Naturligt duschande?
Eftersom min hud och hårbotten varit irriterad både före och efter lchf så kopplar jag det till de hud- och hårvårdsprodukter som jag använder. Vad gäller hårbotten så ska jag börja med den s.k. balsammetoden, men för den övriga huden så vill jag använda något så naturligt som möjligt, inte hypoallergen duschcreme eller dylikt utan mera någon råvara, typ. Läste i en annan tråd om grönsåpa, som dessvärre ska ha en mindre angenäm doft. Har ni några andra tips? Vad använder ni som inte använder vanlig duschcreme?
Jag tycker att såpa luktar jättegott! Annars finns det de som tvättar sig med olivolja vet jag. Fast om man får bort svettlukt under armarna med det vet jag inte… 
Jag använder olivtvål, 
Jag använder tvål (änglamark oparfymerad, fast tvål) på fötterna och under armarna och sen nån gång ibland tvålar jag resten av kroppen. Blir mycket mindre torr och irriterad nu. Man är ju oftast inte särskilt smutsig och svetten är vattenlöslig.
Min hårbotten har jag dock inte fått nån ordning på. Schampo funkar inte, balsammetoden funkade inte, nu använder jag honung och bikarbonat. Funkar ok men jag är inte helt nöjd. Får se vad jag testar sen…
Huden kan bli irriterad av tvättmedel och sköljmedel också. Själv kan jag bara använda Via tvättmedel (oftast dyrast och sämst i tester
), inte ens allergitvättmedel funkar. Kanske är det nåt liknande för dig?
Jag använder Eucerin duscholja från Apoteket och tycker den är "snäll" mot huden. Behöver inte smörja in mig sedan jag började med den.
Dyr men dryg.. jag tar inte mkt per dusch.
Om den är helt fri från onödigt onyttigt vet jag inte och texten på baksidan är så liten att jag inte ser att läsa, just nu.. men det står nåt om att tester visat att den är både effektiv för rengöring och bra för huden, även för hud som är "skadad" sen innan. "Särskilt framtagen för känslig hy" och "intensiv tillförsel av lipider".
Gjorde misstaget att välja den parfymerade sist, men nästa gång blir det opfarfymerat. Det står "milt parfymerad" på - men den stinker.. hur bra är det? 
Tvättar åxå håret med balsammetoden. Ett klart framsteg jmf med vilket schampoo som helst.

Jag använder gammaldags hederlig fast tvål istället för flytande. Mindre jox och enormt mycket billigare! En flaska duschcreme gör man snabbt slut på, men en tvål tar lång tid att löddra upp…
Wildrat - Det var intressant. Jag använder Via och typ skäms för det.
Har tänkt byta länge just för testresultat som säger det är skräp.
Hur är det bättre för dig med Via? Kör du med "sensitive"??
använd produkter från hud-terapeufter (ser helt jävla felstavat ut men orkar inte kolla upp hur d stavas, hahah)
vad är det för problem du har med din hårbotten?

Jag använder oparfymerad tvål, oftast flytande eftersom jag tycker det blir så geggiga avlagringar i tvålkoppen av fasta tvålar. Oftast Neutral. Tvättar håret med oparfymerat balsam (svårt att hitta något bra, och inpackningar finns inte alls!
). Barnolja till underlivet. Har oparfymerad duschkräm också, men för det mesta nöjer jag mig med att bara använda vatten till de mindre luktbenägna delarna av kroppen!

Det kanske går att tillsätta någon doftessens till såpan? Alla gillar ju inte tallbarrsdoften, fast jag tycker inte den doften sitter i sedan på kroppen.
#1 #2 Ok, såpa kanske är värt att pröva då! =) Olivoljan lär bli lite knepig att skölja av, då lär man få offra ett badlakan… Olivtvål har jag använt hela sommaren, känns jätteskön men huden mår ändå inte bra…
#3 Jag tvättade håret med sistashampoo idag och godkänt parfymfritt balsam (änglamark sensibel), och jag tycker mig känna skillnad redan - minskad klåda och rodnad i hårbotten.
Tvättmedlet har jag inte tänkt på! Sköljmedel använder jag inte, och tvättmedlet heter Neutral och rekommenderas av astma- och allergiförbundet vilket förstås inte är nån garanti, men ändå.
