Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10321 ggr
UBCL
0

SMÖRHÅLAN 3

Dax för en ny tråd för SMÖRHÅLAN. Efter snart 200 inlägg och nästan 3000 läsningar på SMÖRHÅLAN 2 kändes det rätt att hoppa till en kortare tråd igen.

Givetvis är alla som är intresserade av våra vidare öden och äventyr hjärtligt välkomna att ta del av och kommentera våra förhavanden. Skrattande

För uppdatering av tidigare aktiviteter se:

SMÖRHÅLAN 1 och SMÖRHÅLAN 2

Mervi
0

Ingvars: Viktkoll med hjärnan fick jag igår och har läst i den lite. Den är jättebra. Ville bara tala om det.

Lycka till med ny tråd.

UBCL
0

Kommentar runt första mötet för 2010. Tänk att det är 10 år sedan milleniumskiftet Förvånad och hur mycket som hänt sedan dess.

För 10 år sedan trodde alla att SLV var garanten för att svenska folket fick en nyttig och bra kost. Att SLV höll livsmedelsindustrin i örat osv. I själva verket är det SLV som sitter i knät på livsmedelsindustrin.

För 10 år sedan visste ingen av oss att man blev fet av kolhydrater! Istället gjorde vi allt för att plocka bort fettet ur kosten.

För 10 år sedan vägde jag 124 kg (BMI 40,5).

Hur hade du det för 10 år sedan?

Första mötet var du ju …

Riktigt trevligt att träffas igen. Det kändes som om vi behöver varandra, iofs är det väl en känsligt tidpunkt att prata vikt, kost och hälsa direkt efter midvinterblotet med allt som hör till med frestelser i form av jul-godis, jul-kakor, jul-must osv. De flesta hade ju trots allt klarat det riktigt bra och jag tror att vi alla nu går in för att låta vardagens normalkost leda till ett allt bättre resultat.

På tal om resultat enades vi om att till nästa gång, som blir den 26/1, som hemläxa ta med våra bästa bantartips. Jag för min del kommer inte att vänta så länge utan kommer redan nu att droppa mina bästa tips (som jag för övrigt kommer att gå in för att följa redan nu) här på tråden.

Mitt första tips
(Jag återkommer med lunch och middag i senare kommentater)

Allmäna förutsättningar: Normal-lång människa kan leva bra på 1.600–1.800 kcal/dag men jag anser att man mår mycket bättre på en högre omsättning: 2.000–2.400 kcal/dag.

Ät eller drick inget före frukost. Börja alla dagar med fysisk aktivitet på minst 30 minuter, 30–45 minuter räcker.
Aktiviteten bör vara pulshöjande men behöver inte vara tröttande. Exempel: Promenad, vedhuggning, städning, väcka-tvätta-mata-skickabarntillskolan, sex (gäller inte Magnus Uggla).

Dagens första mål: Efter fysiska aktiveteten en fakirfrukost bestående av 60–70% fett, 29–39% protein och 1% kolhydrater (från kaffe, smör och vispgrädde) Det här målet ska omfatta hälften av hela dagens intag, alltså 1.000–1.200 Kcal. (Använd någon av alla länkar om kaloritabeller som finns på nätet typ Minmat eller LCHF.se för att kolla mängderna.)

Bertil

UBCL
0

Mervi, jag fick min igår också och hade den med på mötet så att alla fick se den. Ska börja läsa den i helgen.

Bertil

sepersl
0

Mina tips är: tålamod, minska stress (som höjer kortisolet), bra med sömn. Att träna kan oxå hjälpa till när du börjar närma dig målvikt

Graddnos55
0

Mina tips: Hitta motivation/ kortsiktigt mål,långsiktigt mål och drömmål../TÅLAMOD! Sist men inte minst, bra vänner som stöttar dig och förstår dig. När det gäller viktminskning,eller att ändra livsstil då är stödet från familjen och goa vänner mycket viktigt.

Gräddnos

SirfalasEmy
0

Bertil: Du glömde skriva om "poop-boxen" Flört *fniss*

Ptja, hur hade jag det för 10 år sedan? Då var jag 18 år och hade varit tillsammans med maken i ett år. När vi träffades var jag smal, men endast för att jag mådde dåligt och knappt åt efter en jobbig händelse i mitt liv (innan dess var jag mullig).

Vi flyttade in i en tvåa i Eslöv (maken är där ifrån) där vi hade ett "underbart" gatukök på andra sidan gatan. Maken var brottare och var således borta vissa dagar i veckan och gissa vem som smög ner till gatuköket och klämde i sig i stooor hamburgare med pommes?  Självklart kom svärfar körandes förbi en gång. Tungan ute

När Andy och jag träffades träffades kunde jag laga kotlett med sås (mix) och pommes. Jag kunde koka potatis, pasta och i bästa fall ris. Eftersom jag var under 18 när jag flyttade och inte hade någon direkt inkomst kom mamma med bland annat kotletter och annat kött en gång i veckan. Haha.

Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette Svenska livsmedelsverket, men "visste" att man skulle undvika fett om man ville gå ner i vikt. Kolhydrater visste jag inte ens att det fanns något som hette, men på något sätt var det ändå de som tog över mitt liv (ända sen barnsben) i form av godis, chips, läsk, mackor, pasta, potatis, ris, flingor mm.

Jag har för mig att jag, vid millennieskiftet var en bastant 18-åring, eller höll på att bli, vädge som mest 78 kg den gången och det var mycket till mina 162 cm.

Efter två år i Eslöv flyttade vi till Södra Sandby och jag minns att jag lånade mammas viktväktar-kokböcker. Med väldigt lite kalorier gick jag ner till 60 kilo, och höll det någorlunda tills jag blev gravid. Godis/chipssuget var större än någonsin…gick upp 25 kg under graviditeten…och mådde extremt dåligt i min kropp. Minns att jag försökte byta ut godiset mot vindruvor, men OJ vilka mängder vindruvor jag klämde i mig, men det gjorde ju inget, för de var ju såååå nyttiga Cool

Och ja, nu är jag redan långt förbi millennieskiftet i berättelsen, så…

UBCL
0

På begäran från Emy lyfter vi fram Poopboxen (så att ingen behöver missa den) … rätta sättet att bajsa:

Konsten att bajsa korrekt (seriöst)

Och direktlänk till klippet på youtube (finns länk i tråden, men den är inte klickbar)

Läs och lär! Flört För mig är detta enda sättet, som sagt. Kanske värt att testa och och kanske upptäcka en hy horisont? Tungan ute

SirfalasEmy
0

#7 Hihi, tack! Skäms Flört

UBCL
0

Sepersl,

nu har jag läst den där tråden, bra på många sätt men…

enligt min mening blir det tålamodet som får ta hand om alla problemen.

Jag går inte ner i vikt, alltså måste jag beväpna mig med tålamod, fortsätta att vänta på resultat o.s.v. – Jag tycker att man först ska beväpna sig med en handlingsplan som är anpassad till de personliga behoven.

Om jag har 30 kg övervikt är det inte rimligt att jag kan fortsätta att äta ohämmat, med enda skillnaden att jag äter lchf isf hclf, jag måste även se över hela mitt sätt att leva. Jag måste kanske börja dagen med en stunds motion (jag är av princip motståndare till alla försök att träna för att gå ner i vikt men motion är inte att träna). (Se även mitt första tips i #2)

Jag tror inte på energi in måste vara mindre än energi ut, (Rössners devis; ät mindre spring mer) men det måste vara någorlunda balans, mängden mat, antalet kcal, måste i någon mån anpassas till dels min nuvarande vikt och dels den vikt jag önskar nå.

Tålamod = konsten att kunna sitta och se på medan målarfärg torkar!

En första förutsättning är att man stryker på färg.

M.a.o. först måste man göra de förändringar i sin livsstil som ger förutsättningar för viktnedgången, sedan kan man koppla in tålamodet.

Här är ett inlägg på NewsMill som kan ge lite bredare syn på problemet.

Jag kopierar in det här inlägget på Tålamodstråden, alltid retar det någonFlört

Bertil

sepersl
0

Jag håller delvis med dig Bertil, men jag tror oxå att människor överlag har dåligt tålamod och börjar skruva för tidigt med kosten.  Kroppen måste bli trygg först, och då ska du äta när du är hungrig. För mig har det tagit lång tid att bli av med gamla vanor och sanningar. Numera kan jag lämna mat på tallriken eftersom jag är mätt. Det kunde jag inte för ett halvår sedan. Numera äter jag saktare för att kunna lyssna på kroppen när jag är mätt. Vissa dagar är jag hungrig - då äter jag. Andra dagar blir det betydligt mindre. Det är först när du lyssnar på din kropp och vad den behöver, som du lita på att den är trygg. Ffa om du varit fettskrämd som jag varit. Allt detta har tagit mig ett helt år. Hade jag inte läst denna tråden är jag inte säker på att jag fortsatt med lchf. Jo det hade jag nog eftersom jag tycker det är en livsstil och har många andra hälsovinster. Hälsovinsterna kommer först, men glöm inte att dina ev. problem ofta blir värre innan de förbättras. Så även med min vikt. Den gick upp av lchf för att sedan gå ner till där jag började utan några skruverier. Detta skötte kroppen själv och eftersom jag nu är tillbaka där jag började så är kroppen trygg. min egen tolkning så klart Skrattande

Hinner inte läsa inlägget på newsmill nu, gör det senare. Nu väntar jobb!

//Linda

Graddnos55
0

# Sepersl

Jag är inne på din linje.. Tålamod måste till för att man ska kunna ge kroppen en chans att ta till sig den nya livsstilen! Det är många gånger lättare att skippa det nya om det inte ger resultat på stört. Det är nog därför som så många söker efter den ultimata kuren,att snabbt tappa sina överflöds kilon och så provar man så många "kurer" man kan hitta,bara de är på kort tid. Kolla in veckotidningarnas  lockrop om att komma i form inför Beach 2010 med start nu och så ska du vara slim till maj-juni..

Vi vet alla att de kilon som vi lagt på oss inte har kommit dit på kort tid,de har oftast smugit sig på under några år. Då kan man inte förvänta sig att de ska smälta bort på några futtiga veckor utan får räkna med att det tar nästan lika lång tid att få dem att släppa sitt grepp som det tog att få dem att fastna. Då behövs tålamod!  Kroppen behöver också tid till att ställa om dig och kunna lita på att den får vad den behöver för att kunna slappna av och släppa på lagervarorna.

