Värktabletter - hur påverkar det?
Hej
Jag bröt min fot för ca 5 veckor sedan och har nu en vecka kvar med gipset. (skönt att bli av med det).
Min fråga är hur påverkar värktabletter så som voltaren och alvedon leverns sätt att arbeta? Ja, jag menar att alkohol tar levern först hand om och hur är det då med värktabletter.
Jag har nu nästan varje dag tagit någon form av värktabletter. Jag har bytit ut min sjukskrivning mot taxi fram och tillbaka till jobbet och belastar väl foten lite för mycket ibland.
Är det någon som vet?
Vet ej om jag lade det i rätt grupp 

Jag har haft ischias ända sedan i februari förra året och käkat alvedon upp till maxdos nästan varje dag sedan dess. Om det beror på alvedonet eller stressen smärtorna gett vet jag inte men jag har gått upp över 5 kg, och mår allmänt dåligt, trots att jag ätit på samma sätt som tidigare.
Jag har ätit enligt LCHF sedan mitten oktober och från början gick jag ner ca 4 kg ganska raskt. Nu har jag stått still under december och det kanske har med värktabletterna att göra.
Jag har något positivt att komma med förutom vikten, mitt höga Blodtryck har sjunkigt och jag är nu medicinfri.
Det kan vara värken som stressar och då är det svårt att gå ner i vikt.
Vad händer i kroppen när man har värk? Även gammelmor skrev om att värken ger stress?
Det där kan jag inte men Pasi kan säkert förklara.

Ååååh nej, då är det kört för min viktminsknìng!!?? Har kronisk värk som varit fruktansvärd sedan tidigt i höstas. Sover urdåligt, som mest två tim i streck men vaknar oftast varje timme.
Misströsta nu inte, du blir bara mer stressad av det. Vi får vänta på vad Pasi kommer med.
Kosten brukar ju ha en gynsam effekt på olika sorters värk. Många har upplevt stora förbättringar.

Hmmm undrar vem denna Pasi är, ska göra en sökning o se!
Ja det är pga värken jag börjat söka mig ett annat sätt att äta!
Om du söker upp honom och kollar bland hans inlägg så hittar du nog mycket fakta som är bra.

Kan det vara därför ja inte går ner i vikt , ja har fibro o mycke värk, äter ofta alvedon och voltaren, men ja mår bättre nu när ja äter lchf.

Värk kan ge förhöjda kortisolnivåer både genom den stress det medför (Psykisk) som genom den sömnförstörande verkan.
Höga kortisolnivåer under lång tid kan i sin tur resultera i värk av olika slag, allt från muskel och ledvärk till fibro och missgynnar läkandet pga av sin nedbrytande effekt.
Kosten sänker kortisolnivåerna något samtidigt som mängden GH, kortisolets motsats kan man säga, ökar och motverkar kortisolets skadeverkningar (GH gynnar uppbyggnad och läkning medans kortisol tär på vävnad).
Kan på sikt resultera i en god spiral när kortisolet sjunker och sömnkvaliten tilltar.
Det underlättar om man ser till att inte stressa i övrigt (minimera antalet stressfaktorer) och ev kan tillskott av melatonin tas då det gynnar sömnkvalitet.

Pasi, vet du hur man får tag i melatonin utan läkare?

Tja jag menar ngn man kan lita på att det är riktigt, det varnas ju en del för att köpa kosttillskott på internet. Har du provat ngn speciell som är pålitlig?

Tackar, nu har jag bestältt, du ser vad jag litar på dig

Hoppas du anser att de ger nytta då….annars får jag väl på "moppo"!?

Ja kanske det… Nää jag känner två som använder det men deras inköpsställe är "hemligt," så de kanske vill köpa av mig om det inte fungerar!

Jaha nu har pillerburken kommit, ska se om jag vågar prova den! Melatonin alltså.

