Barnmisshandel!
Nog läge för anmälan till radionämnden mot dagens Studie Ett som helt ensidigt låter kirurgen Torsten Olbers propagera för gastric bypass operationer på barn. Drygt åttio tonåringar med svår fetma har opererats med gastric bypass-metoden och ingår i en unik operationstudie i Göteborg. Upprörande!
På söndag startar en internationell konferens om fetma i Stockholm som tjuvstartar i morgon med en konferens om barnfetma, då presenteras också resultaten av Göteborgsstudien. Några som har möjlighet att protestera? Det är ju barnmisshandel!
Det borde vara minst 18-årsgräns på operationen så att man är myndig.
Lyssnade på nyhterna och förfärades. Hur kan man stympa barn för livet.

Annika D skriver på sin blogg att det är "viktigt är att de överviktiga verkligen har provat "allt" "
Hur många av de över åttio barnen hade provat lågkolhydratkost? Den frågan borde självklart tas upp både på konferensen på fredagen och kongressen i helgen.
Det är stympning man sysslar med.
Barn behöver näring för att växa och utvecklas både fysiskt och psykiskt.
Kommer t.ex. de stympade flickorna senare i livet kunna bli gravida och föda välskapta barn? Har man visat det?

Moraliska Sveriga anser att det är misshandel att låta barn jobba, även om alternativet är att svälta ihjäl - men stympa ungar går fint lustigt nog!
Vidrigt!
Fasiken va förbannad man blir 

bara en fråga:
Vad är det igentligen som ni tycker är felet med det??…

#7 Min personliga åsikt:
Man vet inte de långtgående konsekvenserna (de som barnet sedan ska leva med resten av livet) av dylika operationer ännu - samtidigt som en av konsekvenserna verkar kunna vara försämrat näringsupptag (kan vara förödande för hjärnans utveckling).
Innan man gör en så drastisk åtgärd anser i alla fall jag att man ska pröva LCHF, där biverkningarna oftast är positiva (och kosten/åtgärden helt reversibel).
De som väljer operation här i första hand, har säkerligen hört om LCHF (de kan knappast inte påstå att de inte visste eller?) - det är ju knappast ett okänt begrepp i viktminskarkretsar idag. Men pengar styr!

På högersidan om denna tråd det upp reklam för Gastric bypass operation "Skickliga kirurger utan kötid. Se film om pat som gjort operation! www.cavalio.com
Läs deras reklam! Finns inga varningar. Ingen statistik på hur många som dör per 1000 opererade. Ingenting om att man behöver näringstillskott. Det står så här: "Därefter sker kontroller med blodprovstagning hos läkare samt sjuksköterska efter 1, 2 samt 5 år. Utöver detta behöver du besöka din husläkare med viss regelbundenhet för kontroller och receptförskrivning."
Receptförskrivning!! Läkemedel tills man dör? Blir man aldrig frisk igen?

Det är märkligt att utbildade människor anser att vi är så felkonstruerade att kniven är det enda alternativet för att stävja barnens drift att äta.
Lågkolhydratkosr beaktas inte eftersom det tydligen är mycket farligare att behandla med mättat fett och en kost rik på näringsämnen, än att leka Jack the ripper på omyndiga barn
Hör man inga varningsklockor i bakgrunden?
Vad man gör ligger i nivå med lobotomierna som utfördes under 40-60 talen.
Möjligrn tom lite lägre då man inte lobotomerade barn annat än i undantagsfall.
Troligen får vi även se samma mönster över hur opinionen reagerar.
Även då applåderade de flesta med både händer och fötter i början men opinionen svängde när biverkningarna blev uppenbara.
Tyvärr har väl Marcus med anhang fria händer i många år framåt vilket är tragiskt.
Vi får fortsätta att skrika högt för att åtminstone rädda så många som möjligt

