Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 12612 ggr
Jojjemin
0

Max low-carb mål

Max har ju en "low carb" hamburgare/mål. Är det någon som har testat den? Den ser ju god ut..

Någon som vet hur "Nyttig" den är?

Mooniq
0

Jag har testat den, och den får godkänt. jag blir mätt. Inte så att jag planerar mina resor efter Max men har jag inte med mig mat så funkar en lchf-hamburgare bra.

Nyttigheten har jag inte funderat över-

På 1½ år med lchf så har det blivit 3 st hamburgare..jag har mest sett dom som ganska bra mellanmål om jag har varit hungrig.

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

savonit
0

Den är god, skulle dock be om att få smältost på istället för desas dressing, det tror jag kan vara bra.

Fjallraven
0

Var lite besviken, kostade som dom andra burgarna men fick inte mycket för pengarna. Hamburgare, dressing, tomatskiva i ett sladdrigt salladsblad :/

Men Max har ju väldigt goda burgare, så smaken är det inget fel på tycker jag.

Wildrat
0

Den är ok i reserv men man ska veta att de på Max har både ströbröd och glutamat i sina hamburgare. På McDonalds och Burger King (säger de iaf) är det bara kött och kryddor (ingen glutamat) i burgarna.

savonit
0

Hmm för att lägga en personlig och tråkig komentar skulle jag gissa på att mcdonnalts pratar skit.

Burgerking litar jag mera på, men mc donnalds som har hamburgare som överlever 1 år i rumstemperatur utan att förändras mera an att brödet blir lite lite skrynkligt.

Så kan jag nästan lova att det i alla fall inte bara är kött i deras burgare,glutamat kanske dom inte har men ev stor andel konserveringsmelde och annnat tråkigt.

Fjallraven
0

Frasses ska ha hamburgare utan tillsatser, har jag hört.

Maybelline
0

Kör ofta Max low-carb när jag har bråttom och på resa med barnen. Gillar att de har bra alternativ för övriga (t ex kör ungarna oftast bönsallad istället för pommes frites.)

Det jag är emot är att de har som tillbehör grönsallad med fettfri vinägrett.  Det ska inte finnas några kolhydrater heller där, men det känns kanske inte så frestande. Vad . I dag blir jag mätt på mindre så jag brukar köra deras frisco mål (med bacon på) i salladsblad istället, och köra äppelklyftor som barnen får.

Tråkigt om det är ströbröd och sådant i det, försökte kolla lite på deras hemsida, men hittar inget om det. Men för mig funkar som sagt detta bra som ett mål, men jag står mig kanske inte lika länge som i vanliga fall. Försökte däremot ta en McDonald McFeast utan bröd en gång till lunch, då var jag hungrig ganska snart, mer så här matt som efter blodsockerfall. Jag har inte känt av det någon gång av Max, även om jag då kör dressingen på.

savonit
0

jo trisst med dessa fett fria såser.

Annars hadde ju sallad varit ett bra alternativ.

[cat_allis]
0

Jag köper ibland lowcarbmålet som snabbmat när vi är i farten och inga andra alternativ finns. För att få det hela lite godare brukar jag be om smältost vid sidan om, den använder jag sedan som dressing på salladen. Helt OK snabbmat som inte ger nåt baksug för mig.

squeezetoy
0

Jag har testat en gång, höll mig mätt hyfsat länge och inte smakade det alltför trist heller. Men nästa gång tänker jag be om ngn av de andra burgarna fast i salladsblad istället. Jag beställde en extra dipsås med originaldressing och klämde på lite extra på hamburgaren.

Cowboy
0

Både McDonalds och BurgerKing har hamburgare med endast nötkött och kan servera hamburgarna utan bröd. Jag brukar ta sallad till och då får man kniv och gaffel att äta med.

Salladen på Max är betydligt mindre än hos de andra. När man beställer hamburgaren utan bröd blir den lika nystekt som hos Max.

savonit
0

#11 det var so f¨n är du säker på det, sist jag försökte få hamburgare utan bröd där tittade dom väldigt konstigt på mig, men kan ju ha varit någon ny.

