hur funkar grädde för er?
Ja det är min fråga. När ni tex steker kött vilket jag gör nu nästan varje måltid vispar ni ur pannan med lite grädde då?
Har för mej att detta kan stoppa viktminskning?!
Jag åt lite hallon 2 dagar i rad för 3 veckor sen och sen åt jag tyvärr mcdonalds för 2 veckor sen och efter detta har jag gått upp i vikt och ännu inte kommit tillbaka till 0 fast jag kör strikt. aldrig uppe i 20 g kollisar men verkar inte hjälpa…
När jag tar grädde är det oftast bara 50 gram är det för mkt?
Jag vill ju få igång min förbränning igen!
Grädde kan stoppa viktminskning för vissa personer ja, men inte för alla! Det är mjölkproteinet som kan ställa till det. Själv behöver jag vara rätt försiktig med grädde om jag ska få viktminskningsresultat. Då använder jag enbart en liten skvätt i kaffet två gånger om dagen och äter smör eller smörbaserade såser till magert kött och fisk.
Det finns tyvärr inga enkla svar om mängder eller så eftersom det är så individuellt. Så du får nog själv testa dig fram till vad som funkar för just dig.
Sen är det ju inte säkert att det är just grädden som är boven för dig. Hur äter du i övrigt? Hur mycket och vad? Äter du mediciner?
Mjölkproteinet ger ett oproportionerligt insulinpåslag. En del tål det, andra inte. Det är något man får ta reda på själv.
Men jag håller med föregående inlägg om att det finns en massa andra faktorer som vi inte känner till.
Jag dricker ca 50 g vispgrädde per dag med kaffet. För mej gör det varken till eller från. Men hallonen kan göra det, beroende på mängd förstås.

Grädde bromsar min viktminskning, fast stoppar upp den helt gör den inte, det brukar vara så att om jag använder gräddsås istället för bearnaisesås går jag "bara" ner ett par hekto i veckan, när jag skippar mejerierna går jag ner mellan fem hekto och ett kilo i veckan. Jag tycker inte att gräddsåsen är värd det priset, speciellt inte eftersom jag tycker att bearnaise är mycket godare, och mitt kaffe dricker jag svart.

#4: Ha! du har inte läst LCHF-magasinet där står att minskar man mer än ett halvt kilo i veckan är det ett misslyckande
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Det ger jag inte mycket för. Är man rejält överviktig och äter man sig ordentligt mätt på är naturlig mat så är den takt kroppen tappar sin övervikt i inte ett misslyckande.

