Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 12634 ggr
Emmisha
0

Blåbärspaj och Grädde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste bara dela med mig av detta receptet! Det är SÅÅÅ GOTT. Smakar godare typ än "vanlig" blåbärspaj. 

Recept 2 pers:

* 150g blåbär

* 25 g smör

* 2 dl kokos

* 1 ägg

* 1 tsk kardemumma 

Lägg ca 150 gram blåbär i en ugnssäker form - låt tina 

Smält smöret, vispa i ägget, blanda med kokosen och kardemumman till en grynig massa. Lägg det över blåbären- skjutsa in i ugnen i 200grader. Tills kokosen är gyllenbrun och hård.

Servera med en klick nyvispad grädde eller ev. vaniljsås (3ägg-gulor, 3 dl vispgrädde, 1 tsk vaniljpulver + ev sukrin)

Trollpyret
0

Mums, mums, mums! Ska testas asap! Skrattande

Emmisha
0

Ja gör det! det va bara sååå himmla smaskigt. kokosen va så där härligt knaprig o god o så ihop med varma blåbär o kall grädde. mmm Skrattande

Rosalita
0

Det ser väldigt gott ut! Letade efter något gott att göra till eurovision-finalen, kanske testar jag det här.

Trollpyret
0

Hur mycket blir det ungefär om man använder den mängden som du har skrivit ner? Till en person eller?

Trollpyret
0

Oj, det stod visst att det var till två pers. Sorry! Skäms

Emmisha
0

#3 ja, testa o gör den till eurovision!! Lovar du kommer inte bli missnöjd ; )

#4 ingen fara! =) Man kan ta mer om man vill, detta va "lagom" för 2 pers. Men jag skulle lätt kunnat äta upp hela pajen. haha.

så är du hungrig tänk att detta är för EN person! Flört

Emmisha
0

URSÄKTA men jag glömde skriva att det skulle vara 1 ägg i pajdegen!! Förlåt!! Förvånad

Wtn3
0

Låter inte helt dumt även om jag aldrig varit mycket för söta efterrätter (eller för den delen, efterrätter över huvud taget).

Trollpyret
0

Du är ursäktad! Skrattande

Emmisha
0

tack haha. Skäms

jag ska testa göra denna imorn, fast med hallon i. undra hur det blir? o så ska ja göra vaniljkräm till. återkommer…. Tungan ute

Trollpyret
0

Ja, glöm inte att tala om hur det blev! Jag sitter och funderar på att testa med hjortron. Hjortron och kokos, fungerar det tro?Obestämd

Emmisha
0

åhh hjortron, det är nog helt underbart smarrigt tror jag! dock fruktansvärt dyrt :( typ 52kr för 300g!! om du inte plockat själv då? Eller vet du nånstans där de säljer billigt? berätta hur det blev : )

storost
0

har testat och……. mumms….. toppen recept. Tack för det!!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Tvillingsyster
0

Emmisha, vad tror du om björnbär…… tänkte prova med det.

[iovis]
0

Låter alldeles fantastiskt! Blir det rinnigt av blåbären? In the old days hade man ju alltid potatismjöl på bären.

Emmisha
0

#14 Björnbär blir nog jättegott tror jag!! Prova =) eller så kan du rosta kokosen försig o ha björnbären brevid kalla?

#15 Nej det blev inte alls rinnigt av blåbären, kanske något. Men inget man störde sig på : )

Ifall ni vill ha för fler personer, eller bara är lite hungriga så kan ni öka mängden kokos och smör. Blanda bäst ni vill, smeten ska vara fuktig, typ så att man inte ser att kokosen är vit. Utan täckt av smör!

sen kan man ju lägga i mer bär också.

Hallon var okej,men blåbär va godare. Har dock provat att lägga ut enbart kokossmeten i en pajform o rosta den o så severa kalla hallon till med massa vispad grädde och turkisk yoghurt. det va SÅÅ GOTT! Skrattande

Trollpyret
0

Jag har gjort den med både blåbär och hallon och det är jättegott och inte alls speciellt rinnigt. Åt den med vispad grädde som jag hade rört ner lite frön från en vaniljstång i.

Jag skrev som #11 att jag skulle testa med hjortron, men jag har tydligen ätit upp de som jag hade i frysen så jag får nog överlåta det testet åt någon annan om någon känner sig manad…

Tack för ett enkelt och bra recept Emmisha! Glad

Emmisha
0

#17 åh va roligt att du tyckte om pajen! Skrattande

Ja vispad grädde med vaniljpulver i är aldrig fel ; ) mumms.

JAUS
0

Genialt att använda kokostoppssmet som "smulpaj"! Tänkte själv göra en smördeg av mandelmjöl men det här är ju enklare.

Helmic
0

Den blev underbart god! Jag gjorde med blåbär och lite hallon. Osötad till mig och lätt sötad till resten men jag hade kunnat skippa sockret även till dem :-)

flikkan77
0

Har bokmärkt. Låter alldeles supergott!

"You just have to belive…"

[Pennylane1]
0

synd att man inte gillar kokos så värst… det LÅTER så gott!

Emmisha
0

#20 Åh va kul att du testade den! ja måste oxå testa med hallon o blåbär ihop. det e ju såå gott hihi. jaa asså man behöver inte socker i den här. Det smakar så gott ändå!! man kan ju ta i mer smör o kardemumma i smeten, så blir det ännu goare hehe.

