Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4942 ggr
Solange
0

Solanges strategier

Behöver lite pepp och hjälp att hålla mitt missbruk i schack.

Har sen första oktober gått ner från 104 kilo till mina 172 cm till strax under 90, men sen i julas har det mer eller mindre stått still på vågen.

Har minskat midjemåttet från 106 cm till 90 men även där har det stått mer eller mindre still rätt länge nu.

LCHF:andet går bra och jag trivs superbra med att äta så här, men jag har fruktansvärda problem med att låta bli juice-paketet. Är rätt övertygad om att juicen bidrar starkt till att varken vågen eller måttbandet ler vänligt mot mig längre.

Är givetvis supernöjd m att jag tappat så mycket i vikt men jag har lååång väg kvar till målet. Skulle helst vilja ner till det jag vägde som ung (är 37 idag-herregud vad tiden går) 63-65 kilo men skulle nog känna mig nöjd redan vid 70 kilo.

Tänkte att jag skulle försöka använda denna tråden till att få lite ordning på mig själv och ta en dag i taget. Började givetvis dagen med att ta ett par klunkar äpplejuice men tänker att nu får det vara nog. Ingen mer juice idag!

Strategi 1: Ställa kolsyrat vatten i kylen bredvid juicen och dricka det istället.

Strategi2: Avlägga vikt o måttrapporter här med jämna mellanrum.

Imorse vägde jag 89,8 kilo

Byst: 108 cm

Midja: 90 cm

Höfter: 116 cm

V överarm 32 cm

V lår: 59 cm

Iram
0

"Strategi 1: Ställa kolsyrat vatten i kylen bredvid juicen och dricka det istället."

Skulle föreslå att du stället vattnet i kylen och häller ut juicen istället (och struntar i att köpa ny)

:-)

/Iram

Solange
0

#1 Ja, det kan ju tyckas som den enklaste lösningen men familjen vill allt gärna få ha sin juice. Vill inte att de ska behöva försaka sin frukost-juice för att jag har missbruksproblem.

nyborjare08
0

Juice är inte nyttigt för någon! Innehåller ju lika mycket socker som läsk, så att få resten av familjen att avstå juicen vore nog bara en välgärning! Flört Fixa i så fall hellre en juicepress och pressa själv, eller ännu bättre - låt de äta frukt istället. Dessutom tycker jag gott att de kan stötta dig! Glad

gluffgluff
0

Min man vill också ha juice. Och då vill sonen ha. Pust. Fast jag har inga problem att låta bli juicen.

Pressa själv _är_  jobbigare på morgonen, så jag förstår att han inte vill göra det. Och frukt är inte samma sak. Fast mycket nyttigare förstås.

Man kan inte ta alla krig samtidigt, jag klagar lite ibland, men jag slåss inte om juicen.

Solange, du fixar det! Citron är gott i vattnet! Eller gurkskivor.

emiilia
1

Jag hade också svårt att hålla mig ifrån juicen som min pojkvän dricker. Eftersom det alltid är jag som handlar köpte jag en uppsättning av olika c-vitaminbrus och sa att jag gärna fortsatte att köpa dessa, men om han ville ha juice fick han köpa den själv. Det har slutat med att han aldrig orkar köpa juice och dricker c-vitaminbrus istället. Victory! Skrattande

mammaru
0

Jag kan längta efter den syrliga smaken ibland. Jag tar ibland pressad citron i mineralvatten - har också prövat med Rose's Lime och mineralvatten.

Ibland köper jag hem passionsfrukt som smakar syrligt, men som är små - man får inte i sig så mycket. Det blir som att köpa ett par syrliga, exklusiva godisar.

Sen brukar jag bli nöjd.

Solange
0

Vad schkumt! Jag skrev en kommentar här för några timmar sen men den verkar ha försvunnit… Mysko

Jag jublade i vart fall över #5 o har genast införlivat C-vitaminbrus som strategi3.

Så här blev dagens intag - trots snedsteget imorse ser det väl rätt ok ut, eller?