Eller så hade det inte kommit till dom ännu.

kaisakavat
0

Nån som vet nåt om smältosten? Konsistens, m m gör mig lite undrande..

Low Carb-hamburgaren måste jag tyvärr undvika, då de har glutamat i den.  Mycket synd, då detta kunde varit ett bekvämt alternativ när man är ute och flänger.

JAUS
0

Innehållet i MAX:s skräpburgare:

Kött: Svenskt nötkött, vatten, potatis, ägg, torrmjölk, koksalt, potatismjöl, buljongpulver, potatisfibrer, kryddor (kryddmix bestående av druvsocker, kryddextrakt (rosmarin), jästextrakt (salt, jästextrakt, maltodextrin), surhetsreglerande medel (Citronsyra), vegetabiliskt fett).

Cheddarost: Ost, vatten, smör, komjölksprotein, Smältsalter(E331,E339,E452), torrmjölk, Vasslepulver, Salt, syra regulator (E270), Färg (E160a, E160e), Klumpförebyggande medel (E322)

Originaldressing: Vegetabilisk olja, tomatpuré, gurka, socker, senapsfrö, äggula, blomkål, morot, lök, ättika, salt, kryddor, modifierad stärkelse, surhetsreglerande medel (citronsyra), vinäger, paprika, konserveringsmedel (kaliumsorbat och natriumbensoat), arom

Låter det inte gott? Skrikandes

JAUS
0
kaisakavat
0

JAUS - Osten skulle nästan kunna gå att äta, dressingen nån enstaka gång. Men själva maten, d v s hamburgaren - nej tack!! Tungan ute

Wildrat
0

#14 De har iaf tagit bort glutamaten… Det får man ju vara glad över. När det var några härifrån som påpekade att det inte är nyttigt svarade de att de inte hade nån som helst anledning att ändra receptet…

Fiana
0

#17 Tagit bort och tagit bort… det har väl bytts till jästextrakt i de mesta nu för tiden - för då räknas det inte längre som en tillsats och har inte ett e-nummer…… sen ska det tydligen vara ungefär samma sak

kaisakavat
0

Enligt tidigare info, här på sajten och på många ställen, är "jästextrakt" detsamma som glutamat.

MimLan
0

Óch som vanligt rekommenderar jag hellre att man äter någon annan hamburgare på Max, byt ut brödet mot salladsblad, eftersom low carb-burgaren är dyr och man får långt mer kött och annat användbart om man tar sig en enkel titt. Om man nu skall äta på Max.

[annalinnea]
0

Har testat low-carbmålet och jag tycker att det är helt ok, med en burk bearnaisesås till.
Fast jag har för mig att de skryter på hemsidan om att köttet är fettsnålt, och jag fick kväva en fnissning när kassören undrade om jag ville ha pommes frites till. :)

Minett
0

Jag äter ganska ofta på Max. Men jag tycker att Low Carbmålet är lite svårätet i det där salladsbladet… Istället tar jag numera oftast en Frisco (som har både ost och bacon). Beställer den utan bröd och får den då antingen på en tallrik eller i en sådan plastbunke som de serverar sallad i. Tar sallad istället för pommes och en bea-dip på salladen. (Den är deras fetaste dipp.) Detta är en lunch som jag står mig på i många timmar!

Någon gång när jag var riktigt hungrig beställde jag istället en Max delux utan bröd - det var dubbla burgare. Blev JÄTTEMÄTT!

Visst finns det säkert saker i maten på Max som man hade velat undvika… men det finns det garanterat på en massa andra lunchställen också. Och till skillnad från "vanliga" lunchställen har Max en hemsida där man kan läsa om vad maten innehåller och välja det bästa/minst dåliga.

JAUS
0

Jag äter inget som innehåller glutamat min hjärna har fått nog av det giftet genom åren. Glutamat är excitotoxisk, dvs det dödar hjärnceller, vilket kan leda till nervsjukdomar som Parkinsons och Alzheimers.