Du äter dig till döds, TV3
det börjar nu, den nya serien, om någon är intresserad.
Kan tyvärr inte se TV 3

Har precis tittat. Befinner mig fortfarande lite i en bubbla vet inte riktigt vad jag ska tänka. Rössner kör sitt vanliga snack om att det finns bara en metod som fungerar i längden och det är knivmetoden, känns tragiskt.
Mest syn var det om Johnny,vad är det för sjukvård när man tar emot patienterna i lastutrymmet på en hög med lastpallar , jag blir beklämd faktiskt.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Såg oxå de nyss… Hm… synd å skam… men samtidigt så ville ju johnny inte riktigt gå ner i vikt heller…
Jonny borde ligga på sjukhus, anser jag. Han är för fetmasjuk för att vara i sitt hem. Det var min första intryck. Alla de som opererat sig måste oxå få handledning efter operationen, för de kan visst gå upp i vikt på nytt. Det finns en tjej här där jag bor som genomgick den där operationen, och oxå den efterföljande plastikoperationen för så där 10 år sedan. Jag har mött henne många gånger genom åren, och jag har märkt att hon visst ökat i vikt en hel del.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#4 - Jag håller med Dig. Jonny och hans matmissbruk hör hemma inom slutenvården och tex ätstörningsenheter. För det är vad det handlar om. En sjukdom som kräver vård.
Att man "faktiskt" inte kan möta vilka tungviktare som helst i samhället inkl sjukvården är tråkigt, men för mig inte hälften så beklämmande som att lägga tillbaka i hans knä vad han ska välja för inriktning på sitt fortsatta liv. Hade man snackat beroende av annat slag - alkohol eller narkotika hade hans missbruk kunnats anmälas som destruktiv risk för liv och tvångsvård hade blivit ett faktum.
Sådana här program upprör alltid och jag måste säga att jag inte är speciellt positiv till operationer och efter detta programmet är jag inte heller direkt positiv.
Operationer har alltid skrämt mig och jag är glad att jag inte valt den vägen.

