Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7958 ggr
Bryggerifrun
0

Sugen!!

Jag är inne på min sjätte dag med LCHF-dieten. Jag har klarat mig fint tycker jag. Lite sugen var jag de två första dagarna men det var jag beredd på vilket gjorde det lättare.

Nu är det betydligt lättare att slarva med maten eftersom man är mätt så himla länge, ska minska portionerna och äta oftare för att slippa det som hänt nu. Jag är sååå sugen på sötsaker!!

Distraherar mig själv genom att plocka undan lite, sätta mig här en stund, skriva ett inlägg och dricka en kopp te. Jag tillät mig äta ett ägg med majonnäs, åt lunch för en timma sen. Men jag är trött, sugen och på gränsen till huvudvärk.

Det blir inte lättare av mannens godis som ligger och kallar på mig(mjölkchoklad och salta pinnar) Det var nära ögat att det slank ner. Det gäller att ha bra impulskontroll.. Vad kan jag mer hitta på för att slippa suget?

Finns det något alla har hemma som man snabbt kan ta till för att ersätta sockret?

MimLan
0

Ät mer. Och skippa tänk som "tillät mig". Eller gå ut och skotta snö.

BarrelOfMonkeys
0

I början var jag grymt hungrig/sugen jämt. Det bästa är väl om man kan stå emot suget för att bryta vanan att stoppa nåt i munnen så fort suget kallar men när det inte gick så brukade jag äta nåt LCHF-vänligt, typ en ostrulle med smör eller så. Efter ett tag gick suget över av sig själv efter typ två veckor kanske, när sockret gått ur antagligen :) Då gick det bra att äta mer sällan. Men mitt råd är att blir suget efter nåt sött för stort så ät något fett. Om du är hungrig så ät. Skit i att det kan bli stora portioner i början - det fixar sig när kroppen har vant sig. Lycka till!

Zepp
0

Köp hem en sån där Brietårta att ha i kylen.. i nödfall.. man orkar inte så mycket brie.

Det duger även som kaffedoppa, till frukosten och till teet på kvällen.

Bäst är ju förstås att äta sig mätt på de måltider man äter och slippa sug.. men det e inte alltid man är på det humöret, ens efter lång tid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bryggerifrun
0

Hm, det var just skotta snö jag gjort idag, kanske därför jag blev enormt sockersugen sen.. Jag har inte rört chokladet, det var väl det som lockade mest. Distraherade mig, drack vatten och te, ost var inte alls vad jag var sugen på inte ägg heller för den delen.. men men nu är suget nästan över. Ska äta mer regelbundet så slipper jag väl blodsockerfallen.

Finns det inget som är lite sött man kan ta till? Om det krisar ordentligt menar jag? Jag har sparat undan mörk choklad, kan man få ta någon bit av det då? Det är ju stor skillnad på ost och choklad:D

Tack för svaren!

Zepp
0

Det är väl som så att man skall undvika det söta för att bli av med ett betende.

Grejen är väl att man inte moffar Brie på samma sätt.

Mörk choklad är bättre än ljus.. men inte bra.. när du väl är vid målet kan du kanske ta en ruta eller två till kaffet.. tror jag.

Lindt har en 90% som inte är så söt, smakar mycket bara av en bit.. och få klarar moffa i sig en hel kaka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ullebull
0

Välkommen hit, du, suget är jobbigt men.. som de andra här redan sagt, ta ost, en bit mörk choklad eller varför tar du inte lite frusna bär med vispad grädde, mums.

Jaja, jag önskar dig lycka till och du, jag vet att du fixar detta.

kram på dig.

Beroende
0

Sockerknarkare är inte kul att vara. Försök bryt vanan med något annat. Köp ett nytt the som du gör i ordning varje gång du är sugen på socker. Så gör jag både vad gäller sötisar och rökning:-) Det gäller att bryta mönstret. Du kan:-)

Bryggerifrun
0

Lite mer motion än vanligt idag och kolhydraterna låg på 19 inte konstigt jag är sugen:D Har belönat mig med skink-ochostrullar, ägg o majonnäs, nötter, nötter, nötter.. Lite hetsätning här på kvällen, men inget socker!

