Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 6701 ggr
smurfan37
0

cocosa/silverpaket

Hej!

har för mig att jag läst nån stans att silverpaketet med coccoc fett från affären inte e nyttigt. Nu hittar jag inte det inlägget:( Så jag slänger ut frågan: Varför köpa dyrt på hälsokost när det finns billigt i vanliga affärer. O om man nu ska köpa dyrt, då borde man väl kunna använda den "billiga" smaklösa i kaffet??

silvernight
0

Jag sökte här i forumet på "silvriga paketet" och hittade flera inlägg om det och ingen verkar kunna sätta fingret på exakt vad som är dåligt med det billiga fettet, förutom att det är Unilever som tillverkar det och Unilever vinner ju inga priser för etik och ekologi direkt..

Av de inläggen jag läst verkar det inte vara så mycket skillnad på det billiga och det dyra ekologiska.

Men du får säkert massa svar av mer kunniga KiF:are strax. :)

dufva
0

Unilever har nyligen försämrat kvaliten i silverpaketen genom att börja härda det.Skrikandes

[stuxen]
0

Ganska komiskt att härda ett stenhårtfett.

Men varför skulle det vara mindre nyttigt?

smurfan37
0

Jag skrev bara in cocosa, o inte silverpaket. Vad menas med att dom härdat det? E inte smör oxå härdat. E inte så jätte haj på såna saker :(

KarinJ46
0

Unilevers silverpaket i butikerna innehåller härdat kokosfett. Albas gör det inte. Jag mailade till Alba för att dubbelkolla och dom hävdar bestämt att deras kokosfett inte är härdat.

Jag är också lite dålig på varför härdat fett är farligt, men jag vet att man bör undvika det. Innehåller inte Margarin härdat fett? Har det något att göra med det dåliga kolesterolet eller hjärt/kärlsjukdomar?

opssk
0

Jag använde silverpaketen förut, hade det framme på köksbänken i en burk och då blev det flytande…Sedan kunde jag inte fatta att det helt plötsligt var fortfarande hårt fast jag hade det i rumstemperatur…Läste att det börjat härda det och förstod skillnaden i konsistensen. Jag har börjat köpa cocosa istället för det känns naturligare. Vet inte fakta, men förstår inte varför man ska behöva härda nåt som är naturligt ? Så jag kör på känslan av att olja måste vara bättre för kroppen än den härdade varianten. Jämför med ex smör, det blir ju också mer flytande om det står framme i rumstemperatur…

Zepp
0

Härdat behöver inte vara farligt, det innebär att man mätta de fler och enkelomättade fettsyror som ingår så att allt blir mättat via kemiska metoder.

I princip undviker jag all mat som man förändrat kemiskt med kemiska metoder de är iallafall inte naturliga.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[stuxen]
0

#6 Fast det står tydligt på Albas paker att det är just härdat.

KarinJ46
0

#9 Oj! Jag vet att det står på Unilevers paket att det är härdat men senaste gången jag kollade på Alba så stod det inte. Och här är svaret jag fick från Alba den  21 Januari 2011:

Hej Karin,

Nej, cocosfettet är inte härdat.

Med vänlig hälsning / Kind regards

Belico Food AB

Kent Persson

Managing Director

P.O. Box 74

SE-247 24 Dalby

E-mail kp@belico.se

Direct line +46 46 205616

Mobile +46 70 5345616

Fax +46 46 201186

Så då måste dom luras skapligt i såna fall! Obestämd

jbson
0

Jag köpte en liten burk exrta virgin cocos olja på Hälsan (hälsokostaffär)

Jättegott! jag har i teet, våffelsmeten, steker i… mm.

fick en väldigt intressant broschyr (ren livskraft). går att ladda ner…

www.nyform.se klicka vidare till "AmanPrana"

mycket intressant läsning!

efter att ha läst så har jag verkligen tänkt om väldigt mycket!

smurfan37
0

Det känns ju inte rätt att dom har mixtrat med i onödan som det verkar. Jag hade naturligtvis unilevers hemma :( Ska ta o köpa "riktigt" nästa gång jag e i stan.  I våran hälsobutik fanns två sorter cocosa. En grön som va väldigt dyr o en brun som va billigare, som gick bra att steka i. Om jag nu ska ha det i kaffet skulle jag ju föredra den utan smak, dvs den billiga som man steker i. Hur gör ni? Det verkar som det inte ska spela nån roll. Eller!