Håller med. Det där att man ska minska med 1/2 kg i veckan och inte mer är dåligt underbyggt. Låter som "sunt förnuft".
Det finns en studie som visar att de som går ner snabbast, går ner mest, samt håller det längre.
Går upp direkt om jag äter något slags mjölkprodukt inkl grädde, cf, ost. Utom smör, det funkar tack o lov!
Tack för alla svar.
Min dag igår såg ut följande:
Frukost:Fett: 53g Protein: 47g Kolhydrater: 2g » Fläskkarré gris stekt i skivor (160 gram, 440 Kcal)
» Vispgrädde 40% fett (60 gram, 225 Kcal)
» kalvfond. touch of taste bong (5 gram, 3 Kcal)
tot 668
Lunch:
Fett: 10g Protein: 9g Kolhydrater: 0g » Babybel mini (40 gram, 126 Kcal)
tot 126
Middag:
Fett: 91g Protein: 72g Kolhydrater: 7g » Biff ryggbiff nöt stekt (236 gram, 380 Kcal)
» Vispgrädde 40% fett (100 gram, 375 Kcal)
» Vitlök (5 gram, 8 Kcal)
» kalvfond. touch of taste bong (10 gram, 6 Kcal)
» Beasås lohmanders (50 gram, 372 Kcal)
tot 1142
Totalt intag Fett: 153g Protein: 128g Kolhydrater: 9g
tot 1935
Gårdagens middag vart väldigt stor och inte riktigt så där mkt brukar det annars vara.
Jag kan skriva upp lite flera dagar här så får ni se om det ser galet ut ellet inte…
min kost i Lördags:
Frukost:
Fett: 61g Protein: 35g Kolhydrater: 1g » Bacon gris (70 gram, 242 Kcal)
» Ägg stekt (2 st, 215 Kcal)
» boxholms borgmästarost (57 gram, 239 Kcal)
tot:696
Middag:
Fett: 69g Protein: 45g Kolhydrater: 4g » Fetaost 25% fett (20 gram, 59 Kcal)
» Fläskkarré gris (200 gram, 342 Kcal)
» Gurka (10 gram, 1 Kcal)
» Halloumiost ej stekt 22% fett (15 gram, 43 Kcal)
» Isbergssallat (20 gram, 3 Kcal)
» Paprika röd (10 gram, 3 Kcal)
» Purjolök (4 gram, 1 Kcal)
» Tomat (30 gram, 7 Kcal)
» Beasås lohmanders (50 gram, 372 Kcal)
tot 832
Totalt intag Fett: 131g Protein: 79g Kolhydrater: 5g
tot 1528
Min kost i fredag
Frukost:
Fett: 53g Protein: 28g Kolhydrater: 1g » Majonnäs 90% fett (30 gram, 241 Kcal)
» Makrillfilé konserv i tomatsås (103 gram, 204 Kcal)
» Ägg kokt (102 gram, 144 Kcal)
tot 589
Lunch:
Fett: 22g Protein: 44g Kolhydrater: 2g » Kycklingbröstfilé u skinn (185 gram, 194 Kcal)
» Vispgrädde 40% fett (50 gram, 188 Kcal)
» kalvfond. touch of taste bong (5 gram, 3 Kcal)
tot 385
Middag:
Fett: 51g Protein: 48g Kolhydrater: 1g » Lax (200 gram, 362 Kcal)
» Smör 80% fett (15 gram, 107 Kcal)
» Sojasås (15 gram, 9 Kcal)
» boxholms borgmästarost (44 gram, 185 Kcal)
tot 662
Totalt intag Fett: 127g Protein: 120g Kolhydrater: 4g
tot 1636
Ja nu har ni 3 dagar. Så alla ni duktiga vad säger ni?? :)
Jag satsar på att du äter för mkt grädde;) Är ingen expert dock, men kan se till mig själv!!!
Har grädde i maten ibland, dock inte varje dag!!! Vispa ur pannan med grädde låter som en dålig vana!!! Käka bara köttet med halloumi(eller annan fet ost) & grönsaker, skippa bean!!!
Käkar fil(ej lätt) till frukost. Hittade ett recept på musli, med solroskärnor,linfrön,vetekli + havrekli i Dahlquist böcker. Ok det är kollisar, men vikten är minmal så mängden är betydelselös!!! Funkar bra + att man inte blir hungrig på länge!!! Ät mkt fil!!!
#12 Varför alls rekommendera att äta mycket fil?
Dels är det en mejeriprodukt, som höjer insulinpåslaget oproportionerligt, dels är det en mindre bra idé att ha det som en huvuddel av en måltid eftersom det inte är riktig mat och mättar inte i längden. Antalet kolhydrater blir även högt om man äter mycket av den typen av matvaror, utan att essentiella bitar som protein och fett tillkommer nämnvärt.
Och havrekli och vetekli? Inget jag skulle rekommendera någon som äter enligt LCHF.
Ett tips. Använd inte flertalet utropstecken efter dina meningar är du snäll. Det blir lite störande för t.ex. blinda som har talsyntes. Använd hellre ett utropstecken när det passar i sammanhanget.
Fil fungerar utmärkt för mig. Tidigare åt jag mkt bacon & ägg. Nu äter jag det mest på helger. Har faktiskt läst det i en Lchf bok av Doktor D, så jag tror inte jag är helt fel ute;) Dock rekomenderade hon inte det, utan tipsade om det ifall man kände att man typ måste äta något sådant. Ska försöka hitta vilken, så jag kan hänvisa dit. Jag äter max 30 kolhydrater(oftast mindre) om dagen, så denna "hemgjorde" musliblandning funkar perfekt:) Rekomenderar det, Testa vet jag;) + att det mättar perfekt.
Kan berätta att sedan jag började med Lchf, så äter jag endast frukost, lunch & middag. Dvs jag har slutat helt med mellanmål. Tränar en heldel också + orkar mkt. Så jag hävdar att det är ett bra tips!!!
Började med det i Februari, en månad innan jag skulle till Thailand. Började inte med Lchf pga vikten, utan sötsuget. Sedan Augusti 2009 har jag i princip inte gått ner något. Dock mått bättre än någonsin;) Men ändringen av frukost i kombination med mer träning gjorde att jag tappade 4kg. Vilket är bra för mig;)
Vad menar du förresten med att du inte skulle rekommendera havrekli + vetekli??? Jag äter max 30g kolhydrater, oftast 20g, vet du hur mkt vetekli+havrekli väger?
Funkar för mig ialllafall:) Har varit sjukligt beroende av bröd & pasta innan, så jag är helnöjd att jag kan äta det utan att det påverkar;)