Idag: 1183 kcal

Protein 27%

Fett 69%

Kolhydrater 4%

Mathållningen har väl å andra sidan inte varit nåt vidare. "Middagen" bestod av fläsksvålar dippade i béa. Gott, men känns inte som nån riktigt bra kosthållning och det kunde kanske varit lite fler kcal.

Har för mig att jag läst nånstans att Dr D brukar ligga på ett kcal-intag på strax över 1000kcal/dag. Har jag drömt det eller är det nån mer som känner igen det? Tycker det låter ruskigt lite i längden.

Imorgon lär det inte heller bli nån bra dag för lagad mat. Ska köra 26 mil, jobba hela dan och köra hem 26 mil igen. Men å andra sidan har jag inga bekymmer med okynnes-juicedrickande i bilen. Ha ha!

greensis
0

Jag använder också c-vitaminbrus de där dagarna då man egentligen skulle vilja halsa ur juicekartongen. (Alltså vi har har i princip aldrig färdig juice hemma, och de enstaka gångerna tar jag ändå inte av den eftersom jag har den goda vanan inne)

Fabricati diem, pvnc!

Solange
0

Helgen var en katastrof.

Var så in i h-sicke trött efter veckan att jag inte orkade laga nån mat alls. Hade inte köpt C-vitaminbrus och orkade inte gå ut och handla. Förutom att jag drack minst en och en halv liter juice snaskade jag i mig sjukt massa kardemummaskorpor. Förutom omelett o köttbullar på söndag kväll var juice och kardemummaskorpor allt jag åt. Hur bra är det på en skala?

Blev givetvis urkass i magen och mådde pest på söndagkvällen.

Men nu är det ny vecka. Igår handlade jag mina C-vitaminbrus och lyckades avstå allt juiceintag och annat kolhydrattjafs.

Vågen visade 89,5 imorse. Får väl känna mig nöjd att jag inte gick upp mer (trots att jag i fredags vägde 87,9 - betydligt trelvligare).

Empe
0

Jag vande mig också av från juicen genom C-brus och tar det fortfarande när jag blir sugen på juice. Det är toppen!

lizaohman
0

"Så här blev dagens intag - trots snedsteget imorse ser det väl rätt ok ut, eller?

Idag: 1183 kcal

Protein 27%

Fett 69%

Kolhydrater 4%"

Hej! Jag reagerade på din matredovisning. Förutom att du ligger under svältgränsen, så är det ganska låg fetthalt. Det är bättre att du får antalet gram uträknat på minmat.net eftersom procent kan bli så felvisande. Jag menar, man kan ju äta hallon och inget annat än hallon en hel dag och ändå redovisa ett intag på 5% kolhydrater. Oj, nu blev jag sugen på hallon…

ragnhildar
0

69% fett är väl inte så dåligt? Är inte rekommendationerna ca 70%?

Solange
0

#11 Ja, det var lite lite kalorier - skrev om det i kommentaren som föll bort. Läste nånstans att Annicka Dahlkvist sagt att hon brukar ligga nånstans runt 1000-1100 kcal/dag. Själv tycker jag det känns väldigt lite. Nån dag ibland blir det så lite av olika anledningar men i längden känns det som väl spartanskt.

Solange
0

Rasa 3 kilo på en vecka med nya juicedieten

Hahahaha!

Känner att jag genast måste gå och köpa Aftonbladet med Hälsobilagan idag:

lizaohman
0

Det brukar allmänt rekommenderas här på Kif att inte understiga 1300 kcal för kvinnor (något högre för män, men eftersom jag är kvinna, så har jag inte lagt siffran på minnet).

Solange
0

Vägde imorse in mig på 89,3 kilo.

I vanlig ordning var helgen riktigt misslyckad ur kosthänseende. Började med att tvååringen matade mig med havrefras och youghurt. fortsatte med macka(!). Har inte ätit bröd på hur länge som helst - smakade sött och konstigt men väldigt gott.

Sen åt jag pizza på kvällen. Har ätit pizza många gånger men bara fyllningen men i lördags åt jag brödet också.

Fattar inte riktigt det här. veckorna går hur bra som helst. Inga bekymmer, men helgerna klarar jag inte av. Är så trött så trött så trött att jag inte orkar göra nån vettig mat alls. Sover och äter och gör inget annat. Hå hå ja ja… Men nu är det ny vecka. Nya tag.

