rå choklad
I butikerna Blueberry finns vackra påsar med rå kakao, allså bitar med 100% kakao, Tycker det verkar lite spännande, då jag har ett chokladsug som inte längre är sockerrelaterat, det ser ut som små barkbitar. Det finns enhel del spännande om man klickar på "superfoods"…..jag provar en kakaopåse och återkommer!
så här står det:
RÅA KROSSADE KAKAOBÖNOR (EKOLOGISKA FRÅN PERU)
Kungen av mörk choklad är "raw chocolate" vilket är opreparerade och krossade kakaobönor - 100% mörk choklad. Mörk choklad sägs motverka depressioner, verka som afrodisiakum, höja PH-värdet och ha skyddande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar. Innehåller dubbelt så mycket antioxidanter som vanlig mjölkchoklad samt polyfenoler precis som grönt te. I Centralamerika är rå choklad känd som "Food of the goods"! När den råa chokladen istället mals får vi en rå, härlig kakao!

Mycket intressant där! Blev också intresserad av det där sötningsmedlet "yacon". Är det någon som har en aning om vad det är för något och har en prisuppgift?
Hittade lite info på denna sida: http://blueberrylifestyle.se
Yacon är en släkting till solrosen och växer i Andernas dalar. Frukten smakar jättegott är söt och har lite kalorier, man äter torkade skivor som påminner lite om krispigt äpple. Yacon innehåller en perfekt balans
av amonosyror och är en av naturens rikaste källor när det gäller kalium, kalcium, magnesium, järn och fosfor. Den passar bra för diabetiker och stärker magens tarmflora och matsmältning och således immunförsvaret.
YACON SIRAP
Detta är ett naturligt flytande sötningsmedel och till och med är nyttigt! Sirapen från Yacon kan användas i smoothies eller desserter och är fullt av inulin, en prebiotika som matar de goda bakterierna i magen. Den har väldigt lågt GI och kan användas av diabetiker eller de som är känsliga för socker.

#2 Hej Bullmagen, de var nog på samma sida som jag och #1 tittade på, samma länk som i #0 alltså.
Jag kikar in i veckan på butiken på NK och tittar. De har underbar take away mat, allt funkar inte för "oss", men jag gillar konceptet att man gör nyttig mat lite cool och trendig, det är ju inte alltid "tanten i hälsokosten" känns som en förebild och inspirationskälla.
Nja, nu var jag orättvis, vi har en riktig hunk på vår hälsokost….
(
#2 sorry för upprepningen
, såg inte länken… Borde nog äta något, istället för att snabbläsa slarvigt härinne.

#3 Om du frågar om yacon så kan du väl också fråga om det finns att köpa via postorder eller i någon annan butik i landet… Känns som om man bor i ödemarken för det är svårt att få tag på något nytt här. Sen vill jag naturligtvis höra ALLT om den där 100%iga chokladen!! Vad man använder den till, hur den smakar o vad priset ligger på…

Lägger in en till röst om kunskaper om vad priset för den där chokladen är, etc =)

Såg att det var en bild på just den chokladen i senaste numret av Sköna Hem,återkommer så fort jag kollat upp sirap och choklad.

jag ser fram emot att höra din rapport! skulle också va hjälpt av att kunna beställa på nätet om priserna är humana..
#0, Är dom råa, dvs. inte rostade? I så fall är dom inte ätbara. Obehandlad kakaobönor smakar inte choklad alls, utan bara en väldigt stark bitter smak.
Det kan ju hända at dom menar att bönorna har rostats och inget mer har gjorts med dom. I vanliga fall är det bara en del av bönan man gör kakao på, inte hela bönan. Dom kanske menar att det är hela bönan dom använder. (mörk choklad görs dock på hela bönan).
Men i så fall skulle man väl lika gärna kunna få "kakao" genom att köpa någon 100% choklad och riva på ett rivjärn eller liknande?

Jag har sett bitarna, och det såg ut som krossade nötskal, så jag undrar om man måste mala själv? Har inte varit på butiken ännu, så jag återkommer, hittade däremot en annan UNDERBAR choklad igår som jag tror är rätt OK, se min tråd "choklad".
Chokladsmak i sej är ju inte sött, så jag vill ju hitta något som smakar choklad utan att vara sött.
Blir det någon rapport?