Men för de som är så överviktiga och har prövat LCHF mm och inte har ngt annat val än att göra gastric bypass för om dom inte gör det kommer de att ha hjärt och andnings problem i resten av sitt liv, visst finns det massor med nackdelar men om det är den sista utvägen och de är villiga att ta de konsekvenserna så tycker jag att det är värt det,
#11 Jag stod i kö för GB, eftersom jag trodde att det var min sista utväg. Lyckligtvis valde jag att prova lågkohydratkost och för det är jag för evigt tacksam. Detta var dock ett helt eget initiativ av mig ingen informerade mig om LCHF. Så hade jag bara följt min läkares rekommendation så skulle jag haft en stympad magsäck vid det här laget och mått sämre än jag gör.
Det är ytterst få om ens några som överhuvudtaget behöver gastric bypass, men istället luras folk att tro att det är den enda utvägen, vilket är ur moralisk synpunkt vidrigt, speciellt när det gäller omyndiga barn.
#11 Men hur ofta är det den sista utvägen? Det normala är inte att de har provat LCHF innan operation. De väljer något som är skadligt för hälsan utan att veta att de har ätit fel hela sina liv. Samma etablissemang som propsar på operationer är de som talar om att vi skall äta fel.
Klart det blir en väldigt skev vinkling på informationen.

Är det inte också så att många som genomgått operationen efter ett tag går upp den förlorade vikten igen?
"Every point of view is a view from a point."

Jag känner bara en person som har fått en magsäcksoperation pådyvlad sig av just Claude Marcus, och hon väger någonstans mellan hundrafemtio och tvåhundra nu, några år efter operationen.
Man ska ha helt klart för sig att operationen inte alltid blir lyckad, och att den inte heller förlänger den förväntade livslängden. En av de allvarligaste invändningarna mot operationen är att den i regel sänker livskvalitén hos dem som opereras.
Jag blir bara så ilsken när jag ser operationsfanatikerna propagera för sin metod och i religiöst nit slänga skit på LCHF. Om några är sekt, så är det Claude Marcus och hans knivgäng. GBP har betydligt mindre vetenskapligt stöd än LCHF.

Ingen enda människa i världshistorien har någonsin behövt en gastric bypass. Ingen har behövt ta bort tonsillerna, gallblåsan, blindtarmen, livmodern, magsäcken, eller klyva hjärnan.
Om vi äter fel saker så är lösningen inte att skära bort magen. Lösningen är att ändra på matintaget.
/SSS

Uttryckt på annat sätt:
Gå inte till en kirurg om du har köpt obekväma skor.
/SSS

12# Vem säger att du skulle mått sämre med GB?? Du kanske hade varit mkt tacksam
13# De som har prövat massvis med olika koster och det inte fungerat, de som är för stora för att motionera och den lilla motion de klarar av är inte tillräcklig, de som bara blir större och större och hittar ingen annan utväg än GB
Jag såg något program som var om en far och en son (runt 16?) som hade gjort GB i england och de hade gått väldigt bra och sonen är nu ute och springer i vardagen och var för överviktig för att springa tidigare, de hade prövat flera metoder tidigare när det gäller kost men hade inte klarat av att hålla de kosterna, GB är det bästa de har gjort. Jag säger inte att det inte är ofarligt med GB men att för vissa är det bra…och för andra inte

Just Claude Marcus är ett säreget fall, eftersom han själv är ganska fet och har klagat över att han inte fick hjälp som liten att slippa övervikten. Trots att han propagerar för kniven har han inte själv valt att stympa magen, utan han föredrar att vara fet framför att vara stympad. Det borde säga någonting om hur stort förtroende han har för metoden.
Jag skulle gissa att inte en enda av alla de kirurger som gör reklam för att stympa sig har låtit göra ingreppet på sig själva. Det handlar som jag ser det om charlataner som idkar kvacksalveri för ekonomisk vinning.

