Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 15592 ggr
[annalinnea]
0

Bästa lchf-röran?

Okej, jag försöker planera min helg i matväg för att undvika utsävningar och att fredagen sammanfalller med en liten tripp till mataffären.

Och jag är sugen på något geggigt. Det vill säga någon slags röra-historia, gärna med  kött/fisk/skaldjur/ägg. En proteinkälla vilande i väl tilltagen smetighet. Ingen liten snål dimma av creme fraiche utan något mer åt att man bara ska kunna ana vad röran innehåller utan närmare djupdykning i det smetiga.

Således ställer jag frågan till Er: Vilken är den röra jag ska hänge mina smaklökar åt? Er smaskigaste hoprörda läckerhet?

Det behöver inte se gott ut, men jag undviker gärna den lynniga kolhydraten då jag har stort intresse av att behålla figuren. Plånboken är heller inte avgrundsdjup så recept innehållandes exempelvis hummerklor eller hajfiljong undanbedes! Jag har tillgång till spisplattor men tyvärr ej ugn.

Exakta mått är inte obligatoriskt men gärna precisering av kryddval!

MVH Anna:)

ikis24
0

Finns ju inget bättre är räkröra…gegga ihop räkor (tinade frysta för plånbokens skull), lite stenbitsrom om man vill, creme fraiche, majo och dill. Nomnomnom!

Och det här innehåller ju lite kollisar, men jag älskar surkål hoprörd med majonnäs till stekt fläsk eller bacon.

Eller lchf-carbonara. Stek hackad bacon hårt ihop med en massa vitlök, häll ner en röra av vispgrädde, äggulor och riven parmesan i pannan och låt puttra ihop, och tillsätt lite hyvlad squash mot slutet som pastaersättning och "såsuppfångare". Servera med nymald svartpeppar. Kladdigt och fantastiskt gott.

byggarn30
0

Jag brukade göra enröra av majonäs,hackade kokta ägg, skalade räkor samt salt å peppar. Detta åt jag med förtjusning på rostade mackor.

Nu gör jag hellre samma röra men med mosad avokado i samt gärna lite rom (den på små burkar) och äter den i sina avokadoskal. Garnera med räkor rom och dill.

Mums!

Sockersjukan
0

Enklaste, godaste röran: en burk tonfisk i vatten, creme fraiche/majjo, lite dijonsenap, salt, peppar. Klart!

babybel
0

Tonfisk i vatten, creme fraiche, finstrimlad purjo, riven ost, salt och ev lite chili…

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Fiana
0

club-röra. Kalla bitar av grillad kyckling, knaperstekt bacon, hackad färsk tomat blandas ner i mestadels majonnäs och lite cremé fraiche efter smak (hälften hälften tycker jag är trevligt), rejält med grovmalen svartpeppar, kanske lite strimlad purjo i, gillar man senap kan jag tänka mig att det är gott med lite i (men det är jag inte säker på då jag avskyr senap :S). Ät med ordentligt med isbergssallad, yum, yum.

yvonnel
0

Tonfisk i vatten men tryck ut vattnet och ersätt med 2-3 msk majonnäs, hackad lök eller purjo, hackad paprika + persilja salt och peppar.

Tonfisk i vatten men tryck ut vattnet och ersätt med creme fraice eller meze krydda upp med salt, peppar och rejält med curry.

Hårdkokta ägg mosade med majonnäs och salt och cajennpeppar(försiktigt)       kallas Devil´s egg.

Jag gillar några droppar färskpressad citron på tonfisken, den liksom lyfter då.

[annalinnea]
0

tack så mycket för tips!! :) club-röran med kyckling och bacon har jag ätit till lunch varje dag i hela veckan, så i helgen blir det nog räkor och ägg! :D mmm-mmm

EmmaKristina
0

Hackad lök, dill, creme fraiche, majo, keso om man vill, citron, stenbitsrom, salt, peppar och cayennpeppar. blandas med antingen räkor eller hackad rökt lax.

Ruggigt gott. Funkar att äta i en avocado eller att ha avocadon hackad i om man hellre vill. Hackat ägg går att ha i för lite mera matighet också.

Det är vi typ varenda fredag. Gjorde även innan LCHF-tiden faktiskt.

gun92884
0

#6 … nej, men val Devilled Eggs … :0)

squeezetoy
0

Creme fraiche och majonäs. Strimlad kallrökt lax, hackad gräslök och finriven pepparrot. Lite salt&peppar. Och om man tycker det är ok, lite päron i små tärningar.

Rent generellt är pepparrot mkt gott tillsammans med rökt smak. Så det är bara att experimentera.

yvonnel
1

Maybe you´r right, but that´s the way I learned, about 40 years ago, they where the served every friday, late afternon, in my neighbourhood bar on the corner of Market and 17 th street in San Francisco.KyssCool

gun92884
0

#11 … how about we're both right? :0)

yvonnel
0

Why not! I´ll say OK!