Fler tips på bra mellanmål? (Jag äter inte ost öht).

mikaelj
0

Öka mängden protein (inte i procent, utan mängd i dina måltider) samt mer kolhydrater från grönsaker (inte spanmål, din ledvärk lär komma tillbaka då).

Kalle-B
0

Nötter tror jag är en jättebra idé. Och kanske riktig grädde i kaffe eller te. ( Det är vad jag slutat med för att bli av med några kilo, och det verkar funkaGlad.) Och när du är och handlar - köp lite nötter eller mandel och snaska på vägen hem.

gluffgluff
0

Grattis till alla hälsovinster.

Jag är också en smalis, som gick ner ett par kilo i början, (och såg rätt risig ut) men jag gick upp dem sedan igen. Kroppen fördelade om sig. Så det kan lösa sig av sig själv.

Men, en del får dålig aptit om de är väldigt strikta, så om du vill kan du ju testa med mer kh, tex grönsaker, bär, rotfrukter, nötter, lite frukt etc.  Jag äter allt det här (och tom en liten potatis ibland), jag går efter att min mage mår bra.

Kanske lite mer mat på kvällen?

[godisboll]
0

Sådär ja - att komplettera kosten med lite sötmandel mellan målen passar mig perfekt visade det sig! Nu är jag uppe på 50 kg och tänkte försöka gå upp ytterligare fyra eller fem.

Nu har jag även börjat märka en markant förbättring mentalt. Otroligt nog har jag kunnat avsluta min medicinering mot ADHD (Ritalin), vilket känns helt fantastiskt. Humörsvängningar har jag fortfarande, men betydligt mildare och att slippa ta en hög dos narkotikaklassat läkemedel varje dag (efter att ha gjort det i flera år) känns nästan overkligt.

Men det allra mest märkbara är att jag inte längre fryser. Jag har gått från att sova fullt påklädd under dubbla duntäcken till att nöja mig med tunn pyjamas under ett vanligt täcke. Mina händer kan inte längre tjäna som frysklampar och jag kan byta blöja på min son utan att ha på mig vantar (för att han ska slippa mina kalla händer).

Visst har vårvädret gjort sitt till, men jag brukar frysa även sommartid och har i princip haft på mig långärmat året runt.

Jag är så glad att jag blev rek denna kost av min läkare. Förutom ovanstående hälsovinster har min mage, vilken jag i princip haft ont i varje dag sedan jag var fem år gammal, blivit lugn och fin.

Jag kunde verkligen inte ha varit nöjdare!

Jennix
0

Så skönt att höra! Du kan kanske äta lite frukt ibland också, med lite grädde?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

LatMask
0

Herregud, ännu en tråd som jag börjar tjuta av…Ja, det är av lycka, godisboll, så bli inte orolig!

Det är ju helt FANTASTISKT! Vilka förbättringar! Det mest fantastiska är väl att du blivit rekommenderad detta av din läkare! Underbart att höra!

Jag antar att du slutade med din medicinering i samråd med din läkare?

[godisboll]
0

35 Jag tycker inte om frukt, men däremot bär - så nog slinker det ner lite jordgubbar, hallon och grädde ibland =).

#6 Jajamen, det var samma läkare som tipsade mig om kosten som också tyckte att vi kunde prova att sätta ut Ritalin för en månad sedan. Det har gått över förväntan och jag är nu helt medicinfri!

seas
0

Godisboll

Härligt att läsa din berättelse, undrar hur vanligt det är att läkare rekomenderar LCHF för människor med ADHD ?? Jättestrongt av din läk. berätta om dina vinster så han / hon får veta att det hjälpte och kan sprida inf.

Jag var på studiebesök på psyk tors, fre i vår lilla stad, frågade om teorier om fetter och neuropsykiatriska besvär men det fanns inget sådant.!!??

//e

Cissit
0

Gud vad härligt! Jag ska berätta det för mina kompisar som har adhd-diagnoser :)

[godisboll]
0

Min läkare äter själv enligt LCHF och berättade för mig att det händer att han rek denna kost till ffa multidiagnostiserade patienter med mycket "oro" i kroppen. Jag tycker att det är riktigt strongt av honom att våga rek detta, trots att det knappast ses med blida ögon av hans överordnade.

Från Vårdcentralen har jag dock fått bannor - för enligt min läkare där kommer jag garanterat att få högt Blodtryck och en hjärtattack allra minst om jag fortsätter såhär. Enligt mina senaste blodprov där ligger jag dock optimalt vad gäller de allra flesta värden och mitt Blodtryck är blygsamma 85/45, så han kan få fortsätta gnaga på om sina "långsamma kolhydrater", för jag håller fast vid fett!

Medlem
0

Grattis Godisboll! Jag är glad för din skull och för att det finns läkare idag som rekomenderar denna kost  :-)

greensis
0

Jättegrattis och underbar läsning!

Fabricati diem, pvnc!

[godisboll]
0

Tack för alla grattis =)!

Idag har jag träffat min terapeut och hon gjorde stora ögon när jag plockade upp en liten låda med ägghalvor som jag tagit med mig eftersom besöket sammanföll med när min kropp vill ha sin frukost. Eftersom jag dels är så pass smal som jag är och dels väldigt lätt glömmer bort att äta vågade jag inte chansa, utan tog med mig frukosten.

Min terapeut är van vid att jag har med mig mat till våra sessioner, men det brukar vara vitt bröd med kaviar förr. Numera är jag helt såld på ägg. Och vilken enorm skillnad det är när det kommer till ork! Efter två kaviarmackor till frukost var blodsockret nere i tårna någon timme efter frukost och jag fick ofta lägga mig ner och sova middag för att orka med resten av dagen. På tre ägg står jag mig lätt fram till middagen om det skulle krävas, men jag försöker att inte glömma varken lunch eller mellanmålsnötterna, eftersom jag fortfarande vill gå upp några kilo.

Det går fortsatt alldeles utmärkt att leva utan Ritalin och jag är så glad att jag fann det här sättet att äta! Från beroendeframkallande psykostimulantia till kokta ägg - Jag tackar jag ;).

LatMask
0

Hur går det godisboll?

[godisboll]
0

Det går alldeles utmärkt! Inte en enda dag har jag haft godissug eller velat ha pasta/potatis/ris. Ligger stadigt på mellan 5 och 10 E% kolhydrater och står still på 50 kg. Känner öht inget behov av det kvällsmål som jag alltid "måste" ha tidigare och som då bestod av 100 gram Marabou mjölkchoklad eller två mackor.

chilisalsa
0

Varför inte lägga till ett ägg på kvällen även om du inte är markant hungrig ?? Se det som godisägg ! Flört

Medarbeterare på Kost

[godisboll]
0

Hehe, kanske borde göra det! Jag känner mig dock väldigt bra i kroppen, det är mest att jag ser lite ranglig ut som bekymrar mig fortfarande. Ett extra ägg eller två kanske inte vore helt fel!

Sindri
0

Hej godisboll, vad glad jag blir för din skull. Försöker få en person med trolig ADHD intresserad av LCHF. HAr du hört talas om sajten Talande bevis där man försöker samla berättelser om hälsovinster. Vore kul om du hade tid att skriva där.

http://blogg.passagen.se/talandebevis/

Babz
0

Åh, vad jag blir glad av din berättelse, godisboll!!!  Härligt att du har en så bra läkare!

Fortsätt gärna att tala om hur det går för dig!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

[godisboll]
0

Nu har det gått över ett halvår sedan jag startade med LCHF och sedan dess har jag inte ätit en enda macka eller tagit en endaste godisbit. Tidigare kunde det utan problem slinka ner minst ett kilo godis i veckan.

Tyvärr har jag varit väldigt mycket sjuk denna vår och hamnade bland annat på sjukhus efter en förkylning som medförde bihåleinflammation, öroninflammation och slutligen lunginflammation. Jag vägde i mitten av maj 47 kg (till 170 cm är det förstås väldigt lite) och fick ligga till sängs med sond i en vecka under tiden jag var på sjukhus.

Jag har äntligen återhämtat mig nu och väger åter 49 kg. På tok för lite, men på väg åt rätt håll. Jag har lagt till mer nötter i kosten och känner att jag mår bra av det.

Psykiskt har den här dieten varit den bästa medicin jag någonsin prövat och min mage är lugnare än den någonsin varit.

odezza
0

Vad tråkigt att du har varit så sjuk under våren, men vad skönt att du är på bättringsvägen, och fortfarande vid gott mod!

Jag hör också till dem som har blivit markant mytcket bättre psykiskt med LCHF, i mitt fall handlar det om depression… så tack för din berättelse!

"still lost in space and time"

fenixthebasketcase
0

Underbar tråd det här! Å så roligt att läsa hur det har gått för dig! Förutom svackan i vår såklart, hoppas att du inte hamnar i en sån igen. :)

lizaohman
0

Jag har tipsat två av mina vänner om denna tråd!! Otroligt kul att läsa, ni har räddat min dag!

gluffgluff
0

godisboll,

Vad tråkigt att du varit så sjuk. Jag har precis också haft lunginflammation (fast sluppit bli inlagd). Har haft det många gånger de senaste åren, sedan min förra graviditet/ amning då jag gick ner massor i vikt. I vinter har det varit bättre, har bara blivit snuvig några gånger. Tyckte att jag blev friskare med LCHF, men riktigt bra blev det inte förrän jag började med D-vitamintillskott (Holistics från hälsokosten 2000 IE/dag). Dumt nog slutade jag för en månad sedan när jag tyckte att det var vår, och genast blev jag förkyld och sjuk… Så jag rekommenderar sol i sommar, och D-vitamin till hösten, och hoppas att du får vara frisk!

