Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7355 ggr
Marialainen
0

Dreamfield`s pasta

Har precis testat Dreamfields pasta, som jag har förstått har mindre kolhydrater i sig + inte påverkar blodsockret.

Smakade som vanlig pasta. Kan ju vara ett alternativ för den som vill äta pasta.

Men är det en bluff? Någon som har koll. Läste på en fitness sida, killarna där verkade käka den här pastan & den verkade ok.

Jag beställde från LowCarbShop ifall någon vill testa.

MimLan
0

Ingredienser:

Enriched Semolina [Semolina, Iron (Ferrous Sulfate), and B Vitamins (Niacin, Thiamine, Mononitrate, Riboflavin, Folic Acid)], Fiber Blend (Inulin, Xanthan Gum, Pectin), Sorbitol, Wheat Gluten, Potassium Chloride.

Marialainen
0

Jo, jag vet ingredienserna. Dock är det ju som med vissa Atkins produkter, att vissa kolhydrater inte tas upp. Var mer det jag var intresserad av, men tack;)

Fiana
0

Den har bara mindre kolhydrater under vissa betingelser. Du måste följa exakt tillagningstiden och inte överskrida. Helst ska den spolas i kallt vatten direkt efter, och i alla fall inte läggas i varm sås och få ligga kvar där. Du kan inte heller återuppvärma den nästa dag eller äta mer än vad som anges som en portion på förpackningen. Det finns trådar om det här på forumet sedan tidigare.

Sen är det naturligtvist uteslutet om man äter LCHF för t ex magproblem och det visat sig man helt enkelt inte alls tål spannmål, då kommer den här vara minst lika illa om inte värre (då de kolhydrater som gjorts resistenta mot nedbrytning (de kan återvandlas tillbaka om man inte sköter tillagningen) fungerar som ännu mer spannmålsfiber i.

Men visst är den god. Visst kan den gillas på fittnessforum också, den har ju vilket fall som helst mycket lägre GI än vanlig pasta.

Fiana
0

#2 Det är inte riktigt sant när det gäller atkins produkterna heller. Faktiskt är det troligt att det är mer sant de angivna kolhydratsmängderna i den här pastan (förutsatt att man följer ovan när det gäller hanteringen)

Doc
0

Att den inte påverkar blodsockret etc lär gränsa till en ren bluff.

Dreamfields pasta är inte lågkolhydratkost enligt någon definition, den innehåller massor av kolhydrater. Att de påstår att kolhydraterna knappt tas upp alls (på grund av en "patentansökt" metod) tar jag med en riktigt stor nypa salt.

Visst kan man prova. Men får du svårare att gå ner i vikt eller högre blodsocker så vet du varför.

Marialainen
0

Tack för svaren:) Som sagt, den verkar ju mkt bättre än vanlig pasta & det var det viktiga!!!

Zepp
0

Det är en bluff.. vad man inte skriver är att om du skall få ett minskat kolhydratupptag av produkten skall den vara kall!

Vi har ett antal trådar om ämnet redan.. bland annat här.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

Är det inte en produkt man isf skulle kunna anmäla för vilseledande marknadsföring? Mtp att förutsättningarna för påståendena kräver kall pasta?

Fiana
0

#8 Det är nog svårt då det är en amerikans produkt som inte själv marknadsförs i Sverige.

För mig har den här pastan dock en stor fördel jämfört med vanlig pasta. Det är den första pasta jag klarat av att äta en liten mängd av och utan att få riktiga "pasta-cravings", något som är viktigt för en tidigare riktig pasta galning som gärna kunde fått i mig en portion på 200gram okokt pasta och fortfarande vilja ha pasta till nästa mål. Med den här klarar jag mig relativt nöjd på 50 g portionen och ett litet paket räcker närmare ett år (ca 6 portioner i förpackningen) för mig. Så den kan hjälpa undan de som har lite svårt för tanken att "aldrig mer äta pasta" om man klarar att hantera den. Får anta att det lägre GI´t och viss mängd resistent stärkelse gör den lite lättare att hantera.

Däremot tror jag inte den är en bra idé att äta ofta om man äter lågkolhydratskost.

Sedan som ett litet jämförande exempel - om man tänker att alla kolhydraterna tas upp (förutom de rena fibrerna) och att inga vore resistenta så skulle den ge 34 gram kolhydrater. Vilket vore mindre än säg 10 finn crips som inte är helt ovanligt en del får för sig är ok för det står på en lista. Ett medelstort äpple väger enligt fineli 200 gram och ca 13 gram kolhydrater, två skulle ge 26 gram, inte helt ovanligt med trådar här också med uteblivna resultat där de äter 1-2 frukter per dag och inte tror det kan vara skillnaden i resultat och då är ju äpplen ganska så kolhydratssnåla enligt fineli (6.6 gram kolhydrater), SLV säger 12.4 per hundra gram vilket skulle dubbla siffran.

Så varje dag? eller kanske ens varje vecka? nä, nog inte så bra idé. Men säg en gång i månaden i liten portion om den är lättare att hantera än vanlig pasta är nog ingen större fara om man inte är känslig för just spannmål

MimLan
0

#9 Huh? Det gick lätt att se kolhydratinnehållet på en svensk webbsida?

Fiana
0

#10 Har aldrig sett det sålt av dem själva i alla fall i sverige och hela förpackningen är på engelska och har inte enligt svensk innehålls standard innehålls förteckning, tror båda måste sättas på förpackningen normalt (om du tittar på t ex de flesta importerade amerikanska varor i affärerna har de en extra påklistrad lapp med svensk innehållsförteckning etc.

