Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 12855 ggr
Margareta
3

Kokosgrädde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blue Dragon 

Coconut Cream Krämig Kokosmjölk

Protein: 1,9g
Kolhydrater: 2,3g
Fett: 18,3g

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Jag röstar på 3 stjärnor!

Jag gillar asiatisk mat och använder gärna kokos.
Den här är den fetaste varianten. Jag använder den ibland som variation.

Att jag sätter bara 3 stjärnor är för att jag alltid är skeptisk till innehållsförteckningar där det står "extrakt, E…. osv
Jag mår bäst av "ren" mat utan tillsatser.

Mervi
0

Jag gillar också kokosmjölk i tex. fiskrätter, jättegott.

Skall prova denna sort snarast. Jag brukar alltid ha en burk hemma.

Gittan-Xyz
0

Har annars hört att Santa Marias är fri från kemiska tillsatser.

Mervi
0

Gittan: hur fet är den???

Gittan-Xyz
0

18 g fett

3 g kolhydrater

3 g protein

(jag kollade på nätet)

Jag tror nästan att den vinner, va?

Tinaa
0

Köpte Santa Marias idag:

Protein 1,5g

Kolh 0,5g

Fett 16g 

Inte så fet som Blue Dragoon då, men mindre kolisar! :-)

Gittan-Xyz
0

Det var ju bra, men märkligt att deras produktbeskrivning på nätet inte stämmer överens med förpackningstexten. Vi blir bara lurade och lurade hela tiden som konsumenter.

Tinaa
0

Gittan,

det stod NEW på framsidan av burken, vet dock inte hur ny den är egentligen, men det kanske inte är uppdaterat på nätet ännu! *L*

Gittan-Xyz
0

Nätet borde ju vara först! Men positivt att det var färre kolisar i alla fall!

Eva J
0

Cocosmjölken är väldigt god att blanda i grekisk yoghurt till frukost ,tycker jag, som inte tycker om bacon och stekta ägg efter en maginfluensa.

Mervi
0

Eva J: vilket bra förslag, det blir ju en god sommarfrukost. TackGlad

Gittan-Xyz
0

Ja, fantastiskt bra förslag!!! Mycket bättre väl än vispgrädde med sitt mjölksocker, eller? Det blir ju dessutom kokosyoghurt - annars svårt att få i sig enbart kokosmjölk, tycker i alla fall jag! Det är sådana här tips som är suveräna att få!

Mervi
0

Jag har köpt cocos-grädden och skall prova i yoghurten i helgen.

skall bli spännande.

Margareta
0

*putt*
Jag puttar upp den här tråden så att fler hittar den

felixifokus
0

Jag har bara använt kokosmjölk i currysåser. Det är ju jättegott! Och med den här dieten nyttigt också!

Har någon kommit på fler användningsområden än som krydda i frukostyoghurten?

Kan man ha den i teet?

tusselisa
0

Suveränt jag älskar syrligt och "frächt" på morgonen kokosyoughurt skall fixas imorrn=)

Margareta
0

Det är väl bara att testa sig fram?

Sir_Klabbe
0

Vart fan hittar ni dom? GAH

Margareta
0

Dom finns bland asiatiska produkter i de flesta livsmedelsaffärer…

oldwolfie
0

jag  brukar  ha  kokosmjölk i  kaffet   ibland  för  o  få  annorlunda smak  gillas  även av  mina  gäster

Anterrabae
0

Själv köpte vi kokosmjölk med 17% fett (tror jag) i enlitersförpackningar när jag inte tålde mjölk..

hittade en kokosgrädde i torrvariant, eller snarare i block. man skär en bit och lägger i maten så smälter den.. man kan anpassa hur fet och krämig man vill ha den genom mängden vatten man tillsätter för att lösa upp den..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

NancyAlke
0

Jag har använt kokosmjölk till mycket, under de perioder då jag inte tål vanlig mjölk. Det går att vänja sig vid i kaffe, är helt underbart i te, fungerar i de flesta grytor och om man blandar ut den med vatten så går den att dricka som den är också. Bra att ha med sig när man vet att det kan bli "matbrist".

Nackdelen för mig var att den "triggade" lite, hade svårt att ha en flaska i kylen, eftersom jag gärna gick och småsnuttade på den.

Margareta
0

Jag använder kokosgrädden till grytor ibland men inte så ofta. Vet inte om den gynnar viktminskning precis, men den är en krydda i tillvaron.

ejaeja
0

mycket bra info i den här tråden

asagasa
0

Det är supergott att blanda kokosmjölk/grädde med röd curry-blandning i kyckling/fläskgryta. Jag vet dock inte hur mycket kolisar det är i röd curry, det är en färdig currypasta.

Aniara4
0

Så gör jag också, grön currypasta eller Sharwoods gula medium-currypasta. Den är säkert inte perfekt, men tar man en starkare variant behövs det ju väldigt lite. (Förut använde jag den milda, men nu tar jag medium och mindre mängd istället. Nästa steg blir väl en gnutta av nån jättestark!)

Neeelia
0

Har ni någon tips på ngn asiatisk maträtt? Har letat men inget funnit.. Hade varit gott, älskar sådan mat..

greensis
0

Tack för upputtningen, där var bilden på kokosgrädden jag hade till kokos&keso-frukosten…

Fabricati diem, pvnc!

MaMaMade
0

Ngt till tösernas sommarfrukostar! Den laktosfria yoghurten är ju bedrövligt mager o vem orkar vispa grädde till den varje dag! (Annars blir den så rinnig o små barn o rinnig mat…så less på att torka!)

