Sambon gnäller .......
Hur ska jag få min sambo att förstå
han äter som mig och min son enligt LCHF men han äter fortfarande lika mycket kolhydrater som innan.
Har erbjudit honom att hjälpa honom göra lunchlåder att ha med på jobb. Då han inte jobbar på samma ställe alltid behöver han ha något som både är gott varmt och kallt.
Just nu gnäller han om att han är uppsvälde och tycker att det är jobbigt att äta så fet mat. Det kan ju aldrig vara nyttigt .
"jag gick ju ner i vikt när jag ått så lite fett som möjligt och motionerade mycket. Hur kan det då vara så bra med så mycket fett och nästan inga kollisar?" slut citat
Blir så arg för han ser på mig att det funkar då han säger till mig att du har ju nästan ingen mage kvar och det syns att du går ner i vikt. Du börjar bli rktigt snygg.
Men hur ska jag få honom att förstå att det är pga den kosten jag valt
Har hållt på i snart 4 v. och gått ner drygt 6 kg
Snälla hjälp mig
Han får väl tycka som han vill, bara han inte försöker få dig att ändra ditt sätt att äta… Tycker du ska låta honom vara skeptisk om han tycker det är kul, och tycka synd om honom som inte förstår LCHF och vad det innebär

Allvarligt talat- det är nog tiden som måste få honom över på din sida, och det resultat som du får med LCHF övertygar honom förhoppningsvis så småningom.
Lycka till!

Tack!!
Mig kan han inte ändra på mår bättre än någonsin nu

Han kan välja att äta lite fett och kolhydrater eller äta fettet och skippa kolhydraterna. Thats it. Så får min gube göra… skippa såsen om han ska ha potatis etc… inte för att han gör så-utan äter av allt vilket ju är förenat med livsfara enligt mig….

mm jag vet
Blir knäpp här
Min man åt också både LCHF och kolhydrater i början. Jag talade bara om för honom att han kommer att svälla och öka i vikt om han fortsätter så. Det märkte han och gick över till LCHF, idag äter han ganska rent men kan även äta kolisar borta. Han har märkt hur mycket bättre han mår med denna kost, och framför allt vilka godsaker han kan stoppa i sig. Han kommer nog ihåg mina VV-perioder och den fettsnåla tråkiga maten.
Låt han komma fram själv hur han vill ha det. Det går inte tjata på gubbar
.

Nämner man lite om hormonbalanser…. och ökad manlighet pga av ökad testosteron och GH så blir de flesta män intresserade! 

Smart Pasi… kvinnlig intelligens brukar sådan insikt kallas… besitter Du det OCKSÅ??? Förutom allt annat….
Numer pensionär i Nynäshamn
Håller med Magma - låt honom vara och låt honom äta som han vill. Ät som du vill och som du mår bra. Så småningom kommer han att äta som du men han måste också få göra det i sin takt. Du försöker ju "tvinga" honom att äta som du - och han vill att du ska äta som han gör - och det vill inte du och förmodligne inte han heller.
Så som min mamma brukade säga - s"köt du ditt och skit i andra"
Vill min gubbe ha ris/pasta/potatis till maten får han fixa det själv. Oftast under veckan är han för lat/hungrig och äter den middag jag ställer fram.
Lunchen kan bestå av vad som helst dock, ibland har han matlåda med sig och ibland äter han ute.
Först gick han ner ca 4 kilo men nu börjar han lägga på sig lite igen.
SvartKaffe: så började jag också. Jag gick så långt att vi flyttade till sommarstugan 2005 utan kolhydrater, eftersom det var jag som handlade.
Idag har vi en särskild liten frys med sånt jag inte äter…

Ni låter ju fortfarande fettskrämda, varför skulle det vara så farligt att äta både kolhydrater och fett? Det är väl bättre än fettsnålt iaf och för de flesta så tror jag att det räcker för att må bättre och även gå ner i vikt.
Jag har märkt att det är lättare att få folk att börja äta mer fett (och därigenom mindre kolhydrater), än att få dem att minska på kolhydrater (och därigenom äta mer fett). En bra sak att börja föreslå är att byta till standardprodukter och smör.
Om man inte är tokmotiverad så blir det för stort steg att byta kost helt. Dessutom mår man inte bra av att chocka kroppen och då kan folk bli avskräckta och tro att de inte mår bra av fett.

Margareta jag blir varm ihjärtat när jag läser om ert bry sig om i familjen!!!!!
Vad bra med en frys som du inte behöver fundera över!!!!
Jag skall också lära mig att stå för det jag mår bra av!!!!
#12 Alla i vår familj äter LCHF, men barnen kompletterar IBLAND med något från "kolhydrat-frysen" och det är där det finns reserver om det kommer någon…
Byt sambo !!