Oj oj, har glömt…har inte varit där…….ill be back…
Vilket choklad är bäst att välja om man vill lyxa till det lite? Någon som finns i vanliga butiker..
#13, Den 85% från lindt är hyffsad, har dessutom minimalt med konstiga tillsatser.
Marabous 86% går väl den med, men den har lite mer konstiga tillsatser, och smakar inte lika gott enligt min åsikt.
Tänk bara på att det är väldigt mörk choklad med stark smak, så man får ta minimala tuggor varje gång, nästan så man bara skrapar av lite med tanden och låter det smälta i munnen av sig självt. Detta gör att chokladen räcker väldigt länge, och att man är nöjd efter bara en liten bit, vilket bara är bra, i alla fall ur LCHF perspektiv.
Vet inte om det finns nån som "sticker ut". De bästa mörka chokladkakorna verkar ligga på 30% kh och straxt över. Men dom godaste, som man blandat annat gott i, tex mint eller apelsinsmak, ligger ofta lite högre. Men kolla på paketet ordentligt - högre % kakao medför inte alltid lägre % kh. Och även om chokladen har mer än 70% kakao verkar det inte som kh minskar. Iaf enligt min begränsade erfarenhet.
Äter man en ruta lindt 85% choklad på 10 gram (vilket är mer än tillräckligt för att tillfredställa mitt chokladbehov på grund av den starka smaken, oftast klarar jag bara av att sätta i mig en halv) får man i sig 1.9 gram kolhdrater. Det tycker jag är överkomligt. Att äta hela chokladkakan och få i sig 19 gram är väl inte att rekommendera. Och det tror jag inte att någon skulle klara av heller.
Den 70% har mycket mer socker i sig, den skulle jag inte äta.
Om dom nu inte ljuger på näringsdeklarationen på förpackningarna, men det tror jag inte.
#16 Oj - den har jag missat! Då blir det det en kaka Lindt 85% till helgen…
. Men jag klarar mig nog inte på en 10g-bit..
#17, Näringsdeklarationen står inte på svenska eller engelska på förpackningen av någon anledning. Det är antagligen därför du har missat det. Men vi lyckades hitta det i ett produktblad på lindts hemsida i en annan tråd, och jag lade siffrorna på minnet. Så bli inte förvånad om du inte ser siffrorna på förpackningen. (kollar man noga så ser man dom, dom står med i den ryska texten av någon anledning, men inte för något annat språk).
Siffrorna per 100 gram för lindt 85% choklad är: 19 gram kolhydrater, 11 gram protein, 46 gram fett.

Yakon - innehåller en perfekt balans av amonosyror - Jag är tveksam till det 

(Troligen ren lögn och då är frågan om de övriga påståendena också är lögn?)
Finns det någon som är bra på ryska och kan översätta denna ryska studie av aminosyrainnehållet i yakon?
Kolhydratinnehåll och komposition i yakon.
Hm, ryska är inte min starka sida inser jag!

Kör in texten på http://translate.google.com/translate_t
Faktiskt en bra översättningssida med många språk!
#20, Google Translate brukar göra ett rätt bra jobb, men just ryska är nog inte dens bästa språk tyvärr.

#20 Funkade faktiskt. Trodde inte de kunde ryska ännu.
De skriver att den är bättre än vete….om det är samma som"perfekt balans" får väl var och en bedömma!
Roten (inte frukten) används, om jag förstod översättningen rätt, och är söta eftersom de innehåller mycket - tada, socker (frukt-)!

Nån som provsmakat chokladen som magma länkar till?
#15 apropå innehållsförteckningar - ljuger, tjaaa. Jag har hört att enligt EU:s regler behöver tillverkaren bara deklarera chokladen i höljet. Så om man tar ett tunt skal fin choklad, och fyller det med sämre, billigare choklad…
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

#25… Hmm.. tänker på Marabou premium som har just som en fyllning innanför skalet… och smakar bra jäkla sött om ni frågar mig! (Jag brukar å andra sidan knapra Lindt 85% som Andreas0 pratar om ovan (minst socker och konstigheter i den), så jag är van vid rätt bittra grejer.)
#26: Jag tycker att Marabou premium med 70% kakao har som du säger olika lager, eller som ett "skal"- men den med 86% kakao är inte alls likadan. I den känns det inte som skal/lager, utan som en hel, massiv kaka.
Jag tycker såna där små bitar av kakaobönor är goda. Väldigt bitter smak, men jag gillar det. Sen finns det ju kakaosmör från crearome också. Väldigt fin och god chokladsmak om man gillar vit choklad.
Jag köpte igår en raw chokladkaka, den är sötad med blå agave. Är det samma som ovanstående… yakon?

Hur kan den vara ra? For att fa fram choklad som kan anvandas till konfekt maste man val anvanda varme … dessutom maste val agave (som ar en kaktusvaxt, inte en rot) processas for att kunna anvandas?
Jag kommer inte ihåg detaljerna… Kakaobönan… fermenteras? i 42 grader, samma temp i resten av tillverkningen. den är alltså inte tempererad utan mjukare. De menar att allt det goda/nyttiga finns kvar i chokladen på detta viset. Agaven vet jag inget om. Men eftersom de säljer den ska det väl vara samma temp ang den. Ska se om jag hittar mer info imorgon…
#29 Nej, Yakon och Agave är två helt olika sötningsmedel. Agave innehåller socker varav mycket är fruktos, det skulle t.o.m. vara bättre att söta med strösocker eller hounung eftersom de innehåller mindre fruktos.
Där ser man. Då blev jag lurad… Får handla någon annanstans i fortsättningen…