Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4696 ggr
piakask
0

Kokosolja!

Idag fick jag min kokosolja!! Fast den hade visst legat i brevlådan en timme så det var väl snarare kokosfett … Var tvungen att skrapa lite med en sked och andäktigt prova, men det smakade absolut ingenting! Tack och lov eftersom jag var orolig att det skulle hänga på nån konstig bismak som det tydligen gjort i andra fabrikat.

En ordentlig skvätt i stroganoffen i kväll får det bli Räcka ut tungan 

MVH

Gunnilla
0

Var köpte du den?

marimu
0

Var köpte du kokosoljan/fettet och vad kostade den?

Jag har sett burkar med kokosfett i hälsokostaffärerna och de kostar 179-99 kr för en burk som är något större än en vanlig honungsburk (500 g?).

piakask
0

http://www.myc.se/svenska/halsoprodukter.lasso

259 spänn inkl frakt för två liter. Man kan prenumerera också. Kommer rätt hem i brevlådan med en faktura. perfekt eftersom min plånbok nu efter resan är svårt anorektisk…Flört

DaMum
1

Jag köper min för 100:- kilot. Bor i Sthlm-trakten, så om intresse finns så kan jag fixa ORDENTLIG rabatt på en 25-kilosbytta och så kan vi dela.

nikita3
0

Jag vet inte om jag har köpt fel sorts kokosolja för den var inte alls så dyr som de ni pratar om här.

Jag köpte min i en utländsk affär på möllevångstorget i malmö för c:a 30 kr.

Det står 100% pure coconut Oil

Märket är: KTC

Den innehåller 500ml och är i fast form fast mjuk som vaselinkonsistens ungefär.Helt lukt och smaklös.

Har jag blivit lurad kanske?

DaMum
0

nikita3!

När jag googlar på KTC coconut oil så får jag fram att det är en alldeles ypperlig produkt!

http://www.natco-online.com/acatalog/info_coconut_oil.html

ATt den är så billig, kanske beror på att butiken som säljer den helt enkelt inte lägger på så mycket som en hälsokostbutik skulle göra. Det kan vara så ibland i små utländska affärer, jag gör ofta "fynd" där!

Jag har t ex köpt Himalaya-salt hos min lokale "turk" för endast 10 kr påsen. Han hade ingen aaaaaaaaning om att det var hälsokost och rekommenderas av bl a Anna Skipper!

Du har tur! Bunkra vet jag!

lillajag
0

Jag använder samma kokosolja som nikita3 och jag köper den och kryddor billigt i videobutiken.

nikita3
0

Tack snälla för ditt positiva svar, då ska jag använda det mer än vad jag gjort tidigare.

Har varit lite skeptisk förut p.g.a era priser på era oljor.

Kram!

Gunnilla
0

Nikita3, det behöver du ju inte alls ha blivit, där kan man verkligen göra fynd. Vilken av butikerna var det? Dom är verkligen rena guldgruvan. Där köper jag min olivtvål och där köper jag fet kokoskräm (31%-ig). Finns säkert mycket mer att köpa bara man har tid att botanisera. (Nu såg jag DaMums kommentar - det är ju toppen!!!)

piakask
0

Jo. det är nog lite lättare för er som bor i eller i närheten av en större stad att hitta specialgrejer till bra priser. En annan som sitter utspolad i byhåla får skicka efter på webben Flört

Har testat nu med en klick i teet, absolut gångbart och ceratet kan man väl kasta bort med… Kyss 

Oljan jag köpte ska vara ekologisk, vet inte om det kan ha inverkan på priset.

MVH

DaMum
0

Den där "cerat-effekten" är inte helt fel!

Jag vet dessutom fler som har hittat nya, spännande användningsområden med cocosfettet… Fast det får hon berätta själv… Flört

piakask
0

kan tänka mig att ni är uppfinningsrika här hehe….

piakask
0

Ska börja använda den som hudlotion också tror jag, är en riktig torris så det här kan bli bra.

MVH

DaMum
0

Den fungerar utmärkt som hudcreme, jag använder den till både torra hälar (har psoriasis) och till övriga kroppen. Helt underbar.

Men jag vet en som hittat ett helt nytt användningsområde…

…MARGARETA!!! HOHO!!! VAR ÄR DU?

nikita3
0

Jag tror jag vet vilket område du menar DaMum, är det icke rumsrent? hahahaha!!!!

Ska testa i helgen hihi!

Gunnilla! Bor du också i Malmö?