Annika själv brukade väl äta frukost bestående av yoghurt, grädde och en nöt/fröblandning, men ägg och kött är en mycket bättre frukost för de som klarar av att äta så. Det är mindre kolhydrater och mindre mjölkprotein, för att inte tala om att det mättar bättre och längre.

#12: Nyfiken på varför skippa bean? har du nån motivering till det?
Vetekli och havrekli? bara en massa onyttiga fibrer, i mitt fall skulle det leda till totalstopp, mår mycket bättre sen jag skippade allt fiberrikt skräp
#14 Varför rekommendera spannmål alls? Vad är det som är nyttigt med det?
Och har du erfarenhet av sötsug, oavsett vad det baserade sig på för dig, är det bra att förstå att spannmål tillhör de fördoämnen som ställer till det vdg sötsug. Nötter och mejerier hör även dit. Ytterligare en anledning att inte rekommendera det. Läs gärna här för att förstå att allt handlar inte om att räkna kolhydrater.
det är nu sista veckan bara som jag har vispat ur pannan med grädde. Men nu verkar det som att vågen kanske börjat röra sej. Oftast äter jag måltiderna frukost och middag och nått väldigt lätt eller lite till lunch. Oftast inte alltid.
Men jag står mej länge på lagad mat till frukost.
Fil tror jag inte alls funkar bra för mej..
Sen att vispa ur stekpannan med grädde är väl nått jag läst i SSS bok GI noll.
Nån mera som har nått tips eller synpunkter på min kost?
#13 nu tappar jag hakan! Hur många använder inte många utropstecken och utropstecken i ett forum? Ingen har någonsin påpekat nåt om det härinne fast det förekommer i vart och vartannat inlägg.(ok överdrift!!!) De som använder talsyntes måste väl vara medvetna om att det i forum skrivs lite hur som helst? Det är ju inte precis fråga om akademiska uppsatser!
#19 Det är ett otyg som stör läsbarheten på flera sätt. Och det påpekas lite då och då, även om du kanske inte sett just de tillfällena.
Det är lite skillnad på att överdriva någon enstaka gång och ständigt i en text, eller hur? Varför är motsatsen akademisk uppsats, när det är frågan om att tillgängliggöra sig själv och inte försämra kommunikationen i onödan?
Det finns ett forum för synskadade här, hoppa in där och fråga hur det funkar för dem att läsa här? Alltid kan vi lära oss något. Minimal hänsyn kan innebära rätt mycket fördelar i läsbarheten för alla inklusive en själv, så att gruppen läsare inte minskar.
lycka till då, jag tror det är rätt fruktlöst med sådana påpekanden i allmänna fora, klart det behövs i ett forum speciellt för synskadade men hur får man alla andra att anpassa sig? Antar att smileysar inte funkar här heller då?
Jag har en synskadad flicka men inte sjutton skulle jag för den skull kräva att alla andra anpassar sig efter henne som är en minoritet? Hellre får hon lära sig att klara sig om det är möjligt, annars hålla sig till sådana fora där hon kan göra det. Nåt annat är inte möjligt tror jag. Det går inte att alla ska anpassa sig till allting.

