Mandelpasta - nån som provat?
Idag när jag var i hälsokostaffären för att köpa kokosfett, såg jag på hyllan att de hade glasburkar med nötpasta, olika sorter, varav mandelpasta var den med lägst kolhydratinnehåll: endast 5 gr. Det såg alltså ut som en burk jordnötssmör fast lite simmigare i konsistensen. Nån som provat detta till nånting? Har ingen aning om vad man skulle kunna ha det till.. på ostskivor kanske, Tips?
Låter schysst! Jordnötssmör har ju närmare 14g.
Jag har gjort eget cashewsmör några gånger, det är busenkelt man kör helt enkelt nötterna i mixern tills det blir krämigt :D
Jag antar att det borde gå om man kör mdnlar tilräckligt länge också.. .eller ås kankse man måste tillsätta lite kokosfett…
/L

#2 Ja, det låter ungefär som det jag såg i hälsokosten. Vad hade du cashewsmöret till? * Nyfiken *
Jag käkade det dels rakt ur burken som godis (det blir på nåt konstigt sätt lite sött när det blir smör) men mestadels brukar jag lbanda det med kokosmjölk och chilli och göra sås till kyckling med :)
Åhhh, mandelpasta o kokosfett låter mumsigt! Det kanske man ska prova…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lär ju funka som alternativ till jordnötssmör i vissa recept :)
jag älskar nöt-pasta av alla sorter! Favoriten är hasselnöts-pasta, för den är som ett substitut för nötcreme (se bild) som jag tryckte i mig i mängder när jag var liten :D barnsligt gott!
Beroede på märket är nötgeggorna mer eller mindre söta… en hasselnötspasta jag köpte var så bitter att jag var tvungen att söta den med stevia och "späda" med lite mascarpone! (man tager vad man haver…) lade även till lite vanilj… *dreglar* ingen fakir-mat direkt, men helt ok LCHF-godis i små mängder :P

Hmm, om man antingen mal mandlarna först eller mixar flagad mandel borde det gå lättare. (Lidl har hasselnötsmjöl ibland. Vad skulle jag inte ge för en reguljär stormarknad som tog in mandelmjöl - i 500g påsar)
Hmm igen, med tanke på en kommande lågkonjunktur finns det ett affärsuppslag här - malda nötter till både veg och LCHF-marknaden.
Fabricati diem, pvnc!
Jag har följt sökandet efter Mandelmjöl, och kan berätta att det finns att köpa på Hälsoboden i Ljusdal(för den som har möjlighet, annars kanske ni semestrar och har vägarna till Hälsingland). Där finns också Sukrin, Bake-pro och cocosolja. Allt för att baka LCHF.
Jag säger bara: vit mandelpasta från märket Monki, den måste ni testa! Riktigt kalasgod! Jag ringlar den tex över grekisk yoghurt till frukost, i smoothies och proteingroggar, eller bara direkt ur burken….syndigt gott! Men det ska vara den vita, den är lite extra god, kanske för att mandlarna är orostade? Nåja, prova hursom! :-)
#9 - var köper du mandelpastan ngnstans?
annars borde man kunna göra den själv ganska enkelt. skålla mandeln, o sen mixa med lite vatten (som cashewsmöret ovan). ngn som provat?
#9 - var köper du mandelpastan ngnstans?
annars borde man kunna göra den själv ganska enkelt. skålla mandeln, o sen mixa med lite vatten (som cashewsmöret ovan). ngn som provat?
oj vad jag tänkte fel! Pasta, var helt inne på typ spagetti och det tog ett tag innan jag fattade att det inte var SÅN pasta! :-) (smileyrna funkar inte! Tror det är all flashande reklam som även segar upp sidan nåt hemskt… vet att man kan betala för att slippa men jag har absolut noll utrymme i min knappa budget )
#9 jag vill också veta vart man kan köpa den….låter ju supergott i yoghurt.

Jag gillar också Monkis vita mandelpasta… har bara haft den i smoothies hittills men ska nog prova fler användningsområden.
Låter smaskigt. Har gjort jordnötssmör själv men måste helt klart prova med andra nötter också.
För den som vill slippa reklamen på sidan går det att ladda ner webbläsaren Firefox. Den är gratis och man kan lägga till insticket addblock och så kan man klicka bort den oönskade reklamen. Enkelt och framförallt billigt.
jag har firefox, vad är ett instick och hur lägger man till det då?
#Tack, bra att veta, till nästa gång jag skall till Ljusdal. Jag brukar serva bilen i Ljusdal annars är jag inte så ofta dit. Så nästa gång får jag besöka Hälsoboden.
tackar! Fick ta guben till hjälp! *korkad*
Jag brukar också ta gubben till hjälp eftersom jag är tekniskt inkompatibel. :)

Jag har testat Monkis mandel- och hasselnötspasta, samt en sort med bara mandel. Det godaste man kan göra med dem är LÄTT att ringla en-två matskedar på sina pannkakor (efter valfritt recept) och klicka på en massa vanligt smör, så smören får smälta ihop. Fett, mättande, gott och beroendeframkallande.
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket
Jag var i en butik idag och hittade madelpasta. Läste på innehållet och har nu provat att göra den själv. Rostade vanliga mandlar i stekpannan. La den sen i en matberedare och körde den i ca 5 min tills det blev en pasta. Sedan hällde jag ner lite Himalayasalt och körde några varv till. Det blev en fantastiskt god pasta, och så mycket billigare än att köpa den färdig.

… ar det na't mer an mandel i pastan?
Jag hitatde ekologisk mandelpasta på Hemköp och köpte en burk men jag vet inte riktigt vad man ska ha den till. Men jag älskar nötter i alla former så det känns ju lovande iaf.. :D

#22 … hmmm … jag tankte ocksa Pasta, som i lasagna etc.., inte paste. Heter notsmor pasta pa svenska? Litet forbryllande …
Det finns pasta att köpa på nätet.. "vanlig pasta" Penne och spagetti.
http://www.lowcarbshop.se/gi-pasta-c-148_136.html
Har precis testat pennen… Mycket bra!
Rekommenderas varmt!
Finns det lågkolhydratspasta, det var som 17! Måste jag testa nån gång :)

#26, #27
Se upp med lowcarbpastan; kolla kokanvisningen … den som saljs har (Dreamfield's) varnar att den maste verkligen kokas AL DENTE annars tillgodogor man sig alla kolhydrater som i vanlig pasta :0(
… de som ar diabetiker maste ocksa se upp … har hort manga har som inte kan ata denna pasta eftersom sockret skjuter i hojden …
#28, Ok… Trist att man inte går ut med den infon då.
Tur att jag bara tar 25 g kokt pasta , då jag bara vill ha nåt till baconsåsen…
Får väl äta den i bland då.. :(
Meinfinity du gjorde samma (felaktiga) koppling som jag,
denna tråd handlar om en annan sorts pasta, typ nötsmör.
gunxxxx pasta är sådant som har en viss konsistens, tandpasta t.ex.; en lite torrare nästan lite smulig sorts tandkräm.
*S* japp det gjorde jag ;))

… utan risk for att apa Anita Ekberg kan jag saga att livet (45 ar) som expat satter sina sprakliga spar … :0)
Mandelpasta - jag tänker genast på att det kanske kan vara användbart till årets lchf-semla! Är det lite som mandelmassa? Eller är det salt?
När är fettisdagen egentligen?
Jag gjorde eget smör av macadamianötter. Det blev himmelskt gott med rosa flingsalt från river Murray i. Jag åt det som det var, med sked.
aswedishsmorgasbord.com