Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2412 ggr
Skogstrollet
0

Low carb bröd

Vet att företaget CarbZone har ett LC-bröd. Behöver det inte för egen del men håller ju på att försöka "vinna över" min kära mor och hon har väldigt svårt för att inte kunna ta en macka till kaffet. Vet någon något ställe i Göteborgsområdet som säljer detta? Mycket tacksam för svar!

Gunnilla
0

Läste att William Banting (LCHF-kostens "grundare"?) tillät sig 30 gr toast (rostat, icke dagsfärskt bröd) om dagen. Eller ett litet kex eller en skorpa. Det hade jag nog testat innan jag köpte ett dyrt specialbröd på Internet. Funkade det för William så funkar det kanske för din mamma också? Gör ett försök. Färskt bröd funkade tydligen inte för honom men väl "gammalt", liksom det funkade för honom att två gånger om dagen äta kokt, men absolut inte färsk, frukt!

Margareta
0

I första Viktväktarprogrammet ingick en 30g toast till frukost som obligatoriskt (rostat, icke dagsfärskt)

Numer pensionär i Nynäshamn

Gunnilla
0

Skaldeman skriver längst bak i sin bok att alla bantningnsmetoder som inte erkänner att de tagit efter William Banting ljuger. Så även Viktväktarna har väl tagit lite från honom. För mig funkar en skiva rostat bröd till den rökta laxen på fredagskvällen. Kanske jag inte har något jätteproblem med sockersug, men det är ju bara att testa. (Även om nu spannmål inte är nyttigt, så kan det ju ge lite guldkant på tillvaron.Räcka ut tungan)

Margareta
0

Jag får förstoppning som varar minst en vecka ofta 10dgr av spannmål…

Numer pensionär i Nynäshamn

monkan
0

Ibland kan jag sakna något att lägga under osten och det händer att jag unnar mig en finnchrisp eller 2, men idag ramlade jag över detta recept på "bröd". Detta ska absolut testas imorgon (Cottage Cheese = Keso. I Norge är det 250 gr i en burk Cottage Cheese och den är lite torrare än den svenska.)

Passa också på att titta på Ziggys matlådor! Han har en egen blogg där han lägger ut sina matlådor och de är helt fantastiska.

ireke
0

Tack det ser verkligen gott ut. Skriver redan matlista på vad som ska inhandlas idag. Det här är ju ett bra alternativ till t e x pizzabotten eller som "brödet" under.

monkan
0

Ziggy har ett recept på Wraps också, men det innehåller lite mjöl. Han skriver att det blir ca 6 carbs/wrap (Fløte = grädde, Rømme finns det ingen svensk motsvarighet till. Det är som tjock, fet gräddfil 40%)

Surra
0

Orkar nån översätta?

OE "Polarbrød" Lapper / OE Pitabrød

- 1/2 boks cottage cheese
- 1,5- 2,0 dl revet ost
- 3 stk egg
- Salt, pepper, pizzakrydder, oregano, basilikum mv.

Stivpisk eggehvitene med litt salt for å få de skikkelig stive.

Mos Cottage Cheese og eggeplommene sammen med en stavmikser, eller klem det ut med en skje. Rør så inn den revne osten med en slikkepott. Krydre deretter med salt, hvit pepper, pizzakrydder mv. etter smak. Vend så forsiktig inn de piskede eggehvitene. Du kan også kutte opp f.eks. skinkebiter eller stekte baconbiter og blande det inn i røren, om du vil det.

Settes på en stekeplate med bakepapir med spiseskje. Jeg har på litt mere pizzakrydder etter at jeg har laget lappene på stekeplaten, syns de ser best ut da.

Lag ca 8- 10 slike OE Polarbrød lapper, alt etter hvor store/små du vil ha dem. Husk at de "flyter" ut under steking. Stekes på ca 175°C i ca. 20 minutter midt i ovnen, eller til de har fått en gyllenbrun farge.

Smaker godt med pølse, ost, skinke og majones mv.

Disse OE Polarbrød lappene passer også utmerket til å bruke som minipizzaer, hvor en har på litt pizzasaus med lite karbo, kjøtt, skinke, sopp, løk mv. toppet med ost og pizzakrydder. Snadder!!

Har du på ost og skinke, eller har laget minipizzaer, smaker det godt når du varmer dem opp i mikro'n… da blir det som et godt, varmt ostesmørbrød…

Og en ting til… disse kan også brukes som pølsebrød/lompe når du har pølser på menyen. Da er det bare å ha på det man ønsker, rekesalat, dressing mv…

Lager store porsjoner av disse om gangen, da de passer godt til en travel frokost og…

monkan
0

Min översättning i kursivt - en ungefärlig översättning. Kom ihåg att den norska cottage cheesen är torrare än den svenska och 1 burk norsk innehåller 250 gr. Anpassa mängden efter det.