Magstympning och lobotomier har många likheter. Frågan är om någon av kirurgerna som gjorde reklam för lobotomier valde att lobotomera sig själva,
/SSS

# 18 Hur lång tid hade gått efter operationen när programmet du såg gjordes?
# 17 Dagens bästa
Jag saknar information om hur det gått för GBP-opererade på längre sikt när det gäller t ex vikt och hälsotillstånd. I debatten förekommer mest jag känner en som…
I våras hade Hallpressen (Jönköpings län, finns inte på nätet) en artikelserie om viktoperationer. En kvinna hade nästan avlidit av komplikationer efter operationen, men ångrade inte att hon gjort den. En man hade 7-8 månader efter operationen gått ner en hel del i vikt och var mycket nöjd. Den tredje artikeln gav mig en viktig tankeställare. En kvinna stod i begrepp att operera sig. Hon mådde bra och åt vanlig mat, men åt för stora portioner och var lite väl förtjust i efterrätter. Bantat hade hon aldrig gjort. LCHF var något hon hört talas om, men inte var beredd att pröva, eftersom hon inte var beredd att leva resten av livet på en sådan extrem kost, utan ville kunna äta all sorts mat.
Vi som äter LCHF vet ju att vi mår bra av det och tycker att det är ett vettigt, sunt och naturligt sätt att äta på. Andra anser att det inte är det. Hur ska vi LCHF:are och i framtiden förhoppningsvis även sjukvården ställa oss till att människor föredrar viktoperationer istället för att äta på ett visst sätt? Även om den offentligt finanserade sjukvården slutar att erbjuda GBP så kommer privata vårdgivare att fortsätta att göra det.

#17:
Nä, vi människor är ett konstigt släkte.
#18:
Lyssna på Skaldeman. En GB är som när en kund med fot-storlek 43 provar alla skostorlekar mellan 35 och 39 och ändå inte får på dem. Ja, de provar t.o.m. storlek 40 (de provar ALLT - ingen ska säga annat) - men nej, det går inte. Dietisterna putsar de för små skorna, lägger i sulor, erbjuder olika modeller, olika material och olika färger - så de gör vad de kan. Men icke! Nu finns det bara en utväg kvar: GB.
Att LCHF erbjuder storlek 43 - det vill ingen låtsas om. DET är skrämmande. Särskilt när det gäller ungdomar.
"Every point of view is a view from a point."

