Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6961 ggr
linneaennil
0

Sconesdeg

Nu har jag uppfunnit mina favorit-lchf-scones. Otroligt goda.. Men tyvärr skrev jag inte upp hur mycket av varje ingrediens jag hällde i, så ni får testa er fram lite ;)

Kokos (ca en påse)

3-4 msk fiberhusk

ca 60 g smör

2 ägg

ca 1.5 dl vatten

1 tsk bakpulver

Smält smöret och rör ihop alla ingredienserna. Grädda i ugnen ca 15 min i muffinsformar på 205-210 grader. Resultatet blev verkligen suveränt för mig, och den här degen har möjligheter! Till exempel provade jag att hälla på kanel, och det smakade genast kanelbulle… Oskyldig Tror nog att det kan bli fina muffins också om man häller i nåt sötningsmedel och t.ex. bär. Eller en god, neutral tårtbotten. 

vårkram!

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Rosalita
0

Åh scones! Måste försöka hitta fiberhusk så jag kan testa att baka det!

storost
0

Det ska jag också prova. Nånting sånt har vi provat och bakat med våffeljärn. Mums……

#1 kolla hos hälsokostbutik, ICA eller Coop.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Emmisha
0

ååh gud det låter jättegott. :D ska prova detta!! tack! vårkram till dej oxå.

akaMyran
0

åh, jag som älskar scones! Tack, sk prova detta. Var hittar man fiberhusk och vad är det?

mikaelj
0

Fiberhusk är malda psylliumfrön.

Mitt recept på mandelscones med bilder

LindaA79
0

Fiberhusk köper man på Ica, finns på glutenfria hyllan. Måste prova scones till frukost imorn, saknar rätt mkt.

storlotta
0

Hej,  har precis bakat Dina scoones, jag hade färska jordgubbar hemma som jag delade i fyra delar och tryckte ner i formarna innan gräddning. Blev jättegott, men de ärr mycket mättande/kompakta tycker jag, skall nästa gång prova med 2 tsk bakpulver och se om de blir lite fluffigare.

linneaennil
0

#7 Säg gärna till hur det blev med extra bakpulver! :)

vet inte särskilt mycket

akaMyran
0

Jag kanske gjorde fel men mina blev som en gummiboll!! Hemska…

maudrenee
0

kan man ha kruskakli istallet?

[Pennylane1]
0

Testade precis att göra min goda smörgåskrans med detta rexept! Blev inte prfekt men en bra bit på väg! Blandade i riven ost, rökt skinka i små bitar och  oregano. Jag har en mikro med crispfunktion och använder den men det går lika bra i ugnen. Klickade ut smeten i en krans. Gräddade. Mycket av osten smälte ut men det blev gott, fast jag är inte superförtjust i kokos så det drog ner det hela men för er som gillar det blir det nog finemang! Man gräddar tills det fått lite färg.

babo
0

Har ingetdera hemma. Får ut och handla.

Hur är det med psylliumfrön? kolhydrater?

[Pennylane1]
0

noll

babo
0

Jag googlade: Noll kalorier också :)

http://www.fitnessguru.se/psylliumfron/

Ewilita
0

Hur mycket kokos är det ungefär?
Det finns ju olika stl på påsarna beroende på vilket märke det är ! :)

linneaennil
0

200g

vet inte särskilt mycket

DesK
0

Suveränt Glad

Jag lägger inrecept på Matbröd med länk hit. Hoppas det är okej.

/Désirée

linneaennil
0

Jag skulle helt klart testa den först om jag var du. ;) Med tanke på att det inte var några exakta mått, utan något jag höftade ihop, KAN det vara något som inte riktigt stämmer. :)

vet inte särskilt mycket

DesK
0

Har tyvärr ingen kokos hemma men ska testa snart  Glad

/Désirée

linneaennil
0

Gött. ;)

vet inte särskilt mycket

[Pennylane1]
0

och om man inte är så förtjust i kokos kan man testa Pones (scones med pofiber) enl. missaz recept i tråden : bröd med brödsmak

Karen
0

Tankte fraga…men tack Mikael du svarade pa den!! Tror malda psylliumfron finns i de indiska affarerna har for mig jag sett det dar. (i UK)

binabus
0

mmm! Detta låter ju riktigt mumma! Jag är lite dålig på att kolhydratsräkna.. Är det någon som har något hum om hur mkt kolhydrater det rör sig om per portion?

[Pennylane1]
0

det är ju bara kokosen du behöver räkna så kolla på påsen (eftersom det skiljer sig mellan olika sorter men runt 4 - 6 har jag för mig per 100 gram?)  gånger två och så dela med antalet portioner… det är svårt att säga vad du anser vara en  portion!

trikz
0

Har presis provat. Jäklar vad goda. Kommer absolut att göra fler gånger =)