[Karro]
0

väldigt trist med sjukdomen under våren men ändå vilka hälsovinster!

din läkare borde få en riktigt stor guldstjärna som själv har insett att lchf är det som gäller och att dessutom sprida det vidare!

[godisboll]
0

Så har ytterligare två månader gått och vikten har segat sig upp till 50,1 kg. Känner att jag inte orkar anstränga mig mer för att gå upp, utan är nöjd med den vikten då jag ändå känner mig frisk och sund i kroppen. Det enda som är lite jobbigt är blodtrycket, som är nere på 80/45 (med puls på ca 35-40).

Jag har kommit igång med lite styrketräning och har äntligen börjat rida igen och jag mår fortsatt betydligt bättre psykiskt. Frisk psykiskt blir jag ju aldrig, men jag känner att jag har en acceptabel livskvalité för första gången på många år.

Det känns nästan overkligt att jag, godisnarkoman under alla år, inte har ätit en enda bit choklad eller ens en skiva bröd på 8 månader. Ingen pasta, ingen potatis… Det enda jag "fuskat" med (utöver den "smaskiga" röran som jag fick i sond när jag var på sjukan) är ett glas Cola som jag drack i förra veckan då jag var törstig och ingenting annat fanns att tillgå. Fy satan vad sött det var!

Numera har även min man och min son insett hur gott det är med omelett och i stället för den eviga bananen som sonen alltid ätit till mellis blir det nu allt som oftast ostskivor med smör på. Ingenting jag är sugen på dock då ost är bland det värsta jag vet i matväg, men maken är en sann ostälskare och nu sitter han och sonen ofta och tuggar Babybell i stället för mackor på morgonen!

Den här kosten har hjälpt mig mer än något av de (chockerande många) läkemedel jag fått genom åren.

dufva
0

Wow!

Trots bakslaget under våren har du ju fått fantastiska hälsovinster.

Eftersom du verkar må bra och har ork och energi tror jag inte vikten är värd att fokusera så mycket på..

Du har nog den vikt du är ämnad att ha.. Glad

magma
0

Underbart att höra att du mår så bra, stort grattis till dina hälsovinster!Skrattande

Mervi
0

Jag säger också grattis till hälsovinsterna. Hoppas hela familjen kommer att må bättre av kosten.

Lundbomj
0

Grattis Godisboll! Det är skönt att höra om ökad livskvalité. Och jag tycker inte heller du ska oroa dig över vikten så länge du har ork och bra värden.

Anne-
0

En helt fantastisk berättelse! Grattis till ditt nya liv! Jag hoppas att fler läser om dessa otroligt fantastiska förbättringar utan mediciner. Jag jobbar som lärare och tänker vad många barn som skulle må så  bättre om deras kost ändrades istället eller för att miska eventuella medicineringar. Tänk om dettta kunde bli ett mer accepterat sätt att få lättare symtom av sina svårigheter.

Grattis igen och tänk att du har fått tag i en sådan klok läkare!Glad

[godisboll]
0

Tack för alla grattis!

Tänk, hade någon sagt till mig att jag sommaren 2009 inte skulle äta en enda glass, då hade jag fått vika mig dubbel av skrattkramp. En, två eller tre glassar per dag var närmast synonymt med sommar för mig för ett år sedan. Visst kan jag kasta lite avundsjuka blickar mot mjukglassätarna på torget, men vid tanken på vad den glassen innehåller och vetskapen om hur jag skulle må om jag åt som förr, gör att jag snabbt kan skaka av mig avundsjukan och ta en portion vispgrädde i stället.

Gardens
0

grattis godisboll…

här har vi massvis med hälsovinster utav LCHF..

*viktnedgåg

*stabilt blodsocker

*slutat med diabetesmedicin

*pigg och uthållig

*mindre migrän

*bättre mörkerseeende

*BÄTTRE SEXLIV

*bättre mående psykiskt och fysiskt.

[godisboll]
0

Kan föresten meddela att jag själv rekommenderat den här kosten till en kompis till mig som har en problematik som liknar min vad gäller ADHD och bipoläritet och även hon har efter fyra månader upplvet en stor förbättring, kunnat minska sin dos Ritalin och helt slutat med sin sömnmedicinering (Theralen + Propavan + Stilnoct)!

[godisboll]
0

Usch, i morse var jag med om en rätt otäck olycka. Var ute på ridtur i regnvädret och min häst blev skrämd av en älg som korsade vägen framför oss. Det blev tvärvändning, följt av att hästen (som är 180 cm hög) snubblar i det våta gräset och jag får benet och höften i kläm. Fick åka ambulans in till sjukhuset och som tur är har inga ben brutits av, men det är rejält svullet och ömt och jag kommer förmodligen att se ut som ett gigantiskt blåmärke ett bra tag framöver. Hoppar nu på stiliga kryckor och det blir ingen ridning på flera veckor.

Nåväl, nu kanske jag får chansen att äta upp mig lite, när man annars hyperaktiva kropp tvingas vara i stillhet.

Maia
0

Du din stackare! Hoppas det läker snabbt och att du kan känna ro i att göra andra saker än du brukar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[godisboll]
0

Tack =). Jag ska verkligen försöka ta det lugnt, men min kropp vet inte riktigt hur det går till. Har dock fått stränga order om att inte gå några längre sträckor, så den korta biten till dagis för räcka för idag.

LatMask
0

Kära nån, vilken otur! Nåja, det kunde varit värre…Antar att du måste ta starka smärtstillande tabletter också, för även om det "bara" är blåmärken gör det väl ordentligt ont.

[godisboll]
0

Ja, det är konstant tillförsel av tabletter som gäller just nu. "Lilla" hästen väger minst 700 kg, så jag hade enorm tur som hamnade på ett sådant sätt att jag inte fick hela hans tyngd över mig, för då hade jag krossat hela benet :S.

MillisB
0

Jag måste först bara gratulera till de stora hälsovinsterna du har fått av LCHF-maten! Det är nästan otroligt att läsa. Men så skönt det måste kännas.

Så vill jag önska dig god bättring efter ridolyckan. Hoppas att du snart är i sadeln igen och kan njuta av turer på hästryggen!

Kram

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Mala09
0

Fantastisk -din berettelse! Jag gick ned i vikt av spannmål/gluten.Du äter jo lite av det men bra attt vara obs,eftersom det finns i fex sojasås.Om du har tid kan du jo kolla lite på internett om studier på gluten och diverse.Kan kopplas till depresjon, reumatism,en massa saker.Att rida, det måste vara fantastisk (när det inte händer olyckor..) Hoppas ditt ben blir bättre snabbt!Flört

[godisboll]
0

Idag har jag lagt kryckorna åt sidan, men ridförbudet kvarstår några veckor till.

I nästa vecka ska jag träffa en dietist på min psykiatriska öppenvårdsmottagning för att utvärdera den behandling som jag fick när jag var svårt sjuk i anorexia nervosa för flera år sedan. Jag tror inte att hon kommer att jubla över att jag övergett tallriksmodellen och fruktfrossandet för en kolhydratsnål kost, men jag har ju mina trumfkort. Hon kan knappast neka till att det är anmärkningsvärt att jag kunnat avsluta min Ritalinbehandling och att jag gått från konstant ledvärk till att vara helt smärtfri (ridolyckor borträknat Oskyldig).

Det enda jag är orolig för är att hon kommer att anmärka på min låga kroppsvikt, men å tredje sidan har jag inte medvetet försökt minska i vikt en enda gång sedan jag blev friskförklarad. Jag känner mig fortfarande fullt frisk från anorexin och LCHF har gett mig livskvalité som jag inte kunnat drömma om.

mumsan
0

Helt fantastiskt godisboll! Lycka till i fortsättningen. Härrligt att läsa din berättelse och framgång med LCHF-kosten.

Ska berätta för en kompis som oxå äter starka manodepresiva mediciner och sömnmedicin och har haft ätstörningar och problem med kosten och mycket övervikt nu. Önskar att hon skulle anamma LCHF. Har berättat för henne omd etta tidigare , ska försöka igen.

Du är ett gott exempel på en stor förändring.

En del människor blir inte tjocka som är väldigt smala. De har helt enkelt en hög ämnesomsättning. Speciellt när man är smal förbrukar man allt man äter.

Fortsätt med din nya livsstil.

lizaohman
0

Om dietisten är en människa värd namnet så kommer hon att gratulera dig och ta till sig kunskapen att åtminstone inte alla mår bäst av tallriksmodellen! Så mycket kan man väl ändå kräva!

lc-solkatt
0

håller med #1

Tiana
0

Har bara en sak att säga: wow!

[godisboll]
0

Oh my… Idag åt jag min första pizza sedan oktober 2008. Blev bjuden på sen lunch av en kompis och tänkte "Vad fan, jag provar". Med facit i hand: Det skulle jag inte ha gjort. Två timmar efter pizzaintag började jag svettas som en gris. Mitt Blodtryck steg från mitt vanliga (låga) 85/45 till 120/75 och jag fick så ont i magen att jag började gråta.

Är nu helt tom i magen då kroppen tömdes i bägge riktningar sas (ursäkta överskottet av information här) och helt skakig. Detta efter en liten barnpizza med skinka och ost.

Reflektion: Ingen mer pizza för mig.