Läste nån rolig sak som jag, som man egentligen inte skulle skriva här:
"Det är bättre för kvinnor att vara vackra än smarta, eftersom män är bättre på att se än att förstå " 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
#14: Intressant råd… Själv har jag ungefär samma problem fast värre - min man är inbiten sockermissbrukare vad gäller godis och kaffebröd och vägrar fullständigt dra ner på den konsumtionen (trots att t.o.m. andra/"normala" kh-ätare har kommenterat mängden han petar i sig…!).
Och jag gillar citatet!
#11: Just kombinationen fett+kolhydrater ska väl vara den sämsta, om jag förstått budskapet i bl.a SSS bok rätt? Det var åtminstone så jag skaffade mig min stora övervikt… Kolhydrater=blodsockerstegring=insulinproduktion=fettlagring. Har man då mycket fett att tillgå i måltiden så finns det ju en hel del för kroppen att lagra, till skillnad mot om måltiden är fettsnål. Eller har jag fattat det fel någonstans, månntro?
magma, så fattar jag också, så det måste vara rätt…

Det är lite balansgång.
En större fettförtäring gör att mängden kolhydrater begränsas samtidigt som magsäckstömningen går långsammare vilket ger lägre blodsocker och insulinnivåer samt högre glukagon.
Kroppen är ju gjord för att kunna "hoppa" mellan de olika näringskällorna.
En problematik är ju insulinresistensen/kolhydratskadorna som börjar stiga allt mer med ålder samt stressrelaterad kortisol, som gör att kroppen inte reagerar och fungerar som det är tänkt.

Sen är det ju så att vissa inte är byggda för att äta större mängder kolhydrater…jag t ex!
Mervi: Bra att vi fick det utrett…

Pasi: Jo, har förstått, som du så klokt skriver, att fett i sig självt leder till en långsammare blodsockerkurva utan "toppar och dalar". Problemet är väl att det krävs relativt små mängder fett för att gå upp i vikt, om man kombinerar det med kolhydrater. Mao- jag skulle kunna äta över den gränsen utan problem. Innan fettet gav mig mättnad, skulle jag redan ha börjat fettinlagringen trots en med LCHF mått mätt liten fettkonsumtion om jag åt kolhydrater till. Vad snurrigt det blev, suck… Dags att leta rätt på sängen tror jag.
Iza, jag tror inte att du kan göra mer än vad du gör. Strunt i hans gnäll, det är ju din hälsa. Om han vill äta kolhydrater så är det hans val. Man kan egentligen bara förändra en människa och det är en själv.
Gnäller han över att maten blir för fet, så får han väl laga sin egen mat….
Så gör vi hemma, jag lagar min mumsga biff och hon gör sin kolhydratsbomb med socker 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Denna vecka har min man ätit helt utan ris också, pasta och potatis har han skippat tidigare men riset har hängt med. Hoppas det fortsätter så. Hemma går det bra men det är lite känsligt på jobbet, det blir kommentarer typ: Bantar du??? Han är inte fet så han behöver inte banta men att tappa några kilon skadar inte. Denna vecka har han tappat 1,5 kilo, tänk om jag också kunde det.
Folke skrev;
"Det är bättre för kvinnor att vara vackra än smarta, eftersom män är bättre på att se än att förstå " Ha, ha..
Min man har nått smärtpunkten på mitt tjat.Han menar på att jag måste ha ätit karbonpapper så nu lägger jag ned.
Men han gillar att jag blir smalare, gladare osv :-/
Han vill inte förstå och tuggar mer onyttigt än tidigare. Just nu kanske man ska lyda Folkes råd …
Jag lämnar honom ifred och som Sten Sture skriver i sin bok - så kan vi inte vara profeter inom detta… // Carol
Ungefär samma strategi har jag, gentemot min man som är totalt anti mot denna kosthållning och (om inget otroligt oförutsett inträffar) aldrig i livet skulle ge upp allt sitt socker ens om jag blev trådsmal och bländande frisk. Jag kan inte visa på att jag har fått ökad hälsa eftersom jag inte var särskilt sjuklig innan, bara normala krämpor som inte syns (som gaser i magen, förstoppning osv - sånt som man inte ens nämner, ibland inte ens tänker på att man lider av…).
Så småningom hoppas jag få över honom, för egentligen tror jag han skulle gilla den här kosten. Bara delikatesser! (Nåja, förutom hela sockergalleriet, då).
Ett "aber" är att jag inte är så där morgonpigg som många säger. Önskar att jag var det, då skulle han verkligen häpna. Men att jag efter måltiderna inte plättsvimmar som förr i tiden, utan orkar duka av och diska efteråt, det lägger han inte ens märke till. Alltså att jag är den ende som står upp efter middagen, medan alla andra vacklar till en tv-soffa och faller i koma. Nu för tiden känner jag inget behov av att vila mig i soffan, så det blir allt mindre tv-tittande. Och tänk vad mycket man hinner när man stryker tv-tiden!! Men sånt ser inte han.

Låt han äta det han vill. Det gör jag här, men min man stöttar mig helt och hållet och vi brukar för det mesta äta samma (LCHF)mat nu när jag har kört igång med det. I går lagade han en smaskig tonfiskomelett med purjo och ädelost i… I dag fick jag köttbullar och vitkålsfräs, så han är mycket omtänksam. Men om han vill äta nåt annat så häcklar jag inte honom för det.
Han har nån gång muttart lite över att jag åt upp ett paket rökt lax själv, men vaddå sa jag, du får oxå ta av det bara jag får något till frukost. Jag äer ju inte fyra limpmackor elelr en stor skål musli som han gör emellanåt. Även om han ibland bara äter ägg för att inte jag ska få för stort försprång i viktminskningen *s*
Ja, jag önskar verkligen att min gube kan ändra sig - men det är hans beslut och jag ser bara på lidande i tysthet när han bäljar kolisar i massor och fortf är "sugen" … ja, ni vet nog vad som händer i hans kropp…