Det är väl okey om det är en lätt liten grej som man kan anpassa, men ofta drivs det in absurdum så att det istället blir onödigt krångligt för icke handikappade
#13 håller med, Tack ;)
Mellan augusti-december åt jag i princip inget spannmål. Tog bort det helt & hållet. Har haft extremt sötsug hela livet & slutligen insett att bröd, pasta, ris varit boven i dramat.
Har mått bra av att äta så. I januari läste jag boken "Ät fet mat" av Lars-Erik Lisfeldt & där hade han ett frukosttips bestående av fil+linfrön (var ett kapitel av Doktor D). Stod oxå att man kan kan ha vetekli eller havrekli "för tarmfunktionen" om man vill. Kan man räkna inser man snabbt att vikten av dessa livsmedel är i princip noll . Så strör man på det på fil, så påverkar det i princip inget. Sedan finns det vissa som påverkas.
Men ninni-s ställde en fråga & jag svarar vad som funkar för mig!!! Håller vikten & mår bra, gissar att det finns fler som funkar som mig;) Männsikor är olika, så sluta hävda att jag har fel;)
Denna minimala mängd av spannmål har inte ökat mitt sötsug & den som känner mig vet hur jag var innan Augusti 2009, TOK sugen ALLTID! + att jag va matvraket numero uno;)
Stod oxå att man kan förstärka filen med keso & ägg för att få upp fettmängden. Dock har jag inga problem med att inte bli mätt & det är väll bra för mig;)
Lohmanders såser är ingen hit om man läser innehållsförteckningen. Gör man egen bea så är det väll en annan sak.

Lohmanders såser är det inget fel på, man ska inte stirra sig blind på E-nummer och avfärda dem alla, däremot ska man vara påläst över vilka man absolut ska undvika, såsom smakförstärkare, vissa konserveringsmedel, vissa färgämnen osv. Lohmanders såser innehåller inga som jag undviker, men jag föredrar Lallerstedts, färre kolhydrater.

#21 Är själv inte synskadad, men jag har personligen svårt för en massa utropstecken i tid och otid.
När någon använder mer än två utropstecken konsekvent så tappar jag fokus på vad som skrivs, utan retar mig på hur det skrivs och börjar mer räkna hur många man använt. Vill folk skriva så är det helt upp till dem, men risken är att man inte tas seriöst. Jag förväntar mig inte läsa akademiska uppsatser på forum men att gödsla med utropstecken och konsekvent använda versaler gör texten onödigt svårläst både för synskade, och för intresserade läsare.

Jag tycker att det är en utmärkt vana att vispa ur pannan med grädde. Gärna en stor kladd creme fraiche med…
Hellre det än allt snacksande som förekommer.
En bit kött, gräddsås och lite grönsaker är perfekt mat anser jag. Då håller jag mig mätt och belåten och behöver bara äta två gånger om dagen.
Är det bara jag som får såser som skiktar sig, alltså att fettet lägger sig som olja vid sidan om? Särskilt med creme fraiche. Vad göör man egentligen.

Om man tål grädde så, men den bromsar ju som bekant för många. Bättre att ta smörsås t ex bearnaise istället för gräddsås, smör bromsar mycket mindre även för mejerikänsliga.

#28 Fast jag har en egen teori där. Jag tror att många som inte "tål" mejerier äter det som godis och snacks. Vispad grädde/yoghurt med bär tex. Det är så gott att man lätt äter för mycket samt skapar sug efter mer. Äter du grädden till riktig mat blir det en annan sak då köttet mättar på ett helt annat sätt.
Hur är det med proteinpulver som är gjort på vassle (mjölk)? Det är ju samma protein som i grädde, är man känslig för grädde kanske man inte ska dricka proteinpulver efter styrketräning heller?
Om du är hungrig efter träning - ät mat 
Sten Sture Skaldeman nämner i ett inlägg den här tråden att han är skeptisk mot stora mängder vassleprotein.
#29 TACK jag ska testa sås måningom :)
Mer om grädde, jag pudrade vispad grädde med kardemumma för första gången för ett tag sedan och det kändes löjligt likt att äta en semla. Grädden var alltid det jag gillade mest med semlor. Och vispad grädde är bra för själen, tror jag. Om man behöver ge kroppen och själen en present liksom.

