Varför så olika?
Hej!
Jag och min man har hållt på drygt en vecka nu och han har tappat 4 kilo och jag ÖKAT 1 . Vi äter lika varje mål. Något som vet vad som händer?
Gojkan

Ingen aning om varför, men ungefär så där, fast tvärtom var det för mig och min sambo. Sen gick jag upp lite och så började han gå ner. Vi märker mest skillnad när vi tar på oss byxor som förut var lite för trånga. Jag har hållit på i 3,5 vecka.
Det är orättvis men oftast är det männen som tappar vikt snabbare. Jag vet inte riktigt varför.
Vi har fler fettceller än männen. Våra kroppar är inställda på att nära två personer (oss själva + ett foster) i nio månader även under nödår. Medan mannen s a s har gjort sitt efter befruktningen.
Det borde min kropp har slutat att tro att den skall nära två personer, är för gammal för det….
Gojkan: Det spelar också roll hur man levt innan. Har ni ätit samma kost även före detta eller har du "bantat"? Kroppen minns sådant.
Numer pensionär i Nynäshamn
Kanske har med hormoner att göra?

Den som forsokt med olika bantningsperioder har svarare att ga ner an en som blivit overviktig utan att ha gjort forsok forut for att ga ner i vikt. Detta laste jag igar i boken med fragor och svar av SSS. Kanske det ar fler kvinnor som provar olika bantningsmetoder under aren an vad mannen gor.
OM ni äter samma mat och även samma portionsstorlekar, så kanske din kropp inte behöver samma mängd energi som hans`Så medan han förbänner av sitt överflöds(kropps)fett så har din kropp fullt tillräckligt med det den får via maten? Bara en tanke…
Hej igen
Nu har det gått två veckor och jag har fortfarande inte gått ner något och det kilo jag ökade i början hänger kvar. Min man har gått ner 5 kg. Kalasbra.
Så här ser gårdagen ut:
15,25 kolhydrater
195,5 Fett
105,5 Protein
1664,6 Kcal
Kan någon tala om vad jag gör för fel?
Min man äter samma matmen lite större portioner

Hur mycket väger du Gojkan om jag får fråga.
Nu 98 kg

Om vi låtsas att du "vill" väga 80 kilo så ska du äta 80 gram protein ( inte mindre) och 160 gram fett minst. Du kanske äter för stora portioner? Kolhydraterna kan du försöka att utesluta om du klarar det. Om du äter mjölkprodukter såsom grädde och yoghurt så kan det vara boven. Kanske är det så att din man inte har hållit på och "bantat" med lågkaloridiet förut, men att du har det. Kanske är det så att din kropp är rädd att det kommer en svältperiod framöver. Drick mycket the och kaffe med kokosfett i. Det mättar bra och du håller värmen. Kolla runt här på forumet så hittar du en massa nyttig information. Lycka till!
Hej Barbamamma
Åt igår sammanlagt 905 g
Är det för stora portioner, tycker du?
Hur mycket bör det vara annars?
Varken jag eller min man har försökt gå ner i vikt tidigare med lågkolhydratdiet.
Jag var med i Viktväktarna men det är 30 år sedan.

905 gram vad?
Det låter lite mycket tycker jag. Om du äter rent fett (smör, kokosfett) så orkar du inte få i dig så mycket för du blir mätt på lite. Själv har min viktminskning precis börjat pga. att jag minskat portionerna, vaktat proteinerna och ökat på kokosfettet.
Hör med Margareta och Pasi här på forumet. De är experter på lågkolhydratskost. Lycka till.
Hej Gojkan!
Jag håller med Barbamamman där… Du ligger ju jättebra i kolhydrater men kanske lite i överkant i fettintag. Har fått lära mig att fettet/dag ska vara ca 2gram/ÖNSKAD kroppsvikts KG och proteinet 0,8-1,5gram/ÖNSKAD kroppsvikt KG. Blir det mer än så, använder kroppen överskottet som bränsle och behöver inte ta av fettdepåerna vilket man ju vill!
Om man följer detta, så ser man (jag använder Calcounter.se) att också kalorierna åker ned. Per dag ligger jag på 1300 kalorier cirka. Och jag går ner, men sakta, vilket är ok för mig.
Lycka till
!
Tack.
Då ska jag försöka ämdra min kost lite. Börjar bli jobbigt att inget händer för mej