Vatten vatten vatten och nu en kopp te igen.. det ska väl ge med sig.. 19kolhydrater… det ska jag försöka vänja mig vid:D

Struntar i det där mörka chokladet idag, har annat att tugga på..

ullebull
0

Jätteduktigt av dig att stå emot, det kommer att ge med sig, jag lovar, men små dikeskörningar får man nog räkna med haha.

Tänk på att få i dig tillräckligt med fett annars får du problem med magen och det är inte kul. Ta lite smör i ditt kaffe tex, smakar jättegott. Du motion är jättebra men… prioritera inte den framför kosten, ju mer du motionerar ju mer hungrig blir du, så.. ta det lite lugnt haha.

Vi hörs, hej.

ullebull
0

Jaha, var är du nu då?? Går det bra? Skriv här så vi vet att allt går bra.

Kram på dig

Bryggerifrun
0

Hallå ja, uppdatering!

Läget är under kontroll, mitt sockersug var nog en del i min pms.. Nu är jag lugn och glad igen. Glömmer bort att äta eftersom man är mätt så länge. Var på pizzerian igår och det funkar ju bra att äta grekisk sallad med vitlökssås:D Deras grekiska sallad innehåller även gyroskött. Denna veckan har jag gått ner 8hg trots att det blivit några glas rött vin både i tisdags och igår.

Jag har lagt till lite extra motion som mjukstart.  Har blivit snöskottning, några situps och armhävningar och promenader. Det känns bra! Jag gick på vattengympa i höstas men tyckte inte det gav mig något. Får se om jag kommer på något som passar mig och funkar tidsmässigt med övriga familjen.

Jag försökte få koll på proteinet igår men jag ska kanske hänga på de trådar med diskussioner om protein istället.. Jag slarvar ju med kött, någon som har tips på vad som innehåller mycket proteiner? Jag vet ost, bönor, ägg, räkor.. Men om jag äter vegetariskt hur tankar jag protein då?

hej hej

ullebull
0

Hej igen Bryggerifrun,

jättebra gjort att inte falla för pizza, låter gott det du åt.

Lycka till.

P.s, köp kvällspostens bilaga, söndag, reportage om LCHF och  fina recept, den säljs även i morgon.

ullebull
0

Hallå där bryggerifrun, var har du tagit vägen??

Kom igen nu med en liten uppdatering.

Bryggerifrun
0

Hejhej!

Det går väl bra här, inget sensationellt har hänt. Jag har slutat räkna kolhydrater fanatiskt, tror jag har någerlunda koll på vad jag kan äta..

Igår kväll blev det lite vin. Idag blir det också lite vin, hoppas ändå att vågen vill visa färre kilo på måndag.

Jag har inte ätit lika mycket grädde denna veckan som de två första. Har satsat på smör och bregott istället. Har också försökt tänka på att få i mig någon typ av kött varje dag också. Hoppas det kan ge resultat..

Jag äter ju fortfarande gigantiska portioner. Det går långa tider mellan varje måltid så jag är jättehungrig när jag lagar mat. Då blir det att jag är väldigt generös mot mig. Kvällssuget vill inte ge med sig men ostar är ju gott så det äter jag framför tv:n. Jag äter inte lika mycket om jag sitter vid datorn har jag märkt. Här är händerna upptagna.

Men jag vill ändå se mer än 0,8kg nedgång på måndag. Då är jag inne på min 4:e vecka..

ullebull
0

Hej igen, bra att du skriver här så håller du koll och jag håller koll Skrattande

Du klarar detta, ge dig inte. Vi har just ätit lchf fläskpannkaka med lingonsylt och lite vispgrädde, låter dumt men var gott. Gör dig en sådan, dela upp och ha i frysen, bra om du skall ha något snabbt. (du kan ju skippa grädden haha)

Händerna upptagna hm… har du inte det hela dagen??

