Förstörda köttfärsbiffar?
Jag är mycket medveten om att jag inte är nån virtuos i köket. Däremot tycker jag det är roligt att laga mat. Nu håller jag på med LCHF-inspirerade blandfärsbiffar. För att underlätta satte jag in dem i ugnen. De har släppt en massa vätska. Nu gjorde jag inte biffarna som några "fakir-biffar", utan jag hade i ägg, grädde och po-fiber. Klarar inte po-fibern att binda vätskan?
Hur gör ni?
Köttfärsrätter läcker vätska i ugnen. Steker man i panna på spisen så behålles vätskan bättre. I stekpannan blir det ju fortare stekyta.
Min erfarenhet är att pofiber håller kvar vätskan bra i färsen, när man steker i stekpanna.

Vi (=min man) brukar inte ha i någon "vätskebindare" alls, bara grädde, ägg och kryddor. Det brukar funka bra, iallafall om man steker på spisen som han gör, sen varmhåller han i ugnen tills allt är färdigstekt.
Vätskan som blir kan du väl använda som grund i en sås - på med grädde, låt det puttra till lagom konsistens och krydda eventuellt extra, om det behövs. Vill du lyxa till det kan du ha i svamp, eller hel grönpeppar, eller rosépeppar eller något annat du gillar.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Du borde stekt dem först så att det blivit en stekyta som hade hållt kvar vätska inuti biffarna
Nu har jag testat dem. Smaken är det inget fel på, men de är väldigt torra… inte så konstigt när allt fett kröp ut ur dem
Jag får nog laborera lite med ingredienserna.

Det är nog inte ingredienserna som är problemet, utan ugnsstekningen. Jag gör köttfärslimpa i ugnen ibland, men även den släpper mycket vätska och en del fett. Separata biffar torde vara mycket svåra att få bra i ugnen!
Ähh… ska man börja steka 25 biffar i stekpanna tar det ju evigheter. Då får de väl vätska sig i ugnen då.
Jag bryner biffarna rätt ordentligt i stekpanna, men genomsteker dem inte. Lyfter över dem eftersom i ungsform av glas och skyfflar in dem i micron för efter"stekning".. tills de är färdiga.
På det viset går stekandet faktiskt rätt fort. 

Sådär blir mina biffar oxå.. inget som förändrar smaken på någe vis men kan göra dem torra!
Har märkt att ju mindre man stoppar i färsen.. det behövs bara salt o kryddor, ju bättre blir de!
Ägg är knappast något bindemedel i sammanhanget, består till 90% av vatten!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag blandar inte köttfärsen med något, bara formar en rulle, skär i bitar och ansar varje bit så den blir jämn och snygg.
Sen steker jag i stekpanna med kokosfett. Inget salt eller kryddor, det får var och en göra vid bordet, eftersom det är så olika vad man vill ha. Det tar lite tid, jag brukar göra på ett kg i taget, ca 12 - 14 st, men inte så farligt, 30 - 40 min kanske. Efteråt vispar jag ur stekpannan med lite vatten och en msk tomatpure. Det blir god "ketchup".
Alla blir kanske inte helt genomstekta från början, men eftersom vi värmer dem i mikron senare (andra dagar), så räcker det.
De brukar räcka några dagar.
Baconlindade färsbiffar:
400 gr blandfärs
1 helt ägg (eller ev. enbart två äggulor)
½ dl vispgrädde ca
lite salt
lite vitpeppar
Blanda ihop till lagom smet som håller ihop utan kladd
1 pkt bacon (8 skivor)
1. Rulla 8 st ganska stora bollar av färsen
2. Linda en baconskiva runt
3. Platta därefter till med handflatan (modell hamburgare)
4. Stek i smör, samt ev, en skvätt olivolja i stekpannan
Flytta över vartefter på varmhållning i t ex traktörpanna
När alla är stekta lägg tillbaka i stekpannan för lite efterstekning på eftervärmen. Kanske kan man lägga på ett lock en stund.
Not: det behövs inte så särskilt mycket salt i färsen eftersom baconskivorna är salta. Man kan förstås krydda med diverse kryddor efter egen smak. Det blir bäst med ekologisk blandfärs alt. att man blandar själv (nötfärs+fläskfärs)