Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8348 ggr
Humsi
0

Proteinpulver?

Hejsan! Är fortfarande nybörjare här och har nu ännu en fråga som jag hoppas att ni kanske har lite synpunkter på. Både positiva som negativa är såklart välkomna så länge som dem är välgrundade!

Till saken. Proteinpulvrets vara eller icke vara. Frågan helt konkret är väl om det är någon idé i att köpa en påse och använda som ett mellanmål eller till och med till lunch, kanske stoppa lite i morgonsmoothien och så vidare eller får man sig gott och väl med protein endå? Känner mest att det skulle vara bra att ha det morgnarna som jag bara vill spy på alla ägg jag äter (även om jag för det mesta älskar ägg) och varken kokospannkakor eller oopsies eller gårdagens lunch är tänkbara alternativ.

Så ni som har lite tid över kan väl slänga in en åsikt! Tipsa gärna om specifika märken om det är någon speciell sort ni gillar!

Sofia

LCHF-tina
0

Ja absolut!

köp proteinpulver med 0g kolhydrater i och blanda med vatten eller laktosfrimjölk och lite hallon - hur gott som helst! Jag rekommenderar Dahlblads vanilj!

Pasi
0

På en vettig LCHF-kost får du gott och väl de proteiner du behöver - och ingen tvingar väl dig att äta frukost?

mooonlight
0

#1 Jag antar att du avser deras vassleprotein. Har du tänkt på att det innehåller både aspartam och sackarin? Inget jag skulle rekommendera…

Håller med Pasi. Så länge man inte tränar riktigt, riktigt hårt för att bygga muskler finns ingen anledning att beblanda sig med sånt, bra kost räcker. Många proteinpulver innehåller dessutom skräp som man inte behöver.

[CarnageCandy]
0

Personligen känner jag mig nästan spyfärdig, och dessutom blir jag orkeslös, om jag inte får äta frukost - helst inom en timme efter det jag gått upp. Så även om symptomen minskar för mig på en ordentlig LC-kost så fattar jag vad du menar… ang det här med att man inte måste äta frukost.

Jag har provat proteinpulver och övervägt att köpa en liten påse och ha med mig i jul - för att äta när de andra äter julgodis. Allvarligt, det smakar ju godis!

OneManArmy
0

Ät och var glad :)

Proteinpulver är inget farligt

Kalle-B
0

Min vikt har pendlat årligen - gått upp sommar o höst - och gått ner på våren mars-juni.

I våras testade jag proteinpulver i samband med träning. Följden blev att min "normala" viktnedgång under vårperioden uteblev helt.

Slutsats: Om man ska käka proteinpulver så  se till att verkligen minska din övriga kost.

Jag kommer inte att äta proteinpulver igen.

Men min åsikt är från ett vikt-perspektiv. Har man inget behov av att hålla vikten är det kanske bara att käka på..

LCHF-tina
0

Jag tycker att proteinpulver är en riktig höjdare, man kan använda det till att baka med och göra många goda helt kolhydratsnåla desserter. Att äta proteinpulver varje dag tycker jag _inte_ man ska göra, men någon gång i veckan passar de utmärkt till frukost! Jag skulle aldrig klara mig utan mitt proteinpulver, gott och praktiskt!

OneManArmy
0

@Kalle..

Det var inte en gainer du gick o handlade? :P

En portionprotte pulver är ju bara 100-150kcal

marhulken
0

Jag tycker proteinpulver är super som frukost om man inte hinner nåt annat eller efter träning om det dröjer innan man kan äta riktig mat. Kan rekommendera holistics proteinpulver som inte innehåller något socker eller sötningsmedel, 3,4 kolh per portion är inte så farlig heller om man inte heller i sej flera st om dan. Alla smaker är ok men jag tycker choklad är godast =)

Million
0

Tycker det är perfekt för att få i sig mer protein om man har svårt att få i sig tillräckligt.. men jag skulle aldrig byta ut riktiga måltider mot proteindrinkar.

Av de jag testat tycker jag mest om whey 80 choklad (vassleprotein), äckligast är Fairings vanilj/blåbär (kasein & vassle)

Humsi
0

Oj vad svaren har haglat in medan jag varit borta. Tack alla som engagerat sig :)

#2 Nej självklart ingen som tvingar i mig frukost men jag blir ett riktigt tjurigt monster utan frukost på morgonen, därför jag söker massa olika alternativ att få i mig som jag ju missar det dagar som jag verkligen inte är sugen på ägg. Idag gick dock en stor köttfärsbiff med dressing ner minsann :)

Vad bra att ni endå är en del som är positiva till det och som faktiskt haft nytta av det. Jag antar att det är individuellt, för min största skräck är ju som Kalle-B beskriver, att jag helt enkelt avstannar i viktminskning eller helt enkelt går upp för att jag får i mig för mycket protein helt plötsligt. Men om jag tänker som så att det får bli i utbyte dem dagar jag inte käkar mina frukostägg så kanske det kan vara en idé. Jag får nog prova mig fram helt enkelt, allt funkar ju inte för alla!

OneManArmy
0

Kan slå ett slag för Eseit Double pros kasein protein när vi ändå är igång och rekomenderar ;)