Ha det gott och peppkramar till dig.

ullebull
0

Säg till maken han ta fram en bitt kött som du kan ha i ugnen, sätt i termometer, stek den lagom röd,(om du gillar blidigt vill säga skär sedan skivor som du kan värma upp, lite sallad till det med god bea sås eller hemgjrort smör krydda medtex vinbär och rör samman, du kan ha röda eller svarta, sambael oeleck, starkt och gott att ha på biffen, använd skyn som sås, lite grönsaker till.''

pussa den lilla från mig

hör av dig

Bryggerifrun
0

ok, inne på min fjärde vecka. Vågen är jag inte vän med men upptäckte att jag minskat mina mått med hela 6cm i midjan och 2cm på höften. Tur var ju det, att någon minskning skett.

På vågen hade jag gått upp idag så vet inte om jag ska fortsätta använda den eller om jag ska nöja mig med måttband. Jag bli ju så sur när jag inte går ner några kilo.

Jag blir bättre dag för dag som går.. Det akuta sockersuget kommer mer sällan men kvällsätandet är svårt att bli av med. Igår blev det yoghurt och grädde med jordgubbar framför tv:n.  

Jag tycker nog jag känner mig lite gladare. Jag har tagit kontrollen över mitt matintag igen och jag känner tillfredställelse över det. Det hjälper även mig att få tillbaks motivationen till andra saker. Jag kan ta tillbaks kontrollen och det sporrar mig.

Hur som helst nu blev jag glad av att skriva några rader här. Hoppas det går bra för er andra där ute.

Fiana
0

#17 Förutom att vanliga vågar är väldigt oexakta så visar den heller inget annat än ditt tryck mot jordytan. den visar inte fettminskning, säger ingenting om det du egentligen vill veta (*om* det inte är så att man deltar i någon sport med viktklasser, då är vågen viktig, men den säger fortfarande ingenting om du förlorar/ökar fett, vatten eller muskler). Så att fokusera in sig på vad den säger är nästa lika meningslöst som att binda upp det mot vädret eller något liknande.

Man brukar räkna med att 1 cm minskad i midjan motsvaras av ett kilo magfett som försvunnit. Så att bli sur över vad vågen visar om du blivit av med 6 kilo fett där på 4 veckor är bara rent ut sagt dumt.

Försök hellre äta riktig mat än "godis" som yoghurt grädde och bär på kvällen, de är kända för att hålla igång suget för många.

Bryggerifrun
0

Oj, det var ju riktigt bra att gå ner centimetrar då ju!! Jepp, jag ska genast sluta med godis, jag får äta många middagar till suget släpper istället. Tack för råd och tips!!

Bryggerifrun
0

Oj, det var ju riktigt bra att gå ner centimetrar då ju!! Jepp, jag ska genast sluta med godis, jag får äta många middagar till suget släpper istället. Tack för råd och tips!!

Bryggerifrun
0

tjoohoo, vågen visar 1,6kg mindre och måttbandet säger 7cm smalare midja och 4cm slankare höft.. Jag har skippat all grädde jag stoppade i mig första veckorna och ätit mer kött. Druckit vin i helgen, ökade 4hg på vågen i måndags vilket jag tror är vätska jag samlar på mig när jag blandar in alkohol. Jag ska fortsätta väga mig i mitten på veckan eller innan helgen i alla fall.. Nu är det roligt igen!

ullebull
0

Grattis, grattis, du ser, du kan. Jättekul, håll dig nu på banan så mycket du kan. Du tappar väl snart byxorna då??

Jag har ätit ägg o bacon som vanligt till frukost och sedan 2 wienerkorvar på ikea, hm.. Middag vet jag inte ännu.

Kram och lycka till och du, mäta sig är bättre än vågen.

Bryggerifrun
0

Usch jag har syndat i helgen.. vin fredag och lördag. En bit mörk choklad, några potatisar, en öl, hemmagjord glass med inlagd ingefära.. i söndags hade mitt sötsug triggats och jag var olidligt sugen på cocacola och mjölk men det blev ingen!!