Gojkan: det är säkert så att du ska äta mindre portioner än din man, det har ju med energiintag oxå att göra (och utgifter).
Min älskling är 1.93 lång och väger 120 kilo, medans jag bara är 1.60 och väger xx
Så han får mer mat än jag. Har insett att vi inte är jämlika där *s* Och han går ner i vikt fortare än jag. När han inte fuskar vill säga
Min man äter betydligt större portioner än mej.
Gojkan: Jag kan berätta då som motvikt till det som de andra nämner..
Jag kan äta mycket varierat från 1700kcal till över 3000 utan att märka någon skillnad alls i vikt /viktminskning.. OM jag håller uppe fetthalten ÖVER 80E%. Där ligger den magiska gränsen för mig. Helst ska jag väl hålla runt 85% fett.
Dessutom vet jag om flera här som behöver mer kolhydrater än "standard" här.. Maria Tauson gick inte ner alls förrän hon fick i sig minst 10% kolisar. (läs om henne)
Två veckor är dock för lite för att kroppen garanterat har ställt om sig.. Det kan tyvärr ta upp till 6 månader innan det händer något alls, berättar Lars-Erik Litsfelt. För de allra flesta tar det inte så lång tid… men om kroppen har mycket annat att prioritera så kan det ta tid. För att ta ett exempel:
Jag sitter med en massa sjukdommar. Jag är har ätit såhär i två månader.. Inte gått ner något i vikt… Tråkigt ja.. om man bara ser till detta. MEN på de två första veckorna balanserades mitt PH i kroppen, Min lever satte igång att fungera (gick från akuta obalanser till normalfrisk) och Mina Njurar vaknade (slutade göra ont etc. En månad senare har min sköldkörtel sparkat igång så jag måste ändra mina mediciner, min bukspottskörtel har vaknat så nu har jag ett fungerande enzymsystem i kroppen. (Enzymer styr ALLT tom om vi ska kunna andas) Och det som märks mest, har mer än halverat mitt insulinbehov.
Det jag vill säga med detta är att vi kan ha en massa obalanser i kroppen, övervikt är en. Vissa vet vi om andra inte. Kroppen prioriterar själv i vilken ordning den vill rätta till saker. Vikten kommer tyvärr inte alltid först. Ha tålamod.. saker händer och ju mer som måste hända desto längre tid tar det…
Lycka till och *kramar om*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Det finns mer biologiska ärftliga olikheter mellan män och kvinnor förutom könsorgan, tuttar och hårväxt.
Bla har vi kvinnor fler nervtrådar mellan hjärnhalvorna och det är också därför som vi kvinnor kan koncentrera oss på flera saker samtidigt utan att anstränga oss. Män har mer muskelmassa än vi kvinnor och förbrukar mer energi oavsett om det handlar om tankeverksamhet el kroppens rörlighet.
Det sägs ju att kalorierna inte spelar roll.
Men den här tråden visar ju att det inte är sant.
Kalorierna är avgörande.

Trolcina - Passa dig!
För att "utvecklas" måste man anstränga sig….och eftersom män måste anstränga sig för å tänka så utvecklas vi också kognitivt!

*ASG* Ja du har så rätt så, inte konstigt att män tappar vikten fortare än vi kvinnor då det är så jobbigt för män att tänka ut genvägar!
OJ de sista inläggen här fick mig att asgarva, hihihi. Jag har ätit så här nu i ca 7 mån. först gick jag ner lite .sedan slutade jag med mina antideppiller.. Och då gick jag upp de där kilona och har stått still.Jag tror att kroppen har gjort lite annat de här sista 3 mån, som att städa bort alla rester från pillren, jag åt dom i ung 12 år. så det finns en del att städa bort. Nu tror jag att det börjar gå nedåt igen. jag smygvägde mig idag då var det ett halvt kg ner. jag harblandat creme fraiche i frukostfilen och ätit lite frukt varje dag..
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Gojkan… Har jag förstått det hela rätt så kan det ibland ta upp till 4-5 månader innan det händer något på vågen och det enda man kan göra är att ha tålamod antar jag.
Tålamod och kanske att hålla koll på kolhydraterna….. Öka ditt fettintag. (vet det låter knäppt) men det är det som fick mina kilo att börja röra på sig……
Sen , Pasi
Du vet väl vad som händer om man klipper av den ENDA röda Nervtråd som går genom en mans huvud….
"Öronen ramlar av" Fnissar……