Det hindrar inte att de säljs av andra företag som importerat dem, men det är nog i så fall de du får vända dig mot.

nu är dock min förpackning här hemma närmare ett år gammal så kanske det säljs andra nu, men har inte sett någon svensk marknadsföring från det företaget självt

MimLan
0

#11 Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt dina inlägg.

Det finns en svensk distributör. Det är ointressant om det är en amerikansk tillverkare eller inte? Ansvarsfrågan hänger inte på var tillverkaren har huvudkontoret.

Fiana
0

#12 är du säker på det? det är skillnad mellan distributör och importör (den kan förstås ha ändrats sedan jag sist sökte/köpte den då det var relativt länge sedan). Jag tror inte att Dreamfields kan hållas ansvariga jämtemot svensk marknadsföringslag för vad de påstår om sin produkt för att ett företag köper in och säljer nödvändigtvis, dock kan företaget som säljer det vidare vara ansvariga att inte sälja en produkt som det står saker på eller de själva skriver om som inte stämmer enligt svensk lag. Därför tror jag att det är svårt att anmäla i sverige.

MimLan
0

#13 ??? Jag kan mest upprepa:

Ansvarsfrågan i Sverige avgörs inte var tillverkaren befinner sig. Du verkar förutsätta att en amälan självfallet har med tillverkaren att göra. Det gör det inte.

cnidaria
0

#2 jösses, Vad kallas detta? är det mat?

nyborjare08
0

Jag är lite fascinerad av detta sökande efter substitut. Att välja att sätta i sig ibland rätt mysko produkter med diverse konstiga tillsatser bara för att man inte verkar klara sig utan pasta?? Ni får ursäkta men jag förstår faktiskt inte! Glad

Om man inte kan klara sig utan pasta så ser jag det som ett slags beroende som man faktiskt skulle behöva vänja sig av med. Och substitut blir ju ändå aldrig helt som originalet. Eller så handlar det om brist på matlagningsfantasi och det borde vara enkelt fixat, utan behov av tillsatsfyllda substitut!

Zepp
0

Jag oxå.. är jag sugen på pasta äter jag pasta men lite, är jag sugen på sött äter jag sockrade grejer men lite!

Varken pasta eller socker är dödliga gift.. men kan inverka menligt på mitt kolhydratkonto, vilket som regel mest leder till att jag drar på mig lite vatten, gör jag det för ofta ökar min aptit, vilket gör att jag gåtr upp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyborjare08
0

Jag gör som du zepp Glad

Marialainen
0

#9 Håller med dig Fiana!!! Tror också denna pasta är bättre än vanlig!!! Men som sagt ibland, inte varje vecka;) Har läst en blogg där några svenska bodybuilder killar testat blodsockret efter de ätiti & pastan verkar ok!!! Mycket bättre än vanlig!!! Men som sagt, ibland!!! ;)

Tack för alla svar!!! Ska dra iväg ett mail för skojs skull & fråga & se vad företaget säger!!!

JigokuShoujo
0

Hm, men då bprde de ju vara bra i en pastasallad om de håller lägst kolhydratantal när de är kalla? Flört

Marialainen
0

#20 Tänkte precis samma sak,  Perfekt till sommarsalladen till picnicken i parken, haha;)

ullisbullis
0

Jag har nu provat Dreamfields pasta efter flera år utan pasta.

Jag har hållt på och provat div. ändringar av lchf-kosten för gå ner de sista envisa kilona 5-10 kg. T.ex fakir, kokosfett, mera fett..osv utan resultat. Nu tänker jag att jag lika gärna kan prova att äta LITE pasta för att det kan vara gott som lite omväxling.

För mig triggade Dreamfields pasta inte igång något sug så för mig funkar den. Då jag har ätit denna pasta så har jag dragit ner på andra kolhydrater den dagen t.ex grönsaker och nötter.

Pastasallad i matsäcken blev jättegott!

Ett plus är också att tonåringarna hemma inte märkte någon skillnad från vanlig pasta, utan mumsade på som vanligt.

Innehållsförteckningen tror jag låter värre än den är. En del av ingredienserna ska ju vara naturliga, som t.ex. inulin och xatham gum.

Men alla gör sina så klart egna val!

Marialainen
0

#22           Kul & höra ;)

Marialainen
0

Ville bara säga att här finns det ingen brist på matlagningsfantasi;) Med en kille som lever för matlagning, haha, Han är vid det här laget en expert på Lchf kost;) Har försökt få honom att anmäla sig till "Halv åtta hos mig".

Har i princip inte ätit någon pasta sedan Augusti.

Men varför inte testa nya produkter? Vi människor är väll gjorda för att utforska & VARA NYFIKNA;)

ullisbullis
0

#16 Du har rätt - substitut blir aldrig som originalet.

I det här fallet med pastan så passar det mej väldans bra eftersom det inte triggar igång något sug efter mer, jag blir inte heller spymätt och inga känslor av "orala orgasmer" infinner sig(ursäkta ordvalet om ni är pryda ;).

Men det smakar lika gott! Det är skillnad.

><))))))*>

nyborjare08
0

Jag testar hela tiden nya produkter. Men jag föredrar såna som inte är tillsatsfyllda substitut. Men det är jag det. Glad

Ann57
0

Denna pasta höjer defenitivs blodsockret. Jag fick en präktig "paltkoma" efter att ha ätit en portion. Ingenting för mig alltså.