Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1712 ggr
birmalover
0

Fetträdd men kämpar på

Började med lchf igår riktig nybörjare alltså. Läst mycket om detta på nätet låter helt vettigt. Har som många viktväktat i omgångar. Visst man går ner men med ständig tanke på mat o hunger. Med hjärtat i halsgropen äter jag turkisk yoghert 10%, feta ostar, grädde i såsen, majonäs till kycklingen, ost när jag är sugen. Förstår att det tar lite tid att bli av känslan av att hela tiden stoppa något i munnen. Varit lite trött o smådarrig dessa två dagar, men samtidigt inte varit hungrig. Haft en känsla av att det känns mjukt i kroppen svårt att förklara hur jag menar. Men min inlärda fettfobi bråttas jag med. När jag skulle väga mig i morse trodde jag att jag skulle gått upp i vikt men vägde 1,4 kg mindre.

Monsun
0

Välkommen Birmalover!

navarro
0

Hej och valkommen! Ja, ar det inte lustigt? Du ater jattegott med gradde smor och allt du vill inom ramen for LCHF och gar ner i vikt. For mig ar det fortfarande ett mirakel att det fungerar sa. Det viktigaste ar att inte tappa gnistan om det skulle bli sa att du gar ner mindre efter ett tag eller rent av gar upp lite. Kroppen maste ju lita pa detta och anpassa sig efter manga olika dieter.

[linda-pinda]
0

Välkommen! Mitt tips är: Läs så många av trådarna och artiklarna här på sajten du bara hinner och orkar! Här finns enorma mängder av kunskap samlad och alla är supertrevliga och bjussar på vetenskapliga fakta, goda råd och peppning! Jag är också nybörjare och har bestämt mig för att göra övergången stegvis. Andra tar alltihop på en gång. Det gör man ju som man känner passar en själv bäst. Fortsätt berätta hur det går för dig!

Margareta
0

Välkommen birmalover från en skogislover med kattungar…

http://gulltussens.sunsoft.se

Numer pensionär i Nynäshamn

Sara40
0

Jag känner precis igen mig i det du säger Monsun, men till detta så är jag även lite illamående.

En sak jag nu i alla fall har hakat upp mig på är fördelningen fett - protein. Hur får ni i er så mycket fett? Dricker ni det? Protein har jag inga problem att äta hur mycket som helst av - har alltid älskat kött och fisk i alla former - men jag kan inte "dölja" hur mycket fett som helst tillsammans med proteinet på tallriken utan att allt simmar ;-) Till detta så har jag ju inga kolhydrater att mosa i det simmiga så att säga. Jag äter en del grönsaker (då främst de med hyfsat lågt andel kolhydrater) och kommer att testa mig fram till en nivå som fungerar för mig men jag har svårt att få till goda måltider - goda även med ögat.

Just nu känns det som om jag levt på grädde hela dagen - har den smaken i munnen och känner mig något pluffsig, tror jag behöver lite pepping så här på slutet av min andra dag. (Har testat mig fram någon vecka innan men kom igång på riktigt först i går.)

Sara40
0

Hmmm. menade så klart att jag känner igen mig i det Birmalover skriver…

Margareta
0

En del av oss dricker te/kaffe med kokosfett och även kaffe med smör…

Ja, jag VET att det låter tokigt, men testa vetja…

Numer pensionär i Nynäshamn

Ulf-S
0

Jaa du, Sara… Jag är själv lite trött på att peta i mig så mycket fett eftersom det känns så väldigt flytande när man lagar mat med smör/grädde/creme fraiche. Trots det så brukar jag lyckas komma upp i ungefär 3000 kalorier per dag med de ungefärliga proportionerna mellan protein/fett/kolhydrater 15/75/10.

Jag försöker fixa hollandaisesås, majonnäs och annat som är lite fastare men det är svårt. Ibland gör jag en kall röra med creme fraiche som bas. Jag äter också mycket groddar som kan fånga upp en del sås, men ändå.

Har någon ett tips på hur man kan reda såser utan kolhydrater? Går det? Kanske genom att smälta ner ost i grädden? Något annat?

marsan-3
0

Äggula kan man använda för att reda. Det har jag provat. Någon har skrivit om fläsksvålar som man mixar och reder med men jag har själv inte provat så jag vågar inte säga ATT det funkar.

Pasi
0

Redning - Låt blomkål eller svamp (eller någon annan grönsak) koka med och mixa med stavmixer… man välja om man önskar lös sås, tjock sås eller puré (som jag själv föredrar) genom att späda med smör eller grädde i efterhand.Räcka ut tungan

Ulf-S
0

Tack för tipsen, måste nog köpa en stavmixer idag… Jag har så extremt lite köksredskap känns det som.

Räcka ut tungan

Mona-Stina
0

Hej Birmalover!

Välkommen och grattis till ditt beslut att ta den rätta vägen av alla bantningsstigar.

Jag har varit som du, viktväktat flera gånger och varit hungrig hela tiden, nått mitt mål men alltid gått upp igen.

När jag började med LCHF för ungefär fyra veckor sedan hade jag kollat och läst runt om kosten i ungefär ett år men inte riktigt trott mina ögon. Jag laddade ner Calcounter och satte igång, förde in varendaste smula jag stoppade i munnen. Var som du rädd för fettet och höll ett öga på kaloriantalet… man kan väl för tusan inte gå ner i vikt om man stoppar i sig för mycket kalorier.

Nu har jag kommit in i ätandet och behöver egentligen inte notera allt jag äter, jag har märkt att viktminskningen fungerar även om kaloriantalet är relativt högt huvudsaken är att stoppa i sig massor fett och så lite kolhydrater som möjligt. Lätt som en plätt när man accepterat att äta fett.

Lycka till! Det kommer gå bra bara du vågar "släppa till".

mezza
0

Stav mixer är en god investering!

Klarar man av kakao så kan man med fördel smaksätta kokosfettet med kakao och sedan hälla på varmt vatten vill man tar man grädde i.

Detta är min fett räddare!

Mona-Stina
0

mezza:

Det var en bra idé! Tack för den!

Mervi
0

Välkommen hit Birmalover! Jag kan bara hålla med det som redan skrivits.

odezza
0

Välkommen Birmalover, från en som "bara" har en vanlig huskatt! Glad

"still lost in space and time"

magma
0

Välkommen hit!

Barbamamman
0

Välkommen vill även jag önska! :)

birmalover
0

Tack för välkomnadet alla. I dag har jag gått ner ytterligare 1,3kg. Vatten som lämnar kroppen men kul ändå. Idag var jag o min dotter o shoppade, innan lchf brukade jag alltid bli otroligt sugen på mat eller fika(alla matställen o fikaställen som är inproppade i alla varuhus). Nu var jag inte dugg sugen kände mig behagligt mätt fantastisktSkrattande