Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 12509 ggr
nicesandra
0

Nötkött=långkok?

Hej!
Är lite dum på det här med nötkött och tillagning, men när jag läser om nötkött verkar det vara nästan det enda tillagningssättet att göra grytor eller stekar i ugnen? Förutom lövbiff då. Läste nånstans att man kunde ta högrev och tillaga ungefär som lövbiff. men mer då? entrecote kan man ju steka, men det blir väl dyrt i längden? Någon som har något att dela med sig av? Nötfärs är inte intresant. Försöker för övrigt ligga på noll kolhydrater.
Så, nån billig del av nötdjuret som inte kräver allt för mycket för att tillaga? Mission impossible? ;)

Fiana
0

De billigare delarna är de du behöver bräsera/koka (som högrev och liknande). Högrev som lövbiff låter lite segt…. kan gå an med ytterlår istället för innerlår dock. De delar du kan steka i panna är de dyraste (biff och entrecote och filé (motsvarar kotlett, karré och file hos gris ungefär)) - De som är lite mittimellan som fransyska etc. passar bra att ugnssteka (viss lövbiff är dock av fransyska) - tror det motsvarar skinkan på grisen?. Innerlår blir lövbiff etc. Billigt snabblagat pja…. nötfärs?

Annars så sköter ju en stek i ugnen sig själv ganska mycket

egensinnig
0

Jag tycker långkok är supersmidigt - mycket mat, liten arbetsinsats, bara det att det tar lite tid på spisen. Att tex koka högrev så här men  är helt gudomligt med en klick creme fraiche o riven ost vid servering: http://1www.recept.nu/1.135491/jens_linder/soppor_grytor/kott/texas_chili_con_carne

Jag bara drar ner på ingredienserna med kolhydrater lite grann. sen blir det iten så mycket per portion.

Annars kan man ju strimla o woka kött med vitlök, ingefära, chili, soja mm

Alla hela köttbitar funkar ju som grytor, kalops mm.

kaisakavat
0

Jag kör ofta grytstek av högrev, t ex. Prisvärt, ofta till nedsatt pris. Ibland även ytterlår/fransyska.

Stek bryns runtom, geggas in kryddor.. och får stå under lock i gryta och efterkokas. Skyn: stekfett, vatten, extra smör, grovhackad lök, vitlök, tomatpure, örter, peppar salt, smakas av efter en liten stund.

Får stå och eftersteka länge, helst längre än rekommenderat. Kolla då och då att det inte kokar torrt och ös samtidigt sky över köttet.

Skivar och äter med smör - eller vad man vi..

Sugiyama
0

Här om dagen stekte jag en fransyska. Gned in köttet med kryddor och la in det i en stekpåse. Sen fick den gå i 100 gradet tills innertempen var 60 grader, tog 2 timmar då jag gjorde annat. Medan köttet vilade gjorde jag sås på skyn med grädde i. Blev fantastiskt gott med liten arbetinsatts.

Cowboy
0

Varför väljer du bort nötfärsen? Det är ju möjligheten att steka de delar som annars passar för grytor eller långkok.

Entrecote, biff och oxfile är väl annars de delar som går fort att steka. Eftersom filen är en liten del av djuret som är mycket efterfrågad blir priset därefter.

miss-chief
0

Jag tycker för min del att grytor på ex högrev är otroligt lättlagade och tidsbesparande. Det kanske tar 30 minuter arbete och ett par timmar på spisen. Men timmarna där kan jag ju spendera på annat, som att se en film eller städa hemmet. Sedan har jag dessutom mat för flera dagar eftersom långkok ofta innebär storkok.

MimLan
0

Håller med om att lånkok är hur praktiskt som helst. Bara choppa lite rotfrukter och lök och ner med brynt kött, lite vin eller vatten. Låt stå.

Rekommenderar den här boken för att man skall lära sig vilka olika delar av djuren som är bra för vilken typ av matlagning: Kött

annanyl
0

Har också tänkt försöka ge mig på det här med stekar och sånt nu när jag börjat med LCHF. Köpte en rostbiff på 1/2 kilo, men i alla recept står det att den måste vara på minst ett kilo för att inte bli torr. Men vad kan man göra med en halvkilos rostbiff annat än att ugnssteka den?

MimLan
0

#8 Ytstek, in i ugnen på svag värme (125-150) med en köttermometer.

Kättermometer är hyfsat essentiellt om du skall lära dig vad du gillar för tillagningsnivå på köttet. Och ju svagare värme, desto längre tid tar det, men risken för att något skall bli torrt är liten då.

karinafp
0

Skär rostbiffen i tärningar, bryn på och lägg i en gryta tillsammans med en hackad lök och litet vatten. Salt, peppar, ett lagerblad, rosmarin och oregano. Låt sjuda tills köttet är mört, ca en timme. Häll på litet vispgrädde och låt det koka ihop. Krydda ev med litet kinesisk soja och worcestersås.

annanyl
0

Tack för tipsen! Köttermometer ska införskaffas. Tills dess provar jag grytvarianten.Glad

MegN
0

Jag gillar grillspett, helst rostfilé men är jag lite snålare tar jag fransyska. Skär i lagom stora tärningar för att trä på spettet, och låter marinera i olja+soja+kryddor minst några timmar (fransyska brukar jag gärna marinera några dagar - eftersom den är lite segare).