Solange
0

Uppdatering vikt och mått:

26/2: 89,8 kilo…………….10/3: 89,0 kilo…(- 0,8 kilo)

26/2 Byst: 108 cm………..10/3: 106 cm…..(-2 cm)

26/2: Midja: 90 cm……….10/3: 88 cm…….(-2 cm)

26/2: Höfter: 116 cm……..10/3: 114 cm….(-2 cm)

26/2: V överarm 32 cm…..10/3: 30,5 cm….(-1,5 cm)

26/2: V lår: 59 cm…………10/3: 57,5 cm….(-1,5 cm)

Det går ju lite framåt ändå faktiskt. Fastän det känns som om jag bara står och stampar på samma fläck så har det ju hänt lite grann sen sista jag mätte även om det inte hänt så mycket på vågen.

Hurra! Skrattande

Solange
0

Dagens vikt (på kvällen) 88,5=BMI under 30 - hurra!

I vanlig ordning går det bra under veckorna men helgen ställer till det. Men jag försöker låta bli att hetsa upp mig och ta det för det i-landsproblem det egentligen är. Flört

Idag åt jag lunch ute med jobbet. På nåt sätt känns det som en halvpervers njutning att gå fram till salladsbordet, ta en assiett, sleva upp en massa smör på den och gå därifrån. Går nästan och hoppas på att nån ska kommentera, så man kan få tala om hur fantastiskt fiffig denna kosthållning är på det hela taget.

Zepp
0

Jag blir lite orolig för att du äter på tok för lite mat, risken är att det är musklerna som krymper!

Det där med Annikas bantningsknep var avsett som en illustration för avd man kan testa om man har ätit LCHF länge och väl utan resultat, och det var till en vänina som var liten, inaktiv och äldre!

Det blev 1300 Kcalorier om man räknade ihop det hela och som sagt vad det var ett tips för de som stannat i vikt och hade mycket kvar att gå ner och bara i yttersta nödfall!!

2000 Kcalorier räknar man som normalt för att vara viktstabil, något mindre om man är kvinna och inaktiv något mer om man är man och aktiv.. så någonstan mellan 1500- 1800 borde var mer normalt vid LCHF och energirestriktion!

Annars så brukar den mest förhärdade kaloriräknare efter ett tag märka att hungersignalerna är bättre på att reglera fördointaget bara man håller ner insulinnivåerna så att man hela tiden har fri tillgång till fettreserven!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cowboy
0

Jag dricker lite juice på morgonen och har gått över till Eldorado grapefruktjuice. Den har bara 6,5 % kolhydrater. Jag har inte hittat nån annan juice med lika lågt innehåll.

Solange
0

#19 Tack för omtanken.

Det VAR väldigt lite kalorier dagen jag lade upp. Tror jag brukar äta ganska mycket mer för det mesta. Ska försöka ta mig i kragen och lägga in några dagar så jag får lite bättre koll.

#20 Oooh, det är ett bra tips. Maken gillar grapefruktjuice men själv är jag inte särskilt förtjust i det. Lättare att motstå och inte så farligt om man trillar dit med andra ord! Lysande…

Har för övrigt just avslutat dagen med ett STORT glas C-vitamin m hallonsmak. Lovely! :-]

Zepp
0

Jag har oxå varit juiceoholic, fast min favorit var just grapefruktjuice!

Kunde dra i mig en till två liter om dan..Skäms

Fast numera blir det bubbelvatten av något slag.. har tillomed tröttnat på de med smak, kör bara naturell numera.. märker att det är bubblorna jag är ute efter.

lizaohman
0

Jag tycker det blir väldigt fräscht att låta gurkskivor dra i vanligt kranvatten över natten. Skulle kunna tänka mig att köpa en soda streamer så jag också kan få lite bubblor ibland.

Sindri
0

C-vitamin - kolla vad de innehåller för sötningsmedel!!!! Och andra ämnen. Kan vara hur konstgjort som helst.