Den stämmer inte på mig, jag märker stor skillnad på vågen (är i en viktminskningsfas) de veckor jag byter bearnaisesås mot gräddsås. Självfallet kompenserar jag med annat så att kalori- och kolhydratmängden blir densamma, så det finns ingen annan förklaring än att grädden i sig bromsar. Och jag äter inte efterrätter eller "snacks", bara mat. Och det finns många andra som fått samma goda resultat när de bytt gräddsås mot smörsås, eller skippat sås helt och ätit fetare kött istället.

#35 Jag är skeptisk till att du vet exakt hur mycket du äter. Det är bara uppskattningar man gör med alla de här näringsprogrammen. Du kan omöjligt veta hur näringsämnena är fördelade i köttbiten du precis stekt tex.
Min teori stämmer på det viset att om du bara äter fett och kött så äter du mindre eftersom det inte är lika gott som med sås.
Jag har ingen insulinmätare så jag vet inte om insulinet höjs om jag äter kött med gräddsås. Men blodsockret påverkas inte nämnvärt.
Men jag är väldigt nyfiken på vad du menar med stor skillnad på vågen ifall du äter kött med beasås istället för gräddsås under en vecka! Lika stor skillnad som mellan morgonvikt och kvällsvikt för mig kanske?
Känner mig tveksam till om man verkligen kan dra några slutsatser. Men din upplevelse är din så klart och tror du på att du går ner i vikt av att utesluta grädde så gör du kanske det.
#36 Insulinet ska teoretiskt sett höjas mer om du äter kött med gräddsås än med smörbaserad sås. Insulin frisätts (dock inte alls i samma kvantitet som vid kolhydratsintag) av protein och fett också, särskilt vassleprotein då som finns i grädde. Mängden insulin som insöndras påverkas även av måltidens storlek.
Att ditt blodsocker inte förändras har ju att göra med att du inte får i dig några kolhydrater.
men då måste jag fråga en fråga…
Borde det inte synas på såna där kiss stickor som mäter socker och ketoner om det höjer mitt blodsocker vid gräddsås ätande?
#38 Gräddsås höjer inte ditt blodsocker mer än de få kolhydrater som den innehåller, jag tror knappt det är mätbart.
Däremot höjer grädden insulinet (alltså utan att ditt blodsocker har höjts) pga vassleproteinet.
Sen är socker i urinet en annan sak än socker i blodet. Du kissar inte ut något socker om du inte är diabetiker vad jag vet.

# 36 Teoretiskt? Aha, du VET inte…
#39 Hur vet du det? Vilka mängder pratar du då om? Spelar det någon roll med vad du äter grädden? Hur många gram vassleprotein innehåller en normalportion gräddsås?
Mig veterligen är det en omständlig och dyr process att ta fram kurvor på insulinhalten i blodet efter intag av specifik föda.
Jag är mycket tveksam till om det är gjort på kött med lite gräddsås. Och jag är mycket tveksam till om insulinhöjningen i nämnda måltid är något annat än just teoretisk…

Nej, exakt kan man inte veta såklart, men jag har gjort vad som går för att eliminera alla andra faktorer, och det känns som lite väl mycket av en slump att det fallit ut på i princip exakt samma sätt varje gång jag testat, jag väger och mäter mig samma tid och samma dag i veckan varje gång såklart. Veckorna med gräddsås, 0-2 hekto ner i vikt, veckorna med bearnaisesås, 5-10 hekto ner. Och det beror som ansiktspalme säger med största sannolikhet på att mjölkproteinet i grädde i sig är insulinfrisättande. Med smör som innehåller mindre mjölkprotein får man inte samma insulinpåslag. Gör man sin bearnaisesås på ghee som jag ibland gör blir det inget alls.

# 41 Hur åt du och under hur lång tid? Jag är nämligen tokig nog att göra likadant för att bevisa motsatsen
.
Jag misstänker att du åt enkelt och likadant för att underlätta räknandet men vill gärna veta vad du åt.
#40 Ja vassleprotein höjer bevisligen insulinet lika mycket som samma mängd glukos och eftersom grädde innehåller vassleprotein så höjer grädden insulinet. Effekten kanske är försumbar för vissa medan andra som är mer känsliga för insulinets fettinlagrande effekt kan märka av den.