Anne-
0

Aj, aj aj, det låter inte roligt. Har ännu inte fuskat och sådana här berättelser får mig nog lättare att avstå.

Hoppas du snart mår igen!

sepersl
0

Vilken berättelse! Jag blir så glad för din skull. Jag hoppas du repar dig från ridolyckan.

Lev fett!

lizaohman
0

Rocka fett och lev lätt!

[godisboll]
0

Idag har jag tagit min första ridtur sedan olyckan! Inte nog med det, jag har tagit den på min alldeles egna häst. Är numera stolt hästägare!

Det fungerar verkligen kanonbra med kosten och även om jag är lite magerlagd mår jag som en prinsessa. Så bra att jag till årskiftet funderar på att bryta min mångåria sjukskrivning mot skolbänken! Måste diskutera detta med min läkare då jag fortfarande har ett stort stödbehov, men drömma kan man ju alltid göra.

Numera ligger jag oftast mellan 50 och 75 gram kolhydrater per dag och det verkar som att jag mår som allra bäst då. Kolhydraterna kommer främst från yoghurt, grädde och nötter och jag försöker öka mängden kcal något eftersom jag har lite besvär med att tex sitta bekvämt då mina ben sticker ut på ett ganska påtagligt sätt fortfarande. Annars är det verkligen ingenting att klaga på!

LatMask
0

Yyyyl! Ja, det är LatMask igen, som gråter av lycka över alla fantastiska berättelser på den här sidan - jag har bestämt redan snörvlat i din tråd, men nu sitter jag här på lunchrasten och sväljer och sväljer…

Det är sånt här som brukar avfärdas som "anekdotiska bevis"…

Mala09
0

Härligt och fantastisk!

sepersl
0

Oj vad härligt!

illernettan
0

Alltså, det är fantastiskt vad berättelser man ramlar över på den här sidan Glad.

Alltså, jag vet inte hur jag ska förklara min situation då den är väldigt krånglig.

Min första diagnos, utmattningsdepression, stämmer inte enligt psyk. Jag har varit sjuk sedan 2007. Nu har psyk börjat nysta i detta ordentligt. Jag har fått en diagnos som lyder bipolär sjukdom. Sedan tror/antar psyk att jag kan ha ADHD men det är något som inte stämmer. Vad vet jag inte. Så nu vill dom utreda detta mer vilket jag är tacksam för.

Jag har själv tagit kontakt med vårdcentralen och ska utreda även om jag kan ha fibro.

Den här berättelsen sporrar mig ännu mer att äta enligt LCHF. Jag kör en alldeles egen variant på LCHF men kommer att strama upp den ännu lite till. Grejen är bara att jag har "förbud" på så mycket innan så jag har lite svårt att motivera mig. Sedan har min omgivning lite svårt att acceptera min kost. Men efter att ha läst detta så är det bara att köra Glad.

Jag är själv en tunnis så jag vill inte gå ned för mycket men jag vill känna mättnadskänslan. Har just nu lite svårt för det. Tycker att jag alltid är hungrig.

Men, nu, kör jag Glad

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

[godisboll]
0

Nu är jag äntligen helt rehabiliterad efter min ridolycka! Tyvärr har jag gått ner lite i vikt, då jag lätt tappar aptiten när jag inte rör på mig tillräckligt. Väger nu ynkliga 47 kg och har ett BMI på dryga 16. Ser ut som ett staket, men mår som en prinsessa fortfarande!

Idag har jag deltagit i gruppterapi för sociala fobiker och vid lunchtid serverades potatissoppa med vitt bröd. Njaaae, inte vad jag hade tänkt mig till lunch riktigt. Sprang ner till Minilivs intill vårdcentralen och hittade till min glädje en halvlitershink Turkisk yoghurt (utbudet var inte ngt vidare i övrigt). När jag slevade i mig TY direkt från burken utbrast två personer unisont "Men HERREGUD, sånt där kan man ju inte äta som det är!". Jag tyckte dock att det fungerade utmärkt ;).

Tack återigen för grattis och pepp! Tänk att jag snart ätit LCHF i ett helt år och många år till hoppas jag att det blir.

flikkan77
0

#56 Så brukar folk säga till mig när jag äter creme fraich ur burken med. Men jag tycker det är gott ju! Glad

"You just have to belive…"

[godisboll]
0

Dags för ännu en rapport!

Jag har i princip varit förkyld konstant sedan slutet av sommaren, vilket känns väldigt tråkigt. Hade hoppats att kosten skulle hjälpa mot även detta, men jag ska inte klaga med tanke på alla hälsovinster jag fått. Problemet med att jag är sjuk så ofta och så långvarigt är att jag inte klarar av att äta tillräckligt mycket och blir ännu magrare och ju magrare jag blir, desto fler förkylningar verkar jag dra på mig. Var in till VC igår och spolade igenom bihålorna och blev satt på antibiotika eftersom min bihåleinflammation aldrig verkar vilja ge mig sig.

Jag är alltså en magerlagd, förkyld stackare just nu, men vad ADHD-symptomen beträffar är det rent otroligt vilken skillnad kosten gjort. Mår markant bättre än jag gjorde MED medicin tidigare!

[godisboll]
0

Oh, bwt! På lördag skriver jag högskoleprovet (och hoppas på att slippa göra det med värkande bihålor, men det är nog en fåfäng förhoppning är jag rädd). Tar förstås inte med klassiska Coca Cola och en påse lösviktsgodis, utan laddar med rejäl frukost och tar med nötter och ett par kokta ägg att fylla på energi med!

Har skrivit ett HP för något år sedan och satsar på bättre resultat den här gången. Och det måste man ju få med den här kosten tycker jag Oskyldig!

nenna31
0

godisboll……blir så glad o höra hur du har det …..att du mår så bra trots allt….kanske lite D-vitamin och omega-3 skulle göra det lite bättre….Har själv börjat med detta och hoppas på att att slippa förskylningar …..

Var rädd om dig o lycka till ……kram nenna31

skogs-tolva
0

Håller med LatMask och är också snörvlig av glädje! SkrattandeGråterSkrattande

Håller med stort angående det psykiska mående med denna kosten. Har själv upplevt depressionssymptom som numera är borta. Känner mig som om jag vandrade runt i ett evigt 'lyckorus' sedan jag började med den striktare versionen av GI/Atkins= LCHF…!

[godisboll]
0

Sådär ja, nu är jag hemma från högskoleprovet och jag klarade 111 poäng om jag rättat och markerat korrekt. Det borde räcka till 2,0, så jag är väldigt glad idag =D!

Åt en stor omelett till frukost och glömde sedan bort att äta under resten av dagen, men det gick ju rätt bra ändå tycker jag Skrattande.

flikkan77
0

Supergrattis godisboll!

Jag skulle aldrig klara av att göra högskoleprovet. Kan inte sitta stilla så länge och koncentrera mig. Oskyldig

"You just have to belive…"

nenna31
0

godisboll…..GRATTIS det var verkligen bra gjort…..jag var stolt att jag klarade 1,0…Glad

gluffgluff
0

godisboll,

Äter du d-vitamintillskott? Det har gjort underverk för mina ständiga förkylningar.

Och lycka till med att lägga på dig något kilo.

[godisboll]
0

gluffgluff: Tack för tipset! Jag har nu fått hem en burk D-vitamin, så får vi se vart det leder =)!

I morse vägde jag 48 kg, så ett kg upp iaf! Är förkyld och har bihåleinflammation, men det börjar lätta lite nu. Det blir mest mezeyoghurt för hela slanten för tillfället, men det är en av få saker som jag kan äta när jag har som mest ont i halsen.

[godisboll]
0

Yes! Jag är uppe på 49 kg och är nästan uppe på ett BMI på 17 igen. Vill komma upp till åtminstone 52 kg, men nu känns det ändå OK.

Snart ett år sedan min senaste macka. Min senaste portion pasta. Min senaste portion ris. Min senaste chokladkaka. Min senaste potatis. Min senaste halvkilospåse lösviktsgodis. Min senaste Magnumglass. På ett år har det blivit en barnpizza, ett glas cola och några omgångar sondnäring - i övrigt har det varit ett år fritt från onödiga kolhydrater, framför allt spannmål.

Nu närmar sig julen och jag längtar efter julbord! Kallrökt lax, prinskorv (med hög kötthalt), köttbullar, julskinka, sill (jag älskar sill för mycket för att bry mig om sockerlaget), revben, omelett och ägghalvor med majonnäs - Yummie! Jag sörjer inte ens det faktum att det inte blir någon lussebulle, pepparkaka eller Paradischoklad. Ingen knäck, ischoklad eller risgrynsgröt. Om jag känner för det på julafton, nog kommer jag att greppa en knäck eller gluffa i mig en lussekatt, men det tror jag faktiskt inte att jag kommer att vilja ha.

För ett år sedan tog jag en hög dos Ritalin varje dag och full dos Stesolid, Stilnoct och Theralen flera gånger i veckan. För att inte tala om hur mycket värktabletter det blev under en månad. Nu tar jag ytterst sällan sömntabletter och har har halverat min anvädning av ångestdämpande. Senaste gången jag tog smärtstillande för min ledvärk, det minns jag inte ens.

Det har varit värt varenda "missad" kanelbulle. Alla uteblivna "myskvällar" med Marabou Mjölkchoklad och Estrellachips. Min hälsa är värd så mycket mer!

nenna31
0

godisboll…….blir sååå enormt glad för din skull……Glad

Jag har oxå fått så enormt många hälsovinster…kan snart skriva en roman om allt som blivit bättre,…..

