Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 1746 ggr
EvaN
0

Vet någon !

Hur man  torkar kött ? I ugn vet jag, men behöver tips på hur länge och hur många grader mm.  Jag vill kunna använda det som tilltugg

Hälsningar E

Iza_the_cat
0

Vad jag vet så ska man ha ugnen på rätt låg temp och låta det stå länge

Så gjorde jag när jag torka lever till min hund

100 grader och i nästan 2 timmar

Men det kanse finns någon som vet mer

Kram

Monsun
0

Jag har torkat fläskfilé till barn som skulle ut på lång scout hajk. Det blev bra. Om jag minns rätt så skar jag fläskfilén i tunna tuna skivor, och torkade på 75 grader i nästan 10 timmar (eller var det längre?) I alla fall tills det var knuttort.
En annan gång marinerade jag köttet innan men det blev INTE bra - blev alldeles för salt.

dina
0

Jag brukar torka lövbiff. Kryddar med några favoritkryddor. In i ugnen 50 grader i ca 10 timmar. Det blir supergott!

Bullan
0

Monsun: Blir det gott?…typ som LCHF-Godis?Skrattande Ska man krydda och salta?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

EvaN
0

Hittade ett recept på nätet, ett enkelt…Glad

Av kött passar vilt och nötkött bäst att torka. Använd kött med så lite insprängt fett som möjligt. Gör så här:
Skär köttet i små, tunna bitar. Strö över salt ungefär som vid vanlig kryddning, möjligen något mer. Tänk på att ju längre det är till avfärden, desto mer salt behövs. Lägg köttet på plåt eller galler och sätt i 50-75 graders ugnsvärme. Ställ luckan på glänt. Varmluftsugn ger extra bra resultat. Köttet är färdigt när det är torrt och läderartat. Det behöver bara nästan gå att bryta. Lövbiff tar ca 6 timmar att torka, det kan variera något. Förvara det färdiga köttet i glasburkar tills du packar. Flytta över det i plast- eller papperspåse. Man kan även med fördel lägga köttet i marinad innan torkning.

Monsun
0

Bullan - ja det blev jättegott. Jag ser på ovanstående recept att man ska salta men jag tyckte (eller alla vi) att det blev för salt då. Blir som chips fast inte riktigt lika knaprigt

Tilda-T
0

Jag torkar ofta tunnskivad kycklingfile somjag först helstekt och kryddat med sånt som jag tycker om. Kom bara ihåg att salt och kryddor koncentreras så var försiktig.

Mina kycklingchips får torka i 100 grader i cirka 1 1/2 -2 timmar sen är det så att om dom förvaras luftigt så fortsätter dom att torka till utan tillförd värme.

Rekommenderas till alla som vill ha något chipsaktigt att knapra på!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

EvaN
0

Tilda !

Vet du hur lång hållbarheten är ? :-)

Tilda-T
0

Tyvärr, jag gör inte så jättestora mängder men jag har haft dom liggande i en skål över 2 veckor och dom var det inge fel på!

EvaN
0

Tilda !

I kyl eller rumstemp ? :-)

Tack för svar

Tilda-T
0

I vardagsrummet vid TV så klart, att ta till som nyttigt tugg!

Iza_the_cat
0

I TVrummet har jag en stor korg med fläsksvål

Bara att ta och norpa när lusten faller på

JUMMY

Tilda-T
0

Jag klarar inte smaken på dom där svålarna från Willys dom är riktigt bläääiga!!

Pasi
0

Det bästa när man torkar kött, svamp eller bär är att torka vid max 45 grader så att man inte får några förändringar på proteiner och vitaminer.
En bra o billig maskin för det är en skotork (150-200:-) som monteras till en flyttkartong. Ett myggnät läggs över översidan på kartongen där man sedan kan torka vad man vill.
Själv torkar jag mina strumpor efter sura skogspromenader där….svampen jag torkar smakar fint men luktar strumpa…konstigt!?SkrikandesFlört

Jag var ambisiös och byggde 2 ramar med byggnät som sedan kan staplas på torken. Glad

Tilda-T
0

Jag förstår om du får extra "kryddig" smak på dina torkade produkter Pasi!Penga mun

Gittan-Xyz
0

Varför torka? Vad har ni det till/i?

Margareta
0

Snacks

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Intressant Pasi!

Är det en sån där skotork som blåser luft du har använt?

Har du nån bild på din torkmojäng?

Pasi
0

dufva - En bild skulle förstöra illusionen av en vacker och snygg apparat, hehe.Generad
Det är en vanlig skotork som blåser varmluft in i lådan (tätat med tejp) så att den får stiga genom det som ska torkas. Klarar att torka 6kg svamp/ dygn. Ramarna är billigast möjliga trävirke som bara limmats…samma med myggnätet (limmat). Så den tog bara ca 1 timma (+ torktid för limmet) att bygga och krävde bara en såg, sax, lite lim och tejp. Glad

odezza
0

Tack för bra tips, Pasi… Jag gillar olika sorters tekniska lösningar! Glad

"still lost in space and time"

Margareta
0

Ha, en skotork har jag…

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Vilken smart idé, Pasi! Har ju en skotork redan hemma. Om jag får till det så ska jag prova till höstens trattkantareller, men också till örtkryddor som dill, oregano, libbsticka, mynta…

dufva
0

Tack för tipset Pasi

Ska nog snickra ihop nåt och testa lite..

Borde ju funka med en kupevärmare med.

Man får väl vara lite försiktig så man inte eldar upp hus & hem med all värme och kartonger Hemlis

Pasi
0

Kupevärmare ger normalt lite för mycket värme, tyvärr. Går att använda med lite innovativa och kluriga lösningar men drar mycket ström.