Ulf_S
Jag tycker det är dags för en presentation…
Jag heter alltså Ulf, är 39 år och bor på Södermalm i Stockholm. Jag försöker att äta så naturligt och hälsosamt som möjligt, vilket innebär att jag själv lagar till 99 % av allt jag äter. Som tur är kan jag laga mat på jobbet också, så jag slipper planera allt för mycket och kånka med mig matlådor varje dag.
Bara ekologiskt kött, opastöriserade ostar och ekologisk kallpressad oliv- och rapsolja/grädde/smör/ägg osv. kommer över min tröskel. Känner jag mig lite extravagant köper jag opastöriserat franskt smör som jag äter med broccoli eller sparris. Ekologiska grönsaker i mån av tillgång. Hur kommer det sig förresten att det är så svårt att hitta fisk som är tydligt märkt, det är väl bra att veta om man köper viltfiskat eller odlat, och i så fall hur fisken är uppfödd?
LCHF är en hälsosam livsstil för mig och inte en bantningsmetod i första hand. Jag är rätt så normalviktig men vill gärna bli lite mer slimmad och trimmad, så jag går på gym regelbundet. Den här dietens anaboliska egenskaper är fantastiska måste jag säga, jag har lagt på mig drygt ett kilo muskler och gått ner drygt två kilo fett sedan jag skippade frukten och började äta lite mer "äkta" lchf för ungefär två veckor sedan…!
Jag har en våg som mäter fettprocent, muskel- och benmassa osv. Jag vet att de mäter lite olika beroende på när man väger sig, om man t.ex. har styrketränat är musklerna tillfälligt uppumpade så man får högre resultat på muskelmassa än normalt. Jag ser vågens siffror som en fingerpekning om i vilken riktning saker och ting går. Hur som helst, förutom att jag känner mig aningens mer strömlinjeformad och byxorna sitter lite, lite bättre har jag mätt högre muskelmassa och lägre fettprocent än någonsin tidigare sedan jag köpte vågen för 3 månader sedan!
Det är ju helt strålande att man kan frossa i gourmetmat samtidigt som man mår jättebra och går ner i vikt/bygger muskler!
När jag var yngre påbörjade jag min bantningskarriär med att bli anorektisk och utvecklade senare lite mer bulimiska tendenser. Man kan ju inte späka sig hur länge som helst, så ofta slår det över åt andra hållet… Det var många jobbiga år, men till slut "självläkte" jag mer eller mindre även om jag nog alltid kommer att ha ett lite skruvat förhållande till mat, vikt och kropp.
Hur som helst, jag har legat på ganska exakt 71 kg i åratal (jag är bara 171 cm lång) och har inte riktigt trivts med att vara lönnfet. Samtidigt som jag velat gå ner lite i vikt har jag inte riktigt vågat banta av rädsla för att tappa kontrollen…
Men med den här dieten vågar jag låta min kropp själv bestämma var den vill hamna! Just nu väger jag strax under 70 och siktar på att kanske gå ner till ca 65, beroende på hur mycket muskler jag bygger på mig. Jag tänker inte gå under ca 10 % i kroppsfett i alla fall…
välkommen Ulf
Låter som du hittat rätt, Ulf! :) Kul att du är här och delar med dig av erfarenheterna. :)

Tack, kul att ha hittat det här stället! =)
Låter jätte intressant! Kul att du trivs med kosten.

Välkommen Ulf
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Välkommen och jätteroligt att Du hittat hit…
Numer pensionär i Nynäshamn

Välkommen hit, Ulf_S!
"still lost in space and time"
Välkommen Ulf, och tack för din presentation!
Vilken trevlig presentation! Och välkommen!
Kul att du belyser LCHF-kostens hälsofrämjande egenskaper, förutom just viktminskning. Det är ju det som är så finfint med det här, att den passar ALLA!
Kram!

Tack allihopa!