Resten av familjen dricker juice - men mentalt har jag bara helt enkelt lagt av. Fast det är jag som handlar så finns den inte för mig. Det är nog så du måste börja - med tänket. För världen är full av godis, bakelser, frukt, gott bröd mm mm. Tänk på det som knark - "Det där finns men jag vill inte ha!"

Jag gillar inte heller att barnen dricker juice, men de är så trötta på morgonen. Därför köper jag den dyraste, färskpressade och de är strängt tillhållna att bara ta 1 dl - som väl täcker dagsbehovet.

När jag hunnit har jag istället skurit och lagt upp frukt lite fint på tallrik och då äter de mer än gärna.

fd-sockerknarkare
0

Tänkte bara komma med ett litet tips…

Om du är trött och inte orkar med någon mat på helgen så se till så att det redan finns lagat…

Gör köttfärsbiffar under veckan till middag (men gör en trippelsats) stycke frys dem. Så när du inte orkar laga så tinar du en och äter den tillsammans med någon fet sås. Gör en pannacotta så får du lite dessär också. Låter inte som att det just är juicen som är stora boven utan att du är sugen/hungrig. Försök alltid laga extra mycket så det bara är att ta fram vid behov!

Lycka till och bra kämpat!!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Solange
0

Morgonens vikt 88,1.

Sakta men säkert… Glad

#25 Tänkte ta till mig ditt råd om köttfärsbiffarna men har inte nått ända fram än. Köpte en massa köttfärs i onsdags som ännu står i kylen. Måste göra dem idag och hoppas på att den inte hunnit bli dålig.

Solange
0

Det här skrev jag för ett par månader sen i ett annat forum:

Hade en gång en bekant som var sjukt snygg. Lång och slank med ben upp till öronen och kurvor på de rätta ställena. Hon klagade jämt på att hon var för fet. För mig som faktiskt är fet med ett bmi på över 30 kändes det alltid konstigt att lyssna på henne klaga. Skulle tippa på att hon vägde knappt 70 kilo till en längd på 178 cm. Om jag sett ut som hon i baddräkt skulle jag ha varit överlycklig och känt mig supersnygg.

Men så tänker jag efter. När jag en gång i tiden var så smal, inte njöt jag av det. När jag vägde 63 kilo tyckte jag att jag behövde gå ner till under 60 för att vara tillräckligt smal. Jag stirrade på min mage som inte var tillräckligt platt om jag inte sög in den. Jag tyckte mina lår dallrade och det fanns alltid nån som var smalare och snyggare.

Idag ångrar jag mig så att jag inte njöt. När jag tittar på bilder på mig själv på den tiden kan jag inte fatta att jag inte såg hur himla snygg jag var.

Ska försöka att inte göra om det misstaget. F-n vad jag ska njuta! Passar på att njuta nu av att jag har en schysst urringning nu. Ska för varje kilo som försvinner njuta av att midjan blir smalare och byxorna sitter snyggare.

Jag ska jobba på att känna mig sjukt snygg hela vägen. Leve självgodheten och död åt mindervärdeskomplexen! ;-)

Tycker det funkar rätt bra. Jag försöker påminna mig själv om att jag är sjukt snygg med jämna mellanrum. Det är lättare nu än för 15 kilo sen. Men byxorna sitter inte snyggare. Den hänger som säckar - men det känns rätt bra det med! Flört

Har just varit och mätt mig också, så jag gör en uppdatering på hela baletten.

Vikt:

26/2: 89,8 kg……10/3: 89,0 kg…27/3: 88,1 kg (- 1,7 kilo)

Mått:

26/2 Byst: 108…..10/3: 106…….27/3: 105 (-3 cm)

26/2: Midja: 90….10/3: 88……..27/3: 87,5(-2 cm).

26/2: Höfter: 116…10/3: 114……27/3: 113 (-3 cm)

26/2: Överarm 32….10/3: 30,5…..27/3: 31 (-1 cm)

26/2: Lår: 59…….10/3: 57,5…..27/3: 57 (-2 cm)

Som sagt: sakta men säkert!

Solange
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag inte vägt mig men i söndags vägde jag 87,7.

Skickar med ett diagram på viktminskningen hittills. De första veckorna svälte jag via viktklubb.se. Nånstans i november blev jag LCHF:are.