Hej Kia!
Dom visade lite från programmet nästa vecka i slutet på det här programmet. Var det du framför datorn som åt en macka? Skall bli jättekul och se programmet.
Kram
Angående programmet ikväll var det ju hemskt. Att en 16-årig flicka skall genomgå sånt här är fruktansvärt. Visst var hon nöjd, men få äta så här hela livet, fy! Att sedan få betala 100000 kr för en operation när LCHF är gratis är f-dj.ligt… Stackars människor, förstår att de som blivit opererade känner sig lurade när de får höra och se om denna kost.
Nej det kan inte ha varit jag det där för jag åt inte framför min data och ABOSLUT inte en macka **S*…'
Jag satt däremot i ringen bland de som de inte visade i bild. (man ser bara mig) De som pratar samtidigt, sinnesrobönen som kommer från OA (overeaters anonyma) Brunt hår har jag. Det lär väl gå reklam på det nu till nästa vecka.
På tal om Sinnesrobönen vilka starka ord den har och då är jag inte ALLS religös på något sätt
Tror jag ska skriva den i en annan tråd….
Jag är en av dem som gjort en op i magen för 21 år sedan. Jag gick ner ca 40 kg och mådde mycket bra, tog även bort en hel del skinn på magen. Men tyvärr så är det ju som ni säger, inte beständigt. så här sitter jag nu och har tittat på detta program. En av kvinnorna är en av mina vänner och jag vet vilket helvete hon gick igenom efter sin op. Jag har inte gått upp allt som jag gick ner då, har nog en 15 kg kvar. Jag käner mig verklgien deppíg just nu. Hur ska jag kunna gå ner, går ju inte ner med denna metod heller. Ger snart upp.
Inte vet jag vad de ville med detta program, peppa oss feta att klara av det själv? Mig slog den ner i backen, Rössner sitter där på sina höga hästar och pratar om op eller att man stoppar in för mycket kalorier än vad vi gör av med. Lätt för han att säga som har en förbränning som vi feta inte har. Hur lite kalorier ska man leva på? Ska jag gå efter det så ligger det på ca 800/dag. Det kan ingen människa klara av, ja inte jag i alla fall. Nej nu ska jag sluta depp skriva för denna gång. Var det ingen som känner så här efter detta program mer än jag?
Hur länge har Du testat LCHF maija och varför tror Du inte det skulle fungera för dig? Vem har sagt att Du skall äta 800kcal, det är ju rena svältkuren, det mår ingen bra av.
Numer pensionär i Nynäshamn
Fy, så illa berörd jag blev av programmet!
Det här är inget annat än ren sensationslystnad och drivkraften tycks endast vara att få så många titare som möjligt!
Här blir vi presenterade för några individer, var och en med sin viktkamp och sina förutsättningar. Vi får veta att de är eller har varit rejält överviktiga och att de inte kunnat "sluta äta". Och så kryddas anrättningen med att dödsrisken vid övervikt är stor, flera gånger sägs det…
Men personerna då? För det första får vi inte veta VAD de har ätit! Har de överhuvud taget ätit för mycket? De kanske helt enkelt äter fel!
Stackars 300-kilos Johnny som utmålas som ett hopplöst fall och att han inte vill ändra sina matvanor. Hur lätt är det i hans fysiska situation att överhuvud taget laga mat själv? Varför har han ingen hjälp hemma? Det finns både hemtjänst, LSS och SoL och han skulle mycket väl kunna få praktisk hjälp med t ex matlagning i hemmet. Att han inte går ner i vikt när han äter de där små färdigrätterna - hur kalorisnåla de än må vara - förstår vi ju allihop här.
Jag väger inte 300 kg, men jag har ett BMI på 60 och JAG tycker det är enormt svårt att fixa allt praktiskt i hemmet! Har en arbetsstol från Landstinget så jag kan sitta i köket, men den skulle förmodligen inte räcka till för Johnny p g a hans vikt.
Jag tycker det är mycket upprörande att ett program som utger sig för att vilja öka vårt hälsomedvetande, inte kommer med en enda liten förklaring eller möjlighet till hjälp. Helt otroligt, men det blir för mig ett bevis på att det här handlar om att göra "bra TV" helt enkelt. Man hade lika gärna kunnat sända en ny omgång av "Baren" eller någon annan dokusåpa med mycket skandaler och fylla.
Jag tänker dock följa serien. Nästa vecka har vi ju vår Kia34 med och det vill jag inte missa för allt i världen!
Jag vill poängtera i denna debatten att jag INTE sett mitt avsnitt själv så jag vet inte hur det kommer vinklas… Det återstår att se.
Kia34!
Det var absolut ingen kritik mot dig! Jag tycker det ska bli JÄTTESPÄNNANDE att se nästa vecka! Du kan ju inte rå för hur programmet vinklas, hoppas verkligen inte du trodde att jag menade det!
Jag tycker att det i princip är bra att man tar upp hälsoproblem, men då ska man också vara noggrann med att kolla lita på orsaker och även kunna presentera alternativ. Inte bara basunera ut dödsdomar så där!
Kram!
Nej Nej jag tog det inte som kritik Aboslut inte… :) Jag håller snarare med dig i din synvinkel ang. dagens program. Jag tycker också det är hemskt att folk inte får veta orsaker och vad det finns för hjälp att få annat än farbror Rössners ljuva stämma att ät mindre och spring mer variant.
Bara jag som är lite nojig och nervös. Vet jag har allas stöd men ja du kan ju själv tänka dig när man varit relativt anonym innan nu plötsligt inte är det längre *S* Tur jag ska till fjällen och åka skidor nästa vecka så kan jag gömma mig lite där tills det lagt sig..
Har programmet redan börjat som Kia34 ska vara med i?
Vad heter det och vilken tid sändes det?
Går detta avsnittet i repris?
Sitter på jobb hela natten för den som vill prata lite.
kram nikita3
Nej Nikita.. Mitt avsnitt har inte varit. Det går den 6 mars alltså nästa tisdag. Men program serien startade i dag eller igår blir det nu *S*
Natti natti säger dock jag nu
Tack tack!
Hoppas detta avsnittet går i repris, nästa missar jag inte, det är redan inskrivet i kalendern.
natti natti på er som kan/får sova!

Det jag reagerade starkt på, om jag nog förstog rätt, var att Rössner säger att det inte finns någon hjälp av psykolog på kliniken?? kan det vara så!? Isåfall är det ju helt otroligt. Såg ett program med Oprah, där man talade om detta. Att människor med så kraftig övervikt nästan alltid har andra problem i botten som skapar överätningen. Där jämställde dom det med andra operationer, tex könsbyten, som man fick psykologhjälp ett halvår efteråt för, just för att man ändrar sin personlighet så mycket, och för att motverka andra missbruk. Jag har adlrig varit gravt överviktig men vet ju hur mycket av ätandet som sitter i huvudet!
Hej Margareta.
Jag har ätit LCHF i över ett år. Men har inte fått någon effekt annat än att mitt kolesterol är borta. Sen detta att jag skrev om 800 kcl om dagen för att kunna gå ner. Jag har provat och då går jag ner när jag äter så lite, det är ju som du säger. Ingen mår bra av det. Ingen kan äta så lite för då svälter man. Därför går jag heller inte ner, jag klarar inte att äta så lite. Mitt intag av kcl ligger ungefär på 1300-1400 kcl om dagen.
Airam, tvångsvård för fetma? Det är jag väldigt glad att vi inte har. Skulle sjukvården bestämma med vilken metod superfetton ska behandlas skulle de ju välja kniven. Nej tack. 

