Atkins ?
Hej !
Vad är det för skillnad på Atkinsdiet och LCHF ?
Hälsningar E 

Om du söker på "atkins" på denna sidan får du upp en massa tidigare trådar där vi pratat om det!
Atkins är väl fettskrämda, annars är det väl samma sak.
ok, ska kolla. Läste även på SVD i dag
Tack för svar
Jag är inte helt inläst på Atkins, men jagtror han delar upp viktminskningen i 3 faser. 1 inställningsfas och det är så många här äter hela tiden, dvs under 20 gram kolhydrater/dag, protein och fett. Jag tror han rekommenderar vegetabiliskt fett dock framför det mättade??? Men är inte säker. Sedan fas2, "viktminskningsfasen" och så underhållningsfasen sist då man ska ställa in sig så man behåller vikten men inte går upp eller ned.
LCHF känner jag är mer en livsstil och ett sätt att återfå sin hälsa, snarare än en viktminskningsdiet. Det ena ger det andra!
Jag har just läste Atkins båda böcker som är översatta till svenska och är imponerad av den kunskap han där framför.För mig är det ingen skillnad på LCHF och Atkin. Att han har olika faser är bara ett sätt att försöka anpassa sin viktnedgång till den egna kroppen. Det gör ju LCHF också men inte på ett så organiserat sätt. Atkin är inte alls fettskrämd det är en missuppfattning. Snarare betonar han betydelsen av fett och förordar fettfasta när allt annat misslyckas vad gäller viktnedgång. Han menar också att Atkinsdieten måste bli en livsstil om man ska lyckas i längden. Under sin livstid samlade han på sig en imponerande kunskap om lågkolhydratskost och dess inverkan på hälsan speciellt det metabola syndromet men också en del andra sjukdomstillstånd. Han har dessutom ett otal forskningsreferenser. I hans böcker får man svar på alla frågor man har kring den här dieten så det är en bra handleding när man försöker förbättra sin hälsa och gå ner i vikt genom lågkolhydratkost. Att han till viss del kommersialiserade sin verksamhet kan man stå ut med. Alla måste ju tjäna pengar på nåt och gärna det dom är bra på Sen är han ju amerikan och dom äro sådana.
Tack Sotlugg!
Tack för svaren, ska kolla upp lite om Atkins 
Att Atkins skulle vara fettskrämd är ett missförstånd.

Jag håller på och "plöjer" en av hans böcker som finns på rean just nu
Jag håller med om att han är kunnig och har hela kolhydratkonceptet i ett järngrepp
Däremot hade han inte den moderna kunskapen om fetter, men böckerna har ju några år på nacken nu..
Det är ju kul att han får ett erkännande även av forskarvärlden nu trots att det är postumt..
Sen var han ju inriktad på att tjäna pengar men det kanske inte är så fel. Han hade ju trots allt rätt i sak…
SOm jag märkte när jag åt Atkins, var att om man är ny så kan det vara lättare att följa hans menyer om man itne är van vid att tänka ut själv…