# 43 Hur menar du med bevisligen? Jag har inte sett några bevis bara hört teorier.

#43 Gäller det grädde eller mejerivaror generellt att de höjer insulinet? Jag har en stor boll på magen av fett pga insulin höjningar, jag hade hoppats att LCHF skulle hindra att det kommer ännu mera men då kanske det blir samma med grädde?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

#43 Gäller det grädde eller mejerivaror generellt att de höjer insulinet? Jag har en stor boll på magen av fett pga insulin höjningar, jag hade hoppats att LCHF skulle hindra att det kommer ännu mera men då kanske det blir samma med grädde?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

# 47 Ursäkta mig men vad sjutton har kolhydratfrukostar med kött och gräddsås att göra? Eller rent vassleprotein på burk?
Ge mig bevis för att mitt insulin höjs av att äta en köttbit med gräddsås och grönsaker. Och att det är mätbara skillnader om du byter ut gräddsåsen mot bea.
Läser ni på gräddpaketet så innehåller 100g vispgrädde 2g protein. Om nu allt detta är vassleprotein har jag ingen aning om men som ni ser är mängderna löjliga.
Du frågade om bevis på att vassleprotein höjer insulinet..
Men du har rätt - det lilla som finns i grädde borde inte ge mer än en minimal höjning hos en frisk person. Har man insulinresistens kanske den höjningen blir större?

# 49 Snälla nån, mitt inlägg handlade om gräddsås till kött eftersom TS frågade om det. Förstår inte varför ni ska teoretisera och komplicera allting.
Ät riktig naturlig mat i lagom mängder och sluta missbruka vetenskapen. Alla här är inte akademiker, så alla har inte samma möjligheter att genomskåda alla överdrifter.
snälla chrand… jag tror du får tona ner dig en aning, varför låter du så aggressiv? Folk svarar härinne efter bästa förmåga, och du efterfrågade BEVIS, hur ska man ge det utan att ta till vetenskapen?

# 51 Agressiv? Hur menar du nu?
Mitt inlägg handlade om huruvida det verkligen kan bli mätbara skillnader i insulinutsöndringen om du byter ut en normalportion gräddsås mot bea.
Då tycker jag att det är dålig stil att svara med två länkar som handlar om något annat. Det är ju precis så kolhydratetablissemanget gör och som vi faktiskt fördömmer här på forumet.
Jag tycker även att din mästrande attityd till mig är dålig stil.
Så man kan inte reagera om man tycker någon går lite över gränsen? "Tona ner dig en aning, varför låter du så aggressiv" är mästrande och dålig stil? Läs då vad du själv skriver, jag tycker att du har en lite aggressiv ton, men det kan förstås vara feltolkningar.

# 53 Du verkar tycka att det är mer intressant att gnälla över hur folk skriver än av trådens innehåll. Trist!
Det intressanta för mig är vad du tror om frågan om grädden. Kan du inte skriva om dina erfarenheter om det istället?
och få på tafsen för att du inte tror på vad jag skriver? Det är så du har svarat de andra som skrivit om sina erfarenheter, så nej tack.
Tjaa- dette här bidde en lätt grinig tråd 
För mig fungerar grädde då och då, dock inte varje dag. Jag reagerar med att bli svullen om det blir för mycket. Creme fraiche likaså.
Bara för man 'får' innebär det inte att man ska. Ibland kan det vara lätt at ta till det hrä för å variera sig, det är någonting jag har själv märkt attjag mår bra på. Variation på mat inom LCHFs ramar. Själv varierar jag också proteinmängden, äter mer vissa dagar och mindre andra. Just det här med lite upp och ner (cykliskt) ser ut å fungera toppen här.
Som sagt, vi männsikor är olika;) Vissa tål det mesta, andra inte & hur mkt vi tål är inviduellt!
Jag känner folk som kan äta hur mkt kolhydrater som helst & må bra!!! Jag & många av er kan inte det!!! Spannmål har ju faktiskt funnits länge, så det är inte helt onaturligt & äta det! Dock fanns det ju inga större mängder & inte hela året.
Största felet med oss människor är att vi inte kan äta med måtta!!!
ja det vart en jätte tråkig ton här bara för att jag ställde min lilla fråga.
Om nån vill följa vad jag äter och kan ge tips så gå gärna in på min blogg.
gulblomma.blogg.se
Hoppas vi ses där
trevlig helg!