Ibland kan man ta lite cocosgrädde istället o lite bär…till helgerna kanske.

JAUS
0

Santa maria har nu ekologisk kokosmjölk, hoppas att det finns som grädde också.

fialiten75
0

Hittar inte kokosgrädde i min affär :(, bara kokosmjölk vad är skillnaden?

finntroll
0

# 31 fetthalten är högre i kokosgrädden och konsistensen är tjockare, mjölken är mera tunnflytande

fialiten75
0

måste, måste , måste hitta detta!! :)

mamminini
0

#31, kokosgrädden finns i tetra och inte i burk som kokosmjölken…..så kolla efter tetra så kanske du hittar den.

[Pennylane1]
0

Santa Marias kokosmjölk använder jag, den har 1 gram kolisar tror ja, står 0,5 häruppe men det stod 1 på min burk… den är väldigt tjock sista burken var det bara lite vätska ( max en halv dl) annars en tjock kräm. Deras ekologiska har tyvärr mer än dubbelt så mycket kolisar. Har för mig 4 men är inte riktigt säker.

lizaohman
0

Kokos+curry= himmelriket. Tyvärr upptäckte jag att mina fina kryddblandningar (röd och grön curry) innehåller båda E621!

fenixthebasketcase
0

En sån finns väl på vilken citygross/coop som helst? ^^

[Pennylane1]
0

nej det gör det inte, de flesta har bara kokosmjölk, har bara sett på något enstaka ställe

lizaohman
0

Jag har aldrig sett kokosgrädde här i Östergötland, men jag har ju heller inte varit överallt!

[Pennylane1]
0

vad är citygross förresten?

fenixthebasketcase
0

City Gross är som coop fast de säljer även bigpack för företag, som man dock även kan köpa som privatperson. Vad man nu ska man 25kg salt, men ändå. ;)

[Pennylane1]
0

aha är det en stockholmsgrej kanske? Tror inte det finns i Karlstad iaf.

[Pennylane1]
0

kollade, konstig spridning enbart Gävle och Sundsvall norr om sthm och inte längre väster än till Falun och sen ner efter östra sverige till småland och sen söderut Inget i Göteborg ens…

fenixthebasketcase
0

Stockholm? nja jag bor i malmou ;) vet att det finns i helsingborg också.

Balanserad
0

Kokosgrädde, låter smarrigt! Det ska jag leta efter, hoppas det finns här i obygden!

Frukost kan bli enformigt ibland. Har inte provat turkisk yoghurt och kokosgrädde, men det ska bli så fort jag får tag på grädden!

Balanserad
0

Jiippii! Det fanns kokosgrädde på ICA här i norra Värmland!!

Så gott det var!! Tillsammans med turkisk yoghurt, cocos och lite hackad mandel! Det får bli som efterrätt ibland och mellanmål om jag är hungrig! Som jag sällan är mellan målen.

Rekommenderas!

[Pennylane1]
0

jag som aldrig hittat det brukar köra med vanlig kokosmjölk, det brukar vara alldeles tjockt i halva burken eller mer, och de är jättegott att blanda i TY!

fenixthebasketcase
0

Synd att jag inte kan äta kokos pga magen. :( det låter jättegott annars!

Balanserad
0

Puttar så att fler får ta del av det goda!

Margareta
0

#46 det lät spännande med den kombinationen

MalinH
0

Åh jisses vad smarrit. Ska leta på affären idag- ska ju ändå och jobba så! (Jobbar i affär)

Puttar upp tråden samtidigt. Kokos är ju rena himmelriket!

Andina
0

Blev helt frälst på kokosmjölk igår. Fräste blomkål tills de började få lite färg och lät dem sedan puttra i lite kokosmjölk med lite buljong o kryddor. Gott!

Låter jättegott med kokosgrädde i yoghurt! Puttar därför upp tråden.
Dags, för mig, att kasta mig ut o leta efter kokosgrädde!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Rebs
0

Jag prövade precis att ha kokosgrädde i pannkakor enligt det här receptet på våfflor. Guuuud så gott! Mina nöjda suckar ekade över hela kontoret när jag åt dem till lunch idag. Skrattande (Det är ju torsdag och jag har saknat konceptet soppa och pannkakor! Köttfärssoppa samt kokospannkakor med cf och hallon, inte dumt!!)

Rosino
0

Några fler tips på kokosgrädde? Jag försöker (för hur mångte gången vet jag inte) dra ner på kolisarna och impulsköpte en tetra kokosgrädde idag, men har ingen aning om vad jag ska ha den till Glad

Rosino
0

dubbelt…

fialiten75
0

Blanda den istället för typ grädde i vad som helst… ät den som den är med lite hallon :) (jättegott).

i kycklinggryta ä det kanongott men jag har haft i i köttgryta, sås till fisk, köttfärsröra… använd den som grädde!

Bogart
0

Jag köpte lite kokosgrädde idag, av billighetsmärket Eldorado. Dock heter den inte kokosgrädde, utan "kokosmjölk krämig". Är i en likadan förpackning. Har i princip samma näringsvärden.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

maxis
0

måste bara tipsa om Kung Markattas Kokosmjölk!

Innehåll: Kokosnöt* (60%), vatten. 
(*=KRAV godkänd råvara)

Kolhydrater: 1,5 g.

Protein: 1,5 g.

Fett: 17 g.

http://www.kungmarkatta.se/product.asp?pid=172

visserligen lite mer kolhydrater än i andra, men ack så god! smakar verkligen naturligt, och tar man inte med all vätska i burken är det mycket krämig. verkligen super!

[Pennylane1]
0

tar bort på grund av grav förvirring Oskyldig Tungan ute