Det ska bli spännande!

lisslie 1956 - alvedon kan ge leverskador vid överdosering, men borde inte ge någon nämnvärd leverpåverkan vid normaldos. Andra mediciner och naturläkemedel kan påverka hur alvedon utsöndras. Man bör t.ex. alltid vara försiktig med att kombinera naturmedel som innehåller johannesört med andra mediciner, eftersom johannesörten påverkar en del leverenzymer.
Har man redan leverskador av någon anledning, kan andra värktabletter med annan verksam substans, vara bättre än alvedon.
Alvedon hämmar inte inflammationer, som en del andra värktabletter, t.ex. Voltaren, Ipren och Magnecyl.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Men alvedon (paracetamol) är ett starkt antioxidant….om vi nu behöver antioxidanter!?
#19 Berätta gärna hur det går.

Eftersom min mage inte klarar acetylsalicylsyra (treo, magnecyl etc) experimenterar jag för närvarande med dubbla (mot tidigare) doser omega 3. Jag rapporterar om det hjälper.
Kan det vara värkens fel att jag stått still de 3 sista månaderna i vikt och omfång?
Har har mycket värk pga nervinklämning vid sjätte kotan i nacken. Pirrar som elektriska impulser i musklerna, ständigt. Samt en halvt bortdomnad tumme. Käkar Naproxen mot värken. (Tål ej parasetamol.) Får dessutom muskelavslappnande till kvällen och insomningstablett.
Är min kropp så stressad av all värk tro så det är därför den inte vill släppa ifrån sej överflödsfettet?????
Jag kanske får vara glad för att den inte lägger på nytt fett till samlingen.
#25# värk--stress-ökat kortisol…
-kan mycket väl vara orsaken som du själv tror.
# 19. Mammeli, ja, jag är också mycket intresserad att höra hur det går.
# 25-26. Då är det kanske därför jag inte heller går ner. Jag har mer värk än på länge. Käkar antiinflammatoriskt (antireumatiskt) och tradolan just nu och kan trots detta nästan inte sova alls pga värken. Jag börjar fundera på om jag blir sämre nu, några månader in i den här dieten, eftersom gifter frisätts i kroppen. Eller vad sjutton kan det bero på att jag blir så väldigt sjuk i min reumatism just nu? I början mådde jag toppen i reumatismen och trodde att jag snart skulle kunna skippa alla mediciner. Tendensen verkade god. Men nu håller det på att barka åt helt fel håll sedan en dryg månad tillbaka. Jag är omtöcknad (av morfinet) och ledsen.

#23 och #27 Ni som var intresserade av hur det går med Melatonin: Jag vågade inte prova förrän lördag kväll då jag tog 1/2 tablett(1,5 mg). Märkte ingen större skillnad men det tog iallafll ca 2-3 timmar innan jag vaknade första gången. Igår tog jag en hel (3mg9 och det var ungefär samma men jag tror det är svårt att mäta effekten nu, för jag har sån hemsk huvudvärk när jag ligger ner (se nytt inlägg under hälsa). Rapporterar vidare när jag bar har min "normala" värk.
Tack Mammeli. Hoppas du får mer effekt.
Samma här fast jag tror att det är femman för mig. Jag har inte direkt ont i ryggen men får muskelspänningar (muskelinfl på höger sida, gissar jag) som ger en fruktansvärd huvudvärk bl a. Började m "ilningar" i handleden, lite värk i fingerlederna o svag domning av fingertopparna. Vid första läkbesök fick jag veta att det inte var ngt fel på min handled, så det så. Det utv sig till ilningar från armbågen…det gjorde så fruktasvärt ont…o mer domningar. Företagsdr sa att en nerv var i kläm i armbågen o jag fick stödskena. Den hjälpte naturligtvis ingenting o var bara i vägen i mitt jobb (vårdbiträde).
Gjorde illa mig vid ett jobbinhopp under min första barnledighet o kom *äntligen* till en människa som trodde mig. Fick remiss till en fd överläkare från ortopeden som snabbt konstaterade att jag hade några kotor som spökade; den sk bröstkotan (ilningarna), en nackkota + en i ländryggen. Fick behandling hos honom ett tag men föll ur hanteringen då jag mådde bra under ett helt år. Nu sköter jag mig själv…har inte råd m ngn naprapat o/el massage.
Det lustiga (?!) är att jag minns att jag *alltid*, sedan barnsben, har klagat på att jag varit öm på höger sida av bröstkotan. Jag tror att det alltid varit ngt fel där. Nu kan jag leva m den o ilningarna i armen har avtagit. Får jätteont i senfästena i axeln däremot, punkten ovanpå o på sidan gör fruktansvärt ont ibland. Tål inte att man stryker lätt m fingret över ens. Fast nacken är värst…vill sova på höger sida men då åker axel o nacke på stryk.
Psai: måste läsa på om det där m kortisol…jag är ju en sådandär som tror att allt hör ihop o ser samband i allt. Som min mors rökning o mitt dåliga immunförsvar. Om jag alltid har haft lite tjall m min/a ryggkotor…+ immunförsvaret…kan det ha lett till stress som påverkat mig i övrigt? Jag har så länge jag minns haft väderleder…ofta ont i knän, höfter, armbågar, handleder o fingerleder vid väderomslag. Kanske det också har påverkat min fertila förmåga? Det är inte forskat mkt ang ofrivillig barnlöshet.
Oj, det här blev långt…f´låt…got carried away…again! 