Motion är hälsa sägs det, så hälsa ofta! Det gäller att hitta sin form av motion,för man måste nog tycka att det är kul för att det ska kunna bli till en god vana att röra på sig.Kroppsrörelser gör åxå att ämnesomsättningen sätter fart och det gynnar viktnedgången. Det är då det är bra med stöttning från omgivningen så att det blir av att röra på sig. Många säger åxå att de blir extra hungriga när de motionerar men det gäller väl inte oss lchf-are som knappt vet vad hunger är numera?!

Kram

Gräddnos

Smorblomma80
0

Jag håller med Sepersl och Gräddnos!
Mer tålamod och mindre stress till folket!! Skrattande

Kram
Smörblomman

mia53
0

Jag håller också med o dessutom tror jag det är viktigt att sova tillräckligt,det har stor betydelse…..säger jag som sitter uppe sent..hm..dottern har filmkväll med 10 kompisar på nedervåningen…det är roligt att dom vill vara hemma tycker jag.Allt är bättre än den där håglösa tonårshumöret.

Köket är fullt av fylld pasta o chips o godis, men det är inte läge att tjafsa Lchf just nu, man måste ju liksom välja sina "strider"

Jag är på "banan" igen efter mer en en månads strul med kolhydraterna. Så fort jag börjar äta strikt så mår jag sååå mycket bättre. Magen är "glad", mindre ont i lederna ( har börjat sticka igen efter ett långt uppehåll) o det finns mer ork kvar.

Ser fram emot att träffas igen på tisdag..hälsningar o kram..mia  

Skrattande Glad Flört

Ankimalmkatt
0

Hej allihop,

Jag ska fixa fikat på tisdag och undrar om någon fakirar eller kör superstrikt?

Har nämligen tänkt bjuda på chokladmoussekaka med extra grädde och bär.

Om ni inte kan äta detta hör av er senast kl 12 så jag isåfall kan fixa något annat till er.

Kram/Anki

ninaros
0

Hejsvejs mina vänner !!

Jag har inte glömt er, och jag kommer såklart på tisdag. Skrattande

Har haft massor av olika baciller under en lång tid, jag skyller det på min motion. Under och efter julhelgen har jag försökt att få bort de förbaskade kilona som satt sig runt min välsvarvade kropp. Jag gillar att åka skidor och blir bättre för varje år, så jag tänkte, åka skridskor är väl en baggis. Det hängde ju ett par nyslipade, vita prinsessor i förådet, som bara skrek jag vill åka. Så lilla jag, tog de från hyllan, här ska åkas. Som kvinna vill man inte alltid klä sig ordentligt, utan man vill ju se fräsig ut och det betyder för lite kläder. Jag hittade en liten pöl som frusit, jag måste ju träna först. Jag hade tagit firmabilen, man vill ju inte smutsa ner sin egen, när man rattar ut på åkern. I bilen fanns det stora koner, så varför inte få lite hjälp. Ingen ser mig, så två slank ut. Skridskorna kom på och de skavade innan jag ens hade börjat åka. Prata om halt, min tanke om att åka baklänges eller lägga över och få lite fart var bara en dröm. En kona i varje hand och rumpan rakt ut trippade jag ut på isen. Under ett par sekunder önskade jag att det satt en hjälm på huvudet. På något underligt vis var där en liten bula i isen. Så det ena benet stannade kvar och det andra åkte fram. Spagat var namnet, det har inte hänt på tjugo år. Byxorna som satt lite tight efter julen sprack från gylfen upp till ryggslutet, prata om kyla. Innan jag fick ihopa mina ben hade rumpan suttit en stund på isen i bara stringen. Där fick jag min förkylning. Så någon mer motion än att se skidskytte på tvn fanns inte i mina tankar.

Vi ska ha med oss lite motivationstips till tisdag, tänk tänk, vad gör jag nu för att lyckas. Just nu har jag mani på matprogram, jag ser allt och njuter med ögonen. Kommer säkert på något bra tills imorgon.

Har skaffat mig en ny hårfärg, allså en ny kvinna dyker upp på tisdag.

Må gott vi ses Kram Carina

Jaha-jaa
0

Jag kan tyvärr inte komma imorgon då jag jobbar…

Men mina tips låterså här!

Ät då du är hungrig och inte för att du ska.

Sov ut som ofta du kan för då du sover ut ordentligt så mår man bättre och laddar uppbatteriera för att sen orka röra på sig mer.

Försök hantera stress och undvika de.

Hitta nån form av motion man tycker är kul. Själv så tröttnar jag snabbt på göra samma typ av träning och måste hela tiden förändra och hitta nåt nytt kul tränings sätt.

Ha kul då man tränar så kommer man inte se de som en pina och nåt man måste göra. Kul att träna med en eller flera vänner. plus man peppar varandra att gå dit istället för stanna hemma.

Så de va mitt bidrag hoppas ni läser de före mötet och kan prata om de mm.

Skriv gärna här va ni kommer fram till för bra tips imorgon!

//C

SirfalasEmy
0

Hej och tack för igårkväll!

Mamma och jag kom hem välbehållna, även om vi tappade "fotfästet" helt och hållet när vi kommit av motorvägen vid Bjärred/Fjelie. Bilen bara kasade trots låg fart och hade inte refugen varit där den var mellan körfälten så hade vi fortsatt över på andra sidan. Sen var där även ett fint litet dike såg jag… Snacka om adrenalinkick. Usch, min värsta mardröm. Men men, allt gick bra och efter en stunds paus fortsatte vi i extrem snigelfart. :)

Här kommer en länk till ett inlägg på kostdoktorn om "Efter tio". Man kan se programmet där också.

Kram på er allihop!

sepersl
0

Ett utdrag ur www.annahallen.se som jag tycker behandlar vår discussion på ett mycket bra sätt:

"Hej Anna Hallen,

Jag undrar om du vet varför många - inklusive jag själv - går ner jättemycket i vikt med Viktväktarna första gången vi är med, men sedan går vi upp allt igen (och lite till) och andra, tredje gången osv är det som förgjort? Då är det som om kilona sitter som gjutna och VV hjälper inte längre. Finns det någon fysiologisk förklaring?

Hälsningar från en annan Anna"

Svar till Anna: Visst är det så. Det är den klassiska bantningsfällan. Dra ner på kalorierna. Kroppen är inte beredd på detta. Förstår inte vad som händer. Tappar en massa reservbränsle. (Fett) Och vi tror metoden fungerar.

Så fort det kommer mat igen så lagrar kroppen allt vad den kan…. ifall det blir svält igen. (och det blir det ju vanligtvis eftersom vi "bantar" istället för att byta livsstil)

Ny omgång på kalorimetoden. Nu är kroppen lite mer bereddd och sänker sin förbränning, så viktminskningen går lite långsammare. Men du går fortfarande ner…

och sen upp!

Så kör vi det här några varv. Kroppen blir mer och mer expert på att anpassa sig till svälten. Mer och mer försvarsinriktad på att behålla fettreserverna. Mer och mer inställd på att lagra. Mer och mer duktig på att spara på energin.

Till slut så anpassar sig kroppen supersnabbt och nu går du inte ner ett gram med samma kunskap som bara för 10 år sen klippte 10 kilo på 10 veckor. Du måste nu också äta väldigt lite mellan bantningsperioderna eftersom kroppen nu har en normalt låg förbränning. Du går nu lätt upp i vikt, känns ibland som kilona ökar bara man tittar på något gott. Du upplever att du äter lite men går ändå upp.

Och samtidigt har du oerhört svårt att gå ner i vikt. Det spelar ingen roll vad du gör. Det händer inget. Nu tar många pulver som en sista desperat åtgärd. Några får resultat men fördjupar ju bara fällan och problemet och kör den metoden några varv, tills inte ens det fungerar. Kroppen är nu en överlevnadsexpert på mycket lite energi.

Och HÄR kommer de flesta och ber mig om hjälp. Skratt. Nu är det dags för LCHF

För vissa blir kroppen direkt lugn av att vi äntligen äter och släpper några kilon. Men för det flesta tar det upp till ett år att "laga" kroppen igen. Kroppen ska bli lugn och trygg igen. Vi håller inte på att svälta till döds. Det finns mat. Vecka efter vecka och månad efter månad.

När kroppen är trygg kommer viktminskningen. Men tyvärr har många fått för sig att LCHF är en metod, så kommer inte viktminskningen inom några veckor så suckas det om att "den här metoden passar inte mig" eller "den fungerar inte på mig"

Jag brukar då fråga: "Vad fungerar på din kropp?" Men jag tror du redan vet svaret jag får…. "inget!"

Vi som sitter i bantningsfällan måste lära oss att äta igen. Skapa lugna rutiner som håller år efter år. DÅ först kan vi gå ner i vikt. Det finns ingen metod som fungerar!

En enormt stor fördel med lågKOLHYDRATkosten är dock att vi äntlilgen kan äta oss mätta UTAN att gå UPP i vikt. Bara att stå still har ju blivit ett problem. Vad underbart att faktiskt ha stoppat viktökningen. Jag kommer aldrig att bli ett endaste kilo fetare. Men så tänker alldeles för få.

Är det någon som fick sig en tankeställare? //Linda

Graddnos55
0

Hej Linda!

Fint inlägg i "har inte tappat ett gram på sååå länge-debatten" Jag nickar instämmande för varje rad som jag läser. Känner igen vart endaste bantingsförsök och misslyckande på den vägen. Återigen kommer vi in på detta att ha tålamod..

Trots att vi gör rätt enl alla konstens regler så är det ändå det som är viktigast,att få kroppen att känna sig så trygg  att den kan släppa på lagervarorna. Vidare så ser många lchf som en ren bantningskur och inte som en total livsstilförändring och att vinsterna visar sig i bättre hälsa om än inte vågen visar drömvikten under första året. Vi får bli bättre på att informera om det.

Må så grankott!

Gräddnos

Graddnos55
0

Hej alla smörisar!

Tack för ett trevligt möte igår och TACK Anki för en supergod chokladtårta!! Min första måltid intog jag först kl 14 idag..

Skönt att det gick bra för Emy/Gunilla trots strapatser på vägen hem,tänkte på er i morse då jag såg hur många som kanat av vägen söderut. (Erika läste fel här,hon trodde jag skrivit "kanat av vågen" !)

Roligt att återse nya Carina,hoppas att du håller dig borta från isarna så att vi får ha  dig frisk å kry hos oss även i framtiden!

Kram till er alla!