OE "Polarbrød" Lapper / OE Pitabrød

- 1/2 burk Keso (låt den rinna av)
- 1,5- 2,0 dl riven ost
- 3 stk ägg
- Salt, pepper, pizzakrydder, oregano, basilikum mv.

Hårdvispa äggvitorna - ha gärna i lite salt för att få det ordengligt styvt.

Mosa keson och äggulorna tillsammans med en stavmixer eller med en sked. Rör in den rivna osten med en slickepott. Krydda därefter med salt, vit pepper, pizzakrydder mv. etter smak. Vänd så forsiktigt in de vispade äggvitan. Du kan också ha i tex finskuren skinka eller finskuren, stekt bacon i röran om du vill.

Ta fram en plåt med bakplåtspapper. Klicka ut röran med en sked. Jag brukar ha på lite mer pizzakrydda när jag lagt ut smeten på plåten - mest för utseendets skull. Det blir ca 8-10 stycken OE Polarbröd beroende på hur stora du vill ha dem. Kom ihåg att de flyter ut under gräddning. Grädda på ca 175°C i ca 20 minuter, eller tills de har fått en gyllenbrun färg.

Smaker gott med korv, ost, skinke og majones mv.

Desse OE Polarbrød lappene passar också utmärkt till att använda som minipizza. Ha då bara på lite pizzasås med lite kolhydrater i, kött, skinka, svamp etc toppat med ost och pizzakryddor. Mycket gott!!

Har du på ost og skinka eller har gjort minipizza smakar det extra bra om du värmer upp de i mikron. Och en sak till - dessa kan också användas som korvbröd. Det är bara att ha på det du önskar. Räksallad med majonäs innehåller inte många kolhydrater…

Jo - och de går att frysa….

Såg att jag glömde länken till OE Wrapsen i mitt tidigare inlägg. Ni får väl säga till om jag ska översätta det med. Den smeten ska visst gå att använda som våffelsmet också. Jag har inte hunnit testa något av det ännu, men ska laga lite mat i helgen!!

Surra
0

TUSEN TACK! Skrattande

gammelmor
0

Monkan, tack tack tusen tack. Jag har just nu idétorka när det gäller mat och Ziggys matlådor var ju verkligen inspirerande. Usch vad jag har varit slö! Men nu…..

Mona-Stina
0

Det ser verkligen gott ut… MEN! De innehåller ost, jag är ingen älskare av ost, att ta några skivor och äta direkt kan jag men absolut inte om den har varit i ugnen. Att bjuda mig på pizza eller varma mackor är bortkastat.  Flört

Förstår att osten är något slags bindemedel, finns det något annat man kan använda?

Monsun
0

Tack för länken - ser jättegoda ut. Ska prova imorgon. Hans matlådor var också inspirerande

Mervi
0

Polarbröden kommer jag nog prova, låter jättegoda, och innehåller inget mjöl, helt perfekt.

monkan
0

Mina polarbröd står i ugnen just nu… Klara om 5 min….. Återkommer med rapport om hur de blev

Mervi
0

Mina är också i ugnen!! Jag gjorde en dubbelsats och gjorde dem ganska små så det blev 23 st. och 1 st innehåller 1 g kolisar, 9 g fett  och 7 g proteiner, 106 kcal enligt calcounter. Med massa smör på blir det nog en bra fördelning. Skall smaka på en till lunch.

odezza
0

Jag har sparat receptet! Ska testa så fort jag har handlat hem keso! Räcka ut tungan

"still lost in space and time"

Mervi
0

De flyter ut ganska mycket så mina flöt ihop rejält men gick lätt att skära loss från varandra. De blev ganska tunna men goda, tycker jag. Jag åt 2 st med mycket smör och det räckte som lunch till mig idag.  Jag är inte hungrig, mår inte helt bra idag, ont i huvudet och kroppen, kanske någon infektion på gångLedsen, känner av halsen också.

monkan
0

Jag gjorde 10 st på en sats och de blev lagom stora. Jag tycker de vart helt ok med smör och skinka på. Maken tyckte också om de så vips var halva satsen borta.. Skrattande

ulrika_m
0

Jag har också testat. De blev riktigt goda, och det kändes nästan som att bre en riktigt macka …