GRATTIS….

soderen
0

Godisboll,

Du är ju "skitduktig" (ursäkta ordvalet).
Att på mindre tid än ett år få så stor hälsovinst är ju helt fantasiskt.
Ett stort grattis från mig.

/Ullabritt

Mala09
0

Hej hej

Jag mår faktisk dårligt av att se lastvagnar från Pågen etc med bild av bullar och bröd,och på jobbet är jag så glad jag vet pepparkakorna gör meg dårlig.Nu fattar jag vad som varje jul har orsakat sjukdom.(och innimellan depresjon och så).Jag firar 1 år utan gluten/spannmål och MED smör etc-jag var till frisören i går och kan se det finns färg i mitt ansikt och former äntligen.Mitt hår har mer volum.Ett år sedan nu var jag 49 kilo (veldig lite for meg) och utan muskler med svaka ledd.Ja, en annan sak, jag slängde byksor som var blivit altfor liten.Det känns fantastisk! Jag firar med deg godisboll!!Skrattande

[godisboll]
0

#68: Tack så mycket =)!

#69: Ja, det är verkligen fantastiskt! Tack!

#70: Ja, det är så skönt att gå förbi pepparkaksburkarna i affären och veta att det går att klara av december månad dem förutan. Jag hoppas att även jag kan kasta mina jeans i strl 23/34 inom en snar framtid! Fem kilo till skulle jag vilja väga!

[godisboll]
0

Åh, suck… Efter tre friska dagar åkte jag dit igen. 39,9 i temp denna morgon och skakig i hela kroppen. Har haft ont i halsen i princip hela hösten och har svårt att svälja annat än vispgrädde och yoghurt för tillfället. Ställde mig på vågen i morse och den visade på deppiga 47,1 kg. Jag blir vansinnig på alla mina förkylningar!

Ska ringa VC i morgon och se om det kan finnas någon medicinsk anledning till att jag är så mycket förkyld. Det kan bara inte vara normalt att ha tio förkylningar per år, när man dessutom är sjuk i genomsnitt två veckor varje gång. Sonen drar säkert hem baciller från dagis, men själv är han frisk som en nötkärna.

Nu har jag börjat drälla i några matskedar honung i min frukost (turkisk yoghurt), för jag märker att jag orkar äta mer då och honungen gör dessutom gott för halsen.

Vill så väldigt gärna vara frisk till jul och kunna njuta av all mat jag så innerligt älskar! Julskinkan, köttbullar, lax, ägghalvor, svampomelett, sill… Jag vill ju inte sitta inlindad i mitt duntäcke och sörpla yoghurt då =(.

Men nu - Nog med gnällandet. Jag har helt klart hittat "min" kost. Aldrig mer ska jag leva på kaviarmackor, choklad och pizza. Trots min klena kropp njuter jag varje dag av att inte ha ständiga blodsockerdippar.

nenna31
0

godisboll…..du kanske har skrivit det…men jag frågar igen i så fall….äter du några vitaminer ??? Jag har börjat med Omega-3 och D-vitamin…..och tycker mig märka skillnad …..Det ska vara hög dos D-vitamin…men eftersom du inte är så stor så kanske din dos bör ligga lite lägre….

tröst-pepp o stöttekramar från nenna31

[godisboll]
0

Tack nenna!

Jag tar både Omega 3-tillskott och D-vitaminkapslar sedan några veckor tillbaka. Än så länge märker jag ingen skillnad, men jag ska fortsätta med dessa och hoppas på att de ska ha effekt =)!

nenna31
0

okej…låter bra det ….för jag tror det kan ta sin lilla tid innan man märker effekten…..Glad

Var rädd om dig och jag tycker du ska ta kontakt med VC…..kanske de kan kolla lite olika värden hos dig ….

Kram på dig

Kolla gärna in min blogg Flört

[godisboll]
0

Tänk, nu har ett år passerat! Inte en enda macka på ett år. Ingen fralla med kaviar, inget knäckebröd med leverpastej, inget tunnbröd med smör, socker och kanel.

Vikten ligger nu på 48 kg och jag är förkyld, som vanligt, men jag har inte tagit en enda ångestdämpande tablett på en månad! Julstressen brukar annars innebär 30 mg Stesolid per dag.

Jag har den här kosten att tacka för så mycket. När jag började trodde jag _aldrig_ att jag skulle kunna klara av ett år utan pasta, potatis och mackor. Utan chips, glass och choklad. Nu sitter jag på lördagskvällen med tre, fyra "chokladbollar" (smör, kokos och kakao) och är inte ett dugg avundsjuk på kompisarna som drar i sig Marabouchoklad och Estrellachips.

I januari ska jag inleda en utredning för mina ständiga förkylningar och jag hoppas att det ska ge någonting.

Min man, min son och mina föräldrar kan alla intyga att jag blivit gladare, lugnare och snällare(!) av LCHF-kosten. Tack och lov för att min läkare rekommenderade den här kosten till mig!

Mala09
0

Jätteglad för din skuld!!!

Sumptroll
0

Jag vill också instämma i gratulationer och beundran! Blir inspirerad av din berättelse!

Du har varit ganska mycket i kontakt med läkare, så du kanske redan har kollat upp detta. Men jag frågar ändå! Vet du om din sköldkörtel fungerar som den ska? ADHD, bipolaritet, anorexia etc. kan ha koppling till sköldkörtelproblematik. Tänker även på dina förkylningar, som många av oss med sköldkörtelsjukdom har haft problem med innan rätt medicinering.

Obs. att du kan ha problem även om du har testat TSH och T4 i blod. Du ska också kolla upp T3 och antikroppar genom blodprov samt kolla T3 och T4 i dygnsurin. Kan också vara en idé att kolla binjurarna i dygnssaliv. Jättebra att du tar extra tillskott av omega 3 och d-vitamin, kanske skulle vara en idé att även ta andra vitaminer?

Jag tänkte sköldkörteln (hypothyreos) på en gång när jag såg att du hade skrivit om dina kalla händer, i och för sig bra att det har blivit bättre med lchf, men det kan i vissa fall hända att kroppen har så stor brist att inte endast lchf hjälper fullt ut. Många har blivit bättre av naturligt sköldkörtelhormon, hydrokortison och vitaminer.

Detta var bara en reflektion!

Lycka till!

golftokig
0

Underbar läsning! Jag är så glad för din skull Godisboll!!

Får man lämna produkttips här? Förlåt om jag bryter mot någon regel, men jag har fått nånting som heter Lipolar Balans - en flytande oljemixtur med Omega3, D, E och K2vitamin o massa annat nyttigt. Smakar lite citron och är helt ok att ta som det är. (hälsokostprodukt förstås)

Kanske kan hjälpa dig med vitamin&Omega? Det jag förstått är att flytande intag är lite bättre än kapsel/piller - men jag är amatör så jag kan ha fel.

Lycka till framöver, hälsar en som också ser fram emot julbordets LCHF-godis.

mazen
0

Verkligen härlig läsning

Har tidigare varit förkylningsbenägen men sedan min start med Lchf för snart ett år sedan har jag klarat mej. Som tillskot tar jag Omega 3 + 4000 IE D-Vitamin + Ett uppkok på Gukmeja-Ingefära, ett halvt snapsglas före varje måltid. Mixar en tesked av varje per dl vatten

http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/08/14/profylax-med-vitamin-d-och/index.xml

monsunrain
0

Fantastiskt!!!

nenna31
0

godisboll…….Ååååhh.. jag får gåshud….blir såååå glad för din skull…..Glad

Många grattis till ett rikare liv…..

Mitt liv har också förändrats dramatiskt sedan jag gick över till Lchf-kosten….

nenna31

[godisboll]
0

# 78: Finns det någon möjlighet att kolla upp sköldkörteln mer noga via vårdcentralen, eller får man generellt bekosta det själv? Jag har enligt VC "perfekta" sköldkörtelvärden. Jag fryser i princip året runt och har låg kroppstemp, men det antar jag främst beror på min låga kroppsvikt.

Tack så mycket för tipset! Det känns ofta som att vården avfärdar allting de inte kan förklara med "Ja, du är ju psykiskt sjuk", som om det skulle orsaka tre lunginflammationer och fem bihåleinflammationer på ett år.

# 79: Tack för tipset, jag ska kolla upp det =)!

# 80: Jag tar 2000 IE D-vitamin samt Omega 3-kapslar. Kanske borde öka min dos D-vitamin?

Alla: Tack så mycket för den fina responsen och alla gratulationer =)!

Sumptroll
0

#83 Perfekta värden betyder oftast endast att TSH och T4 är inom intervall, vilket inte är hela bilden. Vårdcentralerna kan vara lite kinkiga med T3 och antikroppar, men brukar kunna kolla det. Dygnsurin för sköldkörteln måste man nog däremot fixa privat, likaså dygnssaliv för binjurarna. Om man är underviktig en längre tid är hormonerna (däribland sköldkörteln) kanske i obalans. Jo, många kvinnosjukdomar pga hormonell obalans avfärdas ofta med antidepp. Bara att stå på dig, självklart får du inte alla dina besvär av psykiska anledningar.

[godisboll]
0

Oh my… Vilken mardrömsjul det blev. Skrev om detta i en annan tråd, men här är hela historian:

Det hela började den 21:a december då jag började känna mig yr och illamående. Hände inget mer den dagen, men dagen därpå kräktes jag sådana mängder att jag blev rädd. Fick inte i mig någpn mat den dagen och inte heller dagen efter. Kvällen den 23:e blev det till sist ambulansfärd in till sjukhuset, då jag svimmade av på toaletten och inte gick att väcka igen. Spenderade sedan julafton med dropp på sjukhuset, isolerad eftersom man inte visste vad som orsakade kräkningarna.