Zepp
0

Det ser väldigt fint ut.. önskar att jag hade en lika fin kurva!

Ändra för guds skull inte på något när det fungerar såpass bra!

Solange
0

#29 tack så mycket! Glad

Blir så glad över glada tillrop!

Känns rätt bra faktiskt.

Även om jag inte är helt nöjd med hur jag hanterar helg-kosten. Gjorde stiliga köttfärsbiffar som #25 föreslog och stoppade i frysen. Funkade rätt så bra i ända tills jag hade ätit så många att jag tyckte jag borde snåla med dem så de räckte längre än två dagar. Foten i munnen Slutade med att jag käkade macka igen för att jag var hungrig.

Men det var himla bra med biffarna (tills jag fick hjärnsläpp på söndagkvällen). Jag tinade micron så de gick att dela på mitten. Delade en babybelost på mitten och la på varje halva och micrade så osten smälte lite. Supermumsigt och bra snacks för en sugen själ.

Solange
0

Tjolahopp!

Liten viktrapport. I lördags vägde jag 87,0 och i söndags 87,1. Det går med andra ord rätt okej. Har inte trillat dit på juicepaketet på länge nu. Däremot käkade jag jordgubbsglass i söndags.

Har bokmärkt en tråd här om hur man gör egen glass men jag fattar inte riktigt när jag ska hinna göra den. Livet går i expressfart och de få stunder jag inte jobbar orkar jag inte riktigt med mer än akutinsatser hemmafronten.

Solange
0

Kör en måttuppdatering också:

Byst 26/2: 108…..10/3: 106…..27/3: 105…….7/4: 104 (-4 cm)

Midja 26/2: 90……10/3: 88……..27/3: 87,5……7/4: 86 (-4 cm).

Höfter 26/2:116…..10/3: 114……27/3: 113…….7/4: 113 (-3 cm)

Ö-arm 26/2:32……10/3: 30,5……27/3: 31………7/4: 30 (-2 cm)

Lår 26/2: 59……10/3: 57,5…..27/3: 57………7/4: 56 (-3 cm)

[Karro]
0

(ändrad rubrik på begäran av trådskapare)

finntroll
0

# 31 Om det är snabbt tempo på så är en glassmaskin utmärkt. Då tar det ca 10 minuter att få en parfaitliknande glass Flört

Solange
0

10 minuter?? Är det sant??

Måste genast ut på Blocket och leta…

finntroll
0

Jo det är nog sant. Hemma brukar vi sätta på glassmaskinen lite före vi börjar äta huvudmåltid om man vill ha glass som efterrätt. Det tråkiga är att den surrar, så vi försöker att den skulle vara klar före man sätter sig till bords, men om man har den avskilt kan man knäppa på den då man börjar äta.

Solange
0

Shit! Fanns inte en enda glassmaskin på Blocket i närheten.

Kollar på Clas Ohlsons hemsida. Där finns dels en maskin och dels ett tillbehör "extra frysblock" Vad är det? Behöver man det också?

finntroll
0

vet inte vad extra frysblock är, eventuellt har en del modeller utbytbara frysblock så att du inte behöver ha hela maskinen i frysen. I den modell jag har sitter frysblocket fast i skålen och den delen förvarar jag i frysen, redo för användning.

Solange
0

Tack finntroll! Jag får gå ut på stan och undersöka hur de funkar. Har nu förankrat hemma också att jag MÅSTE ha en glassmaskin. Glad

finntroll
0

Lycka till! Det är nog en skojig grej Skrattande

Solange
0

Aj, aj, aj!

Förra veckan var en total genomklappning. Och visar sig som ett mäktigt plus på vågen. I morse vägde jag 89,1. Två kilo upp på en vecka.

Det har slunkit ner både påskgodis, glass och sockrad läsk. Vet inte riktigt varför det blev så. Men en bit gav ett sug på en till som gav ett sug på en till och så var sockersuget igång. Sen var det middagar till höger och vänster hos släkt och vänner i dagarna fyra, med olämplig mat som jag stoppade i mig.