Gräddnos och Smörblomman

UBCL
0

Hej Linda! Jag antar att du med någon i första hand menar undertecknad Foten i munnen

Vi har ju inte riktigt samma syn på det här med tålamodets betydelse för viktnedgången. Vi är överens om att lchf har mycket mer att erbjuda än någon bantningsdiet. Men vi är inte överens om huruvida man ska försöka banta med lchf eller om man ska överlåta till kroppen att själv få bestämma när det är så dax.

Texten du hämtat från Anna Hallén kanske du tycker stöder din uppfattning att det är tålamodet som regerar vilket jag inte riktigt ser i samma text.

"En enormt stor fördel med lågKOLHYDRATkosten är dock att vi äntlilgen kan äta oss mätta UTAN att gå UPP i vikt. Bara att stå still har ju blivit ett problem. Vad underbart att faktiskt ha stoppat viktökningen. Jag kommer aldrig att bli ett endaste kilo fetare. Men så tänker alldeles för få."

Detta ser jag närmast som någonslags tröst till de som inte lyckas gå ner i vikt.

Anna Hallén beskriver sin egen viktnedgång på följande sätt: "Minus 10 kilo på en sommar och jag har aldrig ätit så mycket.

Jag gick ner, åt en massa, blev pigg, mer koncentrerad /…/ 2001 var jag klar med mitt första delmål, att inte vara tjock. /…/ Nu 2009 är jag i samma storlek som 2001 och jag behöver inte ens kämpa. /…/ Att gå från degklump till hurtbulle är en underbar upplevelse! Jag lovar."

Anna är kostcoach och pilatesinstruktör och tränar själv en hel massa.

Så jag citerar mig själv: "Tålamod = konsten att kunna sitta och se på medan målarfärg torkar!

En första förutsättning är att man stryker på färg.

M.a.o. först måste man göra de förändringar i sin livsstil som ger förutsättningar för viktnedgången, sedan kan man koppla in tålamodet."

Bertil

Smorblomma80
0

Ja, jag läste fel….
Men hade jag haft rätt så hade vi ju haft första beviset på att fett är farligt… glider man av vågen på grund av vår feta kost så kan man ju stuka någon tå… å det vore ju förfärligt!

Kanske behövs det även tålamod att hitta den livsstil som ger den viktnedgång man önskar…. hur många finns det inte där ute som kanske har gett upp helt, som inte har tålamod att pröva en ny diet… eller bantningsmetod eller vad de nu väljer att kalla det. Jag menar hur många olika metoder har vi inte själva provat innan vi hittade LCHF?

Smörblomman

Graddnos55
0

Hej!

Som sagt, tålamod är en vara som ska användas på rätt sätt för att få full effekt!Flört

Gräddnos

Smorblomma80
0

Hej igen….

Jag är ju inte inne här så ofta så jag får väl kompensera det  med att skriva fler inlägg när jag väl är här….
Prat om soppkväll  ( som jag har turen att få deltaga på, och slippa laga mat i kväll ) på Facebook  väckte en liten idé….
Vi hade ju en väldigt trevlig matlagningsdag  i juli förra året var det väl… det var innan jag tog lite sommarledigt från smörhålan i alla fall. Är det inte dags för en sådan igen?

Jag gjorde köttfärslimpa förra gången… men jag har fått ett nästan syndigt gott recept på dansk flaeskesteg med knaaaprig svål. Den blir så saftig å fin att den nästan ramlar sönder av sig själv. Eller så gör jag också en riktigt smarrig LCHF - pizza….

Det är tur att man har goa kollegor som vill dela med sig av sina kulinariska hemligheter i den danska kok-konsten. Skrattande

Men usch nu blev jag nästan hungrig! Snålvattnet rann till. Oskyldig

Är inte det nått att fundera på till nästa möte?

Kram kram
Smörblomman

Graddnos55
0

ÅÅÅÅ ! Ska vi ha matmöte hos dig? Tackar för inbjudan! Jag kommer gärna å äter både fläskstek å pizza. När ska jag komma?Skrattande

Det hade varit kul med en samling kring grytorna, det instämmer jag till fullo i. Tungan ute Bra idé att ta upp på nästa möte.

Gräddnos

UBCL
0

Gärna Glad

jag är bra på fisksoppa!

Bertil

sepersl
0

Självklart Bertil. Jag kände mig definitivt träffad på vissa punkter av Annas berättelse. Jag har dock inte bantat mer än 2 ggr i mitt liv, men jag har ätit "nyttigt" i 10år, så min kropp är ju misshandlad sedan länge. Tro fan att den inte är trygg då. Den håller på minsta lilla reserv - jag måste ju överleva ifall istiden kommer Flört

Jag håller inte med dig om definitionen om tålamod. Jag gillar wikins bättre: "Tålamod är förmågan att kunna utstå väntan, förseningar eller svårigheter med bibehållet lugn."

Förändringen i sin livstil är att gå över till lchf. Viktnedgången tror jag kommer sen. Vissa saker tar jag som självklart dvs. äta när du är hungrig, sluta när du är mätt etc…

Matmöte låter underbart - jag är grym på frozen cheesecake!

ninaros
0

Hejsvejs igen !!

Tack för en trevlig kväll, det var kul att träffas igen. Vi har ju alltid så mycket att prata om. GOTT FIKA som vanligt, tack. Ja du Bertil, nu har du hört allt om våra sexvanor med hjälp av LCHF. Tungan uteFlört Nu är det säkert någon som är nyfiken. Jag bara säger mötena är intressanta.

Mat mat mat det är väl klart att vi ska ha en matlagningsträff igen. Det var ju så lyckat förra gången. Bara att sätta ett datum, jag kommer.

Visst var det halt när vi skulle köra hem, kände det redan på väg till bilen, det kunde blivit ett spagat till. Tur att allt gick bra med dig och mamma. Vädret blev ju sämre dagen efter. Motorvägen vid Landskrona blev avstängd, så det tog tre timmar att åka från Smörhålan till Malmö. Kö kö snigelfart och dålig sikt. Bara att hålla sig hemma nästa gång. Vi får hoppas på bättre väder, nu är man rätt trött på detta.

Må så gott tills nästa gång 

Kram Carina

UBCL
0

Sex? – min puritanska uppfostran förbjuder mig att kommentera detta.

Men visst hade vi trevligt.

Och tack Carina för alla tips om hur man kan bli av med tvättmedelsutslag.

Nästa gång som blir den 9/2, med Mia som värdinna, ska vi ta upp förslag på hur vi ska få våra närmaste att begripa vad vi håller på med och varför vi gör det. Vissa av oss har svårt att få vänner och släktingar att acceptera hur vi äter.

Jag ska försöka producera ett utkast till en enkel och lättbegriplig broschyr att köra i handen på tvivlarna, så kanske man inte behöver förklara allting hela tiden.

Bertil

Smorblomma80
0

Mjaaa…. matmöte hos mig… ehhh tyvärr så har jag lite tjinkigt med plats om vi blir några stycken.

Men som plåster på såren kära mamma gräddnos så får du ju komma på middag nästa vecka, en liten soppa med  lite pizza- tilltugg ( LCHF  förståss ) och sen så tror jag vi är rätt så nöjda med en kopp kaffe å en liten ruta mörk choklad till som avslutning. Jag har ju provat pizzan förr…. å man blir väldigt ohungrig av den.

Vad roligt att det är så många som är pigga på idén med matlagning igen!  Låter som om vi skulle kunna få ihop ett riktigt kalas den här gången också. Vi skulle kanske kunna ha de här matlagningarna lite oftare än 1 gång om året + julbordet som det blev förra året.

Om jag nu kommer att vara med så länge till…. vi vet ju alla att min tid håller på att rinna ut. Efter snart två år med LCHF så ligger jag ju risigt till! Förvånad

Kram kram

Smörblomman

SirfalasEmy
0

Smorblomma - hur gör du den pizzan?

Jag har tidigare provat med fiberhusk, men magen gillar det INTE.

Såg något recept här på kif för ett tag sen, där man gör botten på bla. blomkål. Får försöka leta upp det.

Smorblomma80
0

BLOMKÅL???
Nä, jag säger bara en sak…. OST!

Jag gör en smet med ägg och ost av olika sorter…. men fett ska det vara. Sen kryddar jag lite med örter… man kan använda pizzakrydda om man vill det till exempel. Bakplåtspapper i en plåt med hög kant…. häll i smeten å se till att den är jämnt fördelad över plåten. Sen gräddar du den….

Medan du gräddar smeten så förbereder du tomatsåsen, och godsakerna du vill ha på pizzan.

Ut med botten…. på med godsakerna och så in i ugnen igen i ca 10 min eller tills osten är gyllen brun.

Det påminner om botten du gör till smörgåstårtan… botten blir mjuk men det smakar precis som pizza från bästa pizzerian ( det egna köket alltså Flört).

Tyvärr så har jag inte receptet här just nu för en av mina kollegor blev nyfiken och skulle prova. Men leta upp tråden Pam´s PanPIzza här på kif. Det är därifrån jag har fått receptet.

Kram kram
Smörblomman

Andina
0

Om ni vill samlas ett helt gäng för att laga mat tillsammans kan ett tips vara, att kontakta något dagis eller lekskola i kommunen för att höra om ni kan låna deras lokal en helgdag. Tar de ut en avgift kan man gå ihop om den avgiften för att det inte ska bli så kostsamt.
På dagis och i lekskolor finns det ofta ett kök - och för det mesta används inte lokalerna under helger och somrar bl a.

Jag har själv inte gjort så, men vet andra som har lånat dagis/lekskolor.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

UBCL
0

Andina,

lokalfrågan är löst, det är bara mor och dotter som triggar varandra om att bli bjuden på middag. Glad

Tack för din omtanke.

Andina
0

Aha… Sorry. Så blir det när jag inte kan låta bli att lägga näsan i blöt… Skäms

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Smorblomma80
0

Äsch!! SÅ ska du inte se det Andina…. nu fick vi ju ett jättebra tips som vi kanske kan ha användning för senare.  Skrattande

Å ja, det är jag och min mamma som försöker till största möjliga mån att slippa laga middag…

Kram kram
Smörblomman

Graddnos55
0

Hej ni alla!

Ska vi ha någon sk. röd tråd att hålla oss till på matlagningsdagen? Kanske tema Våren? Eller "våra favoriter"?Tungan ute

Å ja,ang mor/dotter triggning så har jag lyckats rätt så bra med middagsbjudningarna. Fast på senare tid har dottern fått full pott när det gäller mitt- på- dagen- måltiden.Hon hoppar ju omkring med krossad knäskål så hon är jobbledig och har därmed mer tid till besök hos mig och anpassar för det mesta besöket omkring mina mattider! Slug är hon den lilla.  Jag har försökt få¨till två middagar hos henne kommande vecka, först soppkväll och sen en pizzakvällFlört men den luringen köpte hon icke utan det blir 1 sopp och pizzakväll,basta! Man kan ju alltid prova?Oskyldig

Och ja,,Smörhålans möten bjuder på det mesta,här går diskuteras ALLTSkäms som kan härledas till LCHF. Det var väl det som var meningen? Vi kan ju inte "Fråga Doktorn".Skrattande

Lev fett å glatt!