Har sedan dess legat på sjukhus och fått i mig små mängder mat (fruktstoppa och pepparkaka ffa) och fick äntligen komma hem idag. Har rasat ner till 44,5 kg och måste äta mycket små portioner för att inte bli alldeles svettig av ansträngning. Det blir små bitar rostbröd, nyponsoppa och pepparkakor, vilket är det enda jag kan tänka mig att äta för tillfället. Tanken på fet mat får mig kräkfärdig igen…

Jag blev förmodligen matförgiftad av en kycklingsallad som jag åt på kafé och eftersom jag inte drabbats av ngt virus kunde jag fira jul med familjen den 25:e (på avdelningen). Kändes väldigt tufft att vara utan mitt barn och min man under självaste julafton, men jag är lättad över att äntligen vara hemma igen.

Återkommer strax på LCHF-banan igen, men just nu "unnar" jag mig att äta vad jag än kan få i mig. Har fått äckliga näringsdrycker att klunka i mig och vi får se om jag får i mig dessa de närmaste dagarna.

Som sagt - Inte den bästa julen…

lizaohman
0

Hujaligen - mina bästa förhoppningar om snabbt tillfrisknande, Godisboll!!

lizaohman
0
nenna31
0

Många många kryapådig kramar …..hoppas verkligen du snart är på benen igen….Vet hur det känns …råkade ut för nåt liknade valborg i år…fick oxå åka plingeling taxi…hugaligen så liten o ynklig man känner sig…

KRAMAR I MASSOR….

nenna31

camsve09
0

Det som du får behålla är det som är bra för dig i dagsläget!!

Krya på dig!

sepersl
0

Oj, vilken pärs! Så skönt att du är på bättringsvägen. Jag hoppas att du anmäler kafeét till kommunen så de kan åka dit och ta prover, så inte någon annan blir sjuk.

Jag hoppas du snart är på banan igen. *styrkekramar*

[godisboll]
0

Tack allihop!

Idag har jag äntligen fått i mig tillräckligt med mat! Har gått ner till 43,8 kg och ni kan ju tänka er hur det ser ut till 170 cm… Men vad jag njöt idag, när jag fick i mig Turkisk Yoghurt, keso och en omelett med svampsås.

Nu blir det fokus på viktuppgång till 100%. Så mycket nötter som går ner och så funderar jag på att prova på något lowcarb-bröd. Har aldrig provat att baka ngt av bröden som det finns recept på här, utan har inte saknat mackor mkt nog för att leta substiut, men kanske vore det ett bra sätt att få i sig lite extra på. Ett nötbaserat bröd med mycket smör och skinka vore kanske inte fel.

Nu är jag iaf tillbaka på banan, men kroppen är långt ifrån återställd. Jag ser ut som om jag nyss flytt från ett koncentrationsläger - Inte speciellt attraktivt.

camsve09
0

Hoppas du repar dig snabbt!!

[godisboll]
0

46,3 kg idag! Det går åt rätt håll nu!

Äter numera 7 ggr per dag och det blir mycket nötter, grädde och en hel del bär. Jag känner mig konstant proppmätt, men det är hemskt obekvämt att vara underviktig såhär på vintern. Jag fryser, har blåa läppar och det skaver överallt bara jag sitter ner några minuter. Känner för att knyta fast en kudde runt rygg och rumpa, för att bli lite mjukare ;).

Nu flyter allting på bra iaf och jag skulle inte byta ut den här kosten mot allt godis i världen.

golftokig
0

Skickar en stor varm stöttekram!!! Klarar du Turkisk yogurt nu? Lax? makrill med nånting "gossigt" på? Eller är det för tungt och mycket?

Härligt att det är på väg uppåt, man får ta alla glädjeämnen när de kommer - eller hur?

Skrattande

lizaohman
0

Hej Godisboll!!

Makrill i tomatsås är väldigt gott och enkelt att ta till när man behöver ett mellanmål. Skaka av mesta av tomatsåsen bara. Många gånger struntar man ju i att ta nåt bara för att det är lite bökigt att fixa till nåt.

Denna kosten fixar inte allting, åtminstone inte på stört. Jag har själv haft bihåleinflammation i två år, trots kostbytet. Den försvann inte förrän jag blev riktigt sjuk här i höstas och blev tvungen att äta dubbel antibiotikakur.

Har du kunnat rida något ännu?

[godisboll]
0

golftokig - Nu kan jag äta allting jag vill igen! Magen är helt återställd, nu är det "bara" vikten att fokusera på.

Ja, det är jättehärligt att det går åt rätt håll, att det går lite långsamt gör inte så mkt, bara det fortsätter upp =)!

lizaohman: Tack för tipset! Jag älskar makrill, så det är perfa.

Nej, tyvärr har jag ju haft en väldigt massa förkylningar även med den här kosten, men jag är så otroligt tacksam för att den hjälpt mig med så mycket annat.

Nu rider jag varje dag igen! Jätteskönt, men jag märker att jag är klenare än vanligt. Rider en häst på cirka 180 cm och säkert 700 kg, så det är mycket häst!

[godisboll]
0

… och så var det dags igen. Magsjuka på sonens förskola. Sonen drabbas inte, men jag gör det. Som alltid. Har gått ner till 44 kg igen. Ska nu få en mer omfattande utredning på sjukhuset, då jag aldrig lyckas komma upp till normalvikt mellan alla sjukdomar jag drar på mig. Jag suger verkligen åt mig alla baciller som finns i min omgivning =(. Vet inte vad som ska kollas upp, men hoppas verkligen att det leder fram till en lösning.

LatMask
0

Oj så jobbigt att åka på det ena efter det andra! Låter som en god idé med en riktigt ordentlig koll. Jag antar att man redan har kollat upp olika sorters intolerans (gluten å sånt - har för mig att då kan man "falla av" rätt ordentligt när man äter det man inte tål)?

[godisboll]
0

Latmask: Jag har utretts för laktos- och glutenintolerans två ggr och allting har sett OK ut. Har lämnat så många rör blod att jag seriöst funderat på om jag verkligen haft ngt blod kvar att ta av ;).

Läkaren jag har nu trodde att jag helt enkelt har hamnat i en ond cirkel där min konstant höga psykiska stressnivå har orsakat att jag inte haft så bra motståndskraft och när jag nu väger så lite som jag gör blir det bara svårare och svårare att ta sig ur förkylningsträsket.

[godisboll]
0

Tillbaka till 47 kg och det har rullat på bra i några veckor. Har tagit mängder med blodprov och jag har grav anemi, men i övrigt hittar man inga fel. Har fått blodtransfusion och känner att jag mår helt OK fysiskt just nu. Blev glad när idag kunde ha ett par jeans i strl 24/34 (som absurt nog alltså varit för STORA tidigare) och inte behövde ha kläder i barnstorlek. Är extra jobbigt eftersom jag är 170 cm lång och i övriga mått har haft strl 146…

Nu längtar jag till våren och att antalet utbrott av magsjuka ska minska på sonens förskola.

Kosten passar mig fortfarande utmärkt. Ligger stadigt på cirka 10% kolhydrater, 70% fett och 20% protein.

Mala09
0

Mycket glad att du mår bättre!Hoppas det går upp mer och att solen hjälper? Jag mår alltid bättre när solen kommer med våren generellt.

tankgirl
0

Vitlök ska ju vara bra för immunförsvaret. När jag steker grönsaker brukar jag slänga i några klyftor vitlök (med skal) för att få i mig vitlöken. Man stinker inte lika mycket då heller. Också gott med nån matsked pressad citron på slutet. Förutom salt och peppar då, eller vad man nu vill ha för kryddor!

Hoppas att ditt immunförsvar blir bättre. Har själv endast dragits med en ordentlig förkylning sen jag började med lchf (sen juli -09), och då har jag ändå fuskat en hel del. Förr var jag alltid förkyld.

Har ingen aning om VAD du äter, men tror att det är bra att variera maten ganska ordentligt och sällan äta samma sak mer än 3 dar i rad. Jag gissar att det håller immunförsvaret alert. Ät t.ex. olika köttsorter, gärna mycket fisk, då vår kropp verkar vara mest anpassad för det. Mycket antioxidanter - finns ju i tomat, paprika, svarta oliver mm….. Kanske du är mjölk/laktosintolerant också? (det är jag)

Bara mina tankar efter att ha läst denna tråden!

Lycka till!

[godisboll]
0

#101: Ja, solen gör sitt till! Det är härligt med lite värme nu också, speciellt som jag inte har så mkt underhudsfett och därför fryser konstant under vintern.

#102: Jag är en sann vitlöksälskare och att jag stinker bekommer mig inte Oskyldig. Försöker att variera min kost, men ibland märker jag att jag fastnar i samma spår och äter väldigt mkt av ett visst livsmedel, vilket mkt hänger ihop med min psykiska sjukdom som gör mig aningen (haha, okej, mer än en aning) tvångsmässig. Det gäller att hitta en balans där.