Men så lätt det är att falla tillbaka i gamla mönster bara för att man faller lite.. Det räcker med några avvikelser så är suget igång.. Jag har skärpt mig sen i söndags men jag undrar om måttbandet är vän med mig i morgon. Känner mig plöfsig men det kan vara skulden som gör att jag känner mig tjock och ful..

Återkommer i morgon..

ullebull
0

Jag vet hur det är, men, finns ingen annan väg än upp ur diket, och du…. ölen är flytande bröd, låt bli den.

Du kommer att fixa detta, bara tryck i dig något som stoppar suget, en bit salami, en ostbit eller liknande.

PlöfsigFlört ja vem tror du inte känner sig det med jämna-ojämna mellanrum.

Kasta dig över rätt mat nu, kramar.

Ofelia
0

Jag har inga problem att avstå sött under hela dagarna men precis som du får jag lust att kvällsmysa med nåt efter middagen. Jag gör mig en jättestor mugg med 2 tsk kakaokryddad äggmjölk och så slänger jag ner en ruta mörk choklad som får smälta med.

Kakaon väger inget och min ruta mörk choklad innehåller ca 2 g kolhydrater. Är inte superstrikt så det lilla gör mig inget. Känns som ett bra sätt att avsluta kvällen på för mig, sen går jag ju i säng och sover så triggat sötbehov blir det inte här iallafall, känner mig bara nöjd och glad.

Bryggerifrun
0

Nu har jag ätit LCHF i fyra veckor och är inne på min femte. Vågen som jag skulle slängt ut visade upp gång sen förra vägningen, måttbandet säger samma mått i midjan sen förra veckan och en centimeter plus på höften. Jag blev nog lite för glad förra veckan och det var lätt att fuska lite i helgen för man varit så duktig.

skit!!

ullebull
0

Ja du, lilla Bryggerifrun, det är inte lätt det här med kosten, men…. ge inte upp, du minns ju hur jag hade det i början. Det tar ju lite tid innan kroppen litar på dig och det där med fusket i helgen…. är det värt det?? Prova nu att låta bli över någon helg, du vet ju att fusket sitter i ett par dagar och så pang, så är det helg igen, ajaj.

Allt väl med er annars, krama stumpan.

vi hörs.

ullebull
0

Var är du???

kram

Bryggerifrun
0

Nu har jag lånat alla tre böcker som svalövs bibliotek hade om LCHF, har hunnit ögna igenom dessa och jag tror det var skaldeman som skrev att man inte behöver mer än tre mål mat om dagen. Det passar mig bra!

Jag gjorde en korvstroganof efter dahlqvist recept men jag äter för stora portioner, när jag ätit upp korvstroganofen såg jag att receptet var för fyra personer och jag hade slickat grytan typ..Jag hade förvisso ingenting till men…  Det är ingen lätt match det där att dra ner på portionerna, jag är rädd att jag inte ska hålla mig mätt sen är det ju så himla gott att få lov att äta.

förutom korvstroganoff två gånger så har det blivit kassler med mögelostsås och lite gröna ärtor också två gånger,

köttgryta med tomater, squash, rödlök och bacon en gång.

lamm och grönsaksgratäng på broccoli och ostar

En kväll med vispad grädde och jordgubbar, en kväll med räkor, en kväll med kycklingvingar med yohurtsås på dijonsenap, avokado med yoghurt och lite nötter, två små påsar med fläsksvålar á 75g. Dricker mindre kaffe och mycket mer vatten och te.

Jag anväder kanske för mycket yogurt? Jag har aldrig ätit så mycket lagad mat i mitt liv kan jag säga.. kött varje dag är också nytt.

När jag analyserar veckan som gått och varför jag gick upp lite så kan det också bero på att jag slarvat med mina levaxin, jag har inte fått någon motin på hela veckan.

Jag har kommit på att fläsksvålar funkar som mellanmål eller kvällssnacks. Det räcker med en tre fyra svålar och en kopp te så är jag nöjd. Räkor funkar om jag vill ha något mer rejält och långvarigt.