Gräddnos

Smorblomma80
0

Nej, nej, nej…. inte slug…. SMART heter det! !! Skrattande Å precis som du säger…. så kan man ju alltid prova.

Ja, Smörhålans möten bjuder på allt! För att knyta an till det som diskuterades på mötet i tisdag så har man kommit fram till att fläskkött har bättre effekt än viagra. Det ni!

På tal om allt…. var blev receptet på din fenomenala tårta av  Anki??

Kram kram

Smörblomman

Graddnos55
0

Hej igen!

Jag glömde fråga om någon  vet varför man ska välja stilla vatten framför sk bubbelvatten? Frågan kom upp på Smörhålemötet  i tisdags men den står fortfarande öppen och obesvarad.

Att köpt mineralvatten innhåller mer salt än kranvatten det vet jag men om man gör eget bubbelvatten av kranvattnet då tillsätter man inget salt vad jag vet?

Kolsyran som tillsätts i vattnet kan enl tandläkare skada emaljen och det gäller nog både köpe som eget kolsyrat kranvatten. I det fallet så tror jag att det är mängden kolsyrat vatten som vi dricker per dag,eller hur ofta vi dricker kolsyrat vatten, som spelar mest roll.

Å då man vet om det så är det bara till att borsta tänderna någon gång extra per dag. Men hur kan bubbelvattnet i sig påverka lchf-kosten negativt?Blir inte klok på det.Obestämd Tacksam för svar!

Gräddnos

Ankimalmkatt
0

Hej vänner!

Tack för i tisdags.

Jodå, receptet kommer, ska fixa det nu i helgen.

Har haft lite tufft på jobb nu i slutet på veckan så jag har inte hunnit.

Låter kul med att laga middag tillsammans. Vill gärna vara med om jag kan.

Återkommer med receptet på chokladmoussekakan.

Kram Anki

Ankimalmkatt
0

Hej,

Här kommer receptet:

LCHF- Chokladmoussetårta  för 12-15 pers, tillagning ca 45 min + ska stå över natten i kylen.

Ingredienser:

Brun mousse: 250 g minst 70% mörk choklad, 4 dl vispgrädde, 2 dl Creme fraiche

Vit mousse: 4 dl vispgrädde, 200 gr Philadelphiaost, 1 ½ tsk vaniljpulver, ev sötningsmedel efter smak.

Garnering: Hallon el jordgubbar och vispad grädde

Mitt eget tillägg : 1 påse stora salta jordnötter.

Beskrivning:

Brun mousse:

Hacka chokladen, värm hälften av grädden smält chokladen i denna Vispa resten av grädden och Cf till tjock konsistens, rör ner chokladen

Vit mousse:

Vispa grädden tillsätt philadelphian, vaniljpulvret och ev sötning.

Montering:

Klä en rund form med löstagbar kant med plastfilm. Bred ut 2/3 av bruna moussen i botten, strö på ett jämnt lager jordnötter. Bred ut vit mousse men inte ända ut ttill kanten. Avsluta med resten av bruna moussen obs! Var noga med att bruna moussen kommer ut till kanten utanför vita moussen.

Täck med plastfilm.

Ställ i kylen minst över natten.

Vid servering. Ta bort plasten , lägg ett fat över formen och "vänd upp och ned på alltihop. ta bort formen och plasten. Garnera med spritsad grädde och bären eller servera dessa vid sidan av.

Har letat efter länken till detta recept men kan inte hitta den. Den kommer från en receptsamling som man kan ladda ner här ifrån Kif.

Receptet är skrivet av signaturen Gloomyior. Samlingen heter"Min kokbok" En kokbok från Matklubben .se och är skriven av Savonit 23/1 2009. Boken består av samlade recept från många olika medlemmar.

Om någon hittar länken får ni gärna hjälpa mej att lägga ut den.

Kram Anki

Graddnos55
0

Tack Anki!!

Nu ska här serveras tårta på diverse bemärkelsedagar..den är så god så den tröttnar man inte på i första taget..

Kram Gräddnos

Jaha-jaa
0

Jag har börjat fundera på om jag äter för lite eller för mycke mat per dag.

Idag har jag varit noga med väga allt och skriva upp i minmat för att se vad jag får i mig i mängd. Så jag har ätit följande

Frukost:

Ägg röra med en skvätt grädde, bacon och lite keso till

Kvälls mat:

Köttfärs röra med mycke riven ost och Crème fraiche sås blandat med mexikansk salsa

Ibland blir det ett tredje mål men mitt på dagen men bara dagar då jag är hungrig vilket kanske blir 3gånger på en vecka. Då äter jag även lagad mat fast lite mindre i mängd än kvällsmaten eller om jag är ytterst lite hungrig äter jag en ost och några skrivor pålägg.

Jag dricker inte kaffe och sällan te utan det blir ca 1.5 liter bubbel vatten på en dag.

Mängden mat:

56gram Keso färskost ananas apelsin fett 3%
75gram Ägg stekt
15gram Vispgrädde 40% fett
70gram Bacon gris
15gram Smör 80% fett
100gram Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris)
30gram Crème fraiche 34% fett
20gram Tomatröra mexikansk salsa kall
50gram Ost hårdost 38% fett
20gram Smör 80% fett

Energi kcal: 1290,40 Energi kJ: 5398,10
Proteiner: 54,01 Fiber: 0,80
Kolhydrater: 8,24 Vatten: 261,93

Fetter:
Fett: 117,22 Kolesterol: 604,25
E-mättade: 39,34 Mättade: 62,13
F-mättade: 7,02

3% Kolhydrater

17% Proteiner

81% Fett

SirfalasEmy
0

Hej alla smörisar. Vi pratade om kolsyran sist och nu har jag hittat en tråd om det. Skulle tydligen handla om nedre magmunnen. Att den öppnar sig fortare och släpper ner mer mat i tarmen.

Länk till "Sodavatten skadligt eller?"

Graddnos55
0

Tack Emy!

Läste infot men ställer mig tvivlande till att kolsyran skulle ha så stor påverkan på nedre magmunnen? Då måste man nog dricka en stor mängd bubbelvatten innan det slår till.

Vidare så känner man sig mätt fortare om man dricker kolsyrat vatten till maten,då bubblorna fyller ut magsäcken och det kan väl vara en fördel? Eftersom det gäller att inte äta för mycket av det goda på tallriken..även om man äter lchf så finns det en risk att man tar för mycket på sin tallrik.

Lösningen  kanske kan vara ett-två glas bubbelvatten till maten som  serveras upplagd på en mindre tallrik,typ assiett ? Ja inte vet jag..

Mina problem med läckande magmun har helt försvunnit sen jag börjat äta lchf-kosten och jag dricker för det mesta bubbelvatten till måltiderna!

Kram

Gräddnos

Graddnos55
0

Är det någon som funderar på att åka med på lchf-kryssningen den 16-17 april?

Är lite sugen faktiskt..

Gräddnos

SirfalasEmy
0

Gräddnos

Mjo, man kan nog ifrågasätta det, eller inte. Jag vet inte vilket ben jag ska stå på (eller ja, det är ju alltid bra att ifrågasätta). Skulle vilja veta var SSS fått infon ifrån.

Jag skulle gärna åka på LCHF-kryssning men det är inte riktigt läge. Kanske ett annat år. Glad

UBCL
0

Mycket bra sammansättning, du kan nog öka protein mot fett om du vill.

För lite energi, 1300 kcal kan få din kropp att tro att svälten är nära. Försök öka dina portioner, men samma fördelning. Jag tror att du bör ligga på ca 1800 kcal per dag.

Bertil

Smorblomma80
0

Jag följer gärna med på kryssning! Det låter jättetrevligt!

Jag vill också meddela att Smörhålan också numera finns på facebook….. kommer att hålla ett uppdaterat diskussionsforum och datum för när vi "sammanträder" och vad vi har på gång även där. Jag vet att det finns flera grupper som pratar om det här med LCHF, så nu kanske vi kan nå ut till flera. Det är ju roligt att höra flera åsikter, tankar och ideer. Eller hur?

Kram kram

Smörblomman

Graddnos55
0

Heja Smörblomman!

Då får vi se om vi kommer iväg på de sju haven i april?Skrattande

Bra idé att ta ut Smörhålan till Facebook, där når vi säkert ut till många som inte har hittat till Kif ännu.Keep up the good work!

Gräddnos

ninaros
0

Tjena!!

Smörhålan är flitiga på att skriva. Jättetrevligt att läsa så många inlägg.

Kakan kommer jag att baka, skriva upp vad man äter är ett bra tips. Äter sjäv cirka 1800 kalorier och det funkar bra. Byxorna känns lite ledigare, kanske!!!

Fortfarande mycket snö och halt på smörhålan, så motionen ligger nere. Bonden kör med sin traktor så vi kan komma fram. Men idag fick han nog ett hjärnsläpp, fick uppskottat minst en halv meter snö bakom bilen. det kan man kalla insnöad. 

Har också fått en ny frisyr, använde som vanligt min fön på morgonen, den fick lite fnatt och började brinna. Som en drake sprutade den ut lite eld och tog bort nästan hela min lugg. Nu ser man iallafall ordentligt. Har fått ändra benan till andra sidan. Allså ny frissa igen.

Låter trevlig med kryssning i april, vill gärna veta lite mer.

Må så gott mina vännerCool

Kram Carina

Graddnos55
0

Å heja Carina!

Vad du hittar på,men det är billigare än att gå till frisören i alla fall. Kanske ska prova din metod istället för att gå till min frissa? Jag konstaterade för någon dag sedan när jag tog en titt i spegeln att det var dags för lite putsning av pannluggen igen. Värst vad den växer!

Det är alltså sant att hårapparaten kan börja brinna?!? Min fön har luktat lite mysko ett tag nu.. bränd plast eller nåt sånt. Jag har tagit det säkra före det osäkra å kört den bara på 1an och inte vågat dra på full gas och det har nog varit tur det. Det hade inte varit kul att bli av med luggen…

För många år sedan så tände jag en cigarettändare lite för nära mina vackert formade täta ögonbryn och ögonfransar. Hrm.. någon hade ställt in brännaren på decimeterhög låga och VIPS! var alla ögonhår/bryn borta. Inte kul alls och ingen möjlighet till överkamning heller! Då fick man vara händig med ögonpenna och lösfransar. Och det vet de som har kladdat med lösögonfransar som ska klistras fast på ögonlockskanten, att det är sällan de hamnar där och mer sällan som de sitter kvar där längre än ngn timme.