Ska nog följa ditt exempel och vara sparsam med duschandet (vilket jag iochförsej redan är, och begränsa mig till luktande, bakterieväxande områden =) för övriga kroppen får det räcka med vatten, helt enkelt. Är din tvål från änglamark kompatibel med balsammetoden, tro? Jag gillar änglamark…
#6 Använder jag annat tvättmedel så får jag prickar, främst på knän och armbågar, som kliar så man blir tokig. Kan få det av sköljmedel också men verkar inte vara lika känslig för det. Kan dock inte använda Skona sköljmedel…
Det verkar som att jag kan använda de tvättmedel och sköljmedel jag huvudsakligen växte upp med men jag har inte provat alla tvättmedel och sköljmedel på marknaden, det vågar jag inte…
Jag använder Via Sensitive men det är mest för att jag dessutom har problem med dofter, jag måste välja noga och jag har hellre ett sköljmedel än doftande tvättmedel. Den lilla tvätt jag inte använder sköljmedel på använder jag vanligt Via till så jag tål eg parfymen på tvättmedlet, dock håller jag mig till pulvret som doftar mindre än det flytande… Använder också mindre mängd av både tvättmedel och sköljmedel än vad som rekommenderas på förpackningarna…
#11 Är det en helt ren och oparfymerad olivtvål du har använt? Det finns en som heter Aleppotvål som kommer från Syrien och är handgjord.
Men såpa? :S Det må vara naturligt men det är ju inte milt någonstans - det är ju jätteskarpt mot huden (och många material)
Olja är inte så svårt att skölja bort, och man behöver ju inte vräka på olja på huden, det räcker att ha på en fuktig tvättlapp (köpa många små i frotté som man sedan tvättar) och tvätta huden med och sedan duscha av igen.
Provade balsammetoden för 2 år sedan, det fungerade inte riktigt på mitt hår, gjorde mig (ännu mer) tunnhårig, mitt sköra hår verkade inte klara friktionen, tyvärr har det inte heller växt tillbaka. Var försiktig med masserandet om du inte har tjockt och tåligt hår.
Appropå tvättmedel hade jag något som man köpte i en jättehink och fick hemlevererat (den hinken räckte närmare 5 år till 1 person….) men det var lite dyrt och jag bor trångt.
Kommer inte ihåg vad märket hette, men det var helt fantastiskt på att inte lämna rester efter sig, varesig på kläder eller i maskinen - men det kostade nästan 2000kr för den där jättehinken. Sedan ett halvår har jag slut på det, men alla jag provat från affären har lämnat tvättmedelsrester i både maskin och på kläder tyvärr.
#8 Jag har tappat onormalt mycket hår i flera år, men först på senare tid har hårbotten börjat flaga och rodna litet. Sedan i våras blev det plötsligt värre, klådan tilltog och jag började tappa otroligt mycket hår - det formligen rasade av. Jag blev rädd och sökte läkare vilket inte lönade sig för fem öre. Hon verkade överhuvudtaget inte förstå problemet, rekommenderade mjällschampo som jag redan prövat trots att jag inte har mjäll, utan små, små flagor. Jag har själv trott att det varit hormonrelaterat eftersom jag inte fått mens på narurlig väg sedan 17-årsåldern. Men nu har hårbotten blivit så irriterad att det antagligen är nåt annat…
#15: Hette det kanske "Ocean"?
#0: Tvättar för det mesta håret med Head and Shoulders (f.d Clearasil) för det är vad mitt hår verkar må bäst av, även om jag inte har eller haft mjäll. Och faktiskt så brukar jag då passa på att tvätta hela kroppen i shampolöddret, när jag ändå är på G… Bäst balsam för mitt hår, som är både billigt och bra, är Coops blåvita:)
#17 Letade upp en burk med "tvättförstärkare" som jag hade kvar av "Tvättex" hette det visst, den helt oparfymerade varianten (då jag är doftallergiker, något som dock blivit mycket bättre med LCHF). Har dock inte gillat några andra produkter från märket dock (blev övertalad om sköljmedel och diskmedel och så också)

Till ansikte och kropp använder jag flytande honung, har gjorts så i ett par år och tycker det är jättebra! För håret är det balsammetoden som gäller.
Honung är naturligt antibaktriellt och därför bra om man har problem med finnar. Fungerar också för att ta bort smink (inte mascara men puder och dyl).
#12 Jag är åxå uppvuxen med Via. Kanske därför det funkar då..
Kliar inte som många andra.
Jag tål inte starka parfymer, blir illamående, får huvudvärk och hjärtklappning, t ex. Så andras tvättmedel i gemensam tvättstuga kan vara en plåga. Kutar snabbt ner, hivar in och ut tvätt - och så upp igen och andas..
Så jag kör med Sensitive.
Prova schampoo och balsam med tree tea olja i, det lugnar.
Finns även vanliga head & shoulders "sensitive scalp" men har ej testat den.
Att duscha med honung låter ju riktigt… tja, sensuellt rent av
Brukar ha det i håret, men varför inte på kroppen oxå. Mmm, jag gillar verkligen tanken, ska prövas!
Konstigt att inte någon har tagit upp Tvättnötter, det finns ganska mkt på andra trådar här på Kif och kan lätt googlas på namnet. Duger till ungefär allt som har med rengjöring att göra.
