Torris!
Har märkt att många skriver att dom får bättre hy. Jag har inte märkt det alls. Jag e torr som fnöske o har jätte torra fötter.Har någon nåt bra tips för detaa? Vanliga salvor hjälper inte alls, och absolut inte apotekets. Har ätit lchf sen i augusti förra året. Men min mage e mycket bättre, inga gaser alls :) O det e inte fy skam :)
jag smörjer mig med Helosansalva och Canoderm, nu är det mycket torr luft i bostäderna också med tanke på den kalla vinterna vi upplever just nu så det torkar också ut, så allt är inte maten som orsakat
Jag tipsar alla jag känner om A-creme från Hälsokost, den i särklass bästa ansiktskrämen jag haft genom mitt 48-åriga liv (och då har jag provat MÅNGA).

Se till att dina krämer inte innehåller paraffin och att det däremot finns ett fuktbindande ämne som ex karbamid eller glycerin.
jag är oxå en torris och har alltid varit. Är fortfarande lika torr trots 2 år på lchf. Jag har nästan lagt alla krämer på hyllan och kör kokosfett istället. Billigare och drygare. Använder det "dåliga" kokosfettet från affären (vid mjölken). Det står framme alltid och är då hyfsat lätt att smörja sig med. Är det för hårt så micrar jag det ett par sekunder. I ansiktet använder jag en kräm från hälsokosten (Weledas utan parabener). Sedan smörjer jag kroppen inifrån med dubbel dos omega-3 varje dag.
Andra tips mottages tacksamt

Varför ska man undvika paraffiner? All barnolja innehåller det och det är godkänt av astma och allergiförbundet.

Paraffin är petroleumbaserat, dvs det har samma ursprung som bensin.. Inget man gärna har i ansiktet. Att så många hud"vårds"produkter är petroleumbaserat är rena vansinnet.Money talks kan man väl gissa..
Jag använder kallpressad ekologisk sesamolja även i ansiktet och har aldrig haft så bra hy som nu.
Mineralolja pluggar igen porerna.
Det är helt enkelt individuellt - hälsokost sidan jobbar oftast hårt på att sprida mer eller mindre myter om hur "farlig" mineralolja är. Dess fördel är att det är väldigt ovanligt att få allergiska reaktioner mot den, vilket är betydligt större risk med andra alternativ.
Vad som funkar bäst på ens hud är helt enkelt väldigt individuellt.

Jag vet att paraffin kommer från råolja som har bildats under högt tryck och temperatur av förhistoriska djur och växter. Alltså väldigt naturlig produkt från början iaf…
Min undran är vad som är skadligt för oss och hur det yttrar sig. Jag har nämligen haft stora hudproblem och blivit bättre när jag bytt ut tvål och parfymerade produkter mot barnolja och duscholja. När jag nu försöker att byta ut paraffinprodukterna mot vegetabiliska oljor får jag problem med klåda och utslag igen.
Har haft kontakt med tillverkarna av paraffinprodukterna (ACO och coops änglamark bla) och de vidhåller att mineraloljor är inte allergena till skillnad från många av de vegetabiliska oljorna.
Kallpressad rapsolja tålde jag men det förstör mina kläder.

Parrafin används för att det är billigt, inte härsknar och som sagt mindre risk för allergier. Å andra sidan gör de ingen större nytta heller, det känns bra just när man smort sig men i längden KAN paraffin ha en uttorkande effekt. Det är förstås ingen bra idé att smörja sig med en olja man är allergisk mot men annars är en kräm som bygger på vegetabilisk olja att föredra då den tillför en massa nyttigheter till huden och kroppen (kroppen eftersom oljan tas upp av huden och förs in i kroppen) Jag får dock erkänna att jag vet inte riktigt hur detta går ihopmed lchf och tankarna om mättat kontra fleromättat fett
Det är min uppfattning att om man har riktigt torr hud så räcker det inte med olja, man behöver även en fuktbindare.
Själv är jag en riktig torrboll som, med framgång, gjort mina egna hudkrämer i flera år. Jag har min information från Crearome som säljer både ingredienser, böcker med recept, förpackningar och tillverkningshjälpmedel för att göra egna hud och hårprodukter
Numera finns en del produkter att köpa som uppfyller ovanstående kriterier ex. Oliva på apoteket.