Sedan får man en sån där Garbo-look: tillbakalutat huvud å kika över näsan för att försöka få fransarna att ligga kvar så pass länge att man hinner in på damernas å limma fast kanterna igen. Så håller man på..

MEN när man då ska ta bort fransarna innan läggdax uppstår nästa problem,NU sitter de som berget och när man drar i fransen så följer hela ögonlocket med! Lika lång tid som det tog för att fästa fransen tar det nu att få den att släppa taget. Å tänker du nu, varför inte låta den sitta kvar över natten så slipper du klämma dit den igen nästa morgon? Jodå, jag har provat den modellen med, men vaknade på morgonen med den ena lösögonfransen under näsan som en liten pikant mustach och den andra har jag inte hittat än! Så kan det gå..när man vill vara fin å får lida pin.

Ang kryssningen; vi får hålla koll på anmälningdatum å vad det kommer att kosta..

Kram

Gräddnos

UBCL
0

Fullt kloka är ni inte Flört

Inget besvär med luggen faktistk.

Bertil

sepersl
0

Jag har oxå funderat på kryssningen, men inte bestämt mig än. Hade varit  otroligt kul.

SirfalasEmy
0

#55 Mmm, verkligen. Får nog gå in och läsa lite i den tråden. Minns inte prisuppgifter osv.

sepersl
0

inte jag heller. Om du hittar får du gärna upplysa mig!

Smorblomma80
0

Å mig med!

SirfalasEmy
0

Här är en tråd om kryssningen, men jag hittar inget pris osv. Får leta vidare. Så länge:

"Nytt om vårkryssningen"

Smorblomma80
0

Hej Alla!

Hytterna kostar från 550 kronor och uppåt!

Hittade en länk igår…

Kram kram
Smörblomman

Vårkryssning

sepersl
0

Det var inte så farligt. Hur många i en hytt? Ska vi göra slag i saken? Måste kolla med mannen först, men är vi full hytt och sedan samåker upp blir det inte så mycket

Smorblomma80
0

550 var för en E-hytt och nere vid bilarna vill inte jag bo….
Mamma och jag ska ha en a-hytt i så fall och man kan åka upp till 4 personer i en hytt… då ligger priset närmanre 600 för hytten.
Jag ska kolla priset på flyg och tåg också till och från Stockholm.

Graddnos55
0

Hallå alla ivriga LCHF-kryssare!

Angående hyttpriserna så är det nog inte pris per hytt utan pris per person.. tror jag

Å jag sover icke på bildäck! A eller B kategori gäller för mig.. å får vi ett bra pris på sviten så är inte jag den som tackar nej till det!Flört

Vi får helt enkelt summera olika förslag å så få till det bästa för var och en..så får det bli. Huvudsaken är att vi kommer med på samma båt!

Gräddnos

sepersl
0

Har kollat med mannen och allt är ok.

Smorblomma80
0

Spännande spännande….

Smörhålan-sidan på Facebook växer, nu är vi 16 medlemar och jag hoppas att det fortsätter så.  En del obekanta ansikten har också dykt upp på sidan… så det sprider sig sakta men säkert. Skrattande

En liten hemläxa till nästa möte…. eller läxa å läxa….en liten funderare. Jag vill ha tips på vad vi kan lägga in på sidan… recept, boktips, diskussionsämnen, händelser, föreläsningar, allmänna tips, roliga saker som hänt…. ja, NÄSTAN vad som helst. Flört

Tycker ni att det är en bra idé att bjuda in någon av våra "husgudar" till sidan, så de kan vara med i debatten till exempel?

Jag vill försöka hålla sidan så aktiv som möjligt och kanske skapa kontakt med andra grupper som också är inne på det här med LCHF. Jag vet  att det finns en sådan grupp i Norrtälje till exempel.

Ser fram emot era idéer!

Kram kram

Smörblomman

Jaha-jaa
0

Nu har jag oxå hittat Smörhålan-sidan på Facebook och gått med den Glad

Smorblomma80
0

Välkommen! Skrattande

Graddnos55
0

Heja vad bra att Smörhålan fått ett så fett mottagande på fejjan! Att få kontakt med andra lchf-grupper i landet kan inte vara fel, så på´t bara Smörblomman!

Vad gäller husgudarnas medverkan på fejjan så är min mening; vill de så är det välan bara bra det?

Å hur går det med med lchf-kryssningen då? Någon som kollat in kostnaderna för resan upp till Sthlm resp ner till Hbg igen? Tåg eller flyg? Hyttpriserna`? Med andra ord,vad kommer kalaset att kosta? Å när måste man boka för att komma med?

Kram

Gräddnos

mia53
0

Hej allihop !

Jag fixar fika till mötet imorronkväll! Jag hoppas jag ska kunna ordna nåt smaskigt ( fast det blir svårt att "bräcka" Ankis supergoda tårta från förra mötet, tack Anki för den jättegoda fikan!!! Tungan ute 

Det verkar som om vi är riktiga gottegrisar hela bunten. Meddela mig om ni kommer eller inte så jag vet..kram o hälsn…mia

Smorblomma80
0

Hej Mia!

Gräddnos och Smörblomman kommer! Vi sitter på första parkett! Flört

Ankimalmkatt
0

Hej Smörisar!

Mia, jag får nog stanna hemma imorgon. Har ont i huvudet och börjar bli rejält snuvig. Dottern har gått här och snörvlat i en vecka nu , så min motståndskraft verkar ta slut.

Hoppas ni får en härlig stund som vi brukar och dela gärna med er lite här på Smörhålan som ni brukar.

Vi ses nästa gång istället.

Kram på er allihop!/ Anki

SirfalasEmy
0

Krya på dig Anki! Kram!

Graddnos55
0

Håller med Emy!

Krya på dig Anki! Klart att det kommer upp här på Smörhålesidan vad som "stöttes å blöttes" runt bordet på kvällens möte. Ser fram emot kvällens träff. Välkomna allesammans!!

Gräddnos

SirfalasEmy
0

Då får man passa sig för vad man säger nu då. Eller det är viss censur? SkämsFlört

ninaros
0

Hejsvejs!!

ursäkta jag är sen att anmäla mig, jag kommer såklart Mia.

Ses snart

Kram CarinaKyss

UBCL
0

Nytt möte på tisdag 23/2 hemma hos mig!

Glöm inte hemuppgiften: Hur många Kcal äter jag per dag?

Bertil

sepersl
0

ca 1900kcal

Smorblomma80
0

Hej Bertil!

Smörblomman och Gräddnosen kommer på mötet 23/2!

ninaros
0

Hejsvejs !!!

Sport, sport har aldrig sett så mycket skidor på tv. Man sitter uppe långt in på nätterna, både skriker och hurrar, visst är det spännande. Som ni vet är man alltid bäst i soffan, när man sitter där med stavarna, en på var sida och glider fram som en OS medaljör. Jag har iallafall aldrig ramlat.Oskyldig

Vädret är fortfarande kallt kallt och halt, nu är det sportlov, så okej låt det vara snö en vecka till men sen vill jag ha vår. Slippa mössa och vantar när vovarna och jag går på tur. Vi har börjat med tefat, vovarna åker och jag drar. Det är så man rastar hundar. Ett litet kissestopp sen upp på tefatet igen. Vad gör man inte för sina älsklingar.

Kalorier, HJÄLP!!! Skäms det var mer än jag trodde, cika 2200. Aj aj lite för mycket för min vackra kropp. Minskas till 1800 nu genast.

Måste berätta min stora tabbe häromdagen. Ville gå in på facebook och kolla läget, hur svårt kan det vara. Trycka på lite knappar, jo jo snabbt som ögat hade jag sökt vänner och det var inte bara mina egna utan dotterns också. Hon var inte glad, men jag fick 30 nya vänner i ett svep. Jag undrar om de vet att det är modern. Dags med egen email adress eller vad säger ni.Cool

Bertil jag är jätteledsen att jag inte kan komma på mötet och din födelsedag. Jag hoppas ni får ett trevligt möte och håller mig informerad. Så GRATTIS på din stora dag imorgon Kram Kram

Må gott alla Smörisar

Kram CARINA

UBCL
0

Tack alla för en trevlig kväll. Stämmosång är man inte bortskämd med på hadenäranSkrattande

Tack oxå till Mervi som fick bidra med recept på färslådan.

Bra genomgång på hemläxan, även om vissa bara höftatFlört

Nästa möte den 9/3 blir på vanliga stället. Inbjudan kommer.

PS. vi ser gärna att fler ansluter sig till vår lilla grupp.

Bertil

Graddnos55
0

Tack Bertil/Kerstin för en trevlig kväll å jättegod mat! Med många glada skratt!

Smörblomman å jag tar hand om fikat nästa gång!

Bra med kalorigenomgången, det var en riktig väckarklocka,i alla fall för mig som klart ligger på för lågt dagligt intag..uj uj..

Men jag kan glädja mig själv med att jag nu har tagit tag i mig och äter fler gånger per dag,även då jag inte känner någon hunger och nu ska det bli intressant att se vad som händer med kilona? Hoppas på minus!

Ha det gott å lev fett å glatt!

GräddnosCool

ninaros
0

Hejsvejs smörisar !!

OS är nu slut och all sport försvinner på kvällarna. Ska bli skönt att sova i normal tid. Jag låter stavarna stå framme vid sängen, man kan ju bli sugen eller ha ont i ryggen en morgon. Solen och tövädret har kommit HURRA man kan se lite av gräset, kanske inte så grönt men ändå. Känslan att ta tag i vikten och motionen har kommit tillbaka. Jag började att se biggest loser på tvn, behövde peppa upp mig, Men var är min personliga tränare, som skriker och hejar i mitt öra. Jo, jag ska spela in min röst som jag älskar att höraOskyldig med massor av positiva hejarop och goda råd. Så fort jag tappar lusten, på med rösten på högsta volym och lyssna. Yes yes det kan bara gå åt rätt håll, det måste….

Kerstin Dellert har också saknat mig så borsten kom fram idag, kroppen fick sig en omgång, kändes skönt. Karate rörelserna for fram genom rummet, kände mig lite som Dolf Lundgren utan is. Så idag mina vänner känner jag mig redo för en ny start. Vill bli gammal och rynkig med slimmad kropp, En dröm…Nä, nu jäklar börjar vi.