maija: Av ren nyfikenhet…vad äter man efter en magoperation? Tänkte om det kan vara så att din kropp vant sig vid "små"? portioner…och i så fall kommer det nog ta ett tag innan den förstår att den klarar av större mängder? Men jag kanske är ute och cyklar nu?
hemul: det skulle vara om det handlade om tvångsvård hos Sten Sture då… 
Bullan. Ja det är ju så att man inte kan äta stora portioner när magen är krympt. På mig gjorde de en liten behållare av magsäcken genom att snörpa ihop och sen sy in en silikonvägg. Nu har silikonväggen försvunnit, jag vet inte om det är saltsyran i magen som förintat den och finns inte mer. Därför kan jag ju äta större protioner än i början. Jag åt grönsaker som jag tuggade så de blev som vatten innan jag svalde. Jag kunde även äta potatismos, lite och kött eller fisk som jag tuggade otroligt noga. Ris och pasta gick inte alls, kan än i dag inte klara det så bra. Skulle det slinka ner en sörre bit så la den sig för hålet i snörpningen och jag fick upp den. Så höll jag på i månag år, kanske ca 15 men nu är det över. Det är ju som du säger att kroppen har lärt sig att leva på väldigt lite och min ämnesomsättning har gått ner. Det är konstaterat med prov, men den går inte att medicinera och höja, har läkarna förklarat för mig.
Förlåt en dum fråga… men om man nu har så lite av magsäcken kvar efter en operation och inte kan äta så mycket, ställer inte kroppen in sig på svält då??? Eller är man tvungen att äta jätteofta för att få i sig vad man behöver?
Det verkar riktigt läskigt,,,
Jag får rysningar när jag tänker på det…
Tycker frågan från SvartKaffe är inte alls dum, vi som inte har gjort en operation kan ju inte veta hur det fungerar…….
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

maija: Ja, då är det nog så, att du får räkna med att din kropp kommer att behöva en period med "läkning" för att kunna bli trygg och kunna släppa ifrån sig fettet. Det är likadant med de som jojjobantat, viktväktat m.m…de brukar inte heller ha så viktnedgång i början. Det kan för en del dröja månader. Men var så säker…att din kropp kommer att börja en läkeprocess och du kommer att börja må bättre, få mera ork m.m. Så det är bara att hålla ut :)
Om du inte läst Sten Sture Skaldemans bok " Ät dig ner i vikt", så föreslår jag att du läser den. Där får du väldigt klart för dej precis hur denna metod funkar…och inte minst VARFÖR den gör det.
Lycka till :)
SvartKaffe, det finns inga dumma frågor!
Du har rätt, man måste äta flera ggr /dag för att få i sig det man behöver. Men man är mätt hela tiden, så det blir nog både si och så med ätadet. Det är ju sant att kroppen med tiden ställer in sig på svält och man slutar att gå ner. Så fungerade det även för mig. Så trots att jag har haft denna operation så har jag börjat gå upp i vikt, det började nog efter ca 5 år. Sten Stures bok har jag läst och följt och följer. Men än ingen effekt.
Det är nog som du säger Buulan att kroppen är inställd på svält fortfarande. Men det är ganska tröstlöst att kämpa när inget händer.

Det är ju en faslig tur att Rössner & co inte ansvarar för att bota spelberoende också
I så fall högg han väl av dom händerna…Då kan dom ju inte blanda kortleken ;-)

Jo…jag förstår det mkt väl :(
Det är samma då man är på långvarig platå….man blir nästan nojjig och undrar vad man gör fel…men jag gör inget fel…och verkar som att du inte heller gör det. Så det är bara att vänta. Förr eller senare kommer våran belöning/resultat :)
Och jag kan inte tänkta mig att gå tillbaka och äta kakor och bullar, pasta, potatis, bröd m.m. nu!!! Känns helt fel att äta så och jag äter juh nu tills jag är mätt. Så klaga kan man juh igentligen inte göra! ;)

