Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11950 ggr
tessie
1

Potatisfiber

Jag undrar om det är någon mer än jag som har upptäckt potatisfibrer.

Grejen är att 100 gr innehåller endast 12 kolhydrater.

När lite mjöl/skorpsmulor ska vara i recept så kan man väl använda detta.

Man kan säkert använda fibrerna till allt möjligt tror jag. Det står på förpackningenatt 100 kg potatis används för att få fram ett kilo potatisfibrer.

1 dl = 20 gr potatisfibrer och det är ganska mycket potatisfibrer eftersom det är så lätt.

Skulle det visa sig att det är OK med potatisfibrer så tror jag att användingsområdena är många tex panering, såser, köttfärsrätter,

pannkakor, plättar, pajer osv. Jag prövade att göra pannbiffar och de

var mycket goda. 0,24 gr kollisar till en biff - inte så tokigt tycker jag.

Hör gärna av er om ni kommer på något eller vet något om potatisfibrerna som gör att man ska undvika dem.

magma
0

Heter det "PO-fibrer"? Tror jag har något som heter det i skafferiet, ska se efter vid tillfälle..!

tessie
1

Det stämmer att det heter PO-fibrer. Jag köpte mitt paket på ICA tror jag.

Trollcina
0

Kokt kall potatis i köttfärsen istället för skopsmulor har jag använt länge och det funkar jättebra.

Även om en del säger att man inte behöver annat än köttfärs så tycker jag att kötbullarna, biffarna osv blir mer porösa om man mosar en till två  kokta kalla potatisar som jag blandar i köttfärssmeten plus stekt gul lök, ägg, gräddskvätt och kryddor.

H Cina!

tessie
0

Jag har också använt kall kokt potatis innan jag började med LCHF.

då jag slutade helt med potatis i alla dess former. Jag vet inte hur

många kollisar kall potatis innehåller därför har jag bara ägg och

grädde i köttfärsen. Men jag håller med dig att man kan använda

kall potatis om man tål det.

tessie
0

Jag har varit inne på Google och tittat vad som skrivits om potatisfibrer.

Det verkar som hela livsmedelsindustrin använder sig av dessa fibrer.

Det verkar finnas i allt t o m barnmat.

Men frågan kvarstår är dessa fibrer bra eller mindre bra för oss

LCHF:are

Margareta
0

tessie: Jag tror inte man kan säga något generellt eftersom vi är så olika i vad vi tål. Man får som vanligt prova sig fram.
En del är mer toleranta mot det som är blodsockerhöjande än andra. Själv klarar jag ingenting med stärkelse i och jag antar att det är stärkelse i potatisfibrer.

För den som är mindre känslig låter inte något som man använder lite av så farligt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Trollcina
0

En kokt potatis innehåller 20 gr kolh/100 gr och om potatisfiber innehåller 10 gr kolh/ 100 gr så är antagligen svaret på frågan att det beror på hur många kolhydrater din kropp klarar utan att börja fettlagra tex igen.

Jag klarar 20 gr kolh/100 gr medan en del klarar bara max 5 gr kolh/100gr - Så mao är det helt individuellt beroende på vilken typ av LCHF:are man är.

H cina - 28,7 kg

tessie
0

Vad bussigt av dig att kolla upp hur många kollisar det är på potatis. Det är precis som du skriver att man tål olika. Själv så kör jag denna

kost för min hälsa och även vikt. Men jag har blivit så frisk och livet

har kommit tillbaka efter det att jag läste SSS och Litsfeldt. Min omgivning har svårt att hänga med i svängarna.

hemul
0

Det måste jag prova! Var hittar man potitsfibrerna? Vid mjöl och bakgrejer eller specialkost eller…?

tessie
0

Hej Hemul Jag har för mig att fibrerna stog vid mjölet bland de andra

fibrerna.

hemul
0

Tack! Måste testa det i bröd. Räcka ut tungan

oldwolfie
0
hemul
0

Jag tycker att sidan inte kan hittas, jag. Fot i munnnen

Vänta, så här ska det nog vara.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12089672.asp

Mervi
0

Jag gillar det inte alls. Ännu än gång så luras konsumenterna. Snart finns det väl inte någon obehandlat mat att köpa. Kan man lita att fläsksteken man köper inte är full av vatten eller ännu värre full av tillsatser. Skrikandes

hemul
0

Enligt bonden jag köper gris av så förekommer det. Men han är ju part i målet, så att säga. Oskyldig

Men nu var det ju frågan om att själv använda de där potatisfibrerna. Då är ju frågan snarast hur de är framställda.

gammelmor
0

Jag har precis mailat en tillverkare av potatisfibrer och frågat. (AB Lyckeby Culinar) Svarar de kommer jag igen och berättar.

hemul
0

Jättebra!