Kram kram

CarinaKyss

UBCL
0

#81 Trevligt var det och säkert blir det lika gott och trevligt nästa tisdag. Jag skickar kallelse som vanligt.

#82, Carina, lika positiv som vanligt;-) jag lovar att följa din väg mot slimmad tjej med största intresse Tungan ute

Själv ska jag meddela att jag fr.o.m nu gått över till ledighetskommitén. Med ålderns rätt har jag lämnat min tjänst på Snittet och har "bara" förlaget (Pickabook) kvar att sysselsätta mig med. Så risken finns att jag blir ännu mer aktiv på nätet.

Bertil

sepersl
0

Carina! Jag är fullständigt kär i dina inlägg !!! Du får mig verkligen att skratta högt och det älskar jag. Tack för det!

*kram*

Graddnos55
0

Hej alla Smörisar!

Slimmat var det ja! Jag är med!! Självklart e jag d ! Är på väg ner i vårt gym med Smörblomman så här ska slimmas !

Lev fett å glatt!

ps. snödropparna står i full blom i rabatten ute på vår gård! VÅREN är på G..! ds.

Gräddnos

Graddnos55
0

#84 Sepersl

Hur blir det med kryssningen?? Jag är fortfarande intresserad och så är även Smörblomman.. Ska vi ta å slå till eller?

Delad bilkostnad är ok för mig. Smörblomman å jag hade tänkt dela hytt men jag kan ta en enkelhytt å så får ni dela istället. Det är ok med Smörblomman. SKa kolla vad det kostar med en "ensamhytt".

Ha det gott!

Gräddnos

Graddnos55
0

Sepersl

Nu har jag kollat in enkelhyttspriset och det var inte vad jag önskat. Men vi kan väl sova alla tre i samma hytt eller? Glömde att kolla vad hyttpriset blir delat på tre.. men ska genast kolla upp det.

Återkommer!

Kram Gräddnos

Graddnos55
0

Sepersl

Nu har jag kollat hyttprislistan på Silja Galaxy och resultatet är följande:

Hytt kategori A  3 pers 715 Skr/pers

B  3 pers  635 Skr/pers

Så vad sägs? Ska vi boka?

Kram

Gräddnos

sepersl
0

Vi kan definitivt dela hytt! Kan vi vänta några dagar med bokningen - måste få semestern godkänd av chefen innan…

Graddnos55
0

Sepersl!

Klart vi väntar! Hör av dig när du har fått klartecken! Hoppas att det går bra att få ledigt.

Kram

Gräddnos

mia53
0

Hej alla SMÖRHÅLISAR !

Jag kan tyvärr inte komma på mötet imorgonkväll. Gråter

Bertil: jag lyssnade på radions P1 i torsdags tror jag det var om

"kostdemokrati", intressant att det händer lite både här o där. Mest pratades det om margarinet o lättmjölken till småbarnen på förskolorna men även andra intressanta saker. Positivt…. Glad

Sen har jag lyssnat på ett annat inslag också ( mycket radio denna veckan) Det handlade om det s.k. "naturköttet" från Brasilien.Man har ju trott att kossorna går o betar på stora ängar , men intedå visar det sig. Dom lever i trånga fållor o blir matade med kraftfoder……….och e.v. betesmarker göds med gifter som varit förbjudna länge här …..ja det finns mycket att prata om.  Skrikandes

Ha en bra kväll allihop o godnatt…hälsningar…mia

UBCL
0

#91 Mia

jag hörde också det inslaget.

Här är länken till deras hemsidaGlad

Bertil

sepersl
0

Tjoho! Jag har fått semester den 16 april - det innebär att lchf-kryssningen är säkrad. Gräddnos - är du söt och fixar biljetter till oss? *kram*

sepersl
0

Gräddnos! Jag var inne på SJ´s sida och insåg att det fanns biljetter kvar till hyfsat förmånliga priser. Med den infon så åker jag hellre tåg upp!

Nattåg upp (tors-fre) kostar 622:- avgång 23 från Lund framme kl6. Hemresan börjar 22.45 och framme i Lund kl 7,30 och kostar 444:- Detta tycker jag känns mer rimligt - vad säger du?

Graddnos55
0

Hej Sepersl!

Kul att du fick ledigt!

Nu har jag ett nytt förslag till resväg t Sthlm:

Min manBengt, ska upp till Sthlm å jobba där tors-fre.,Tyvärr så måste han flyga upp redan på torsdag morgon, MEN om vi  tar vår bil upp till Sthlm på fredag morgon så tar han över den i stan,skjutsar oss till båten,vinkar av oss och hämtar upp oss vid båten igen när vi kommer i land färdigkryssade å glada, på lördag kväll. Så kör han oss direkt hem igen.

Då är min fråga; kan du tänka dig att köra vår bil,Hundai Santa Fe automatlåda, till Stockholm på fredagen? Vi disponerar dagen som vi vill å stannar så ofta vi har lust.. båten går först på fredagkväll, så tid har vi gott om. Jag kan tyvärr inte p.g.a min skada köra själv men sitter/ligger bredvid å kartläser hela tiden.

Bilen är helförsäkrad!Flört Jag tycker detta är det bästa förslaget av alla!! Å billigaste!

Kram Gräddnos som beställer biljetter så snart du svarat ja! på ovanstående erbjudande!!

sepersl
0

Svarar JA, JA, JA! Flört

sepersl
0

har du någon mejladress? känns lite fånigt att ta det här… sepersl@gmail.com

UBCL
0

Sepersl, du hittar mejladressen till alla Smörhålare i de inbjudningsmejl du fått till träffarnaGlad

UBCL
0

Sepersl, du hittar mejladressen till alla Smörhålare i de inbjudningsmejl du fått till träffarnaGlad

sepersl
0

Åh, just det. Tack Bertil! Tänkte visst inte längre än näsan räckte Skäms Hoppas ni hade trevligt igår. Tänkte på er!

UBCL
0

Magsjuk nästan hela veckanSkrikandes
Har ätit normalt (fett som f..) hela helgenGlad
Gått ner 3 kgSkrattande
Nytt personbästa = 80,9 kgFlört

sepersl
0

inget ont som inte för ngt gott med sig Flört

ninaros
0

Hejsvejs mina vänner!!

Veckorna går fort och det är dags för ett nytt möte imorgon, har saknat er. Jag kommer såklart. Har haft en jobbig höst med ständigt återkommande förkylningar, magbesvär och nu också hosta. Har köpt all receptfri reklam som finns på tv, men ack det enda som hjälper är tena för hostan. Ja ja en skön halsduk, raggsockar och en katalog om solresor, så klarar jag mig ett tag till.

Ska bli trevligt att träffas imorgon…

Må gott

Kram Carina

sepersl
0

Hej svejs! Jag kommer oxå imorgon! Ska bli roligt att träffa er.

Carina - jag vet något som fungerar. Minsta känning av förkylning eller liknande ta en probiotika (jag förutsätter att du dagligen tar d-vitamin och omega-3) Detta är sagolikt bra. Hela familjen får detta och ingen har blivit sjuk förrän igår. Dottern har öroninflammation och feber och har nu fått pencillin. Men, båda barnen har klarat hela hösten/vintern utan en endaste dag av sjukdom trots dagis. Det är banne mig inte illa pinkat. Värt att pröva?

UBCL
0

Jag och hustrun kommer oxå.

Mycket D-vitamin och omega-3 blir det! Inga förkylningssymptom öht på 2 år.

Däremot rejäl vinterskitsjuka som hindrade oss att delta i förra mötetSkrikandes

UBCL
0

Hej SMÖHÅLEGÄNGET!

Refererande till kvällens diskussion här en länk som handlar om hur Helena kitabu Hesselmark blev typ-0 diabetiker.

Bertil

Smorblomma80
0

Hej hej!

Smörblomman kommer på mötet 6/4…. jag antar att Gräddnos gör det också. :)

Kram kram

Smörblomma

SirfalasEmy
0

Hej alla godingar!

Hoppas du Carina, som håller i fikat, läser här.

Tyvärr måste jag meddela att mamma och jag nog inte kommer imorgon. Jag har blivit mycket sämre i mitt diskbråck igen, tyvärr. Skulle jag mot förmodan känna att det är mycket bättre i morgon kanske vi dyker upp, men jag är införstådd med att det inte finns fika så det räcker då, men det är ju lugnt för vår del. Nästa gång igen måste jag stanna hemma och fixa inför flytten som är några dagar efter träffen så det är trist att inte kunna dyka upp i morgon.

Mamma hälsar!

Kram på er!

ninaros
0

Snälla rara Emy det är klart att det finns fika till er om ni dyker upp.

Våren är här, påsk kärringen har flygit hem, konstrundan regnade nästan bort, men vinterjackan är inhängd och strumporna ligger kvar i lådan. Kanske lite tidigt, men jag gillar vita fötter med blått inslag. Ägg och åter ägg flög ner i halsen under påsken, i alla konstiga former, jag fick till och med ont i gallan som inte finns. Magen har liksom från sidan blivit äggformad, och vit är den ju redan. Ja, så smörisar ägg får ni inte ikväll, vad sägs om ett redigt köttastycke att sätta tänderna i. På med förklädet och kära smörisar berätta om ni kommer ikväll.

Vi ses snart Kram carinaKyss

Graddnos55
0

Hurra! Nu kom jag in på Smörhålan igen! Har inte kommit förbi Startsidan på ett par veckor och det har varit VÄLDIGT irriterande må jag säga. Men skam den som ger sig, det visade sig att två prickar var i vägen på min inloggning.. Bara så där.. utan att man ändrat nå´t själv så ställde två små prickar till det för mig.  Men nu: I`M BACK!!

Tack för en trevlig kryssning Sepersl och Smörblomman! Det gör vi om nästa år och då kanske från Trelleborg,Ystad eller någon annan hamn i södra delen av landet? Hoppas då att alla Smörisar kommer med på kryss? Vi jobbar på det!

Mera tack! Tack Ninaros för god middag förra Smörhålemötet! Ni som inte var där missade nåt nu igen!

Tack Bertil för gårdagens fika på Smörhålan !  Gott gott !

Intressanta diskussioner vid bordet och rapport om Vårkryssningen upptog det mesta av kvällen. Plus lite andra frågeställningar..mötesdagsbyte? Matlagningsdag?

Kram till er alla!