Kokosolja till hårinpackning och andra torra ställen tex fötter, ffa att äta på så många sätt man kan komma på, laurinsyran där gör mkt gott. När man väl har "fettat upp" sig in och utvärtes med ett bra fett så försvinner många av hudens torrproblem.
Jag har använt mig av balsammetoden i ett drygt år nu. Kommer nog inte att gå tillbaka till vanligt shampo/balsam tvätt.

För många år sen när jag hade klåda över hela kroppen gick jag över till Weledas tvålar. Sen dess har jag inte haft några hudproblem, förutom "naturligt" torr hud.
Prova med bara vatten. Funkar för mig. Har inte använt några produkter alls på ett år. Innan hade jag jämt kliande hud och torr hårbotten, och nu har jag inga problem alls.
Vi använder oss också av balsamtvätt av håret. När cirka en tredjedel/halva flaskan är använd tillsätter jag vatten så den blir full igen - går utmärkt och tvättar lika bra. Coop extra använder vi som 'stapelbalsam'.
Tvål, använder vi min hemgjorda/handgjorda där all glycerin är kvar och gjorda med välkända ingredienser.
Trixet om man lider av torr hud är att INTE duscha varje dag, speciellt på vintern, man kan använda tvättlapp och handfat för speciellt utsatta ställen :)
Upplevelsen har också varit att huden är BRA mycket mindre torr när vi lade av med shampoo. Tyligen torkar shampot ut resten av kroppen någe rejält bara shampot spolade över den vir urduschning.
Bara vatten för kroppen vanligtvis. Vi tvättar oss så ofta så det behövs inga hjälpmedel för att bli rena.
Håret vet jag inte vad som funkar. Har utslag som blir till sår och som jag kilar på.
Schampoo är sämst för mig, oavsett om de är vanliga eller specialare som skall vara bra. Bikarbonat+ var ganska bra för håret när det var kort, det blev stadga och fluff i frisyren, och glansigt. Hårbotten blev bättre, men inte bra. Jag tror att det berodde på att hårbotten blev torrare.
Balsam funkar inte för mig, hårbotten blir lite mindre irriterad än jämfört med schampoo, men håret ser för j-t ut.
#23 Kokos torkar ju ut huden. Visserligen bra på att läka, men det funkar inte om det finns torr hy från början. Har testat kokosolja på alla sätt och det som är ok är om jag tar en droppe i handflatorna och stryker det över håret för att få ner all kort utväxt som står ut. Med andra ord hålle rjag det borta från huden.
Jag har använt balsammetoden i flera år nu och mitt hår älskar det! Har länge haft Coop extras balsam som tvättbalsam och kramar sedan in lite Garnier pärlemor & körsbär i håret när det är handdukstorkat. Har nyligen bytt ut Coop extra mot Frank Provost … den som heter "repair"-någonting.
Har alltid haft MKT torr hud - men sedan jag slutade utsätta kroppen för det starkt uttorkande SLS som finns i nästan alla schampo så har det blivit jättestor skillnad. Och när jag sedan gick över till LCHF för två år sedan blev huden ännu bättre.
Till ansiktet och kroppen använder vi Natusan Babay Top to toe - den innehåller INTE SLS så den torkar inte ut. Finns på stormarknader där de har "babyprylar". Alternativt använder jag äkta olivoljetvål.
(Innan LCHF behövde jag något mer återfettande till ansiktet på vintern - då använde jag tvålen "babyface" från Lush.)
Det tar ett tag å finna rätt balsam. Ett knep är att ju billigare ju bättre. Och så är det en övergångsperiod - precis som lCHF :) då man finner sin modell.
Bättre hälften har också sår och utslag - de är klart bättre - inte 100 % men markant bättring. Tyvärr stundar ju nu sämre tider = vinter då hårbotten brukar bli sämre. Men 'sämsta läget nu' är ändock milsvida bättre numera :)
Rasullera funkar bra för rengöring av både hud och hår. Bäst är finmalet pulver.
Tack för alla bra tips! Jag sammanfattar lite:
- oparfymerade produkter
- SLS- fria produkter
- honung
- olivolja
- grönsåpa
- tree tea olja
- kokosolja
- Fabrikat såsom Weleda, Eucerin och Änglamark
- bara vatten
- äkta olivoljetvål
- byte av tvättmedel
- tvättnötter
- balsammetoden
- bikarbonat
- barnolja
Har säkert missat en massa… men här finns en hel del att pröva och nåt måste ju funka =)
hade aldrig hört talas om rasullera men de två förstablänkar jag fick upp först påpekar att den är UTTORKANDE!?
Håller med de tidigare posterna - honung är toppen både att tvätta kroppen med och att använda till håret som inpackning mm.