tessie
0

Antagligen är det superbra med potatisfibrer eftersom det används

så mycket av livsmedelsindustrin i det mesta som vi äter. Det har ju förmågan att dra till sig vätska och eftersom det är smaklöst så blir det ingen bismak. Man håller sig mätt av fibrer och fett. Tänker göra en

drink i kväll på fibrer och( tomatjuice 2,9 gr/100) Frukosten i morgon blir äggröra med fibrer i. Det låter som jag blivit fibertokig. Men OK då jag kan kosta på mig det, när det är så lite kolhydrater i. Det finns ju andra fibrer av vete mm men de har en bismak tycker jag.

tessie
0
gammelmor
0

Jag har i dag fått följande svar:

Pofiber är en ren naturprodukt, framställd av svensk potatis, utan tillsatser, naturligt fri från gluten.
Genom en speciell tillverkningsmetod renas och torkas potatisens fruktkött. Resultatet blir en fiber som
Innehåller ca 70 % kostfiber.

Näringsvärde/ 100 g
Energi          300kJ/75kcal
Protein         5 g
Kolhydrat       12 g
  varav sockerarter <0,1 g
Stärkelse       12g
Fett            <0,5 g
 varav mättat fett <0,5 g
Kostfiber       70 g
Natrium         0,01 g

Vi på Lyckeby Culinar har produktion och packningsansvaret.
Försäljning av denna produkt sker genom Semper AB:s säljkår.

Produkten finns att köpa hos ICA Kvanum och ICA Maxi.
Finns oftast i det glutenfria sortimentet.

Det verkar väl ofarligt om man tål kolhydraterna!

MegN
0

Fast jag förstår fortfarande inte varför man vill äta potatisfibrer?

Ursäkta att jag är lite korkad här men under mina år på LCHF har jag liksom blivit bortskämd med fina, rena råvaror av högsta animaliska slag. Då känns potatisfibrer som något av en förolämpning. Eller åtminstone obegripligt.

lizziett
0

Hej Gammelmor!

LCHF står för Låga Kolhydrater högt fett. Att man får i sig 12  gram kolhydrater/100 g är i högsta laget. Detta passar bäst om man kanske inte äter LCHF. Det är stärkelse i potatis. Att äta kolhydrater, stärklse och socker i stor omfattning tillsammans med högt intag av fett gör ju att vi lagrar in fettet.

Att undvika pasta, potatis,ris, bröd och mjölmat i den mån man kan är nog det bästa iaf.

tessie
0

MegN: Det som sporrade mig att börja använda potatisfibrer var att köttfärsbiffarna blev lite fluffigare. De blev inte så hårda och kompakta i konsistensen. En biff på 100 gr innehåller 0,24 gr kollisar och jag tycker att det förhöjer smak och konsistens. Men som sagt vi är ju olika en del människor gillar hårda och kompakta biffar och vi är ju olika. Jag menar att det kan vara ett alternativ till dem som inte vill ha så hårda biffar.

hemul
0

gammelmor, det där första är ju exakt vad som står på paketet! Jag köpte ett igår nämligen. Vilken lat konsumentkontaktperson. Eller också är det så att de inte vill prata så mycket om vad den där speciella reningsprocessen går ut på. Räcka ut tungan

hemul
0

lizziett, jag tror inte gammelmor har tänkt äta upp hela paketet på en gång. Flört

Pasi
0

Nä, det tror inte jag heller! Så himla gott är det ju inte!Skrattande

gammelmor
0

Lizziett, du kan vara lugn. Om jag köper ett paket potatisfibrer tänker jag använda det högst i 5-grams volymer, (vilket ger 1,2 gram pr portion).

Jag tror jag skall köpa ett paket. Fast om det är äckligt och inte passar för mina planer åker det ut.

hemul
0

Jag har smakat på det. Några korn direkt i munnen alltså. Smakar nästan ingenting. Inte äckligt ivf. Tänkte prova det i brödet men nu är jag lite tveksam. Jag försöker ju hålla fiberintaget lågt också. Hade glömt bort det. Generad

Pasi
0

Jag tror att po-fibrer är till största delen lösliga fibrer…eller iallafall en stor andel, och de kanske inte är så hemska!?Glad

hemul
0

Det har du rätt i! Då ska jag testa ivf. Blir det bra så gäller det bara att komma på en metod för att själv skilja fibrerna från kolhydraterna i potatis. Räcka ut tungan

gammelmor
0

Vår gemensamme vän, dr Kwasniewski är ju rätt glad i potatis, åtminstone jämfört med andra kolhydratkällor. Det kan ju vara polsk tradition förstås. Men om man i processen inte har stoppat i en massa farligheter så är det väl värt att pröva. Jag saknar ibland någon form av förtjockningsmedel. Det är inte alltid reducering av sås eller äggulor passar in.

hemul
0

Nej, det är inte tradition. Det är bl.a. p.g.a. att ska man äta sin kolhyratranson enbart från grönsaker blir det opraktiskt stora mängder mat och för stora mängder fibrer. Ju större volym, desto större mängder giftrester är en annan tanke, mest min egen, men han är lite inne på det faktiskt.