Ibland strimlar jag istället fransyskan (och marinerar som ovan!) för att sen woka den. T.ex. med strimlad lök och vitkål. (Fast ibland kan jag mumsa i mig av de marinerade strimlorna utan att steka dem - det blir ju som gravat…  :-) ).

Fryst nötstek (av diverse styckningsdetaljer) blir supersaftig "tjälknöl" om man tillagar den på låg värme och längre tid. Ibland när jag är otålig gör jag ett mellanting, dvs steker på ca 150 grader. Saftigt!

En annan favorit är "tournedot"-biffar av rostfilé, dvs tjocka skivor som jag gärna lindar bacon runt och steker i panna. Helst riktigt rosaröd…! Mmmm! (Jag beställer alltid "rare"/"röd" när jag äter biff etc på restaurang. Jensens Böfhus är förstås en favorit!)

Sen kan man ju göra tusen saker av nötfärs :-)

(ÄLSKAR KOSSA!)

nicesandra
0

#5 nötfärsen väljer jag bort för att vill jag ha en färsrätt så använder jag den fetare blandfärsen helt enkelt.

Tacl för all respons!
Jag är helt enkelt väldigt dålig på att tillaga nötkött, förutom lövbiff. Men nån gång skall man väl lära sig? Era tips har i alla fått mig att leta upp en del recept och förstå att det inte behöver inte vara så krångligt.

kan tipsa om den här sidan, svensk köttinformaion

squeezetoy
0

Skaffa en lergryta, då blir stekarna garanterat saftiga.

Jag äääälskar stekar och grytor, nu när det i princip är höstluft ute så känns det ännu roligare att laga sånt.

Passar på att tipsa om skav, skär lätt fruset kött så tunnt det bara går, fräs och gör en gryta av det sen med lite buljon/fond och sen grädde el. CF.

När det gäller stekar så är tjälaknul jättegott, köttet blir ju så härligt saftigt och smakrikt. Man behöver ju inte heller ha lagat fryst kött för att lägga i saltlag sen, går lika bra att köra stek i ugnen på vanligt sätt och sen lägga i en lag med kryddor. MUMS. Och när det gäller tjälaknulen så nä, man behöver inga enbär (om man nu inte är förtjust i det såklart), det går att krydda fritt där med. Jag brukar köra, salt&peppar, vitlök och lite örtkryddor efter vad jag har hemma. Lök går också bra att ha i lagen.

nicesandra
1

Jag kan meddela att jag ikväll för första gången tillagat högrev. superenkelt och gott! hela världen ligger framför mina fötter ;)

egensinnig
0

Vad gjorde du med den? Gryta el annat?

Kul att det blev bra!

nicesandra
0

Brynte den runtom, lade i en gryta och på med 5 dl vatten, fick sjuda i 1 tim. kryddade med salt, vit och svart peppar. smaskens :)

kaisakavat
0

Gott!! =)

rikpe190
0

Låter gott! Vill du ha ännu mer smak så kan du byta en del av vattnet mot något smakrikt, t.ex. rött vin, buljong, soya eller liknande

Jerker63
0

Då måste jag ju bidra med det godaste gryt/stekrecept jag känner till. Jag kallar det Pepparkaksstek, för det luktar som om man bakar pepparkakor när steken står på spisen. Skrattande

Receptet är ursprungligen för älgstek, men det funkar givetvis alldeles utmärkt med nötstek, och jag har även gjort det på grytbitar:

1,8 kg kött (älg/nötstek, grytbitar)
smör till bryning
2-4 vitlöksklyftor
1-2 tsk salt
3 krm svartpeppar
3 krm riven muskot
3 krm kanel
3¼ krm kryddnejlika
3 dl vispgrädde
3 dl gräddfil

Redning:
2 msk mjöl
1 msk smör

Det här är ju inget LCHF-recept så redningen brukar jag byta ut mot äggulor t.ex.

Man bryner steken, gnider in den med kryddorna. Man ska späcka steken med vitlöken men jag brukar bara pressa klyftorna och ha i grytan.

Sen lägger man steken i en gryta och slår på grädden och gräddfilen och låter den puttra tills köttet nått upp till den temperatur man vill (beroende på styckningsdetalj och hur blodigt man vill ha det) eller grytbitarna är möra. Vänd på steken några ggr under kokningen.

Ta upp steken och skär upp den. Smaka av såsen och red den eventuellt. Redan genom att grädden och -filen reduceras under kokningen blir såsen nästan redd, men annars kan man som sagt tillsätta några gulor i slutet.

Jag brukar nog normalt dubbla mängden sås (och kryddor). Receptet är ju gjort för "normalt fettskrämda" och då ska man ju inte äta för mycket sås.

Denna steksås blir häpnadsväckande god! Testa!!