Olivolja använder jag som på huden (ibland blandat med aloe vera-gelé) och även som make up remover, toppen jämfört med vanliga removers och dessutom är jag rynkfri och fin vid 42! Använder ALDRIG ansiktskrämer eller rengöringspreparat till ansiktet, huden reglerar sig själv fint.
Har ej använt shampoo på två år nu, och mitt hår mår bra och är mycket starkare än förut. Kommer INTE sluta med balsammetoden! Tvättar med ett billigt balsam och använder ett finare balsam efteråt.
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Jag använder Aleppotvål, köpte två kilo tvål när jag var där senast och de räcker länge.
#33 Uttorkande rasul… hmmm… På mig är det mindre uttorkande än schampo, även om det är sls-fritt. Men det kan säkert upplevas olika.
Schampooinnehåll nuförtiden är förskräckligt! VÄLDIGT uttorkande.
Eftersom vi inte är så snälla med håret numera - styling, mekaniskt slitage och upphettning samt diverse "produkter" insmetade - så måste schampoona innehålla en massa dynga för att dels få håret "rent" och - för att dölja spåren efter allt slitage..
Om jag har förstått rätt:
Sillikon t ex tillsätts för att släta till, få glans, dölja slitaget (volym?). Det måste sen kunna tvättas ur, vilket kräver starka "lösningsmedel", som i sin tur förstör håret än mer, så man måste he i mer silikon för att "glänsa till det" och balsam och stylingprodukter för att "få till det". Som måste tvättas ur.. som kräver nya kemikalier, som kräver nya.. 
Ond cirkel för håret. Och dyrt!
Bryt cirkeln med t ex balsamtvätt. Använder sillikonfria balsam, ofta de allra billigaste!
Problemet med de billigaste balsamsorterna är att de är starkt parfymerade, ofta ganska äcklig doft dessutom. Funkar inte för mig som inte tål starka dofter. Använde Änglamark balsam och det funkade ok i början men nu vill det inte alls, därför har jag gått över till honung och bikarbonat.
Coops blåvita balsam som jag alltid använder, är både billigt och oparfymerat.
Wildrat - Parfymerna är ett elende - håller med!!
Jag provade också bikarbonat och det hade sina plus. Men det blev för uttorkande. Håret blev mer slitet, händer/naglar, hud.. och så tyckte jag det var lite omständigt med själva metoden. Använde ju vinägerskölj och det kändes som om jag stank.. fast det kanske var inbillning. 
Jag har just nu tre olika balsam hemma.. det minst parfymerade är från Apoteket.. heter Apoliva Care Milt Balsam (kan finnas oparfymerat - vet inte). Men det är inte billigt - 42 spänn för 150 ml. Lite drygare än de billigaste dock.
Men sen ska de ju "passa" ens hårkvalitet också.
(De andra sorterna är Naturelle (honung och peach - doftar onödigt mkt) och Garnier Fructis Volume Restructure - No Silicone. Det stinker mkt mindre, men ändå.. och jag tycker inte det funkar lika bra som de andra, för mig.)
Istället för att tvätta med bikarbonat + vinäger kan man använda ägg!
Rått ägg förstås, och så får man tänka på att inte skölja med för varmt vatten för då får man omelett i håret he he he. Svalt ljummet bara.
Håret blir glansigt och fint!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
blåvitt balsam luktar ingen parfym tycker jag, iofs luktar det skunk men inte parfymaktigt iallfall även om det står parfym i listan, jag gillar doften i Naturelle honung betydligt bättre!
edit : först nu såg jag ditt inlägg magma! Kan de ändrat innehållet för jag kollade nyss innan jag skrev ovanstående och då stod det parfym i listan! Men som sagt det luktar inte parfym utan nåt annat, inte helt behagligt!
Angående tvättmedel att tåla eller inte, så måste man också tänka på hur tvättmaskinen sköljer.
Nyare energisnålare tvättmaskiner sköljer mycket sämre än förr. Nu måste jag alltid välja extra sköljning när jag tvättar något som ska vara mot huden, annars kliar det.
Pennylane1: Jag trodde det var parfymfritt för jag tycker det är så luktfritt, så det är troligt att du har helt rätt:)
Angående tvättnötter: jag har funderat på hur de fungerar, för jag antar att det är något slags tvättaktivt ämne ivarjefall i dem. Men om man har dessa nötter i maskinen hela tvättiden, då blir ju inte tvätten "rensköljd" mot slutet? Alltså med enbart vatten, utan det tvättaktiva ämnet i nötterna? Och är då detta kvar i tyget när man plockar ur tvätten ur maskinen?
de funkar som naturligt sköljmedel också! Fast i min maskin blir det unken lukt så jag körde med sköljmedel ändå. Nu har jag börjat med såpa istället för nötterna då de tog slut.
