återfall/kolhydratfrossa
Jag hade bestämt mej för att börja om på strikt LCHF nu i måndags då jag tyckte att jag fuskat lite för mkt förrförra helgen, tyvärr så blev jag sjuk nu till helgen som varit och har även varit sjuk hela veckan nu så jag gav mej själv ett ordentligt återfall på kolisar (glass, godis, tortillachips etc) för att nu på måndag (när jag förhoppningsvis blivit frisk igen) köra igång med strikt LCHF fram till jul!
Och jag kan tala om för er som inte redan vet det att JAG vet väldigt väl varför jag äter enligt LCHF! Ojoj, bubblande mage, uppsvälld, gasig och allmänt irriterande!
ALDRIG MER KOLHYDRATFROSSA! (men jag unnade mej för jag var sjuk.. :)
Men grejen är ju den att jag nu, ännu en gång, insett varför jag inte vill äta kolhydrater.
Ibland så behöver man avvika och få en påminnelse hur dåligt man mår med kolhydraterna.
Hoppas du snart är friskt igen.
Ja jag unnade mej egentligen inte för att jag var speciellt sugen…egentligen. Jag hade lätt kunnat avstå men kände att jag fuskar till det rejält nu så jag verkligen känner att jag inte vill ha magen så som den blir av all den skiten!
Nu ser jag fram emot att få bli riktigt frisk och få börja om på ny härlig LCHF-kula!
Och detta frosseri nu under min sjukdomsvecka lär aldrig mer komma tillbaka, tro mej! :)
tänk på att måndagar är generellt den sämsta dagen att börja med något striktare etc. Då "passar" man oftast på under helgen, och det blir ännu svårare att vara "ordentlig" för omställningen och skillnaden blir så stor, och så fallerar det oftast inom några dagar mer och mer tills man bestämmer sig att på måndag! då ska jag minnsann! etc. osv. Jättevanlig fälla. Kommer inte ihåg var jag läst men det var någon undersökning någonstans att "dieter" och andra livsstillsförändringar börjas bäst på en torsdag.
Det ligger nog mycket i detta. Har man börjat en torsdag då skärper man sig hela helgen och även veckan därpå. Något att tänka på.
Ja, måndagar är ju eländiga ändå. Fast en återstart på lchf gör kanske måndagen bättre.
Själv återstartade jag på en lördag för två veckor sedan, ska inte unna mig något avsteg för att fira.
Det här men att unna sig kolhydrater ger ju en lite besk eftersmak när man blir lite bakis av allt socker, så det kanske är läge att unna sig en extra god köttbit istället. Det ska nog jag fira med nån dag…
Jag får mjukstarta på måndag då :) men faktiskt så tror jag inte att jag kommer ha några större problem med att börja om igen på allvar på måndag, för jag har blivit så "mätt" på alla dessa kolisar jag ätit nu under veckan att jag inte känner mej speciellt sugen på de. Som jag skrev i tidogare inlägg var jag egentligen inte så extremt sugen på det utan jag åt det mest för att jag ska börja om, om ni förstår hur jag menar :)
Jag har redan gjort planer på att jag ska baka typ baconmuffins o lägga i frysen och faktiskt tillaga maträtter efter recepten i min nya kokbok! :D
Jag känner mej mer taggad nu än när jag först började med det!
#6 Det är just så det brukar gå när man ska starta om på måndagar… Hoppas det går bra ändå!
Att ni säger att det är svårt att börja om på måndagar taggar mej bara ännu mer! :D
Nu måste jag ju bevisa för er att det går! Haha
Tack! :D
Fast egentligen är det ju inte kolhydraterna som felar utan tänket. Hur ofta tycker man inte synd om sig själv och vill ge sig en belöning? Även jag!
Hur ofta slänger man inte i sig något och får ångest?
Vi måste lära oss att tänka om! Varför är det en belöning att ge kroppen godis? Varför duger det inte lika bra med t ex ett fotbad?
Varför straffar vi oss med skuldkänslor när vi gör avhopp? Ryck på axlarna och tänk att jaha så gick det och skaka av det!
Jag har gjort det väldigt enkelt för mig och kanske detta sätt är enklare för mig eftersom jag är van att undvika vissa produkter på grund av överkänslighet. Jag har inplanterat i huvudet att jag tål inte mjöl, potatis osv. Jag kan stolt säga att jag har inte rört mjöl (medvetet) sen påsk. Jag har gjort avvikelse i t ex blodpudding men so what! Resten av dagen åt jag inga mer kolhydrater så var ju det fixat.
Jag äter godis! Jordnötter och mörk choklad. Är supernöjd med det.
Var nöjda med det ni gör, var glada för de dagarna ni äter bra och försök att se allt ni FÅR äta och inte vad ni INTE får äta. Bli kompis med er kropp så tror jag att det är lättare att hålla kosten och att gå ner.
Snälla sluta använda ord som belöna och unna sig när ni snackar om in tag av kolhydrater för det är allt annat än belöning eller att unna sig.
Man gör kroppen en otjänst inte en tjänst att äta mer kolhydrater…
There is no failure, only feedback. - Art De Vany

För mig blev det väldigt tydligt hur sockerberoende jag är för två veckor sen när mamma dog. Förutom att "unna mig" så hade jag ju anledning att trösta mig med coca-cola och godis och glass. Två helger har gåt åt till frosseri men jag har lyckats äta hyfsat under veckorna. Ramlade dessutom tillbaka på snuset efter drygt ett års uppehåll.
Paradoxalt eftersom min mammas hälsa var så dålig pga att hon var storrökare, vegetarian och diabetiker. Det var ju nikotin, kolhydrater och vegetariks kost som dödade henne. Och jag "tröst-unnar" mig just dessa saker. Sjukt!
vi har nån konstig gen som gör att vi är dödsföraktande, somliga hoppar fallskärm, andra äter sånt som är dåligt för oss eller drogar…
intressant läsning….vi måste sluta tänka att vi belönar eller unnar oss…det vi gör är att förgifta våra kroppar helt enkelt…..usch
Tänkte bara att jag skulle höra av mej om hur veckan har gått (då en del sa det är svårt att börja om på måndagar) att jag har klarat detta GALANT! Inte ETT ENDA återfall o jag är inte ens sugen!
Kollegorna på jobb tycker jag är riktigt duktig då min arbetsplats kan flöda över med kanelbullar och stora godislådor etc i fikarummet ibland.
Så det ska verkligen bli intressanto se hur nästkommande veckor artar sej! Jag har ju satt ett litet delmål att jag ska klara detta till jul (som jag skrev i första inlägget) men jag ska inträda juletiden med tanken att OM jag känner att jag vill ta en chokladpralin på julafton så FÅR jag det men lyser suget med sin frånvaro så kan jag ju likabra låta bli! 
Så jag återkommer väl om ett par veckor igen!
Tack! Jag är riktigt nöjd! O jag upptäcker ju massor med god fet mat hela tiden som jag aldrig tänkt på/ätit innan!
Har käkat lite fläsksvålar till fredagssnacks o de är ju smått underskattade enligt mej! 
Hittade tom fläsksvålar med barbecuesmak o ändå var det 0 kolhydrater/100 g, dock är det väl en del skit man kan va utan med de där smakämnena men om man vill ha ngt lite extra en kväll kanske..
Vi hörs!