#21 Det är enligt min uppfattning en väldigt stor skillnad mellan att en vuxen person väljer att göra ett kroppsligt stympande ingrepp, och att man stympar ett barn. Barnet har inte samma möjlighet att välja, att bilda sig en uppfattning baserad på erfarenheter från olika håll. Barnet är prisgivet åt de vuxnas nycker och irrläror. Jag ser det som särdeles etiskt klandervärt att den vuxne Claude Marcus och resten av knivgänget pådyvlar barn och deras föräldrar en metod som han aldrig själv skulle underkasta sig.
Men det är ju också så att en GB inte är trollspöt som gör att du kan äta precis vad du vill utan att gå upp i vikt. Du kan äta bara mycket små portioner annars kräks du, din mage tål inte all slags mat (jag har en bekant som efter sin GB inte kan äta fläskkött utan att få stora problem med värk och orolig mage), och du löper stor risk att inte få i dig tillräcklig mängd näring.
En väninna till mig lyckades gå ner 60 kg genom att räkna kalorier. Hon blev lovad en operation för att få bort det lösa skinnet på magen, och inför den operationen fick hon träffa en grupp kvinnor som redan hade gjort den. Samtliga hade gjort GB. Samtliga satt och åt choklad när de träffades. När min väninna förskräckt sade: Men sånt kan jag inte äta! Ojade sig de andra över hur synd det var om henne… tydligen är målet med GB att kunna äta onyttigheter utan dåligt samvete.
Min f d mans nya fru har också genomgått en GB. Hon gick ner ett tiotal kilo, men lyckas ändå maximera sitt energiintag till den grad att hon nu är uppe i samma vikt som innan.
Själv har jag efter ett flertal läkare, som alla har föreslagit GB, nu fått tag på en som tycker att eftersom mina värden har blivit perfekta sedan jag började med LCHF, och jag inte har några fysiska besvär av min övervikt, finns det ingen anledning att ändra på något i min livsföring… "Alla behöver inte vara smala" är hennes ord. 
Jag har läst tråden och blivit ganska upprörd… Visst är LCHF kanonbra, jag äter så själv och mår toppen! Men det passar faktiskt inte för ALLA.
Samma med gbp. Det är en metod som har goda resultat för människor med grav fetma; BMI 40 och högre.
Ni som skriver att människor ser gbp som någon slags halelujalösning - har ni tänkt på att ni uttrycker er likadant om LCHF?! Varför inte enas om att vara oense.
När det gäller gbp på tonåringar så är jag tveksam… Tycker nog att man i alla fall ska vara 18 år. MEN… jag skulle aldrig säga tvärnej! Det KAN faktiskt vara den lösning som är bäst för individen!
Själv är gbp-opererad och det är det bästa jag gjort!! Vilken kick att gå ner i vikt och orka röra mer på mig. Ett halvår efter operationen började jag träna på gym.
Till och från har jag ätit LCHF och nu gör jag det igen. Mår kanonbra! Tränar också; just nu kör jag Blossoms 4-veckors kom-i-form-program.
Nej, gbp är inte en superlösning. Men jag blir kränkt när jag får höra att jag är "stympad"… Tidigare levde jag ett "stympat liv", men nu lever jag på riktigt fullt ut!
Det finns ingen universallösning som kan frälsa hela världen; varken gbp eller LCHF!
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Och bara för sakens skull; tänk på att förkortningarna ni använder kanske inte betyder det ni avser:
GB = gastric binding, vilket nästan aldrig görs mer
GBP = gastric bypass, den metod jag tror att ni menar.

#25 Samma med gbp. Det är en metod som har goda resultat för människor med grav fetma; BMI 40 och högre.
Har du nån källa som stödjer påståendet? 10-årsperspektiv? 20 år?

# 25 För vem passar inte LCHF?
# 22 Bra liknelse.
Jag har läst någonstans, minns faktiskt inte var, att viktreduceringsoperation är det som haft bäst resultat på 10-års kontroll. Tror att 40% som gått ner också behållit vikten efter den tiden. Det är ingen dålig siffra!
Jag har en god vän som gärna vill äta enligt LCHF, men hennes mage fixar det inte. Hon tål inte ägg, blir sjuk av för mycket fett osv… Visst, man kan hävda att det är inkörningsbesvär, men tyvärr är det inte alltid så enkelt.
Jag skulle gladeligen rekommendera LCHF till vem som helst eftersom jag själv mår så bra på den kosten - men jag skulle aldrig avråda någon från operation heller! Visst finns det fall där människor blivit riktigt dåliga och till och med avlidit, men det stora flertalet mår som jag, dvs BRA.
Jag åt LCHF innan operationen också, men har svårt med ihärdigheten. Lätt att återfalla. Dessutom åt jag för att det var gott och hade dålig koll på portionerna. Detta har op hjälpt mig med.

#30 Du menar alltså att 40% behållt eller minskat sitt BMI (på exempelvis 40), medans 60% ökat ytterligare?