Det brukar säjas att mineraloljan lägger sej på huden som en hinna och tränger inte in nämnvärt och gör någon större nytta, på sikt. Den dunstar/gnids bort efter ett tag, vilket gör att man blir torr och får smörja in sej igen. Vad som, i grunden, kan hjälpa är att använda tvålar/schampo utan det uttorkande ämnet (tensid) sodium laureth/lauryl sulfat, då tvättas inte allt naturligt fett bort från huden. Eller som någon skrev, tvätta med olja, mineral eller ej.
Jag har torr hud särskilt på benen. Syns väl i mörka långkalsonger. Så bassänggympar jag en gång i veckan nu i vår. Har aldrig använt krämer. Märker att jag blir mkt torr av en del muncerat, typ Idomin och Armens hudsalva. Eller cerat med vaselin.
Magen är lugn men oerhört förstoppad. Får använda laxermedel ibland.
Men min trötta förstoppade normalviktiga dotter med finnar på ryggen är som en ny människa.!! Hon har bara talat om sin förstoppning och oerhörda trötthet nu i flera år. Jag har känt mig så deprimerad av att höra detta. Hon är gymnasielärare, har ständigt fullt upp. Jag övertalade henne att prova LCHF efter jul, bara en vecka!! Hon har tagit detta till sig, är gladare, piggare, behöver mindre sömn, magen sköter sig varje dag och finnar och plitor på ryggen är borta. Hon har gått ner några kilo fast det var inte tanken med dieten. Hon sköter sig exemplariskt, jämfört med mig.
Hon har en arsenal av hudkrämer, förstås.
Jag kan också rekommendera att använda vanlig flytande honung som duschcreme!
Det känns lite lustigt först eftersom det inte löddrar osv, men det doftar gudomligt, sköljer av lätt och man blir ren och fräsch utan att torka ut!! Funkar jättebra.
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
För torra fötter:
Blanda lika delar fotcreme - vilken som helst - med olivolja. Smörj in fötterna, klä in dom i plastpåsar, på med ett par sockar, ha detta på i 1 timme, och fötterna blir som babyfötter!
Vimishop som annonserar på denna tråden angående magnesiumbrist visar sig ha en massa andra detaljer till salu. Dock har man glömt att presentera ingredienser i alla sina produkter. Då menar jag alla ingredienser, säljer man magnesium tabletter så vet man att de innehåller flera andra olika bindemedel, liksom rosenolja 100%, jag vill veta vilken olja som använts i basen för såvitt jag vet så är inte rosen en oljeväxt.
Kanske att jag vågar rekommendera apotekets Mandelolja.
Sedan flera år så har folk jag träffar lite då och då särskilt på sommartid använt mandelolja som smörjmedel för att undvika uttorkning från både sol och salta bad och varje år får jag höra om hur himla bra det är och billigt. Men egentligen borde ju kokkosolja vara lika bra och den finns kanske redan hemma i köket för diverse matlagning, har du en bra kvalitet så kan du väl försöka äta lite av den varje dag, det gör jag, mina armbågar är det lättast att se på, dom var mkt skrovliga förut, numera är dom silkesmjuka.
jag hade skrovliga armbågar tidigare också och fick tips om att gnida dem med citron! Det hjälpte och jag har haft jättemjuka armbågar sen dess! I flera år.

#16, kokosolja är inte bra att ha i ansiktet, det kan i större utsträckning än många andra oljor ge kosmetikaacne och igentäppta porer.
Jag brukar kolla in shenet.com för mer info om naturliga skönhetsmedel. En jättebra sida.
Jag gick iväg på upptäcktfärd när jag länkade upp mig på shenet.com, helt otroligt vad mycket det finns att veta. Undrar bara om hur man ska utrusta sig, det måste nästan bli ett labb om man själv ska blanda och mixa till sina egna blandningar för hud och hår, dessutom , alla dessa ingredienser. var köper man sånt och i lagom mängder? Utan att bli helt pank på kuppen.
Fast det skulle vara jätteskoj, jag gjorde en del i ungdomens dar, hade en receptbok för krämer och masker, men på den tiden kunde man gå till apoteket och beställa 1,2,3,ml av det eller detta.

Själv är jag en torris men en lat sådan..
Så jag har ett litet snaps glas med oliv olja som står på både köks bord och tve rums bord. Så kan man bara ata lite och smörja på antingen läppar armbågar självspruckna händer håret vad som helst.
Och kokos fettet är ju också användbart.
Jag märker väldig skilldnad på torra läppar och händer om jag dricker lite i underkant (eller vätskedrivande kaffe i över kant).

crearome.se har allt man behöver! Det finns nybörjarkit som inte är så dyra. Något labb behövs inte men en ellet två termometrar och en våg som mäter små mängder är ovärderligt!
Man har ett kärl där man värmer alla ämnen som är vattenlösliga och ett kärl där man värmer allt som är fettlösligt. När båda dessa har kommit upp i 70-75 grader C så blandas de ihop. Därför behöver man termometrar. Vad som är vattenlösligt och fettlösligt behöver man inte själv hålla reda på, det framgår av receptet.
Jag är också samma (vinter)-torris med LCHF som innan LCHF. Ingen skillnad.
Jag har tyvärr inget bra att bidra med - men jag läser med intresse..

Tck för alla tips :) En del har jag testat o en del andra ska jag testa.
Och beställer ni grejjer från Crearome så kan ni passa på att köpa en hink med 5kg kokosfett. Utslaget blir det mycket billigare än att köpa småburkar från hälsokosten…
Förr läste man att bra hudkrämer innehöll lanolin som ska komma från fårfett. Har tänkt att söka efter det. Det är kanske lika illa att ha onaturliga fetter utanpå kroppen som inuti. Armens hudsalva tycker en del är bra, men jag blev knastertorr runt munnen när jag använde den som muncerat.
#25 På Apoteket finns en salva med 100% lanolin. Kolla bland babygrejjerna, den är eg till för att smörja bröstvårtorna med när man ammar…
hmm har snarare läst att man ska undvika krämer med just lanolin om man inte vill ha ordentligt tilltäppta porer och kliande
men finns nog inte mycket som är så mycket myter etc. om som hudvård :)
#27 I ansiktet är det för fett men på armbågar och fötter är det nog ypperligt.
I ansiktet ska man nog ha så fleromättade fettsyror som möjligt. De täpper inte till porerna utan sugs in i huden. Krämer med c-vitamin motverkar rynkor.

Även Lanolin finns på Crearome. Snart tror ni väl att jag är sponsrad av Crearome men det är jag inte! 
A-vitamin kan reparera acnehud men hur man får tag på det i en form som passar i hudkräm, ja det vet jag inget om.
Lanolin är nog det finaste fett man kan få tag på för hudvård.
…som sagt A-creme..från hälsokost…. 
cocosfett!! invärtes och utvärtes… min hy har aldrig varit så fin som nu!