Magen är givetvis i totalt olag. Man blir straffad på både det ena och andra sättet. Nu är det dock slut med tramset och jag ska återgå till bra kostvanor. Tänker försöka köra en äggdiets-vecka med mest ägg och smör på menyn. Känns som om jag behöver en avgiftning.

Maia
0

Det är nog mest vatten, Solange. Tillbaka till de goda vanorna så kommer du snabbt ner igen! Pepp till dig!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Solange
0

Tack Maia!

Ja, det känns faktiskt redan bättre efter en dag av "normala" matvanor. Ägg i micron till lunch med smör och Bregott. Mitt skärp som jag i morse var tvungen att ha på tredje hålet är tillbaka på det innersta igen.

Magen har lugnat ner sig och jag känner mig inte så plufsig längre.

Mätte mig igen och ligger kvar på samma mått som 7/4 överallt utom lår som minskat 0,5 - men det är inom felmarginalen. Ska bli lite spännande att se om det hänt nåt på vågen också när jag kommer hem…

Solange
0

Jodå… 88,2 imorse dvs -0,9 sen igår. Hoppas innerligen att jag gör mig av med det sista kilot någorlunda kvickt.

Gårdagens diet bestod av ägg, mer ägg, smör o Bregott, mer ägg och några baconsvålar. Lyckades avstå Solero-glassen maken försökte fresta med. Tack och lov!

Maia
0

Du måste verkligen säga till maken att han inte får lov att fresta med sådana saker. Kanske behöver du tala med honom om det vid något tillfälle när det inte är aktuellt (när han inte står med en glass i handen, hehe) och förklara hur ledsen du är av att väga för mycket och vad en glass gör med dig. Hur svårt det är att låta bli att äta massa socker när du väl sätter igång. Och att mycket hänger på att du har hans stöd…

Han älskar dig. Han förstår.

[tillbakalutat]

Solange
0

Jag formulerade mig dumt. Maken är mycket förstående och mycket stödjande. Ingen skugga ska falla på honom för glass-frestelsen. Han lagar - utan att att jag ber om det - särskild mat till mig när det behövs. Han är mästarnas mästare på att laga goda ostomeletter till mig.

Jag är oerhört lyckligt lottad med en man som aldrig sagt ett ord om att jag lagt på mig 35 kilo sen vi träffades utan alltid sagt till mig att jag är fin. Och nu jublar han åt att jag går ner i vikt. Men på ett bra sätt så det inte känns som om han tycker att jag var förskräckligt  fet förut.

Hade nog varit ledsnare om han INTE erbjudit mig en glass när han och dottern tog varsin. Har inte som många andra så väldigt stora problem att säga nej till frestelser i normala fall och frågade han inte skulle jag nog tagit det som om HAN försökte bestämma vad jag ska äta och inte.

Men jag har nu talat om att det är slut med glass (tills jag köpt min glassmaskin). Och det köper han. Han är bäst i världen!

Solange
0

87,9 morgonens matchvikt. Det går åt rätt håll igen.

Med risk för att ge mer information än någon egentligen vill ha skulle jag verkligen behöva få göra ett ordentligt toabesök. Har inte ont i magen än men det lär komma om jag inte får ordning på det. Har en känsla av att det ligger ett kilo gammalt kleggigt påskgodis i tarmarna.

Testar idag med att lägga kokosfett i kaffet för att se om det ger någon effekt.

Solange
0

Kokosfett i kaffet är bra… I'll say no more.

87,4 imorse. Nu är det bara 3hg kvar av de två påskkilona…

Maia
0

Vad bra det går för dig. Grattis!

Bra också att det var du som frestades och inte maken som frestade:-). Jag önskar att det fanns åtminstone EN LCHF-glass i handeln.

[tillbakalutat]

Solange
0

Usch!

Har helt tappat konceptet. Imorse vägde jag 89,2. Har ätit uruselt. Fattar inte riktigt vad som hänt. Har ätit kakor, bröd, pasta och annan skit. Inte jättemycket - men uppenbarligen tillräckligt för att lägga på mig en massa.

Känner mig fet, plufsig och missnöjd med allt. Hade så gärna velat ner under 85 till sommaren men i det här tempot verkar 95 till sommaren mer troligt.