Jag måste vara helt bakom flötet helt enkelt eller i bästa fall mkt, mkt brunögd! Då jag läser era kommentarer så känner jag inte alls igen programmet mer än delvis. Där ser man hur olika man uppfattar det som sägs.
Jag upplevde Rössner på ett helt annat sätt, jag förstod på hans resonemang att operation var den sista utvägen och förbehållen de mest sjuka. De som påverkas fysisk av sin övervikt, det var de personerna som var aktuella för operation. Han sa också att det bästa sättet att gå ner i vikt, oavsett hur lång tid det tar, var gm att förändra mat och kostvanor. Så tolkade jag det som sas.
Däremot så reagerade jag också på denna Johnny framför allt killen som han hade som hjälp oavsett om han var anställd som vårdare/personliga assistent/kompis osv - Varför gjorde han inget åt situationen gm att laga god och närande mat istället för att värma snabbmat i micron som han tom åt själv!
Hela tiden tänkte jag att Johnny skulle behöva ha någon hos sig som kunde detta med kost. Framförallt en som kunde och var intresserad av matlagning och som kunde motivera Johnny att äta rätt, en peppande coach. Blir lika upprörd varje gång jag ser folk plocka fram en färdigrätt som de sedan värmer i micron el i bästa fall i ugn. Förutom att färdigmat innehåller en hel del onyttigheter som bla transfetter så blir den atombombad i micron och man bombar sönder eventuella vitaminer och mineraler som faktiskt maten innehöll.
Tycker det är skamligt då någon med behov av personlig hjälp för att klara sitt dagliga liv är beroende av sådana personer som skulle behöva lika mkt hjälp själva. Man borde verkligen skräddarsy vilka behov den behovssökande har och anställa rätt man/kvinna till rätt funktionshinder.
Jag blev också upprörd över att Rössner eskat om en psykolog till överviktskliniken och inte fått det. Det är så många som tar denna operation utan att lägga om sina kostvanor och går upp i vikt igen. Förhoppningsvis så kikade många som står i kön på programmet och förstår hur viktigt det är att lägga om sina kostvanor och motionsvanor efter operationen.
H Cina

Jag reagerade på att den unga tjejen sa att hon brukade äta Happy Meal på Mc Donald´s och barnpizza!!! Är väl kanske inte att lägga om matvanorna!?? Orkar de som gjort GBP verkligen ett barnmål av dessa saker…jag blir ju mätt på det också(om jag nu skulla äta det)…utan att ha opererat mig. Fortsätter de äta på samma sätt som innan…så är det väl bara en tidsfråga innan de gått upp kilona igen.

#20 - För tydlighetens skull: Det är Du som sätter likhetstecken mellan tvångsvård och fetmaoperation.
300-kilosgrabben i rutan vädjade efter någon form av alternativ behandling och det enda som hände var att han fick tillbaka apan i sitt eget knä.
Sjukvården skulle bli tvungen att erbjuda vård om det fanns möjlighet att anmäla alla sorters direkt dödligt missbruk. Man fick lov att öppna en utredning för att söka bäst lämpliga behandling och samhället skulle få stå för kulorna. Vilket ju i förlängning ändå måste bli billigare…
Tvångsoperation? Noway!
Man kan kanske ta reda på vad han hette och hans adress och skicka SKaledmans bok till honom?

Nej men han kan kanske börja med att peta bort kolhydraterna och be om mer smör?!
Jag ska kontakta TV3 på måndag så får vi se om de lämnar ut namn och adress.

Det finns redan en herre som tog kontakt med mig via min blogg på min mail som bett om producentens namn på titantv som gjort detta programet för tv 3…
Han har fått namn av mig och hans intresse var tydligen att hjälpa jonny och han var LCHF inriktad.
Men jättebra om någon mer vill hjälpa honom. Ju fler desto bättre
Vad bra! Jag tänkte hela tiden jag såg inslaget om Jhonny, att "tänk om man kunde få kontakt med killen.."!
#32 Nej, det är det inte. Det är den vård som erbjuds. Som du själv säger vädjade han ju om annan hjälp men erbjöds bara operation. Så hur skulle tvång ändra den bilden?
DaMum kanske har någon kommentar om tvång och op?
Numer pensionär i Nynäshamn

#39 - Han erbjöds knappast ens operation. Han var först tvungen att försöka gå ner i vikt själv eftersom en op skulle vara alltför riskabel i hans viktklass.
Om man/jag jämför med annat missbruk leder en anmälan till att man är tvungen att öppna en utredning som i sig får till uppgift att hitta lämplig behandlingsform. I det här fallet skulle det förhoppningsvis tvinga fram fler alternativ än operation. Särskilt om fler aktörer än sjukvården var inblandade. Tex socialtjänst och Fk.
Och om man nu får önska skulle det i förlängningen leda till ett eller flera behandlingshem i LCHF-anda.
Nu förstår jag ingenting. Så du tror tvångslagar skulle innebära att folk fick prova LCHF? Tänk, det tror inte jag. Jag tror det bara skulle innebär ytterligare förnedring av redan utsatta människor.

#41 - Jag ids inte försöka förklara min tanke en gång till. Sorry. Men svaret på Din fråga är: Nej.
…fast å andra sidan så orkade han juh inte stå och laga nån mat