Besika
0

Det var faktiskt reklam för just Somas Cocosa som gjorde att min pappa började läsa om olika slags fetter, SSS och lägga om kosten. Vilket sedan fört med sig att kanske…. 30-40 personer numera äter LCHF! :)

Sugiyama
0

Både Unilevers och Albas kokosfett extraheras med kemikalier. Gunnar Lindgren skrev om det i sitt nyhetsbrev för några månader sedan. Det räcker för mig för att undvika dessa produkter. Jag köper Biofoods som har bra pris.

Wildrat
0

Härdning betyder att väteatomer har tillsatts i atomkedjan. Problemet är hur man gör. För att stoppa in extra atomer så behövs en metallkatalysator och ofta används nickel (enl Wikipedia).

Om härdningen avbryts blir fettet delvis härdat (ofta i kakor osv) och då finns det ofta transfetter med i blandningen. Dessa tillverkade transfetter är dåliga därför att de är helt onaturliga och kroppen känner inte igen dem. Naturliga transfetter som finns i bla mjölk är däremot ofarliga eller tom nyttiga (finns att köpa som viktminskningstillskott bla).

Helt härdat fett innehåller inga transfetter men frågan är ju hur mycket av metallkatalysatorn som är kvar. SLV brukar ha ett gränsvärde vilket betyder att det finns saker kvar… Bästa sättet att undvika dessa är att undvika härdat fett.

#13 Smak eller inte beror ju på vad du gillar. Vill du ha kokossmakande kaffe så köp den med smak, annars tar du den smaklösa. Jag tål inte kokoslukt så för mig är det ett lätt val.

Zepp
0

Köper för det mesta Biofoods på min COOP, de hade drive på kallpressat ekologiskt sist jag var där.

http://www.biofood.se/Aterforsaljare.html

MonicaP65
0

Är det ok att använda unilever eller alba i fritösen? Det går åt 3 l i min, så det blir dyrt med det fina jag köper (men alla i familjen gillar det). Kanska ändå är bättre att satsa på ett ohärdat kokosfett även där?

Zepp
0

När du ändå skall handskas hårdhänt med fettet spelar det nog marginell roll.. själv vill jag inte köpa av de som kemiskt förändrar naturlig mat.

Sen så, när man väl köper sitt cocosfett för att äta det så är det ju för de eventuella hälsofördelarna och då vill jag ha kallpressat.

MonicaP65
0

#19# Sippar just nu på mitt the med riktigt fin kokosolja med smak! Nyopererad idag så jag har inte fått i mig så mycket mat… då är det fint med lite rent fett rakt in i systemet Skrattande !

Ska tänka på saken med frityroljan. Så länge plonkan tillåter tar jag nog det bättre alternativet Flört ! Har blivit riktigt petig med min mat. Gör egna kryddblandningar och grilloljor osv. Inget skit här inte!

Wildrat
0

#20 Hos Crearome kan du köpa hinkar med 5kg för inte så jättedyra pengar (fast du får ta två för att komma upp i 500kr köpgräns om du inte köper annat också).

Carin25
0

Apropå kokosfett köpte jag mig en burk från Cocosa i veckan och har haft det i mitt te.

Så i morse skulle jag ha det i en hallonsmoothie tillsammans med creme friache och frysta hallon. Det blev en smoothie som inte var så smooth utan med kokosfettsklumpar i. Inte gott alls! Gjorde jag något fel?

Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.

Zepp
0

Cocosfett stelnar vid 25 grader!