Fin crisp & flatbröd ?
Jag äter inte själv något bröd, men vill kunna ge min familj ett bra alternativ till limpsmörgåsar, frukostflingor.
Undrar därför om Fin crisp - flatbröd kan vara det rätta, eftersom jag här har stött på många som äter dessa bröd - trots att det väl egentligen inte hör hemma i LCHF ?
Vad kommer det sig att man äter just dessa bröd? Är det storleken som är avgörande? Vikten per styck? Att denna typ av bröd är så lätt per skiva och därför ger få kolisar?
Kolhydratinnehåll per 100 g kan det väl inte vara? För om jag förstått rätt, är det inte någon stor skillnad jämfört med annat hårt bröd. (Vissa av Wasabröds till och med lägre).
Om det bara hänger på vikten - då skulle det ju gå lika bra med motsvarande vikt av vilket annat hårt bröd som helst - eller?
Det är väl antal kolhydrater per skiva som har betydelse. En skiva flatbröd är ju väldigt tunn och har få kolisar. Detta är självklart bättre än andra bröd just därför, frågan är väl om din familj vill byta ut sitt bröd mot detta? Det funkade inte för mig att byta bröd åt dem, de vill ha det mjuka.
Vetesmörgåsrån har bara 2g per skiva!
# 1 ……..så det går lika bra med Wasabröd?
för att - som med allt annat i LCHF - det är totala innehållet kolhydrater per 100 g färdig vara som är avgörande?
#2 Ett enda futtigt vetesmörgåsrån är nog inget som en soclerkänslig elvaårig nöjer sig med. Ger bara sug efter mer.
Vete tror jag är värre än något annat för sockerkänslig - så med tanke på det, är väl kanske Fin Crisp bättre?
Sias,
Vetesmörgåsrånet är naturligtvis enbart till för att ha något att lägga smöret på. :-) Mindre kladdigt än att smöra ost direkt.
#3 Antalet kolhydrater är en del. Vad man tål är en annan del. Det är individuellt.
#3 Nej, det är antalet kolhydrater per skiva som är det avgörande. Vanligt knäckebröd har tjockare skivor än flatbrödet, därför blir det fler kolhydrater per macka med vanligt knäckebröd än med flatbröd.
#5: Precis!
Själv är mitt "godis" en dubbelmacka flatbröd med tjockt med smör mellan. Enbart för att jag är rätt trött på ost (och gissar att det gör mig lite hård i magen) och bara smör blir så kladdigt. 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Thea,
Salladsblad är rätt schysst. Brukade göra såna "mackor" innan min LCHF-tid (numera äter jag ägg till frukost).
Funkar dessutom utmärkt till tacos.
Det är klart ett bra alternativ att äta .. hos mig äter bara jag kolhydrat reglerat men jag använder klart min kunskap med att styra .. jag köper hem Finn Crisp o det är klart poppis själv äter jag det gärna det är svårt för mig att inte ha smöret o ägget på nått gillar att tugga lite oxå ;-)
Jag brukar hyvla smör på Smörgåsrån o gör dubbelmackor till barnen förr med Lätta kunde dom ätar 5-6 sånna utan att blinka nu med hyvlat smör räcker det med en - en o en halv .. samtidigt som jag vet att "mättnaden håller klart längre !
mikaelj
Bre smör på salladsblad? Tja, varför inte? Å andra sidan verkar jag klara den extra kolhydratmänden (14g) som blir av 2 dubbelmackor (en på fm och en på em).
Men om smörgåsrån bara innehåller 2 g är det ju mkt bättre. 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#6 Som jag trodde - storleken har betydelse!
M a o - ska man ha "smörunderlag" med kolhydratinnehåll, då ska man välja det som per styck väger så lite som möjligt ?
#7 "Flatbrödsgodis" bra kaffebröds-alternativ till brödätarna i familjen. (Jag äter inget bröd - tål inte de 4 sädesslagen, majs/potatis/ris-stärkelse).
#9 Vilket bra tips på dubbelmackor åt barnen! Har inte tänkt på att smöret mättar även små magar!
Verkar vara bra matsäcks-mackor! både de av flatbröd och Fin crisp, med smör på - istället för riskakor (socker-bomber), limpa, bullar.
Jag har intalat mig själv att människan inte är gjord för att äta spannmål och att bröd därför är helt otjänligt som mat. Om det är en bra eller dålig sak att vara så kategorisk är en annan fråga. ;)
#8 Salladsblad funkar bra som "smörunderlag" för mig - som inte är någon brödätare. Vill jag ha något med mer tuggmotstånd tar jag en bit av ett krispigt vitkåltsblad - och gör en maffig macka. Salladsblad & vitkål bra som tacos- hamburger"bröd"
#11 små magar lär sig snabbt
mina är roliga dom kräver den gröna Bregotten av pappa efterom han kör med den blå *s
det är roligt för nu vill dom gärna ha en Babybel, som är i kylen om dom är hungriga inte frukten som är framme som dom tidigare tiggt om !