I duschen gillar jag Weledas duscholja. Huden blir mjuk och len och den tar absolut bort svettlukten. Min dotter kör något som kallas no-poo vilket innebär att man tvättar håret med vatten. Det tar tid för håret att vänja sig men sedan ska det räcka. Själv använder jag Wellas, system profesionals som funkar för min annars kliande hårbotten. Innehåller självklart parabener men inte de elaka tensiderna som min hårbotten har svårt för.
När det gäller tvättnötter så läste jag här om året en test - tror det var i ICA Kuriren. Testet visade att tvättnötterna tvättade precis lika rent som om man körde maskinen helt utan tvättmedel - alltså bara med vatten. Då kan man alltså lika gärna börja tvätta med bara vatten och spara in vad tvättnötterna kostar!
Någon nämnde tee tree-oil och där vill jag inflika en varning. Maken, som är läkare, säger att det är ett MKT allergiframkallande ämne! Att det får användas i hudvårdsprodukter tycker han är helt vansinnigt!
#16, det verkar som du har problem med dina tillväxtfaser i hårbotten då du tappar onormalt mycket hår. Vi har tre växtfaser i hårets livslängd, och det kan hänga ihop med att du "fastnat" i den sista fasen dvs, att håret tappas om och om igen och hinner inte växa ut. detta brukar ske t.ex gravida som antingen tappar mycket hår eller det växer väldigt mycket nya hårstrån. Att kolla värden/hormoner rekommenderar jag dig.
Om du ska använda dig av balsammetoden rekommenderar jag dig att använda så naturliga balsam som möjligt, det finns flera märken på salonger som har "miljöschampon" dvs, schampon som är biologiska/ekologiska. Bla Keune So Pure-serien, Matrix Biolace-serien samt L'oreal har en serie ekologiska produkter och Neccin är ett hett tips, har också bra balsam för hypoallergiska och är _väldigt milda_ (de har även garanti på sina produkter). Skonsamma, milda balsam. Eller bara köra oljor. Du vill inte ha konstgjorda silikoner som smörjer din hårbotten och tillslut kräver hårbotten detta och på sikt torkar ut ditt hår. Satsa på kvalité, det är det värt!
Lycka till.
#47 Har du länk till det testet. Tvättnötter har använts traditionellt av flera naturfolk, så att de inte skulle ha någon renande effekt låter osannolikt. För varför skulle de då slösa tid på att plocka dessa nötter i sådant fall? Jag tvättar själv med dem och min tvätt blir ren i alla fall.
Urtekrams schampo rekommenderar jag till alla som inte tål parfym, kanonbra är den, precis som deras tandkräm.
När jag googlade nu lite snabbt fick jag upp detta - en Råd & Rön-test. Man måste visst vara inloggad på något sätt för att läsa mer, men även detta ger ju en uppfattning om resultatet av testen:
Nej, nu verkar den inte gå att kopiera in som länk heller men så här står det:
"Det går lika bra med vanligt vatten/Nyheter/Läs Råd & Rön. 12 aug 2008… Indiska tvättnötter, Ecoball, tvättkulor och en tvättmagnet… Resultatet är nedslående, alla de testade metoderna är lika dåliga…"
Slutsatsen av testet jag läste var att tvätten visst blir renare av att tvättas men tvättnötter, men inte mer ren än vad den blir av att bara tvättas med vatten.
Tack, betweendre, för infon och tipsen. Har redan införskaffat billiga balsam som neutral och änglamark och kommer pröva med dem först men om de inte funkar (efter x antal försök, balsammetoden kräver visst en del tålamod för vissa) så ska jag ha de där salongsmärkena i åtanke.
#0 Om man är känslig mot saker i shampo som INTE är parfym kan man testa Lush.
Deras produkter är helt handgjorda, i de flesta fall ekologiska och helt utan artificella tillsatser. Däremot innehåller de ganska mycket parfym, som även om det åstadkoms på naturligt vis så kan det orsaka hudirratation om man är känslig.
Ett annat tips är såpnejlika som jag vet många allergiska som haft stor framgång med. Går att använda som både tvättmedel och shampo/tvål. Googla på det så borde du hitta recept.

Ja. jag fattar inte att de måste ha så hysteriskt mycket parfym i Lush-produkterna som ska vara så naturliga!
Jag fick en gång en bok i julklapp som luktade som en hel Lush-butik, det visade sig att den legat i en resväska där det tidigare legat en annan julklapp från Lush. De hade inte ens varit i väskan samtidigt. Det händer också att det börjar klia i ansiktet när jag går förbi en butik, så jag har blivit tvungen att börja tänka på vilken väg jag går in på Centralen i Stockholm. (Min parfymallergi är en "riktig" allergi som ger utslag vid den minsta hudkontakt, i extrema fall alltså även av parfympartiklar i luften).