Nu har jag tagit med kokosfett till jobbet för att ha i kaffet istället för mellanmjölken som bjuds här. Givetvis är det inte mjölken som är problemet utan kakorna men det känns ändå som om jag vill göra något aktivt för att byta kurs. Om jag får i mig mer fett kontinuerligt under dagen kanske jag lättare kan stå emot kolhydratreflexen.

Zepp
0

Om man inte har fallit av banan någon gång då och då, så har man heller inte levt!!

Det är när man gör sina misstag man lär sig bäst och man lär sig hur den egna kroppen fungerar, då blir det svårare att medvetet misshandla den.

Solange
0

Nu har jag inhandlat en glassmaskin. Hurra!

Har inte prövat den än dock. Ska bli mkt intressant. Har tänkt mig att jag äntligen ska få användning för mitt vaniljpulver. He he!

Vågen landade på 88,5 imorse. Vi får se om jag lyckats ta mig upp på banan igen. Känns lite bättre än förra veckan men vågar inte ta ut några segrar i förskott.

Solange
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var jag mätt också. Trist historia inte helt oväntat:

Solange
0

Oooh! Idag känns det bättre.

Morgonviktnotering 87,4. Skrattande

Maia
0

Bra jobbat Solange. Det var starkt av dig att komma igen så där. Det är väldigt jobbigt när man trillar dit.

Och ner går du! Grattis!

[tillbakalutat]

Solange
0

Tack snälla Maia!

Maia
0

Håll ut bara! En dag i taget ;-)

[tillbakalutat]

finntroll
0

Bravo Solange! Roligt att det går bra igen!

Solange
0

Morgonens notering 87,1 kilo och igår mätte midjan 84 cm. Känner mig definitivt på banan igen. Härligt!

Maia
0

Bravo!

[tillbakalutat]

Solange
0

Och i morse landade jag på 86,4. Nu går det nästan FÖR bra. Hahaha!

Skrattande

Maia
0

Det finns inget som heter "för bra" Solange! Så länge du inte svälter dig. Yihaaa!

[tillbakalutat]

Solange
0

Det går upp och det går ner. Eller snarare det går ner och det går upp.

Har tappat fokus igen med jämna mellanrum och tänker nu att jag ska pröva ny strategi. Strunta i både våg och måttband ett tag och bara äta så gott jag förmår och se var jag landar efter sommaren.

Nu har jag inte vägt mig på ett slag - lever i skräck för att ha gått upp en massa igen. Men ska försöka göra en invägning imorn bitti. Flyttar ut till landet i övermorgon och kommer inte tillbaka till vågen förrän i augusti.

Idag har jag för övrigt invigt min glassmaskin. Helt okej glass på tre ägg, tre dl grädde, lite blåbär, lite blåbär, lite hallon och ekologiskt vaniljpulver. Helt okej som sagt men inte supergott… Ska testa med lite choklad/kakao nästa gång.

Maia
0

Vad det än står på vågen i morgon, Solange, så är du värd att äta mat som gör att du mår bra. Lycka till i morgon. Har du internet över sommaren eller är det liksom vågen kvar i stan?

[tillbakalutat]

Solange
0

Tack snälla Maia!

Tar mig ingenstans utan Internet! Det får allt följa med. Glad

Vågen visade idag på 87,4. Känner mig rätt så nöjd. Ska göra en mätsession när jag kommer till jobbet också.

Maia
0

Men det var väl toppen! Då är det bara ett kilo upp sedan du skrev att det nästan gick "för bra"!

[tillbakalutat]

Solange
0

Mätt och befunnen i princip oförändrad.

Byst: 104
Midja: 85
Höft: 114
Överarm: 30
Lår 56

Ser väldigt likt ut från mätningen i början av april. Mkt nöjd med att jag inte svällt utan legat still mer eller mindre.

