Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 11054 ggr
catlin
0

Chorizo - vad gör ni med den?

Jag är ju som en del av er vet en riktig köttnovis, och idag har jag köpt min första chorizo någonsin. Vet inte ens om jag gillar den…

Men vad ska jag göra med den? Har tänkt mig en varm kvällsmat. Kan man steka den i skivor och hälla på gräddsås? Eller vad passar till? Hur gör ni?

Alla tips mottages tacksamt!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Margareta
0

Sist skar jag den på LÄNGDEN i 2 bitar och hällde äver en sås på grädde och fransk osötad senap (+ lite kryddor). Ungarna älskade det.

Mig påminde det lite om gamla tiders isterband.

Numer pensionär i Nynäshamn

Anterrabae
0

det vanligaste är väl att man steker eller grillar. Själv skulle jag nog göra en variant på korvstroganoff med gräddsås. Känns mer lagat. Och blir kryddigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sara40
0

Korv innehåller väll oftast både socker och diverse andra stärkelser, eller? Köper ni specifikt korv utan detta? I så fall var och vilka sorter brukar ni köpa?

Margareta
0

Korv är lite skumma när det gäller deklaration, men eftersom var och en bestämmer själv var de gränserna går så gör vi nog alla olika…

Själv handlar jag korv, de få gånger vi äter det, på Lidl, eftersom tyskarna har mindre tillsatser i maten.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag är inte så glad för dessa kryddstarka korvarna, men köper en korv som liknar wienerkorv på Lidl med bara 1 % kolisar. Det blir någongång när mannen vill ha korv.

marsan-3
0

Jag brukar skiva den steka den med frästa champinjoner och syltlök med grädde eller cremefraiche till pasta, en klick senap eller chilisås som smaksättare.

Ps. pasta för resten av familjen- inte jag så klart Ds.

sfinxan
0

Jag brukar hacka chorizon och steka dem lite, hälla över passerade tomater + ett glas rödvin och låter det koka upp så att alkoholen försvinner. Servera med tex zucchini. En het med god lunch/middag!

ulrika_m
1

Jag brukar göra en chiligryta. Dubblerer satsen ibland och har matlåda flera dagar. Tomaterna är det inte alla som vill ha, då kanske man kan få smak med lite tomatpuré och späda med lite buljong istället.

Chili med chorizo
400 g köttfärs
100 g chorizo
2 rödlökar
1 tsk sambal oelek
smör
1-2 tsk mald spiskummin
1 burk hela tomater, ca 400 g
1 tsk salt
2 dl crème fraiche

Skär korven i bitar. Skala och klyfta lökarna. Stek färsen i smör i en gryta. Rör ner korv och lök och låt det fräsa med. Rör ner sambal och spiskummin. Häll ner tomater i grytan. Låt allt koka några min. smaksätt med salt. Rör ner hälften av crème fraichen. Servera med resten av crème fraichen och kanske ett gott blomkålsmos till.

catlin
0

Tack för alla tips! De ska sparas. Jag gillade ju korven, vilken tur eftersom jag köpte ett sex-pack! ;-)

Idag blev det enklast tänkbara med det jag hade hemma, uppstekt i skivor med sås på grädde och lite dijonsenap. Tack, Margareta, det var jättegott!

Klart att korv är lite tveksamt innehållsmässigt, men jag var så sugen på något nytt och less på att laga min mat som kändes tråkig idag. Det kanske inte kan bli för ofta. Den här hade 2 % kolhydrater.

DaMum
0

Catlin!

Det finns olika sorters Chorizo. Dels den där mjuka varianten som jag tror kommer från Scan, dels den sort som påminner rätt mycket om en kryddstark, grovmalen salami.

Den sistnämnda passar bäst att äta kall, som tilltugg och plockmat. Den mjuka är väl den som ägnar sig mer till varma rätter.

Själv tycker jag smörstekt Chorizo med lite gräddigt blomkålsmos eller träddkokt vitkål är en höjdare.

Kram!

catlin
0

Det här var Willys eget märke. Visserligen med socker och diverse E-nummer, men åtminstone 87 % köttinnehåll.

Ska prova den gräddkokta vitkålen till, låter jättegott!

navarro
0

Chorizo kan man anvanda till allt. Grilla, i ugnen, som palagg,i grytor, i omeletten pa morgonen. Den ar aldrig felplacerad. Jag koper farsk i borjan av veckan nar de slaktat grisar. Den ar helt mjuk, efter ett par veckor blir den torrare och passar till palagg. Det ar bara griskott, paprikapulver, vitlok, salt, vatten som rors ihop och sen stoppas i en gristarm. Det borde inte vara nagra andra tillsatser. Men det kanske har med lag om inforsel av kott att gora, men om de tillverkas i Sverige finns ju ingen anledning.

navarro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild pa forvaring av chorizon hos oss, vi koper en länga varje vecka, det har ju nastan varit forbjudet i alla dessa ar jag bott har. Nu tar jag igen allt det goda med råge och nastan frossar. Men eftersom sug och hunger har forsvunnit blir det ju inget direkt missbruk utan "suntbruk".

catlin
0

Navarro, din "riktiga" chorizo är nog ännu godare än den jag just ätit, och definitivt renare. Vad hänger du bredvid korven?

Idag gjorde jag Surras falukorvsgryta, fast med slantad chorizo i stället. Utan kantareller, med broccoli och Boursinost. Vansinnigt gott! 

Vad jag älskar dessa nya smaker som köttätandet för med sig!

Bookjones
0

Jag bor runt hornet fran Mexico och har severas Chorizon ofta till frukost med aggrora, salsa, refried beans, crema mexicano och varma tortillas. Det finns LC tortillas har men de smakar sagspan. Om man later bli bonorna och tortillan sa funkar det ju.

Gabi