Jag kommer dessvärre inte ihåg vad affären hette men den låg in till höger om man kommer nerifrån Bergsgatan, alltså på väg till apoteket om man ska köra in i återvändsgatan fast inte så långt då.Snett mittöver ligger den lilla saluhallen.

Kunde du förstå något av min urusla förklaring?

DaMum
0

hihihi… jag blir så fnissig… förlåt!

nikita3! Det jag tänker på är rumsrent så det förslår, men nu blir jag nyfiken på vad DU tänker på… snälla, berätta!

Margareta
0

Jag har ju knappt kommit hem DaMum… Det är TVÅ mil hem till mig från färjan… jag hann med färjan förresten…

Häromdagen hade min kokosolja krupit över kanten till burken så diskbänken var kladdig. Istället för att "städa bort det" smörjde jag och min man in träbänken i köket och den blev KANONFIN. På någon timme hade det sugit in och blivit en fantastiskt klibbfri, blank yta.

Numer pensionär i Nynäshamn

nikita3
0

Nehej du, det får du gissa själv haha!

Inte var det att gnida in diskbänken med den i alla fall, något roligare!!!!

Mervi
0

Jag tror att det roligare användnings området stod i boken jag fick från Crearome ihop med min kokosoljaFlört. det stod massor i den boken.

piakask
0

Margareta, lever den?!? Eftersom den kan krypa…Förvånad

Margareta
0

Nej den lever inte, men den flyter på något lustigt sätt när den är lös…

DaMum
0

Den vandrar…

Gunnilla
0

Nikita, ja, jag bor i Malmö och efter att ha ändrat lördagsturen till det "krigshärjade" Köpenhamn tänkte jag botanisera lite kring de mysiga invandrarbutikerna kring Möllevången i stället, särskilt nu när du säger att man kan få tag i kokosolja där. Hmmm, oj, menar du att du kommer från centrum och kör mot Dalaplan mot Apoteket? Hmmm, saluhall? Det visste jag inte att det fanns någon där. Aha, du menar köpcentrat, kanske? Nej, det kan du inte mena, väl? Jag vet bara inte vilken gata som är återvändsgata? Tips: På Simrishamnsgatan i en affär som heter "Asian" någonting köper du 31%-ig kokoskräm i burk, specialimporterad från Thailand av butiken, helt OK ingredienser.

Piakask, du kan skatta dig lycklig som slipper alla stadens avgaser och joggare som knivhugger och misshandlar kvinnor.Ledsen

magma
0

Nikita3, jag är helt med i dina tankegångar..! Räcka ut tunganOskyldigFlört

Monsun
0

Gu´vad det är roligt att läsa allas inlägg! Rena rama skrattkuren!

Jag kommer att leva jättelänge - dels pga kosten dels pga alla skratt! Tack!!

DaMum
0

nikita3!

Är det glidmedel?Generad

Gunnilla
0

Nikita lyser med sin frånvaro.Ledsen Jag skulle behöva närmare info om den däringa affären med kokosolja som jag tänkte besöka i morgon.

hemul
0

Mervi! Fick du en bok? Det fick inte jag. Det kanske är såna finesser som gjort att priset har gått upp så mycket.

Mervi
0

Hemul: jag fick en bok som tack att jag blivit kund där. Jag visste inte att man kunde få någon gåva, den bara kom. Väldigt intressant om fett + oljor och tips om användet av oljorna, mest som hudvård.

hemul
0

Nu är det så där fubbigt igen. Jag ska snart beställa en ny hink, men jag får säkert igen bok för jag är ju redan kund. Skrikandes

nikita3
0

Gunnilla förlåt att du fått vänta!

När du kommer från Centrum och kör mot dalaplan tar du till vänster vid ljuskorsningen.

Då har du torget på din vänstra sida när du svängt.Du har en affär på högra sidan strax innan nästa korsning.

Tar du sedan till höger på denna gata finns ytterligare en liten butik på din högra sida, alltså bara runt hörnet.Dessa båda  asiatiska butiker har cocosolja.

Jag menade att när du har tagit runt hörnet, finns en sorts galleria eller saluhall med olika butiker snett över vägen. De har även en bankomat utanför, är du med?

Var bor du Gunnilla?

magma! Bra att du förstod min tankegång.

DaMum! Snacka om rakt på sak hahahaha!!!!

Skulle man inte kunna ha den användningen också då utan att vara oförskämd?(rodnar)

Kramar!

