Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3148 ggr
Gunnilla
1

William Banting

67 år gammal och 92 kg tung tog William Banting bort socker, stärkelse, smör, fet fisk och fett kött, potatis och mjölk ur sin kost och gick ner 21 kg på ett år. Denna viktminskning lyckades han hålla livet ut. Detta enligt hans skrivelse "Letter of Corpulence" av maj 1869.

Enligt honom själv såg hans dagsmeny ut så här:

Frukost

140-170 gr biff, fårkött, njure, halstrad fisk, bacon eller kallskuret kött (dock ej från gris eller kalv).

1 stor kopp te eller kaffe (utan mjölk och socker)

1 litet kex eller 30 gr icke-dagsfärskt bröd

Lunch

140-170 gr fisk (dock ej lax, sill, ål), kött (dock ej gris eller kalv), fågel eller vilt

Grönsaker (dock ej potatis, palsternacka, rödbeta, kålrot, morot)

30 gr icke-dagsfärskt bröd

Osötad fruktkompott

2-3 glas rödvin, sherry eller madeira (champagne, portvin, öl förbjudet)

Mellanmål

60-85 gr kokt osötad frukt

1-2 skorpor

1 kopp te utan mjölk och socker

Middag

85-115 gr kött eller fisk (se lunchen)

1-2 glas rödvin, sherry eller vatten

Sängfösare vid behov

1 grogg (dricksglasstorlek; gin, whisky eller konjak utan socker) eller 1-2 glas rödvin eller sherry

magma
0

Har lite tidsbrist just nu, men funderar mest på hur man lyckas med att äta bacon (frukosten) utan att äta gris? Trodde bacon enbart kom från gris, men det kanske är fel.

Gunnilla
0

Ja, det var ju märkligt. Kanske den gode Banting inte visste var baconet kom från, stadsbo som han var.Skrattande Högst besynnerligt.

Margareta
0

Bacon är dessutom det fetaste/proteinfattiga köttet av alla köttprodukter varför han fick i sig en MASSA fett av att äta det.

Numer pensionär i Nynäshamn

parsley
0

Beror på hur man läser; jag tolkar det som att det kallskurna köttet inte ska vara gris eller kalvkött.

Margareta
0

30gr icke-dagsfärsk bröd ingick i den viktväktarkost jag åt på 70-80 talet när jag också nådde min målvikt och blev ständig medlem.

Numer pensionär i Nynäshamn

gammelmor
0

Jag lade in i calcounter:

• 140+85 gr entrecote
  • 140 gr torsk
  • 30+30 gr finncrisp
  • 60+25 gr äpple (efterrrätt och mellanmål)
  • 2+1+1 glas vin á 100 gr

Det var väl allt. Det blev 1058 kalorier, fördelade 21% kh, 20% fett och 32 % protein. Eller kh 56 gr, fett 24 gr och protein 85 gr.

Gunnilla
0

Ja, då var han en vanlig kaloribantare och ingenting annat.

puttez
0

Man måste väl lägga in frukost, lunch, middag och mellanmål för att det skall bli rätt?

Dessutom är väl alla lchf:are kaloribantare, om man går nder i vikt vill säga. Vitsen med lchf är att det går lättare att hålla kalorierna låga än med sockerrik mat, pga sockersuget.

susanne.s
1

Va…jag hade för mig att man med LCHF kan äta betydligt mer kalorier än vid traditionell bantning???

puttez
0

Hur tror du det skulle fungera?

Ulf-S
1

puttez, det kan mycket väl fungera att äta "för mycket" kalorier.

Jag trycker i mig uppåt 3000 kalorier per dag. Kaloriräknande bantare vet att man går upp i vikt på ett sådant intag, men det gör jag alltså inte.

Gunnilla
1

Såg att puttez i en annan tråd skrev att någon åt för mycket fett? Kan man göra det, tro?Fundersam

Trollcina
0

Jag vet inte om man iof sig kan kalla det bacon då det inte kommer från gris även om man från andra djur använder samma styckningsdel och "baconröker" mao lättröker. Rökt fårsida i tunna, tunna skivor är skitgott, liksom tunnskuret rökt rensida för att inte tala om både råddjur och älg.

magma
0

21% kh, 20% fett och 32 % protein blir väl inte 100% om jag räknat rätt, utan 73%? Fundersam

magma
0

Lite på en höft, om man lägger in dagsintaget, så får jag det till 45% fett, 14% kolhydrater, 29% protein. Var CalC har gjort av resterande 12% har jag ingen aning om!

gammelmor
0

Man skall tydligen inte lita på datorer. ;-)

När jag multiplicerade grammen blev det bara 780 kalorier så det blev felräknat åt båda hållen.

vildkatta
0

vem va det av alla bantargurusar som dog av fetma då??

Ulf-S
1

Det har ryktats om att Atkins var rejält överviktig när han dog… 

Han råkade ut för en olycka och vägde tydligen väldigt mycket när han dog eftersom han fick ödem och svällde som en ballong… Men fet var han alltså inte, det var vattenansamlingar. När han kom in på sjukhuset var han smal. Bara elaka rykten som startade när vikten på dödsattesten blev känd.

zeretki
0

Atkins dog väl dessutom av att han halkade och slog i huvudet? Eller minns jag fel?

Pasi
0

Banting dog av någon hjärtkomplikation när han låg på sjukhus efter ett fall….tror jag.
Magma - De procenten som fattas i beräkningen är nog troligen alkoholen från vinet.

magma
0

Ja det kan du ha rätt i, Pasi! Räknade bara helt enkelt på 200 gram rödvin, och tog ett genomsnitt på köttmängden på 150 gram/tillfälle.

ninara
0

som mest 5 glas vin o en redig grogg varje dag - hmm låter mycket tycker jag… kankse därför han föll, om han nu föll…

Atkins halkade på en isfläck, slog i skallen o  låg länge i koma innan han dog, uppsvälld av vätska…

Ulf-S
0

Nämen, blanda nu inte ihop Banting och Atkins…  Förvånad

Pasi
0

Jäklar…nu blev blev det svårt…vem har dött och hur!?Skrattande

vildkatta
0

Hahahaha *skratta* vilka diskussioner vi har! Skrattande

"…William Banting, who lived in physical comfort and remained at a normal weight until his death in 1878 at the age of 81..".

-står ju inte VAD han dog av… Hmm…

"Atkins dog 2003 i sviterna efter att ha halkat på en isfläck. Precis efter hans död spreds ryktet att han skulle ha vägt 119 kg vid sin död, vilket då skulle vara ett anmärkningsvärt högt BMI. Enligt hans sjukjournaler vägde han 89 när han dog. Han återfick han aldrig medvetandet och dog av njursvikt någon tid efter olyckan."

De där är iaf taget ur Wikipedia - den fria encyklopedin…..