Gräddnos

UBCL
0

Välkommen tillbaka. Två prickar kan ha stor betydelse. Tänk bara på flickan som sa att hon var tämligen okänd med det behövdes bara ett par prickar så blev hon ökänd. Skrattande

Bertil

ninaros
0

Nu är vi igång igen hoppas jag Flört

Kryssningen…. Ja, jag skulle varit med, det lät både kul och intressant. Så nästa gång ska ninaros stå först i raden.

Tack Bertil för gott fika det slank lätt ner. Ser framemot vår matlagningseftermiddag med god vår buffe.

Har idag varit hos min kära läkare, han skulle ta bort ett par födelsemärken som satt på lite, ja ni vet inte roliga ställen. Pratade innan Påsk med honom per telefon och han frågade mig var de satt. Som ni vet så går ibland munnen fortare än hjärnan så jag i min iver sa kvikt, de är mellan benen, jag skulle ju säga på insidan av låret mellan benen. Bet mig i läppen, vad sa jag…. Min kära läkare fattade sig snabbt och svarade, jag har en tid på påskafton om det passar. Jag kunde knappt andas av skratt, skojade han, så jag sa lite försiktigt, det är inte så bråttom. Så jag fick en tid idag, och möttes av en leende läkare. vad gör man inte för ett gott skratt.

Må så gott mina vänner

Kram CarinaKyss

sepersl
0

Hej vänner! Trist att jag missade tisdagens rapport från kryssningen, men att ha vatten i huset är viktigare. Jag kan meddela er att jag definitivt ska med på nästa kryssning. Jag vill oxå tacka för ett fantastiskt roligt sällskap. Om det blir samåkning igen så öronmärker jag E och L. Mycket skratt. Föreläsningarna på kryssningen var oxå intressanta. Ser verkligen fram emot nästa. Kram på er!

Graddnos55
0

Bertil: Eftersom jag är född på en ö så vet jag hur det är att vara ö-känd!Skrattande Å prickar gillar jag bara de är på rätt ställe.. Men som sagt,med kvinnlig list och logik fixar man allt (om man är kvinna vill säga!)

Ninaros: Du sprider glädje omkring dig vill jag säga! Tänk vad de har varit glada i fikarummet hos doktorn..Oskyldig Kul att du också vill vara med på nästa års kryssning. Vi får se vart vi styr färden nästa år!

Sepersl: Konstigt att vi har samma uppfattning om resesällskapet! jag hade åxå jätteroligt med E och L ! Öronmärkning? Någon ny EU-regel nu igen? Får vi sådana där gula å gröna plastbrickor i öronen nu då ? Jag vill mycket hellre ha några små (10-20 carat räcker) diamanter i mina ljuva öron. Fast då ser man väl ut som en sån där gammal kristallmottagare?!Kyss

Å du får jobbet som chaffis ! Garanterat! Bra med en som förstår att man måste hålla cirkulationen igång å stanna var 10e mil för att röra lite på sig,knäna böj å gå över till sittande..FlörtÅ att själen måste få sitt åxå så att ett stopp vid ett stort köpcentrum inte är fel..

Kram till er alla!

Graddnos (notera prickarna borta! Hokus pokus!)

Graddnos55
0

Ny tanke!

Inför nästa års kryssning kanske det blir öronmärkning innan ombordstigning på fartyget?? Istället för namnbrickor! Tål att tänka på..Skrattande

Kram

Graddnos

MiaP
0

Tråkigt att det inte blev några namnbrickor på Åbo-kryssen hade tänkt leta upp er. Men det går väl fler tåg (eller båtar).

Hälsningar från MiaP i Malmö

Graddnos55
0

Hej MiaP!

Vad synd att du missade oss på Åbokryssningen!Gråter Men från och med nu kan vi hålla kontakten över Kif och så finns vi även på Facebook numera,Smörhålan heter sidan där. Så kan du se oss på bild och på det sättet få en bra igenkänningsfaktor att gå efter till nästa års X-ning. Skrattande

Du är dessutom hjärtligt välkommen på våra Smörhåleträffar varannan onsdag kl 19 här i Helsingborg! Finns "smörisar" som utgår från Lundaområdet som du kanske kan samåka med?Glad

Må gott å lev fett å glatt!

Gräddnos

Smorblomma80
0

Hej!

Tänkte ställa en fråga angående vår matlagningsdag den 9 maj, vi tänkte ju dra igång rätt så tidigt på dagen …  nu har det blivit lite omläggningar i schema på jobbet så jag jobbar och kan inte vara i stan före 16.30.
Skulle det kunna tänkas att inte dra igång fullt så tidigt… så jag också kan vara med fast jag jobbar.
Pizzan tar inte så lång tid att göra…å jag kan ju servera den som dessert. Flört

Jag vill ju så gärna vara med! Oskyldig

Kramisar

Smörblomman

Graddnos55
0

Smörblomman!

Det är okey för mig.. Viktigaste är att du kan vara med ju..

Kram Gräddnos

seasson
0

Hej!

Nu har jag precis läst igenom smörhålan trilogin Cool

Jag har fastnat på två saker och dom riktar sig båda till Bertil faktiskt.

I ditt andra inlägg här på smörhålan 3 så skriver du om en bastant frukost. Men jag vet faktiskt inte hur jag skall få i hop det. Jag har räknat och vänt och vridigt men vill du vara rar och ge mig ett exempel.

…och sen skrev du något om att du skulle återkomma med lunch och middagstips…vill du ge mig de också Flört

UBCL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#120,

man bara lovar och lovar Glad

Dagens första mål: Efter fysiska aktiveteten en fakirfrukost bestående av 60–70% fett, 29–39% protein och 1% kolhydrater (från kaffe, smör och vispgrädde) Det här målet ska omfatta hälften av hela dagens intag, alltså 1.000–1.200 Kcal. (Använd någon av alla länkar om kaloritabeller som finns på nätet typ Minmat eller LCHF.se för att kolla mängderna.)

Jag äter normalt ca 300 gr färsbiff från ox- och fläskkött stekt i smör, ibland tillsammans med ett par stekta ägg och eller bacon. Jag räknar naturligvis inte på mängderna utan äter tills jag blir mätt och antar att jag hamnar någonstans på 1.200 Kcal eftersom jag enligt uppgift från kost"experter" bl.a. (Herbalife, se bild) äter ca 2400 Kcal/dag. Min rekommendation är att du inte ska behöva väga och mäta men att det kan vara kul att någorlunda veta att man får i sig halva sitt dagsintag till frukost.

När du nu påminnent mig ska jag försöka komma ihåg att lägga upp fler lämpliga menyer här. Annars får du titta i min blogg där jag fortlöpande kommer att lägga upp fler recept under fliken "mat"

Bertil

seasson
0

Bertil:

Tack Cool

Nu skall jag ta mig en funderare och prova applicera din teori på mig, men enligt mina mått räknat.

Ha en fin dag!

Jaha-jaa
0

Hej

Jag tänkte fråga om kramp i benen har vaknat flera gånger om nätterna med kramp i benen. Har nu ätit LCHF i nästan 11 månader! Men nyligen börjat få problem med kramp.

Styrke tränar 3 gånger i veckan och känner mig svagare o skakigare i benen på sista tiden.

Läste att magnesium tillskott ska lindra muskeltrötthet och stelhet även förhindra kramperna och förvandla om blodsocker till energi.

Är det nån i Smörhålan gänget som har stött på problem med kramp och äter magnesium?

Om ja vad för nån sort då och hur hög dos per dygn?

UBCL
0

Hej, Jaha-jaa, kom till mötet imorgon, så kan du säkert få alla de råd som går att få Flört

Det är på vanliga stället och du har väl fått kallelsen?

Bertil

Smorblomma80
0

Hej Bertil!

Jag kommer på mötet idag, nyckelpigan öppnar lokalen vid 18:30 tiden som vanligt!

Smörblomman

sepersl
0

Jag kommer inte på mötet så jag ger er mina erfarenheter. Jag fick i början av min lchf-period vadkramper och då oftast på natten. Jag läste och fick oxå tipset om magnesium. Jag gick och köpte dolomit (som är både kalcium och magnesium i rätt propotioner). Efter en vecka tyckte jag inte att det riktigt hjälpte så då kollade jag upp var jag kunde få i mig naturligt magnesium. Jag kollade fineli.fi och såg att mandlar innehåller mkt mg. Då började jag att äta en näve mandlar varje dag i en vecka. Efter 2 dagar så försvann mina kramper. Jag ser till att äta ca en näva mandlar varje vecka (då gärna innan min träning så kh förbränns =)

Jaha-jaa
0

Hade jag kunnat hade jag kommit på mötet ikväll men kan tyvärr inte…

Jag jobbar kvällar så det krockar ofta med jobb o mötena

UBCL
0

# Jaha-jaa,

jag har oxå vadkramperSkrikandes

Det var en hel del i början av mitt lchf:ande. Jag hittade då rådet att äta Magnesium och B-Calm men jag tyckte inte att det gjorde någon nytta.

Jag ställde även frågan direkt till Kostdoktorn vid ett av hans föredrag men inte heller han tycktes veta vad man kunde göra åt problemet.

Jag tycker att jag oftast får kramp i samband med viktminskning om nu det kan vara till någon tröst. Glad

Under långa perioder har jag också sluppit kramperna helt och hållet.

Här en länk som jag tycker har med det mesta.

Bertil

UBCL
0

och så ytterligare en länk.

Lycka till.

Synd du inte kommerRynkar på näsan

Jaha-jaa
0

Tack för bra länkar har läst och funderat…

Jag har inte minskat på vägen och inte i omfång men byggt muskler som jag nyligen hittat haha! Nä men de börjar kanske hända något och fett börjar bli muskler istället bara jag som inte märker av det.

Ska pröva med magnesium rik mat och kanske har för lite salt i maten.

Återstår och se om de händer något om det inte går de blir de att pröva magnesium tillskott

UBCL
0

# 130

Jaha-jaa och alla andra SMÖRHÅLISAR, ikväll på mötet bestämde vi att vi flyttar matlagningsdagen till lördagen den 15/5 med start 11.00. Mejla till mig och ni kan vara med. (jag kommer att mejla den här informationen till alla).

Bertil

Jaha-jaa
0

Jag plus en kommer imorgon på träffen ska bli kul o se er alla igen

Smorblomma80
0

Jag + 1 kommer också!

Graddnos55
0

Tack alla för ännu en lyckad matlagningsdag med Smörhålan! Skrattande

Så mye mad å så god mad å så var den i rättan tid åsså! Ser fram emot recepten på alla godsakerna som presenterades och serverades på buffébordet.Tungan ute

Kram !