#30 "Visst finns det människor som som blivit riktigt dåliga och till och med avlidit … "
Jo, dödligheten inom ett kort perspektiv av cirka fem år ökade 4700%, hela fyrtiosju gånger jämfört med kontrollgrupp som inte opererats. Än så länge har vi inte sett någon direkt massdöd av LCHF, men man ska nog sätta glädjepropagandan om magoperationer i lite perspektiv.
Om en vuxen fattar beslutet att göra en operation, för att inte kunna äta, så är det hennes eget beslut, men vi talar faktiskt om barn här, inte om vuxna. Det är ett övergrepp att stympa ett barn, vare sig det gäller förhuden, klitoris eller magsäcken.
Och det är inte mitt problem om någon opererad känner sig träffad när jag använder det korrekta begreppet stympning.
Nej, jag menar att av alla som blivit av med sin övervikt så har 40% behållit den lägre vikten efter 10 år. Övriga har väl gått upp då, antar jag, men det betyder inte att de gått upp YTTERLIGARE.
Nästan alla jag känner som testat Viktväktarna har gått upp i vikt igen. Jag har gått ner med hjälp av VV upprepade gånger, men alltid gått upp i vikt igen… Där handlar det alltså om 0% som hållit vikten. 
Jag är övertygad om att en viktväktare kan hålla målvikt i tid och evighet om han/hon fortsätter att äta på det viset.
Jag tror också benhårt på att LCHF:are kan gå ner i vikt och HÅLLA vikten om man alltid äter enligt LCHF.
Sen finns det många människor, däribland jag själv, som har svårt att "hålla i" och vara ihärdig… Du går INTE ner i vikt om du äter enligt LCHF var tredje vecka, enligt VV var tredje vecka och svullar var tredje vecka…
Så för mig har operationen varit en ENORM hjälp!
Nu, när jag är nästan målviktig, så tänker jag köra LCHF. Tror att jag har bättre förutsättningar att "hålla i" nu när jag inte KAN överäta… Dessutom har jag börjat träna. Det handlar inte om mirakelkurer utan om livsstilsförändringar.
Och nu har jag svamlat ut igen… *skrattar*
Tänker inte skriva mer i denna tråd.

#33 Jag har sett väldigt dystra statistiksiffror vid en 5-årskoll om jag minns rätt (publicerades nåt för ca 2 år sedan), vilket gör att jag är tveksam till positiva 10-årssiffror. Men jag kan ha fel.

21# för fadern var det ca 1 år och sonen gorde det under programmet och fick sedan se hur han mådde ett tag senare (kanske 5mån el. nåt)

Man får ju inte sterilisera sig innan man e 20 eller nå sånt, så då sku det väl va precis samma regler på att stympa magens organ med?
#36 Jag tycker nog att det är en haltande jämförelse att dra in sterilisering i debatten.
Dels handlar det om ett fungerande reproduktionsorgan (åldersgränsen är 25), dels är det ett giltigt argument att överviktiga barn/ungdomar ofta förblir överviktiga som vuxna, varför skulle då inte insatser sättas in så tidigt som möjligt?
Jag tror inte någon är emot grundorsakerna och effekterna, bara vad som anses vara lösningen.
#35 Det är väl då som de opererade mår som bäst. Men det intressanta vore ju uppföljning efter X antal år.
All respekt för de som redan har genomfört operationen. Troligen var det det bästa valet de kunde göra baserat på den information de hade tillgång till då. Det tråkiga är att de flesta ju inte ens får information om att LCHF är ett alternativ!
Även jag stod i kö för en operation. Jag blev kallad till den första undersökningsdagen men "fegade ur" och fann tack och lov några månader senare LCHF helt på egen hand. Min viktnedgång är inte så stor ännu men jag mår så mycket bättre och jag har med hjälp av kosten fått mycket bättre förutsättningar att gå ner i vikt på egen hand. Mitt problem med framför allt sötsaker är snarare humörstyrt. Mot det hjälper ingen operation i världen!
#12 Jag säger det. Om jag istället för att lägga om kosten opererat magsäcken, så skulle jag inte fått de hälsofördelar som jag har nu dessutom kunde jag fått komplikationer av ingreppet (försämrat näringsupptaget och snabbare åldrande) och t.o.m. dött i värsta fall.
GPB är ett vansinne orsakat av den falsifierade kalorihypotesen.