Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 3627 ggr
Monsun
0

1 ägg väger hur mycket?

1 ägg väger hur mycket? Enligt Cal counter så mäts ägg i g och då är frå¨gan - ett vanligt ägg väger?

monica monsun

Glowing
0

Säger inte Cal Counter att ett ägg är 55 g?

Mervi
0

Det finns olika stora ägg, kolla på förpackningen där står vikten.

55 gram är ganska små ägg.

Margareta
0

Jag brukar räkna åtminstone 60g

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Mina brukar vara mellan 75 o 90g styck…don efter person brukar jag säga!Cool Efter ett tag med de stora äggen så känns standardägg väldigt små.
Sen finns ju ankägg (runt 200g!?) och strutsägg (runt 1500g)!Flört

monsun - Jag tycker inte man behöver vara så noga att man går på grammet….några gram hit eller dit gör ändå ingen skillnad.

shintaida
0

Väger ni med skalet på?

// Shintaida

Margareta
0

nej

Numer pensionär i Nynäshamn

TiKei
0

I Antal-gram rutan under sökfönstret så står det normalstorlek om en sådan finns för matvaran. Finns den inte så står det 100 gram. På ägg står det mycket riktigt 55 gram. Har aldrig själv vägt ett ägg, men det kanske är så att det är lite snålt tilltaget?

Normalstorleken är till för att underlätta lite eftersom det inte finns andra storlekar med (deciliter, styck, matsked m.m)

/Tina

Mervi
0

Jag har aldrig vägt ett ägg men jag rättar mig på förpackningens uppgift när jag köper ägg. Stora ägg 63-73 gram då tar jag ca 70 gram. Man behöver nog inte sila mygg…..

Monsun
0

Tackar - nej jjag håller med om att det inte behöver vara på grammet. men jag såg inte att det på råa ägg stod 55 g. Och eftersom jag inte visste om ett ägg vägde 20 eller 100 gram……….

Men nu är det lugnt - tackar

monsun

Glennart
0

Ett stycke strutsäggula = perfekt LC mål? :D