Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 15321 ggr
RexPect
1

Macadamia nötter

Dessa nötter som jag alltid gillat men som är supersvindyra, finns numera på min ica bland naturgodiset till samma hektopris som det andra. (Undrar om det blivit fel, de kostar ju 3 ggr så mkt som cashew kärnor om man köper en färdigpackad påse.)

Hur som helst: med 74% fett å 12% kolhydrater är det ju den bästa nöten, och de funkar faktiskt som "stekt potatis", får en gyllene stekyta av allt sitt fett och är som fast potatis i konsistensen. Man saknar junatt tugga på saker som "knakar" när man lchfar, så det här är en höjdare…

Zanna44
0

12% kolhydrater?? På min (svindyra påse Flört) står det 6g kolh/100!

Har inte provat att steka dem - men tänker absolut prova.

Tack för tipset

Ulf-S
0

Dessutom innehåller macadamianötter väldigt lite omega 6 och omega 3 i balans. Utmärkt nöt!

Maia
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varning! Se upp för nötter som är doppade i majsglukossirap och vetemjöl! Nutisal marknadsför med sloganen: Just nuts!

Syrran köpte en påse och fick värsta snaskanfallet och satte i sig den på fem minuter. Och på framsidan står det "Macadamia. Salted." Det låter som om det skulle vara saltade macadamianötter i den påsen, men dessvärre är det massa annat skräp.

Och just nuts måste tydligen betyda 'helt galet' (och inte 'bara nötter') för i innehållsförteckningarna på påsarna hittar man inte bara nötter utan maltodextrin, vete-"pulver", vete-protein, majsglukossirap och annan skit.

Det är just nuts att köpa de där dyra nötterna!!! (Bifogar ett exempel på hur Nutisal-förpackningarna ser ut.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Dicken
0

Jag brukar gnaga på paranötter. Har fått för mig att det är minst med kolisar i dom… (3,8%)

Om man undantar allergi/överkänslighet och risk för mykotoxin, finns det andra nackdelar med dom?

Wildrat
0

#2 De innehåller väl inget omega 3 alls? Men de har iaf lägst halt av omega 6 av alla nötter…

RexPect
0

Jag har skja men veta det där med kolisar, när man tittar på hyllorna på "Naturgodis" så ligger Cashew på hela 26% på de naturella, och som sagt Macadamia naturella på 12%. PÅ påsar som fanns var naturella Cashew på 16% och Macadamia på 4%

Men som sagt, suveränt att de nu finns bland plocknötter, men det kan ju inte vara 4 gåner så många kolisar som i andra Macadamia förpackningar, det står ju naturell…….

MimLan
0

Jag har köpt naturella på påse, danskt märke, och även där är det högt på kolhydraterna. Något annat märke hade även högt, jag har iaf aldrig sett 4-6 g kh.

[Pennylane1]
0

Vilket kap! Jag köpte makadamianötter i lösvikt i en orientalisk butik och där stod inget pris , det brukar vara 13-14 kr. hektot vad jag minns. Killen gick och kollade och sen tog han 7 kronor hektot!! Alltså 21 spänn för 300 gram! Jag önskade jag tagit mer! Sen hade jag en påse (200 gr) saltade mandlar (likaledes lösvikt)  med och de betingade ett pris av 27!! Mycket skumt! Men bra för mig givetvis!

kaisakavat
0

Hm.. kolla gärna på coop och ica när det gäller nötterna. I alla fall tidigare, så var macadamianötterna fritterade i jordnötsolja, vilket torde dra ner nyttighetsfaktorn endel.

Jag blev arg - förstöra bra nötter på det viset..

LarsCarlHansFson
0

12% tycker jag är mycket… känns som jag syndar när jag ibland köper Macadamia… Paranötter brukar ju ha 5% men de är inte lika goda tycker jag.

Pistagenötter har ibland 28% och ibland 15% kolhydrater, räknar de med eller utan skal då tro?

[Pennylane1]
0

de inlägg ni kommenterar är två år gamla, till skillnad från mitt… jag är bara glad jag!

[Pennylane1]
0

undrar om de där siffrorna med 12% är "svenska siffrror" eller om de tagit med fibrerna där, makadamia brukar ha betydligt lägre, 2-5 eller så

kaisakavat
0

#11 Och för de nytillkomna medlemmar som läser tråden, kan det väl vara finemang med relevanta kommentarer, även trots att tråden skapades för länge sen.

[Pennylane1]
0

känns trist bara när man rapporterar om nåt kul och enda kommentarerna är negativa och handlar om gamla inlägg…

Echuu
0

Hittade idag en annan variant av nutisal "dry-roasted Macadamias with a pinch of sea salt" som på innehållsförtäckningen endast har nöten och salt. Näringsvärdet hävdar att kolhydraterna ligger på 2g/100g kan det verkligen stämma?

egensinnig
0

# Jo det har skrivits om de här. Märket är Nutisal och jag har också köpt dem. Äter de några dar i veckan och har inte märkt av ngn kolhydrateffekt så jag tror det stämmer som tur är!

