Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4454 ggr
Saga2
0

Paranötter =)

Äntligen har jag hittat ett alternativ till ost & fläsksvålar Skrattande
Idag var jag på Heköp & hittade paranötter av märket Seeberger i 200gr påse 39.90kr. Enl. uträkningen på påsen innehåller den per 100gr….

Protein 14gr

Kolhydrater 3,6gr

Fett 67gr

Hur bra e inte det om man blir sugen på nått extra efter lunch?? Skrattande

mammam
0

Intressant - har aldrig smakat paranötter. Är de goda?

nikita3
0

Man ska bara vara lite försiktig med paranötter har jag hört, äter man för mycket kan det vara toxiskt. Vet ej om det stämmer?

Gunnilla
0

Man blir jättemätt på paranötter.

Saga2
0

Dom är helt fantastiskt goda…..

Jag åt bara 50gr idag efter lunchen & är riktigt mätt….

#2 Ojdå, det lät ju inge vidare, men det är väl som med allt annat. Lagom är bäst ;)

monkan
0

2 stycken ger dagsbehovet av selen. Mycket bättrë än piller ;-)

marsan-3
0

Jag gillar också paranötter men upplever ofta att de smakar mögel redan när man öppnar påsen. Man ser det inte på dem men det känns… jag har t.om påpekat detta till tillverkaren Den lille nöttefabriken och de ville förstås att jag skulle skicka påsen och innehåll till dem för analys. Det har inte blivit av. Men vad jag menar är att en så känslig nöt borde säljas i mörka förpackningar och helst stå i kyla redan i butik.

Men GODA är de !!!!

DaMum
0

Jag ÄLSKAR paranötter!

Jag har också förstått att de är ok ur LCHF-synpunkt. Men för några år sedan föråt jag mig på dessa godingar, och fick en fruktansvärd allergisk reaktion med kramper, andnöd och elände. Sedan dess har jag inte vågat prova igen.

Och ni skulle bara veta vad min pappa kallade paranötterna, när jag var liten…Generad

Zanna43
0

Vilka nötter har lägst mängd kolhydrater? Paranöt, valnöt eller Macadamia? Eller finns det några som innehåller ännu lägre mängd kolisar?

Mina gojjor äter Palmnötter men de är för hårda för mej (fniss)

Margareta
0

Zanna43: På startsidan finns en artikel med en massa livsmedel i bokstavsordning. Alla de nötterna finns med där…

Numer pensionär i Nynäshamn

Zanna43
0

Tack Margareta! Glömmer sökfunktionen i ivern….Generad

mrsAngel
0

satt och bläddrade i ett gammalt nummer av tidningen iForm när jag käkade nyss. där fanns en artikel om att paranötter är bra för det tar hand om det onda fettet i blodet och förhindrar blodproppar.

en annan sak det stod var att en undersökning (i USA antar jag, minns inte riktigt) var att om man ätit mycket kolhydrater så skulle man bälga i sig ca 5 stora koppar thé, för det gör tydligen så att man inte tar upp alla kolisar, utan att en del försvinner ut i tomma intet, so to speak…. undersökningen hade gjorts med mullbärsthé, svart och grönt thé. Tyvärr stod det inte om något var bättre än de andra…

paranötter doppade i mörk choklad = lördagsgodis..

Frodekatt
0

Jag älskade också paranötter förra året, och blev glad när det kom påsar med skalade sådana.

Första gången åt jag en halv påse. Andra gången en hel. Då blev jag illröd, fick andningspåverkan och tryck i bröstet och fick åka amulans till akuten.

Nu kan jag inte äta nästan några nötter eller mandlar, cashew verkar vara det enda som funkar.

Och jag är 55 år och har aldrig haft någon allergisk reaktion förut, ätit paranötter i hela mitt liv.

Så var litet försiktiga med mängden, för när vi väl utlöst en reaktion så reagerar ni på minsta lilla sedan.

monkan
0

Ang mögelsmakande nötter - nötter blir lätt härskna och gamla, men jag har hört att det går bra att köpa nötter och stoppa de i frysen och sen bara ta upp en dagsranson. Kanske värt att testa? Här i Oslo finns det massa grönsaksbutiker (invandrarbutiker) som säljer nötter i storpack och så mycket äter jag inte på en gång. Nästa gång jag handlar ska jag testa frystipset.