Gräddnos

ninaros
0

Livet är mat och trevliga vänner. Vi lagade mat tillsammans i klubbens lilla kök och det gick som en dans. Jag kanske stod med gurkan i handen lite för länge, vad tänkte jag påSkäms. Sallad såklart!! Så blir det när man står i kö till skärbrädan.

Maten var kanon som vanligt, jag ser också framemot recepten. Ska göra pizzan i helgen, så jag behöver recept på din goda pizzasallad Amys man (förlåt har glömt ditt namn) men salladen minns jag.

Ha en skön dag i solen så ses vi snart igen.Cool

Kram Carina

SirfalasEmy
0

Ninaros

Jag ska be Andy (Andreas) rabbla hur han gjorde pizzasalladen. Skrattande Återkommer.

UBCL
0

Mycket glad att kunna meddela att Anna Hallén kommer till SMÖRHÅLAN för att föreläsa onsdagen den 16 juni, kl 19.00

Program
Föreläsning 1–1,5 timmar, paus för kaffe och sedan fortsättning med mer föreläsning och avslutning med frågestund/diskussion.

Priset är 150:-/person, kaffet ingår.
Föreläsningen är i första hand avsedd för medlemmar men det finns ett begränsat antal platser för icke medlemmar. Först till kvarn Glad

Smorblomma80
0

Jag kommer att vara nyckelpiga på onsdag… å jag tar med mig två vänner.

Graddnos55
0

Smörisar!

Jag kommer tyvärr inte att kunna vara med på smörhålemötet nu på onsdag!Gråter Jag är i Grekland på ön Thassos då och återkommer om två veckor! Ska tänka på er när jag gonar mig i solen,lögar mig i det varma havet och när jag äter grekisk lchf-mat.. Ska bli så härligt!Cool

#137 Bertil!

Räkna med mig + 2 (kanske fler) till föreläsningen! Skrattande

Kram! Lev fett och glatt!

Gräddnos

SirfalasEmy
0

ninaros

Sorry att det dröjde - men här är ingredienserna till pizzasalladen (har inga mått då han svängde ihop den på måfå).

vitkål Cool hyvlad med osthyvel

kallpressad rapsolja

vinäger

salt

peppar

Pizzakrydda

Gräddnos:

Ha en underbar resa! Kyss Ta väl hand om min man SkämsTungan ute

Graddnos55
0

#140 Emy!

Klart jag tar hand om din Andy åt dig när både han och jag "råkar" befinna oss i samma land samma tid..Oskyldig

Kan garantera att hos mig får han riktig lchf-kost!Skrattande

Vi tar emot alla snedseglare..

Må så gott!

Kram

Gräddnos som åxå hälsar till din mamma Gunilla!

SirfalasEmy
0

Gräddnos

Tack, känns betryggande! Flört Skrattande

Ankimalmkatt
0

Konichiwa  Flört kära vänner!

Kan tyvärr inte komma på mötet på onsdag.

Men jag vill gärna boka en plats på föreläsningen den 16 juni.

Kram till er alla!

Anki Glad

UBCL
0
På SMÖRHÅLAN

hade vi igår nöjet att hälsa Anna Hallén välkommen att drilla oss i allt det där som vi trodde att vi hade koll på :-(

Vi hade bjudit in samtliga medlemmar med respektive, det skulle ha blivit ca 40 personer bara det, men tyvärr har aldrig alla tid samtidigt. Vi blev 23, och då var det dessutom en del ”utifrån” som fått chansen via vänner och genom att kontakta oss efter att ha läst om föreläsningen på Annas blogg.

En intim föreställning

alltså, som genomfördes helt utan visuella hjälpmedel. Anna tog oss igenom bantarens alla vedermödor och det var många igenkännande mumlande och skratt. Bland annat talades det om ”hundrakronorsklubben”, som fått sitt namn efter vad det kostar att få reda på hur mycket man väger, som om man inte visste det redan när man gick hemifrån. Vi som var där har alla mer eller mindre erfarenhet av det digra utbudet av dieter: Rikshospialets, Cambridge, Flygvärdinnornas, GI-Viktkoll, diverse pulverdieter o.s.v. Enligt min enkla mening är det två saker som förenar dem alla, de kostar pengar och man kommer att gå upp igen, oftast till ett högre plan än där man startade.

Du kan läsa mer om kvällen på min blogg.

UBCL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla SMÖRISAS!

Jag vill önska oss alla en god och glad midsommarSkrattande

Och här kommer Emy & Andys recept på den goda glassen de bjöd på vid vår senaste matlagningshelg

0,5 kg jordgubbar
5 dl vispgrädde
ekologiskt vaniljpulver
färsk citronmellis

Kör allt med stavmixern till en jämn smet och så ner i glassmaskinen!

Emy & Andy serverade granatäpplekärnor till men några jordgubbar och hallon till kan aldrig vara fel när det nu äntligen är midsommar!

Bertil

Graddnos55
0

Hej alla Smörisar!

Vill önska er alla en riktigt fet å varm sommar! Den som har lust att besöka mig på min kollo är välkommen i det gröna,ta kontakt med mig via e- mail eller ring på min mobil först så att ni vet att jag är på plats. Spontanbesök är naturligtvis helt ok!! Medtag arbetshandskarSkrattande

Om vi inte ses i sommar så ses vi på kursen men Anna H i september, DEN får ni bara inte missa! Jag förväntar mig att ni alla är där!!

Lev fett å glatt!! Motionera med mera skratt!!

Gräddnos

Ankimalmkatt
0

Hej alla goa smörisar!

Jag säjer som Gräddnos; ha en go' sommar och kom gärna förbi och hälsa på i Kattarp. Jag har semester i augusti och är nog hemma för det mesta, men ring gärna innan. Jag lovar kaffe med grädde (till den som så önskar). Kanske jordgubbar med grädde från egen trädgård eller nåt annat gott till.

Ha en skön sommar så ses vi på kursen i höst.

Kram till er alla.

AnkiSkrattande

sepersl
0

Jag vill oxå önska er alla en skön sommar! Har ni vägarna förbi söderöver så är ni självklart välkomna på fika! Vi ses till Anna-kursen! Kram

Jaha-jaa
0

Måste tala om att det e bra att exprementera för idag lyckades göra ny sorts lchf paj.

Skal Malde mandel de blev ca 2 dl

ett ägg

lite ost tog prestost ca halv dl

sen blanda jag de o prässa ut i en form o grädda i ca 7 min så de blev lite färg på de o hårt.

sen blanda jag påläggs skinka jag klippt o lite salami korv i bitar med cream fresh la de i sklet o riven ost över

in i ugnen i 10-15 min

Super gott =)

Smorblomma80
0

Hejsan hoppsan….

Oj oj oj, det var länge sedan jag var inne på kif, men nu är jag här och jag vill påminna om det första Smörhålan-mötet efter sommaruppehållet.

Smörhålan-möte hemma hos Smörblomman klockan 19 på onsdag 15 september! Smörblomman och Anki står för fikat.

Kontakta mig så får ni en vägbeskrivning !

Jag vill gärna veta senast TISDAG hur många det är som kommer på mötet. Med andra ord HÖR AV DIG OM DU KOMMER ELLER INTE!!

Kramar

Smörblomman!!!

sepersl
0

kommer inte =(

men vi ses när det är dags för Anna =)

Smorblomma80
0

Hej Alla!

Måste tyvärr meddela att kvällens onsdags-möte är INSTÄLLT.

Vi ses på kursen med Anna!

SirfalasEmy
0

Firar idag 2 år på LCHF. Har känt mig risig idag med huvudvärk och trötthet. Måste vara början på slutet?  CoolFlörtTungan ute

sepersl
0

har ett halvår kvar innan jag är där Hoppas du mår bättre snart. kram

SirfalasEmy
0

sepersl: Jag väntar på dig i Nangijala om det blir aktuellt. Flört (Man har ju läst om någon hemsk 2-årsgräns ObestämdTungan ute)

Tack. Jodå, det blir nog bättre snart. Tror att det är stressen som spökar. Sen kom jag även på att jag hade druckit för lite idag. Glömde vattnet till frukosten vid 10-tiden…och sen rann tiden iväg. Åt lunch vid 14.30 ca. Då kom jag på det…

Mervi
0

Jag lever fortfarande efter 5 år med kosten, så det finns hopp.

Grattis till två år.

gun92884
0

Har ar en lank som jag hittade for Gloomyior:

http://www.matklubben.se/matklubben/Gloomyior/kokbok/

Det fanns nagra LCHF men det mesta var for sockerrattor …

SirfalasEmy
0

#156 Tack! Jag vaknade imorse, så det blir nog ett även tredje år…Flört Grattis till dina fem.

Mervi
0

Tack!Och lycka till!

Smorblomma80
0

Hej go vänner!

Efter ett skönt jullov så är det dags att dra igång Smörhålan igen. Jag hoppas att ni är på hugget!

Eftersom att det var lite kort om folk på våra möten under hösten, så kanske det är dags att göra en liten "makeover".

Kom gärna med tankar och idéer på hur vi skulle kunna förnya oss!

Min egen tanke är att vi träffas 1 gång i månaden och att vi har någon aktivitet på schemat när vi träffas. Det kan vara allt möjligt, bokcirkel, matlagningsdag, föreläsare eller nått annat spännande. Kanske kan vi åka ut på utflykter, evenemang och annat. Kom gärna med förslag. Fundera även på vilken dag som passar dig, kanske behöver vi inte någon fast dag för våra möten utan bestämmer dag månad för månad beroende på vad vi ska hitta på.

Nytt för i år är att vi inte har någon fast lokal, vi får göra som vi gjorde när Smörhålan en gång drog igång…. besöka varandra. Vi har dock möjlighet att hyra lokal när vi kommer att vara en större grupp, det kostar 300 kronor per gång.

Nu vill jag veta hur många det är som är pigga på att dra igång igen, så jag kan börja planera.

Hör av dig SENAST 31 januari!

Lev fett å glatt!!

Erika

sepersl
0

Hej! Jag kommer nog inte att vara en flitig gäst under våren. Inte för att jag inte vill utan för att tiden inte riktigt räcker till. Skulle ni ha något speciellt lockande så får jag nog tummen ur rumpan Flört och kommer.

För övrigt kan jag informera er om att vikten är på gång uppåt - inte pga kosten utan för att det finns en liten bebis som växer i min mage. Barn nummer 3 förväntas att komma i maj/juni så bli inte förvånad över mig mage när vi ses.

Kram på er!

//Linda

UBCL
0

Grattis tjockis ;-)

sepersl
0

Tack Bertil!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.