Melatoninrapport: Nu har huvudvärken så gott som försvunnit och jag har läst en bok om melatonin om hur man kan hitta rätt dos för sina sömnproblem. Så igår tog jag först en tablett på 3 mg, somnade inte på 30 min så då tog jag 1/2 till och efter det kommer jag inte ihåg ngt förrän jag vaknade flera timmar senare!!!!! Fantastiskt. I boken står det max 5 mg/kväll så då vet jag att jag ska fortsätta med 1 och 1/2 tabl ett tag nu då!!! Skönt!
P.S. Provade broccolimoset häromdagen för första gången, supergott!!!!!!! Tack, Skaldeman, för det receptet! D.S.
Härligt att du har fått ordning på din sömn igen Mammeli! Själv kör jag nog på som vanligt då jag misstänker att mkt beror på mina småflickor. Hoppas att du får ordning på sovandet på naturligt väg utan tabletterna så småningom!
Mammeli, så skönt att det hjälper.
Mammeli, vad skönt att höra! Det låter toppen.
Jag ska kanske också våga mig på att beställa en burk då.

#32 Ja små barn är bra på att fixa sömnstörningar! Det fick jag redan med mina, sitter i sedan 14 år! Men det är de värda!!! Meningen med Melatonin är att bryta ett mönster och få ordning på melatoninbildningen om jag förstått det rätt, så man ska efter 2-3 veckor kunna klara sig utan. Om man inte har FÖR stora rubbningar. Men det ska ju vara ofarligt med melatonin, hoppas jag.
"33 Tack för omtanken!!!
huvudsaken att det hjälper Mammeli! Och att du får sova mer än två timmar i sträck :)
Låter jättebra, hoppas du bryter den onda cirkeln nu Mammeli, får ordentligt med sömn, får mindre stresshormon i kroppen, och får därmed lättare att sova. Glöm inte att säga till hur det har gått om någon vecka.

Nä det ska jag inte glömma!
Jag sökte på forumet om Melatonin och hittade denna tråd - till min stora glädje. Här finns ju en massa svar på mina funderingar. Nu ska jag försöka sova lite, sedan kommer jag tillbaka med fler tankar.

När jag bröt armen och gick med den i Hoffman-ställning var jag tvungen att käka Alvedon och någon förstärkare (dock inte Voltaren) nu är det bara så att jag blir sömmnig av Alvedon, och Magnecyl också förresten, så då gick jag upp i vikt medans man gick omkring i ett halvdrucket tillstånd och sov dåligt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
fniss, verkar dock som Melatoninet påverkar minnet (med hänv. till #38)

Ojoj; jag slutade att, logga in på denna sida när den gjordes om!!!
Minnet är nog inte påverkat, lika dåligt som vanligt!!
Men jodå, Melatoninet har fungaerat jättebra men nu har jag varit utan ca ett år och fått sömntabletter av läkare. De fungerar men helst vill jag ha Melatonin. Kan inte få tag på det på samma sätt nu men ska försöka höra mig för. Annars finns ett godkänt läkemedel nu i Sverige, Circadin. Kan läkare skriva ut!