----

Ligger kvar på 47 kg (eller 46,8 för att vara exakt). Skönt att det inte rör sig nedåt åtminstone. När jag lämnade sonen på förskolan i morse var det dock ett barn som frågade sin mamma (ogenerat högt på en fyraårings vis) "Mamma, varför är hon där så himla smal?" och mamman stammade fram någonting i stil med "Så frågar man inte!" medan hennes ansiktsfärg snabbt gick från hälsosamt beige till clownnäsa-röd. Jag kan mycket väl förstå att fyraåringen undrade dock, så jag gick fram och berättade att jag varit mycket sjuk och att jag har svårt att hålla vikten när jag är sjuk.

Jag har ju haft anorexi tidigare i mitt liv och vägt flera kilo mindre, men jag ser anorektisk ut nu också och det är väl förmodligen vad de flesta som ser mig gissar på att jag är. Det känns lite jobbigt, iom att jag har barn och inte vill att han ska bli utfrågad av de andra barnen om varför jag ser ut såhär. Det är ju inte helt lätt för en fyraåring att svara på. Vet inte om jag därför borde ta upp det här med personalen på förskolan, men det känns lite pinsamt. Jag är ju "bara" mager, det är ingenting annat som ser ut att vara fel med mig, men det är verkligen märkbart att jag inte är normalviktig. Jag är likblek, skranglig och knotig, inte tu tal om den saken-

En normal matdag ser iaf ut såhär:

Frukost: Omelett, stekt i smör eller ett par kokta ägg med majonnäs.

Mellanmål: Oftast nötter.

Lunch: Kött, kyckling eller fisk med en fet sås och någon grönsak (brysselkål är favoriten).

Mellanmål: Lite mezeyoghurt eller vispgrädde, alt nötter.

Middag: Liknande lunchen.

Kvällsmål: Ett par ägg med majonnäs eller en skål med nötter.

Thaifood-Tahaan
0

Helt super av läkaren, Jag är garanterat någon form utav bokstavsbarn men har inte gjort någon utredning. Har ett amfetamin missbruk bakom mig. Nu har jag hittat lchf och jag tror på detta för min oro och ångest.

LatMask
0

Godisboll, du gjorde helt rätt som pratade med lilla killen och hans mamma, jag tror att sånt kan avdramatisera en hel del del!

Det mesta blir mindre uppskakande om man pratar om det och berättar som det är!

[godisboll]
0

46,4 kg enligt vågen denna vecka. Beror förmodligen på att det varit en väldigt stressig vecka och jag kom till min förskräckelse på att jag inte ätit på hela dagen när jag gick och la mig igår. Mycket stress = ingen aptit för min del. Fick kliva upp ur sängen och äta en portion mezeyoghurt med hackad mandel i, innan jag somnade som en stock.

Tror också jag får minskad aptit när jag blir tvungen att ta mer Stesolid, som jag gjort den här veckan. Har legat stadigt på 30 mg/dag och det gör mig ganska apatisk i stort. Nästa vecka ser ut att bli lugnare, som tur är.

lizaohman
0

Thaifood: du har hittat rätt! Det har varit en hel del rapporter från "bokstavsbarn", som du säger, och från deras föräldrar som visar på ett ökat lugn. Jag har även läst det på doktor Annikas blogg.

Godisboll: ajajaj, det var ju inte bra att gå utan mat hela dagen. Finns det något sätt att påminna dig om att stoppa något i munnen då och då, trots dålig aptit? Väckarklocka, dator-almanacka… nåt? Och då ska du förstås stoppa i dig något du tycker om, så du inte får negativa känslor gentemot mat. Meze-yoghurt är jättebra, kanske med grädde och bär i. Känner igen mig själv, när jag var yngre och fullt upptagen med något!

[godisboll]
0

lizaohman: Jag brukar faktiskt ha alarmklocka för alla huvudmåltider, men i stressen glömdes det visst bort Skäms. Nu har jag kommit på banan igen och det har blivit mycket mer mat. Försöker hålla Stesolidkonsumtionen nere, för det märks direkt på aptiten att jag tagit mycket benzo.

Idag ska jag träffa läkaren som rekommenderade mig LCHF! Det ska bli jätteroligt att kunna rapportera att jag inte tagit Ritalin på ett helt år och inte har haft anledning att börja igen heller. Totalt har jag minskat min läkemedelsdos med ungefär hälften, även om det blivit mkt av just benzo nu. Tar i princip aldrig värktabletter längre och för 1,5 år sedan måste jag ta det varje dag för att orka röra på mig.

lizaohman
0

Finfina resultat, godisboll - GRATTIS ! Skrattande

golftokig
0

Superbra att du pratade med barnet o mamman på dagiset. Det krävdes mod kan jag tro - men det har du ju massor av. Imponerande och starkt och smart!

Att gå utan mat en hel dag skulle inte jag klara! Min kropp o mage säger ifrån bestämt och högljutt när den inte får sina ransoner! Däremot är det mycket svårare att komma ihåg att ta medicin, framför allt middagspillre glömmer jag ibland… Man föreslår mig alarm o komihåg - men jag är envis o SKA komma ihåg av mig själv. Är tanken iallafall. (alzheimer light kanske??)

Jag skickar en stöttekram!!

[godisboll]
0

47,6 idag! Upp ett drygt kilo och jag känner mig starkare. Ingen Stesolid alls på en vecka och sömntabletter vid ett tillfälle - klart godkänt. Nu närmar sig påsken och det kommer att bli ägg, sill och lax för hela slanten. Yummie!

Har träffat en dietist under veckan som gått och hon hade snällt nog skrivit ett matschema till mig! Såhär tyckte hon att jag ska äta:

Frukost: Fil, mjölk eller yoghurt med müsli, en eller två smörgåsar med margarin och leverpastej, skinka eller kaviar. Juice.

Mellanmål: Smörgås med margarin och något pålägg. En frukt eller grönsak. Juice, mjölk eller nyponsoppa till.

Lunch: Enligt tallriksmodellen. Smörgås med margarin och något pålägg. Extra fett i form av sås eller rejälare pålägg på smörgåsen. Mjölk att dricka.

Mellanmål: Yoghurt eller fil med müsli.

Middag: Som lunch.

Kvällsmål: Smörgås med margarin och något pålägg. Jucie, mjölk eller nyponsoppa till. Eventuellt glass, paj, kaka eller liknande.

Det är alltså meningen att jag ska äta detta för att nå normalvikt. När jag berättade att jag i sådana fall skulle bli tvungen att äta såväl värktabletter som narkotikaklassade läkemedel mot ADHD så menade hon förstås att min värk och ADHD absolut inte hade med kosten att göra. Jag log, tog emot hennes matschema och fick faktiskt god användning av det - jag skrev inköpslista på baksidan (och tro mig, jag skrev varken ner margarin, bröd eller apelsinjucie Flört).

fettola
0

Hej godisboll! när jag läst dina inlägg om dina långvariga förkylningar frusenhet viktnedgång kan jag inte sluta tänka på kokosolja, det är en helt fantastisk föda som dödar virus svamp och kan rätta till ämnesomsättningsproblem. Jag tror du kommer känna en markant värmeökning i kroppen efter ett tag? låter lite som att du kan ha Candida som grundproblem som du kan bli av med? fortsatt lite kolhydrater och tre matskedar helst ekologisk kokosolja om dagen så tror jag du kommer bli av med dina få återstående problem Lycka Till!

LatMask
0

Gode tid och värld, Godisboll! Det matschemat innehöll ju BARA socker! Bra att du hittade en vettig användning för det… Skrattande

[godisboll]
0

fettola: Tack så mkt för tipset! Helt klart värt att prova.

---

Och så var det magsjuka igen då =(. Fan, fan, fan! Just nu känns det som om min kropp är helt tom, som om jag kräkts upp allting inklusive hjärta, lungor och diverse inälvor. Väntar på att maken ska komma hem och skjutsa mig till sjukhuset för ännu en omgång dropp.

Blir verkligen en ond cirkel då det går magsjuka hela tiden på förskolan. Önskar jag var stark nog att ha sonen hemma med mig, men det går bara inte som det är just nu och jag tror inte han vill vara hemma hela dagarna med mig heller.

sepersl
0

Hej Godisboll! Jag följer din resa (även om jag inte skriver), har vid någon tidpunkt även skrivit något, men minns inte vad och är för lat för att scrolla upp och kolla.

För att du ska hålla dig frisk föreslår jag att du dagligen tar tillskott av både d-vitamin och omega-3. Jag föreslår även att du köper Lactovitals probiotika och tar en pilla om dagen. Detta är enbart goda bakterier och hjälper tarmen (där immunförsvaret finns). Själv (och barnen 4 och 2 år gamla) äter vi dem vid minsta tecken på sjukdom. Detta har gjort att vi inte varit sjuka sedan förra vintern. Dottern (2år) åkte på en öroninflammation förra veckan men det var första vabben sen förra vintern. Mao så funkar det! Jag vet ingen annan förälder som har så få vab-dagar som vi.

Jag hoppas verkligen att du får lov att vara frisk efter denna kräksjuka.

*kram* //Linda

negar
0

Vill bara säga att jag tycker att du är en kämpe! Hoppas att du snart blir frisk och att du slipper åka på något mer innan din kropp har hunnit bli stark igen! Krya på dig och ät ät ät ;)

[godisboll]
0

49 kg prick idag!!! Äntligen, äntligen, äntligen går det stadigt uppåt. Jag har tyvärr fått sälja min häst pga att stallet där jag hade boxplats fick lägga ner och det är för långt till andra stall för att det ska fungera i vardagen. I stället har jag börjat träna mer regelbundet på gym och går även på vanliga "gympapass". Härligt med motion och jag känner mig stark och frisk.