Echuu
0

Läste på förpackningen att den innehåller 17g kostfiber, jag har läst att det är en form av kolhydrater men som går direkt till tarmen, hur påverkar den LCHF?

egensinnig
0

#17 Kolhydrater är kolhydrater och fibrer fibrer - i min värld i alla fall :-) Vet inte vilken effekt fibrerna har men det blir ju inte så stor mängd iom att man inte äter nötter i samma volym som tex grönsaker. Många använder ju Fiberhusk och dyl ganska frikostigt vilket består till största delena v fibrer. Det borde vara harmlöst med fibrer men vi får se om ngn av "experterna" här uttalar sig

LarsCarlHansFson
0

Var hittar ni de häringa nötterna? Låter för bra för att vara sant… Betyder det att de vanliga Macadianötterna vid naturgodiset som bara är saltade oxo har så lågt KH-innehåll? Jag menar, är det bara så att vissa räknar med fibrerna som KH?

Echuu
0

Hmm är inte helt säker, enligt exotic snacks (12g kh) så är de endast nötterna, vegitabilisk olja(jordnöt) och salt. Antigen är det oljan som påverkar(verkar inte troligt men vet aldrig) eller så kan det vara så att dom räknar med fibrer.

Wildrat
0

#19 Nutisal macademianötter har jag hittat på coop. Det är en svart påse med lite guld på. Den brukar stå vid andra nötter (jordnötter osv) vis popcorn i närheten av chipshyllan. Dessa nötter är bara nötter och salt, ingen olja.

Det här med kolhydratinnehållet har diskuterats förut. Det kan skilja en hel del mellan olika märken och det kan vara så att det helt enkelt skiljer mellan olika nötter, var de vuxit osv eller mellan olika mätmetoder. Eller så gissar de bara. I vilket fall som helst så bör inte nötter ätas i stora mängder och då spelar det inte nån roll om macademianötterna innehåller 2, 6 eller 10g kolhydrater…

Här är en gammal tråd om nötter, macademianötter, var man hittar dem och en hel del annat…

Medlem
0

Nu blev jag sugen på dessa härliga nötter så jag ska handla några påsar idag.

Cewe68
0

På mitt Ica hittade jag Macadamianötter från "Den lille Nöttefabriken"
De är ej friterade och osaltade. Mumsigt goda.
Fördelen är att iallafall jag klarar mig på några stycken innan det blir för mäktigt

JAUS
2

Makadamianötter innehåller mellan 4-6 g kolhydrater per 100g och endast 1.3 g omega-6 (0,2 g veg. omega-3), står det mer så har de räknat fibrerna som kolhydrater också (praxis i USA).

Nötterna innehåller ungefär lika mycket energi som smör (ca 800 kalorier per 100g) och äter man inte enligt UFO eller fakir så kan man äta hur mycket man vill av dem (200g ger 1600 kalorier, 2,5g omega-6, 150g fett).

Makadaminötter innehåller massor av den sällsynta fettsyran omega-7 som motverkar hudens åldrande. Det finns även gott om magnesium, kalium och mangan i makadamianötter.

Ligonskrutt
0

Om man även äter andra nötter och accepterar rapsolja och salt så tipsar jag om "Spesial" från "Den lille nöttefabriken" som innehåller en blandning av macadamianötter, mandlar, jordnötter och cashew. 6,5 % rapsolja och 15 salt. Vägde hur mkt makadamianötter det var: 90 gram. Visserligen var många av dem små och delade men för mig gör det inget :) 

För jag tycker det var ett bra pris: 45 kr för 300 gram varav över en fjärdedel är makadamianötter. Jämfört med nutisals påse med macadamianötter, 85 g för 35 kr…(utan olja tror jag visserligen)

JAUS
1

#25 Låter faktisk inget vidare, ärligt talat. Lidl säljer jättegoda makadamianötter (159kr/kg) med endast salt tillsatt.

Ligonskrutt
0

#26  Ska kika där :)  de enda makadamianötter jag sett kostar som sagt nästan 400 kr/kg

[Pennylane1]
0

jag köper från invandrarbutik, har inte sett originalförpackningen,eller jag har sett den men inte läst på den, de kommer i en stor aluminiumpåse som de häller upp ifrån i bingen. Man köper dem på lösvikt, har för mig att det var 79 kr. kilo!

JAUS
1

#28 Jag antar att de är utan skal? Tyvärr, så finns det ingen invandrarbutik som säljer makadamianötter i min stad. Lidl's påsnötter är mycket godare än lösviktsnötter.

[Pennylane1]
0

Hur kan du säga rakt av att Lidls är godare när du inte testat dessa? *jösses*

JAUS
1

#30 Jag syftade inte på just de nötterna utan de lösviktnötterna som sälj på ICA.