Jag fick Lushgrunkor av min syster i julklapp för ett par år sen. De var fiiiina att ha i badet/duschen, men stank så jag blev illamående. Fick vira in dem i tredubbla plastpåsar för att alls kunna använda badrummet. 
Det är prilligt att parfymera så starkt, oavsett om dofterna är från naturliga extrakt eller inte. Särskilt som produkterna i övrigt faktiskt skulle kunna vara riktigt bra..
#51, ingen fara. Lycka till! :)
#53 o 54: Jo, jag instämmer. Själv är jag inte känslig för parfym så det går bra. Men min mor kan knappt passera förbi en Lushbutik utan att bli allvarligt illamående. Dock så har de faktiskt en del parfymfria produkter (t.ex. en väldigt bra lotion för känslig hud med kokosolja), men det hjälper ju inte om man inte ens kan gå in i butiken.
Jag tål inte riktigt LUSH-prylar heller, även om jag inte får reaktioner annat än skrynkligt ansikte av grimaserandet av lukten.
Däremot dristade jag mig till att köpa deras deodoranter för att hitta något annat än standard-alu-varianterna. Men de var så inkompatibla med mig att jag stank svett direkt. Och jag luktar inte ens svett särskilt lätt. Det krävs vanligtvis en hel dag utan deo för att alls kunna detektera någon svettlukt.
Det finns vissa LUSH prylar som luktar helt ok (om än starkt) men så finns det de där som tar över hela värden omkring dem med avskyvärd lukt som sprider sig flera kilometer, alternativt som en ryggsäck jag hängde ovanpå en krok ovanpå en påse med dem i (inpackade som från affären) och nog sjutton *stinker* stackars ryggsäcken till och med flera år senare :S
Så det är lite svårt att shoppa deras produkter och känna hur en verkligen luktar då man blir översköljd av alla de andra lukterna där i affären.
Niveas duscholja gillar jag! tror det är 55% olja i, torkar inte alls ut. Jag brukar ha i lite i badkaret, på med högt vattentryck så löddrar det så mysigt att krypa ner i badkaret då. Helt underbar när man duschar, doftar gott. Har prvat apotekets Eucerin (?) duscholja men den doftar unket. Vill jag smörja in mig så använder jag oftast några droppar mandel, raps eller valfri olja. Fungerar i håret också!

Huvuddelen av hudproblem idag härör från alltför ivrigt tvättande, dom modiga läkarna kallar det för sitt rätta ord nämligen tvålmissbruk, dom fega anammar socialstyrelsens idiotiska "modern livsstil" att duscha en gång om dagen klarar ingen hud av i längden, och ju äldre man blir desto längre tid tar det för huden att återhämta sig efter en duschning.
Vem var det som fortfarande använde Via? Via och Ariel har den egenskapen att dom med få undantag alltid delar på jumboplatsen vid tvättmedels-tester en gång kom Ariel näst sist varvid dom basunerade ut i reklamen "bäst i test" för dom var ju bättre än Via som kom sist. Lika förljuget som den välkända Keys fettundersökning där han bara tog med dom resultat som stödde hans teori
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Det är en myt att Lush är så naturliga i sina ingrediensval. Propylen glycol samt parabener och även SLS förekommer i deras olika produkter. Sista gången jag satte foten i en lushbutik såg jag även 'smält och häll' tvålbaser d v s liknande sådana man köper på typ Panduro.
Och så använder de eteriska oljor vilket är väldans allergiframkallande. Det kan vara bra å känna till att eteriska oljor INTE är allergitestade alls.
Tea tree som redan nämnts i tråden är ju en form av terpentin.
Eteriska oljor ifrån naturen får man vara försiktig med.
Och oljor på huden - se upp så det inte är mineraloljor.
#60 Jag vet att Via inte är nåt vidare i test men jag har inget val, jag måste använda det tvättmedlet annars får jag klåda. Så jag får leva med mina lite mindre rena grejjer… Å andra sidan skitar jag inte ner mig särskilt mycket. Svett funkar Via också mot!
#61 Bara för att något är naturligt innebär det inte nödvändigtvis att det är bra för alla. Mineraloljor är fullkomligt "naturligt" och fungerar jättebra för en del (jag känner t.ex. folk med psoriasis som i stort inte kan använda några andra hudvårdsprodukter än vaselin) men inte för alla.
Lush har bara naturliga saker i sina produkter i den meningen att ingenting av det är framställt i ett labratorium, propylen glykol är t.ex. 100% organiskt och det är i allmänhet betydligt lättare att utvinna organiska produkter, även t.ex. parabener, från naturen (typ genom välkända metoder såsom att koka saker och ta vara på ångan) än det är att framställa dem på andra sätt. Däremot innehåller många av deras produkter saker som är allergiframkallande för somliga. Därav att jag också uttryckligen varnade för detta.