Tack för alla snälla, peppande inlägg =)! Jag kämpar vidare och hoppas på att åtminstone nå 52 kg till sommaren.

sepersl
0

Så trist med hästen. Vet hur det känns. Rynkar på näsan

Härligt att det äntligen går uppåt! Stort grattis! Skrattande

linneadrotz
0

hej godisboll!

Har läst hela tråden först i dag. Är ganska ny på forumet.

Jag har en son som har psykiska problem och snart ska vi få en diagnos från BUP. Det som har hintats är psykotiska drag - han är deprimerad och jag lutar lite åt Aspergers. Möjligen är han också bipolär. Han är 17 år.

Han är vegetarian men kan äta mjölk och ägg. Jag vill att han ska äta lchf men han är ganska enveten.

Var någonstans i Sverige finns din psykiater som rekommenderade lchf-kosten? Vore väldigt bra om det är i Västsverige för då skulle jag kunna kontakta vederbörande när sonen blir utslängd från BUP när han fyller 18.

Jag har själv psykiska problem men har inte ätit lchf tillräckligt länge för att märka någon förändring.

Lycka till med din kost och viktuppgång.

[godisboll]
0

Jag har passerat 50 kg!!! Var till vårdcentralen igår och vägde in på 50,3. Firade med en stor portion av min favoritdessert; Mezeyoghurt med hackade cashewnötter och lite vispad grädde.

Har ökat min dos av D-vitamin och har inte varit förkyld sedan dess, men allra mest nytta för humöret tror jag värmen gjort. Men min ynkliga kroppshydda fryser man väldigt lätt.

#119: Tack!

Jag bor tyvärr längre upp i landet. Tonåringar kan förstås vara svårövertalade och LCHF innebär ju en ganska stor förändring. Jag tror inte att någon hade kunnat övertyga mig om att äta LCHF när jag var 17 år, men jag önskar att någon hade försökt. Jag har blivit en ny människa med LCHF och det är inte en överdrift. Från att ha varit ständigt nervig och ha ont överallt är jag lugnare, smärtfri och betydligt mer balanserad i humöret. Dubbelmedicinerar mot min bipoläritet för tillfället, men räknade härom veckan ut att jag numera tar 1/3 så mkt tabletter som jag gjorde innan omställningen till LCHF.

Hoppas verkligen att din son får rätt diagnos och därefter bra hjälp med att hantera den!

camsve09
0

Grattis Godisboll. Fantastiskt bra kämpat av dig!

(ps, jag har några kilon du gärna kan få ;-) )

sepersl
0

Härligt Godisboll! Det gläder mig. Hoppas på fortsatt lycka!

[godisboll]
0

Måste ju passa på att skryta lite också. Igår sprang jag en mil på 47 minuter och det är min bästa tid! Har aldrig varit ngt löparfreak, men har sprungit lite med en kompis under några månader. Fått pikar från flera håll om att jag aldrig skulle kunna springa snabbt med den kosthållning jag valt, men jag är själv jättenöjd med min tid. Tänker springa tjejmilen i september och ska försöka putsa tiden lite till tills dess.

sepersl
0

Wow! imponerande! Grattis! Skrattande

Margareta
0

Hej godisboll!

Nu har jag läst ikapp din tråd - det är ett tag sen jag var här sist.

Jag blev så himla glad när jag läste att du äntligen gått upp i vikt att jag fick "ståpäls". Det är så häftigt att läsa om alla dina hälsoförbättringar på en kost som folk tror är en bantningsdiet.

Vi har en artikel om Odezza här på forumet - har du läst den?

Numer pensionär i Nynäshamn

[godisboll]
0

#125: Jag tycker att det är så häftigt att kosten kan påverka så mycket och det är lite tråkigt att LCHF av många uppfattas som en extremdiet för "extremfeta". Jätteintressant artikel om Odezza!

---

Och idag visade vågen 51,0 och BMI över 17,5 iaf! Äntligen, äntligen, äntligen! Två kilo till och sen är jag nöjd.

LatMask
0

Ååå Godisboll, du är helt fantastisk! Jag brukar tänka på dina inlägg när folk muttrar om att LCHF bara är något för dem som bantar - då känns det bra att läsa inlägg som dina!

LCHF är VIKTSTABILISERANDE - det är en viktig del av kosten!

Jag läser ibland inlägg från folk som väger helt normalt men som vill "gå ner de där sista kilona" men istället går upp och klagar väldeliga över detta - de håller uppenbarligen också på att viktstabiliseras och vantrivs förskräckligt!

[godisboll]
0

Hipp hipp hurra, för idag nådde jag 52,0 kg! Har sett till att ligga på 3500 kcal varje dag och det har varit väldigt kämpigt att äta så mycket, men jag måste verkligen gå upp till normalvikt för att orka med allting jag vill orka med. Eftersom jag tränar mycket och rör på mig mer eller mindre all min vakna tid förbränner jag förstås en hel del, men med 3500 kcal ligger jag alltid plus och nu ger det resultat på vågen! Mätte dessutom midjan till 58 cm och nu börjar jag känna mig riktigt nöjd, ser inte alls lika benig och anskrämlig ut längre.

Har inte tagit sömntabletter på en vecka och inga ångestdämpande. Medicinerar just nu enbart med två olika stämningsstabiliserande. Har inte tagit såhär lite läkemedel sedan många år tillbaka.

Vädret är härligt, livet och härligt och jag mår SÅ bra!

Margareta
0

Lysande - man blir glad av att läsa din tråd

Numer pensionär i Nynäshamn

[godisboll]
0

Tack Margareta =)!

Idag var det skolavslutning och med det fika (glass, kakor och saft). Jag hade med mig mezeyoghurt blandad med naturella cashewnötter och färska jordgubbar i en kylväska och jag kände mig inte särskilt avundsjuk på de andra som åt sliskig isglass och ballerinakex.

vispcream
0

Härlig tråd..

Kämpa på godisboll :D

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

[godisboll]
0

52,3 kg! Nu är jag alldeles snart normalviktig!!! Och det märks att kroppen mår bra nu, för jag har slagit personliga rekord på 800 meter, 1500 meter samt 5 km och då hade jag ganska bra tider under min tid som sockerjunkie! Just nu flyter livet verkligen på bra!

sepersl
0

STORT, STORT, STORT GRATTIS !!!   Skrattande

Magica1970
0

Härligt! Instämmer i att man blir glad av att läsa din tråd :D

[godisboll]
0

Idag sprang jag 2,5 mil utan problem! Åt frukost bestående av ägghalvor med majonnäs samt en liten skål turkisk yoghurt innan jag begav mig ut i spåret. Fungerade alldeles utmärkt att springa så långt, även om det säkert inte gick sådär fasligt fort (tog inte tid).

51,5 kg enligt vågen i morse, men jag känner mig stark, frisk och gladare än på år och dar!

Sindri
0

Oj, vad jag gläds med dig! Vilken lycka att kunna springa, var rädd om dina knän bara, mina är trasiga! Har förstått nu att man skall undvika att landa på hälen, det är då stöten fortplantar sig upp till knäna. Och du springer väl inte på asfalt!

Så underbart att läsa din tråd och se hur du mår bättre och bättre.

ConnyO
0

Var inte orolig för löpträningen, själv springer jag flera mil i veckan på LCHF, snabbare än när jag åt kolhydrater i mängder!

Lycka till!

JAUS
0

#136 Asfalt är utmärkt att springa på. Får man ont beror det på löparskorna. Moderna löparskor med dämpning uppmuntrar till att man springer fel vilket leder till skador förr eller senare. Läs mer om varför naturlig barfota löpning är överlägset i den här tråden.

soderen
0

Godisboll,

Även jag vill gratta dig till att du mår så bra nu.
Det Jaus skriver om att springa barfota har jag testat i ca två terminer. Dock inte utomhus utom enbart under mina gympapass. Ibörjan kändes det konstigt men det är otroligt vad fort man vänjer sig.

Sindri
0

#138 Jag har med intresse läst trådarna om vibram och barfotalöpning. Tycker det verkar mycket intressant, men eftersom de flesta nu springer med skor så är det säkrare att undvika asfalt, vet ju att det är den som sabbat mycket för mig och min man.

Är dessutom tveksam till om vi skall springa långa sträckor och ofta på så hårt underlag som asfalt, våra fötter är ju gjorda mer för att gå på naturligt underlag.

Babz
0

Stort grattis till dig, godisboll! Hoppas innerligt att det håller i sig nu, så att du slipper så kämpiga perioder som den gångna hösten/vintern!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

[godisboll]
0

Tack för respons =)!

Jag springer mestadels på grus och gräs, en del på löparbanor och en del på asfalt. Löper aldrig hela pass på asfalt dock. Har köpt svinigt dyra skor som är utprovade enligt konstens alla regler (jag supinerar, så har haft ganska svårt att hitta bra skor).

Ska springa intervaller på löparbana idag, jobbigt med effektivt!

Birgitte
0

En fantastisk historia om att övervinna hinder och svårigheter! Så tuff och stark du är som kämpar så, godisboll! Jag blev så inspirerad när jag läste igenom tråden nu.

Själv har jag ätit LCHF sedan 1,5 år med flera avsteg, men där jag ändå lyckats ganska bra med grunderna. Nu har du hjälpt mig med motivationen till att verkligen ge järnet och inte tillåta mig fler avsteg (i form av smågodis, vin och för mycket nötter), så kommer min kropp nog att hitta en ännu bättre balans fysiskt och psykiskt. Tack för att du delar med dig! :)

vispcream
0

GRATTIS GRATTIS :D

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

sepersl
0

Jättestort grattis!!! Vad härligt! Jag blir så glad när jag läser det! Lycka till med din löpning och glöm inte vila emellan. Ut o solen och lapa D-vitamin så att immunförsvaret kan hålla sig på topp. Stort grattis än en gång!