Hade som sagt gärna velat gå ner mer i vikt men i enlighet med min princip att gå omkring och känna sig sjukt snygg och nöjd med mig själv sätter jag mig över detta och njuter av att jag inte väger 104 kilo längre. Och att jag uppenbarligen klarar av att få en del hjärnsläpp och äta skit ibland utan att vikten genast skenar iväg okontrollerat. Även om målsättningen givetvis även fortsättningsvis är att undvika hjärnsläppen… Oskyldig

Solange
0

Back-on-track…

Inte skrivit på ett och ett halvt år.

Det kom en sommar emellan. Då gick jag upp fem-sex kilo.
Sen kom ett år av ständiga övertramp men stod rätt stabilt i vikt.
Sen kom en sommar till när jag gick upp fem-sex kilo till.

Ingen vägning, ingen mätning. Hyfsat bra mathållning för det mesta men genomklappningar med jämna mellanrum.

Nu har jag precis börjat äta Lithium. En av de vanligaste biverkningarna är viktuppgång. Kände mig därför allvarligt manad att ta tag i matvanorna på allvar igen.

Sommaren närmar sig med stormsteg och en sommar till så är jag tillbaka över 100 där jag startade.

Alltså:

Startvikt för en vecka sen: 98 :-(

Idag: 95,6 :-)

Har inte mätt mig förrän idag:

Byst: 110

Midja: 97

Höft: 119

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Välkommen tillbaka.. det är allrig försent att vända utvecklingen till det bättre.

Fast det är onödigt att vänta för länge när det trots allt går ganska lätt?

Solange
0

Tack så mycket Zepp! :-)

Nä då det är tur att det inte är försent.

Även om jag inte hängt här så har jag för det mesta ätit rätt ok, men inte tillräckligt ok för att gå ner i vikt.

Men det är kul att man kan gå tillbaka så här.GIck ner 17,5 kilo förra vändan. Har i två perioden gått upp sammanlagt 10,5 kilo.

Imorse vägde jag 95,5.

8 kilo kvar tills jag kan fortsätta där jag slutade.

Solange
0

Gjorde blodsockermätningexperiment förra veckan.

kl 8.00: 5,6 (kaffe m mjölk)

kl.10.00: 5,7 (efter förmiddagsfika och ostrullar)

kl. 12.15: 5,1 (före lunch)

kl. 13.15: 5,3  (15 min efter lunch bestående av sallad med avocado, ost, gurka, tomat, hjortkött, majo och CF)

kl 13.45: 6,3 (45 min efter lunch)

kl 14.00: 5,3 (60 min efter lunch)

kl. 16.00 5,1 (inte nån mat)

Till pjäsen hör att jag är kaffeslav och dricker alldeles för mycket kaffe. Ivarje kaffekopp har jag 2 förp. mellanmjölk. Under dagen dricker jag nånstans runt 10 koppar.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en kaffeslav till drib´cker hur mycket som helst ibland men jag dricker alltid svart.. för 20 år sedan glömde jag köpa socker.. och jag har inte kommit på det ännu.. men man blir petigare på att det skall vara bra kaffe.

Du verkar ha en helt normal blodsockerreglering, inte insulinresistent antagligen men det får man pröva med 75 gram dextrosol.

Så du har antagligen en bra förmåga att hålla insulinet på lämplig nivå.. iallafall så länge du är motiverad.

Solange
0

Totalras på söndagen. Pizza och godis.

95,8 idag.

Hå hå ja ja.

Men för att se det från den ljusa sidan går det bra de allra flesta dagar. Och jag har i alla fall inte gått upp i vikt sen jag började med litiumet.

:-)

Solange
0

En väldigt väldigt förkyld Solange vägde in sig på 94,9 idag.

Gårdagen var svår. Jag fick kämpa väldigt hårt med sötsugsmonstret för att inte ta något av dotterns lördagsgodis. Men jag stod emot och det känns lite som en belöning att vågen idag var lite mer nådig.

Solange
0

Förkylningen sitter i men LCHF:andet funkar rätt bra. Inga katastrof-hjärn-släpp det sista.

Det ger utdelning också. Morgonvägning 94,5 kilo.

Mätning gav

Midja: 94

Byst 111

Höft 120

Men när jag ser siffrorna ovanför har jag nog inte mätt riktigt likadant. Midjan är inte så svår men höfter och byst är lite svårare att få till på samma ställe..