#0 Sias
Ja, jag lärde mig här på forumet i början när jag hittade hit att finncrisp och flatbröd var ett bra alternativ till annat ordinärt smörgåsätande. Orsaken är att det innehåller en jämförelsevis liten mängd kolhydrater med sina 3½-4 gram per skiva jämfört med mycket annat bröd. Så jag svarar att det är bra alternativ till limpsmörgåsar och flingor, som var din fundering. Dels pga av det relativt låga kolhydratinnehållet i en skiva. Dels pga (enl lchf-lärdom) att just mjöl, dvs en produkt som är kommet från säd/frön ska vara särskilt dåligt. Så då bör det vara bra att minska på sådana produkter totalt sett. En tunn skiva av dessa två sorter innehåller mindre mjöl än en frallebulle, limpskiva osv.

Finncrisp gör också ett runt lite tjockare knäckebröd som jag just nu glömt vad det heter. Även det har knappt 5 g. kh per skiva. Med ett tjockt lager smör, några ostskivor och kanske lite majo och ngn gurkskiva så är det kanon att äta istället för mackan som kollegorna tar till sitt kaffe. Men jag tillåter mig att äta lite kolhydrater så länge det inte blir mer än 5 % totalt sett.
Hej!
Läste detta i ett annat forum: "5 g kolhydrater per 100 g" som var ett mått för den skrivande om hon kunde tillåta sig att äta varan, i detta fall var det Flatbröd. Även Annika D säger ju att F är OK.
I näringsdeklarationen för F står det bl.a. "Per 100 g: Kolhydrater 70,2 g, varav sockerarter 6,3 g" !!!
Behöver er hjälp att förstå detta. Är det uppgifter för sockerarter jag ska gå på (6,3 g) eller totalens 70,2 g ?
#17 Flatbröd äter man så lite av så det är bättre att gå efter "per skiva". En skiva innehåller 3,5g kolhydrater totalt. Hur många skivor du kan äta beror ju på hur högt du satt din kolhydratnivå…
Wasabröds Crispin Light har 3,7 kolisar/skiva. Ett alternativ till flatbröd och finncrisp alltså.

ICA har en lite exklusivare serie knäckebröd under märket ICA Selection, där finns en variant med olika sorters frön som innehåller mindre än 40 gram kolhydrater per 100 gram. Jag äter en skiva i veckan och om jag räknat rätt ger den 6 kolisar. Roligare smak och konsistens än smörgåsrån om man letar omväxling till Finn Crisp (som iofs är utmärkt).
När det gäller den ursprungliga frågan så råder jag dig att lusläsa på alla brödpaket i affären i jakten på bästa alternativ. Ta med miniräknaren så du får fram rätt antal kolisar per skiva. I realiteten får man oftast välja ett mellanting när det gäller barn, men mellan en halva Fazer Rågform (11 kolisar) och Skogaholmslimpan finns en del att välja på.
När det gäller frukostflingorna så föreslår jag att du lugnt och fint ersätter lite grann i taget med en hemgjord müsli på kokos (om man gillar det alls tycker man det smakar godis!), nötter och frön. Preferenser ändras, men det kan ta tid. Rom byggdes inte på en dag.
Jag hittade idag ett bröd på ICA som hetter FiberRik. Det fanns i två varianter, en med tranbär och något annat, samt en med solrosfrön. Den med solrosfrö innehöll betydligt mindre kolhydrater än den andra och enligt vad jag kunde räkna ut med miniräknaren innhöll den endast 3,1 gram kolhydrater/skiva.
Jag köpte den dock inte så jag kan inte säga om den går att äta.

Jag har köpt den, tycker den är godare än finn crisp och dom ser lite speciella ut, men jag mummsar en sån varje morgon med massa ost på :)
du kan baka bröd själv: mal linfrön och sesamfrön t.ex. ca två dl sammanlagt och fyll upp till tre med husk. Blanda i ca 25 gram smält smör och en tsk bakpulver samt tre ägg och tre kvarts dl vatten, låt svälla. Klicka nio klickar på en plåt och strö på lite flingsalt och kanske solrosfrö, grädda ca 15 minuter jag kör med 150 grader varmluft. Blir jättebra brödbullar med den rätta brödkonsistensen. det blir kanske 1 gram kh per bulle

En super frälst finn crisp älskare….
Jag äter ca 2 skivor finnchrisp utan socker ,med smör, majonäs/tonfiskröra 1 ggr om dagen fortsätter ner i rasande fart,
men kör 98% Fakir då endast protein & fett men har inte stannat av, men har även insett att jag har ett sug efter dom,
så jag måste lägga dom åt sidan, men att äta tex 1 skiva finnkrisp till lchf kosten kan inte skada, tror det handlar om att merparten av ditt totala intag ligger på protein och fett.
Om man nu vill ner i vikt….
jag tänker inte ge upp Finn crisp helt…allt annat kan ja försaka….