Numera har jag smör i kaffet eftersom jag tror grädden hindrar min viktnedgång.

I helgen ska jag håll mig borta från vinet, vi har inget planerat så det finns ingen anledning att hälla i sig bara för att det är helg.

Någon som kan ge mer tips? Hur är era portioner?

KarinJ46
0

Håller med om att det är svårt att låta bli att äta när allt är så gott Tungan ute

Detta använder jag mig av för att inte överäta:

- Ställ inte kastrullerna på bordet. Det gör att det är alldeles för lätt att ta om. Bättre om dom står kvar på spisen lite längre bort.

- Försök att ät lite saktare. Då är det lättare att känna efter när man är "ohungrig" istället för "proppmätt"

- Ät på mindre tallrik. Tallriksstorlekarna har ökat markant i storlek de senaste åren jämfört med hur dom såg ut förr i tiden. Jag brukar äta på en assiett för att inte överlasta.

Vet inte om det kan hjälpa dig men hoppas det.

Lycka till och trevlig helg!

ullebull
0

Jag tycker du är jätteduktig och du kommer att nå dina mål, håll envisheten på topp bara. Du är ju duktig vid spisen nu. Hjälp av maken någon gång ??

Det där med att överäta, ja det gör jag vissa dagar, vissa dagar lever jag på 1-2 ägg och får då stoppa i mig något (panik) på kvällen, båda sakerna lika fel.

Många har sagt sätt din "Skalmanklocka" på ringning haha, hjälper ??

Jaja, kikar bara in och ser hur det går för dig.

Kram och pepphälsningar.

yvonnel
0

2 äggsfrukost med bacon kan väl inte vara fel, det håller mättnaden hela dagen i princip, för mej iaf, jag behöver planera för att komma ihåg att äta och inte tar jag för stora portioner heller så jag tycker det låter konstigt att du inte upplever mättnadskänsla, kan det vara att du äter för lite fett?

Bryggerifrun
0

ägg och bacon har jag dessvärre förätit mig på, testade istället avokado med yoghurt i veckan.. Men jag missar nog frukosten för det mesta.. Det är inte förrän dottern ska ha mat mitt på dagen som jag kommer på att jag också borde äta något. Jag kör en kanna kaffe och massa bregott till frulle, sen är det blöjbyte, tvätta gump, byta kläder, fixa bebisfrukost och mata sen ska bebis sova middag. Tar en paus och sätter mig vid datorn när dotter sover sen springer jag ut till djuren som ska ha mat, sorterar sopor och går upp till posten. När klockan är 14 är dottern vaken igen då ska det fixas mat och ätas igen, då passar jag på att äta med henne ofta blir det min frukost.

Idag har blivit en sån dag som ovan, nu sover dottern och jag sitter med mitt kaffe. Men jag ska gå direkt ut och blanda ihop lite makrill och majonnäs. Ägg har jag inta färdigkokta så det skippar jag idag.

Men efter det så äter jag mina andra två måltider, ofta vill jag spara en måltid till ganska sent så jag inte småäter annat sent på kvällen.

Jag var duktig med frukosten någon vecka och det var då jag föråt mig på ägg och bacon.

Mannen och jag har slutat att äta ihop, han äter inte min mat och eftersom han är kock så tycker han inte det är så roligt att laga mat hemma också. Men till sommaren blir det annorlunda, då kommer grillandet igång och förhoppningsvis fler måltider tillsammans.

ullebull
0

Det där sista stycket haha, samma här, vi äter inte tillsammans.

Kocken får ställa upp lite och laga till under helgen så du har i veckan.

Har du provat Mervis fläskfärslåda?? den är suverän, god som bara den och räcker länge Skrattande, kan nog stumpan också äta lite av.

Jaja, du hittar nog mycket som frestar i receptsamlingen här till vänster på sidan.

Ha det gott hörs.

ullebull
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jaha, var har du tagit vägen??

Kom igen nu, inga tappade sugar, hm…

Ge di nu inte.

Kram