[godisboll]
0

51,5 kg still och det känns helt OK. Har spenderat massor av tid på vårdcentralen och sjukhuset efter en reaktion på min antidepressiva medicin (Voxra), så det har inte blivit mycket träning, men så fort jag mår bättre kommer jag ta mig ut i spåret igen.

Låg inlagd några dagar i förra veckan och Oh my vad jag får reaktioner på mitt kostval. Tror inte någon sagt ngt positivt, utan det är mest "Den där dieten är ju för gravt överviktiga/diabetiker/mindre vetande". Maken kom varje morgon med tre välfyllda matlådor <3, så jag slapp sjukhusmenyn. Var inte överdrivet sugen på sconesfrukost, pastalunch och salladsmiddag.

soderen
0

Vilken omsorgsfull man du har!

Mala09
0

Glad du mår bra! Sjukhus mat minns jag som det sämsta från mina besök där, inte sprutor etc, men massproduserat brödskivor med svettig ost och köttbulor i stel sås. Nu hoppas jag det har blivit bättre, men unndrar (var inne där senast 1990). Iallafall, glad du mår bra! (BÄTTRE)

lizaohman
0

Heja heja, det verkar ju gå åt rätt håll. Smart med matlådor!!!

[godisboll]
0

51 kg prick visade vågen i morse, som nu förflyttats till källaren. Blir ändå bara ledsen av att jag inte går upp någonting…

Har kommit igång igen med träningen och mår helt OK. Har haft mycket strul med nya mediciner, men tar fortfarande ungefär hälften så många tabletter per dag jämfört med innan jag började med LCHF - inte illa.

Sedan jag ökat träningsdosen har jag även ökat mängden kolhydrater och nu ligger jag nog på ungefär 2300 kcal/dag uppdelat på 65% fett, 20% protein och 15% kolhydrater. Kolhydraterna kommer primärt från mjölkprodukter (yoghurt ffa), nötter och grönsaker.

sepersl
0

så skönt att du är på benen igen. Frukt är ju bra om  du vill gå upp i vikt. Försök få i dig ett par om dagen, så kommer nog viktökningen igång =)

[godisboll]
0

#151: Tyvärr sväller min mage upp som en ballong av nästan all sorts frukt och den frukt den inte sväller upp av tycker jag illa om. Funderar nästan på att pina i min banan emellanåt, men bara jag tänker tanken blir jag lätt illamående.

sepersl
0

så trist att frukt inte funkar =( kanske rotfrukter istället?

soderen
0

Hur går det för dig?

[godisboll]
0

Det går fint =)! Har lyckats hålla mig frisk trots inskolningssmittorna på dagis. Försöker nå upp till ca 2400 kcal per dag de dagar jag tränar mkt och det fungerar bra, jag känner mig stark och pigg för det mesta!

[godisboll]
0

Nu har det gått några veckor till och efter en besvärlig förkylning vägde jag in mig på 49 kg på vårdcentralen i onsdags… Nåväl, ingen katastrof.

För två veckor sedan gjorde jag mitt allra första "kolhydratsexperiment" - det här var receptet:

Frukost: Två skivor formfranska med smör och kaviar

Lunch: Piroger med köttfärsfyllning, mjölk, smörgås med smör och skinka

Mellanmål: Daimstrut

Middag: Potatisgratäng, prinskorv, ketchup, mjölk, smörgås med smör och leverpastej

Kväll: Två chokladbollar, en liten påse laktrisbåtar, två glas cider

Resultat: Magen gjorde revolt och jag svettades så mycket på natten att jag fick byta sängkläder på morgonen. Det var helt otroligt, sängen var som en vattenpöl när jag vaknade. Kroppen fick väl en mindre chock, det här var trots allt första avsteget på närmare två år, med undantag för sjukhusvistelser och vid en matförgiftning då magen bett om vitt bröd och blåbärssoppa.

Slutsats: Nej tack, inga fler mackor för min del.

[godisboll]
0

Två veckors hypomani är inte bra för vikten. Glömmer allt för ofta bort att äta och vägde 45,5 kg på sjukhuset i morse. Var länge sedan jag gick in i en manisk period sist och det har inte varit någon större katastrof, men aptiten går åt fanders. Under två dagar då jag var ensam hemma åt jag inte alls kommer jag på såhär i efterhand. Kan sitta en hel dag i soffan och stirra på TV utan att komma på tanken att ta en tur till kylskåpet. Dricker inte ens vatten och blir irriterad på huvudvärken som smyger sig på framåt kvällen.

Nu verkar humöret stabiliserat sig lite, så jag får väl kämpa mig upp i vikt. Igen. Suck.

sepersl
0

*styrkekramar* kommer här!

[godisboll]
0

Usch, vilken skitperiod. Får drälla i mig Iktorivil för att kunna sova och sen vaknar jag upp som en zombie, helt utan aptit eller lust till att göra någonting. Jeansen i strl 24/32 hänger löst över höfterna och jag mår inte alls bra fysiskt. Vet att det blir såhär i brytningen mellan hypomanin och en ny depressionfas och att det går över, men det känns tungt. Nu ska man göra en liten chansning och sätta in Zyprexa (igen), bland annat för att se om den kan stimulera aptiten. Gaah, känner mig som ett mänskligt apotek…

Får vara glad över att jag fortfarande är helt utan medicinering mot min ADHD och att jag tar betydligt lägre dos ångestdämpande. Men just nu känns det förstås inte så muntert,

[godisboll]
0

Varit hos läkaren igen för att ta HB-värde och Blodtryck. 115 i HB, helt OK och 85/45 i Blodtryck, också helt OK. Vägde in på 48,5 med kläderna på och det känns bra att det gått åt rätt håll. Har fått bättre aptit av Zyprexan, helt klart.

Känns som att jag återhämtat mig från hypomanin och både kropp och psyke har stabiliserats sig. Har börjat träna för att springa maraton till hösten och ska inleda säsongen med ett millopp redan i april. Ser mycket fram emot att springa utomhus igen, löpbandet är inte i närheten av en tur i skogen.

Har registrerat min kost i en vecka på uppdrag av läkaren på vårdcentralen och fick en lååång föreläsning om riskerna med mättat fett, ingen uppdaterad läkare där inte. Ligger iaf runt 2200 kcal per dag, fördelat på cirka 10% kolh, 20% protein och 70% fett. Känns alldeles perfekt för mig!

sophiebirken
0

Åh!!!! Vilka liv det finns, du är så stark som kämpar så hårt!!! Ska bli intressant att följa dig!!

sepersl
0

Härligt att det börjar kännas bättre igen. Ser ut som en bra fördelning på maten. Många kramar

[godisboll]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har jag bara glada nyheter! I morse vägde jag in mig på 50,5 kg och jag känner mig grymt nöjd med det! Förvisso inte normalt BMI, men inte så pass underviktig att folk stirrar på gymmet heller. Nu känner jag mig helt tillfreds med min kropp, jag kämpar inte för att gå upp mer.

Jag har dessutom kunnat sluta med Zyprexan och har inte tagit en enda sömntablett eller benzo på över en månad. Känns härligt! Och vädret är lika härligt det och går utmärkt att springa långturer i. Provade att springa 3 mil i förrgår och det gick på 2 h 30 min, kändes lätt och "självklart", som om benen gick av sig själva.

Har kostregistrerat en hel månad på uppdrag av min läkare och ligger i genomsnitt på 2300 kcal varav ungefär 10% är kolh, mestadels mejeriprodukter, grönsaker och bär. Verkar passa mig alldeles utmärkt.

Magica1970
0

*två tummar upp* :D

Jojo55
0

Ett litet tips i all välmening bara: Handhygien! Kanske är det redan alldeles självklart för dig men eftersom, om jag fattat saken rätt, ditt barn kommer hem dem dagisbaciller, se till att han tvättar händerna direkt när ni kommer hem från dagis så kanske du slipper en del magsjukor och förkylningar och då får du lättare att hålla vikten uppe och då blir du inte heller lika lätt sjuk!

Sedan tänkte jag på en annan sak, att om du ändå äter antideppresivt så kan du väl få en sort som har viktökning som biverkan? Och ska du verkligen springa maraton? Gör du inte av med en oherrans massa kalorier då? Lycka till!

[godisboll]
0

Just nu spritas de barnens händer på förskolan eftersom det går magsjuka (och vattkoppor), men jag försöker tänka på att skydda mig så gott det går från dagisbacillerna. Nu är det tillfälligt maken som hämtar och lämnar och sedan dess har jag varit betydligt friskare.

Jag tar lithium med viktuppgång som vanlig biverkning, men Zyprexan är nog det enda som lyckats öka min aptit och det känns inte så bra att ta i långa perioder med tanke på andra "trevliga" biverkningar som plötsligt hjärtdöd. Zyprexan har annars väldigt hög risk för viktuppgång, tror den ligger över 60%).

Jag tror inte att maratonlöpning är det bästa för mig att satsa på rent fysiskt, men det gör mig så mycket gladare att det är värt de extra kcal jag får mer eller mindre tvinga i mig efteråt =).

sepersl
0

Fantastiskt roligt att det går framåt! Stort GRATTIS! Nu kommer våren och mindre baciller på dagis då. Kram

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.