Jag säger absolut inte att alla ska använda Lushprodukter, t.ex. så får som sagt många människor kraftiga reaktioner av lukterna. Men jag har väldigt svårt för när folk hävdar att något inte är "naturligt" bara för att det innehåller saker som inte är obehandlade råvaror. Människan har i flera tusen år ägnat sig åt att förädla och utvinna saker ur t.ex. frukter för att sedan använda dessa som bas i kosmetika. Bara för att idag hittar på kemiska beteckningar på saker och kan finfördela mer så att man kan optimera utvinngen innebär det inte att saker och ting per automatik blir dåligt.
Jag har ju nästan samma bekymmer som Wildrat med tvättmedel och tål av nån anledning Via sensitive bättre än många andra.
Har försökt ögna igenom tråden, men kanske jag missar. Vill fråga:
Ni skriver mkt om de tvättmedel som fått dåliga resultat i tester, men hittar inte mkt om vilka tvättmedel som betraktas som bra.
OK, tvättnötter har ni nämnt, men andra??
Vilka är de??

När jag är hemma hos mamma duschar jag bara varannan dag. Den stora skillnaden där är att de har en bidé. Jag tycker det är svårt att tvätta underlivet i handfatet…
Det finns ju dagar som är extremt svettiga så att en extra avsköljning är befogad, kanske 2 ggr t.o.m. men vanligtvis blir det inte typ "heltvätt" mer än varannan dag och hårtvätt gärna inte mer än varje 3:e - 4:e dag. Förstås oftare under armarna och mellan stortårna.
Jag tyckte det var skoj att läsa om ägg som tvättmedel, det var ganska vanligt för kanske 20 år sedan, men det ska bara vara gulan och ljummet vatten, det ansågs bra att skölja med lätt/mellanöl eller ättika.
#65 - Det finns ju tvättlappar, av frotté, som tar upp ganska mkt vatten.
Ducha?
har inte jag gjort på?
Ja ducha, det göt inte jag.
Nej no poo varianten kör jqag på bara balsam i håret, körde tidigare med bara varmt vatten till kroppen och lite tvål under armarna och intima delar.
Men nu är mitt jobb sör skitigt för att skippa duchkräm, men fortfarande bara balsam.

Använder en väldigt mild och oparfymerad oliv-tvål (köpt på hälsokost) till håret och i övrigt enbart vatten. Behöver för övrigt inte tvätta håret särskilt ofta, typ 1 gång i veckan kanske.
Deodorant slutade jag använda för 3 år sedan.
Luktar renare än någonsin, enligt säkra källor.
Hej! Jag började läsa tråden, men orkade helt enkelt inte läsa igenom hela. Så nu kanske jag kommer med redan tipsade tips, men men:
Jag har haft väldeliga problem med min hårbotten (torr, kliande, sår, etc) och povat det mesta. Det som fungerar för mig är äppelcidervinäger. Det ska tydligen neutralisera pH:t på hårbottnen. Inte en susning om det gör det eller ej, men det är det bästa jag provat hitintills iaf, och jag har använt mig av ÄCV i ca nio månader nu. Billigt också!
Jag tvättade en period håret med bikarbonat, men det blev på tok för torrt för mig. Så nu använder jag ett "vanligt" shampo (body shop eller hälsokost köper jag på, det går inte åt så mkt så jag väljer dessa även om de är dyrare). Efter tvätt sköljer jag håret med en blandning på en del ÄCV och nio delar vatten. Typ. Jag har blandningen i en blomspruta och sprutar igenom håret tills det, ja känns som det räcker. Sköljer icket ur. Det luktar urk medan håret är blött, men när det torkat känns absolut ingenting (tro mig, många har i förfäran velat lukta på mitt hår och ännu har ingen kunnat känna något spår av ÄCV).
Håret blir mjukt och lent och lättborstat (jag har hästagel till hår, grovt och långt) och min hårbotten har aldrig mått bättre! Väntar jag lite fööör länge mellan tvättarna börjar det klia, men det är väl naturligt. Tvättar fö max en gång i veckan, men oftast efter ungefär en-å-en-halv vecka.
På kroppen har jag olivolja eller mandelolja. Fötterna tvättar jag med gul- eller grönsåpa, men på resten av kroppen har jag upptäckt att det blir för starkt. Så ibland använder jag schampo-löddret och ibland inget annat alls än olivolja. Ibland någon form av tvål. Lite olika, helt enkelt. Men jag här på olivoljan medan kroppen är blöt (med handen, orkar inte hålla på med tvättlappar och sånt), sedan sköljer jag av lite också. Mina badlakan är inte fettiga och äckliga, eller förstörda. :)
Ja, så gör jag, och min fd rätt kliande kropp och knopp kliar inte alls lika mkt längre!