Gunnilla
0

Nikita, jag hittade kokosolja. Men vilken prisskillnad. I den kinesiska, som ligger vid Möllevångstorget och strax intill kinarestaurangen kostar en glasburk KTC 22:- medan den i en liten arabisk affär längre upp mot Ystadgatan, andra sidan gatan, kostar 37:- för samma burk. I denna affär hade de dessutom en annan variant i liten glasflaska som kostade 15:-. Exakt samma i en annan affär kostade 30:-: De har noll koll på konkurrenterna.

Men inte blir det någon olja av den, den är som lite krämig parafin, dock smaklös tack och lov. Jättebra. Tack för detta tips, Nikita. Så lent det blir i munnen, som när man ätit ischoklad.

Margareta
0

Allt kokosfett är väl som "krämig paraffin" i rumstemperatur?
När min burk stått nära spisen eller diskmaskinen är den trögflytande.

Gunnilla
0

Jaså, tyckte de andra här på forumet sa att den blev flytande. Bra, då är det inget mysko med den jag köpt. Tack, Margareta. Så len man blir om läpparna!

Margareta
0

Den är fantastiskt bra mot det mesta Gunnilla

Mervi
0

Jag har nu använd kokosoljan i några dagar, jag tar det i kaffe/te och har även någongång ätit den direkt med en tesked.

Plötsligt så har jag inte frysigt lika mycket som jag brukar. Kan det vara oljan???? Jag kan inte se någon annan förklaring till att jag inte fryser lika mycket. Någon annan som märkt likadant???

Jag är jätteglad att slippa frusenheten.

lizziett
0

Mervi, det var roligt att höra att du inte fryser så mycket längre.

Så mycket kokosolja som jag använt borde det ha visat sig, men jag får väl frysa ett tag till och hoppas att våren och sommaren kommer snart.

Gunnilla
0

Nu har jag för första gången testat kokosolja i kaffet. Men det satt långt inne innan jag gjorde det. Jag blev glatt överraskad, för det blev ju bara som vanligt svart kaffe, kanske såg lite fett ut i början, men sen tyckte jag inte att det gjorde det. Man blev mjuk och skön om läpparna och ketosen satte in.

Vad använder ni kokosoljan till?

piakask
0

I teet eller slänger jag i en klick i ex köttfärssås eller andra "gryträtter". Jag ser på oljan som något jag ska ha i mig ca 60-80 g av dagligen för att hålla fett% uppe.

Eftersom jag inte kan äta ägg i "ren" form och inte heller gillar att gräva direkt ur bregottpaketet (jo, en tsk nån gång om dagen går bra) så är oljan en ren välsignelse! Med den kan jag komma upp i drygt 80% fett i calcounter.

MVH

Gunnilla
0

Hur vet du att du ska ha i dig 60-80 gr fett/dag, Piakask? Är det  drygt 1 gr/kroppsvikt, eller? Då kan man ju äta magert kött om man föredrar det och få i sig fettet genom kokosoljan, för det var verkligen ett smärtsamt sätt att få i sig fett på. Jag drack en kopp kaffe med kokosolja vid halv tio-tiden och jag är fortfarande mätt!

Mervi
0

Hon menar att hon behöver tillskottet för att få upp fett procenten. 60-80 gram fett är för lite som dagsranson. Så uppfattar jag det, extra fett= 60- 80 gram??????

Gunnilla
0

Hur mkt fett/dag ska man äta för att gå ner i vikt? Vad är minimum?

Mervi
0

Jag läste på ett norskt forum att man skall äta ´ca 2 x vikten man vill ha, så jag skall äta minst 130 gram per dygn för att hålla vikten och ännu mer om man vill gå ner.

75% från energin skall helst komma från fett.

piakask
0

Ok, jag ska förtydliga…igår t.ex var en högst normal dag och då fick jag i mig 150g fett totalt under dagen. På den här kosten får jag bara i mig små portioner jämfört med HCLF och därför lägger jag 3-4 st 20 gramsklickar kokosolja i teet utspritt över dagen.

Detta sättet går lättare för mig än att pressa ner stora matportioner eller äta fettränder (urrgghh) Flört 

Min %-fördelning igår var 78-22-1

MVH

Mervi
0

Jag har också svårt får synliga fettränder, och tycker att kokosfett och smör gör det lättare. Jag brukar ligga på 150 gra fett och mer / dag.

Gunnilla
0

Håller helt med dig, Mervi!

mezza
0

Vill bara skrattande säga att jaja här finns vad man behöver från vägbeskrivningar till glidmedel till möbel olja….

Själv fryser jag också mindre Mervi! Det är skönt!

Mitt kokosfett blev flytande alltså som vatten av att stå på diskmaskinen.

Och Hemul, Jag har inte heller fått någon bok!(oss är det synd om!)