Har duschat med honung ett par gånger nu och tycker att det fungerar utmärkt, men har oxå tänkt tanken att det antagligen skulle fungera lika bra med bara vatten. Jag gillar dock när det doftar lite, inte nödvändigtvis parfymigt utan bara nån fräsch doft som gör duschandet extra angenämt… Hittade svagt grönfärgad olivtvål på Indiska idag som doftade gott och bestod av olivolja, soda och salt. Kan den räknas som äkta olivtvål, tro?
om man mest är känslig för parfym men vill att det ska dofta gott när man just duschar är Philosophys duschkrämer kanon. De är dock inte extra super milda eller så, men det är doft som inte sätter sig på huden alls och inte kan irritera efter. Så tål man icke parfymerade duschkrämer i allmänhet men inte parfymerade men vill det ska lukta lite mysigt när man duschar så är de värda att testa. De funkar för mig de delar av året som huden inte är jättetorr och jag bara kan duscha med olja.
*hoppar in i duschen med Melon Daquiri*

#71 Vad är det som doftar om det inte är någon typ av parfymämne???
Min egen fråga.. om bra tvättmedel..
Artikel med klickbar länk till PDF - Test av tvättmedel.
Knasigt att det handlar så lite om hud-/doftkänslighet. Bara ett tvättmedel som är parfymfritt!! 
Funderar.. kanske man kan välja oparfymerade varianter av dem som är bra..? 
Vad gäller tvättmedel och känslig hud kan jag rekommendera alla som inte redan provat att tvätta med flytande tvättmedel, då det är vanligt att det finns kvar tvättmedelsrester när man tvättar med pulver. Jag fick detta råd för många år sedan av en kvinna på BVC då min son var jättekänslig och inte tålde något medel jag provade.
Alla mina tre barn + sambon har mycket känslig hud, men använder jag flytande funkar det bra. Flytande Ariel är det som används här hemma, och det HAR faktiskt blivit bäst i test, de tester där Ariel hamnat på sämre plats har varit tester på pulver.
Jag kör med flytande Grumme tvättsåpa, parfymfritt och med en extra sköljning i programmet. Jag har gjort det ganska länge och mtp hur nipperkänslig hud jag hade innan så bör det vara ok för många som är känsliga.
#72 Visst är det parfymämnen av något slag, men de blir inte kvar på huden och irriterar. Vilket gör att många kan tåla dem. Tål man att det blir kvar som med de flesta duschkrämer så kan man istället bli riktigt irriterad på Philosophy istället! (för att man gärna skulle vilja ha doften kvar lite). Ingen aning om hur det funkar, men det är det som är deras "grej" med duschkrämerna, de luktar i duschen/badet men inget efter. Men obs det är bara deras "shower gels" som är gjorda så, inte de andra produkterna.
Jag köper hårda tvålat på lush, har som en tvål med bikarbonat istället för roll on, också från lush. Tänderna kan man borsta i bikarbonat, dom blir jättevita.

En sammanfattande hälsning från mig.
Flytande tvål innehåller en massa vatten. Onödigt att betala för och påfrestande för miljön att transportera. Egentligen behöver man inte tvål för att bli ren. Förmodligen är någon form av tvättolja bättre.
Det är bättre att tvätta håret med siliconfritt balsam än schampoo. De billigaste sorterna, 10-15 kr för 500 ml, brukar fungera utmärkt. Om man vill kan man ta lite balsam i handdukstorrt hår och använda som "stylingprodukt". Det kan ta någon vecka innan håret vant sig vid balsamtvätt. Sedan har man bättre hår än vad man någonsin haft tidigare.
Problem med t ex klåda i hårbotten kan bero på candida. LCHF-kost hjälper. Även dyrt schampoo från t ex Forever Living products eller hälsokosten som innehåller Aloe Vera är effektivt.
Pulvertvättmedel har en förmåga att bilda klumpar och stanna kvar i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen. Flytande tvättmedel är dyrare, odrygare men trevligare att ha att göra med.
På LCHF-kost kan jag känna mig fräsch i flera dagar utan att duscha (här kommer det snuskiga bekännelser på rad) och balsamtvättat hår håller sig snyggt betydligt längre än schampootvättat.

#78: Snuskigt? frågan är väl snarast: Hur naturligt är det att duscha varje dag? Hur många hudproblem uppstår beroende på överdrivet duschande? när jag växte upp på 50 och 60-talet var det fullt naturligt att duscha eller bada en gång i veckan, och folk luktade inte snusk för det. Dagens tvätthysteri är ju helt knäpp!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#79 Egentligen har du alldeles rätt. Det är inte naturligt att duscha varje dag, även om många gör det. Så länge jag känner mig fräsch är det nog ingen fara.