#21 bra! du måste testa den!! godaste ever. ; )

#22 ååh va synd, men du kanske lär dig gilla det efter detta receptet i o med att det e med blåbär (eller andra bär om du vill) ?

[Pennylane1]
0

ja det där knäckiga saknar jag verkligen! Men det är konsistensen av riven kokos jag har svårt med. Ibland går det bra dock, kokostoppar kan jag äta och tycka om men Bounty gillade jag aldrig.

Krahso
0

Energi kcal:

970,10

Energi kJ:

4057,55

Proteiner:

14,86

Fiber:

28,15

Kolhydrater:

14,90

Vatten:

184,04

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

89,91

Kolesterol:

314,20

E-mättade:

12,13

Mättade:

69,43

F-mättade:

2,97

Vitaminer:

A:

289,15

B1:

0,16

B2:

0,55

B3:

1,08

B6:

0,51

B9:

46,95

B12:

0,90

C:

7,50

D:

0,99

E:

2,38

Mineraler:

Fosfor:

361,50

Järn:

5,39

Kalcium:

90,50

Kalium:

748,35

Magnesium:

112,05

Natrium:

238,20

Selen:

15,53

Zink:

2,51

150Gram Blåbär frysta
25Gram Smör 80% fett
60Gram Ägg rått
100Gram Kokosflingor torkade

Krahso
0

Oops… glömde skriva text. Jag har inte smakat än, men lade in i minmat för att se om detta verkligen kunde vara ok. (Är inte längre fetsskrämd… är däremot bärskrämd….)

Men det här kan man ju nästintill leva på… Skall överaska med en liten efterätt i morgon.

Emmisha
0

mm verkligen, man saknar det knäckiga sjukt mkt! Men det här pajskalet är verkligen "knäckigt" så det kanske går att äta?? Prova! ta i extra mkt kardemumma o kanel kanske så blir inte kokossmaken så genomträngande?? eller lite mörk choklad hackad i smeten om du kan äta det?

Trollpyret
0

Lägg till vispad grädde också så får du ännu bättre "värden" :)

[Pennylane1]
0

ska testa! När blåbären kommer, man ändrar ju smak rätt mycket också så…

elinnea
0

Testade med hallon, supergott!! Tackar så mycket för receptet.

Espresso
0

Funderar på rabarberpaj, det är ju aktuellt nu. Försöker nog mala mandel eller ta mandelspån också. Det borde bli gott.

Marylojs
0

Skall provas ikväll!

lil-sis
0

Ska prova idag :)

Angelfish
0

Hur länge ska den vara inne i ugnen, ungefär?

lil-sis
0

Jag tror vår var inne i 15min men det blev ingen hit här hemma, för mkt kokos :D

Emmisha
0

Svårt att säga exakt hur länge den ska va inne, eftersom alla ugnar e olika, men allt mellan 10-20 min, du får kolla på kokosen, den ska vara färggrann, Nästan på gränsen bränd, då e den som knaprigast. Men va noggrann så du inte bränner den!! =)

lil-sis
0

Provar igen idag (mens efter ett år, min kropp KRÄVER kolhydrater, tänkte försöka muta den). Har lite hallon med i dag, samt en tredjedel mandelmjöl (hade inte mer), mer fett och mer ägg(gulor). :)

Emmisha
0

#37 Åh det låter intressant, återkomm med resultatet! Kanske inte blir så tydlig kokossmak med mer ägg i? =) testa lite bruten choklad i med kanske?

lil-sis
0

Finns ingen choklad hemma Oskyldig

Känner att jag skulle vilja ha glass till, så jag tror att en glassmaskin står på inköpslistan som anpassas efter skatteåterbäringen :D

Smeten smakade lite mindre kokos iaf. Jag har inget emot kokos men det blev för mkt igår.

lil-sis
0

Det blev bättre. Inte lika uttalat kokos mer än att det knaprar :)

Och så insåg jag att jag vill ha mer bär/enhet :)

Helt ok :)

Tvillingsyster
0

Gjorde pajen med björnbär idag och åt med vispad grädde. Det smakade OK, men det hade kanske smakat fylligare med vaniljsås. Provar det nästa gång och björnbären bredvid kalla.

Vajulv
0

Har satt in en form i ugnen med:

2 dl kokosflingor

1 tsk kardemumma

50 gr smör

1 ägg.

Ska se om det går att äta som det är.

Isf är det ju en riktigt bra måltid:

93% fett

1% kolhydrater

5 % proteiner

Emmisha
0

#41 mm jag tycker också vanlijsås/kräm är godare till faktiskt. =) turkisk youghurt inte helt fel heller. =)

#42 ååh lovar dej, det kommer smaka underbart, har gjort så flera gånger. o ätit hallon vid sidan av kalla o vispad grädde till. eller vaniljkräm!

Bra statistik där iaf!! 1 g kolhydrater ;)  93 g fett

[Pennylane1]
0

fast… det blir ju rätt mycket kolhydrater i gram… beror kanske på kokosen, men enl fineli blir det 12,8 g kh på den satsen.

[Pennylane1]
0

oj! Nu kom jag in på minmat! la in där och enligt SLV är det bara 3,5 % kh i kokos… fast det står då mer på min påse… men stämmer det med 3,5 så blir det 2 % och 7 gram

fast fettet blev hela 172,26  gram!!

du kanske ska hålla dig till halva portionen?

Krahso
0

Vi åt den här hemma i går kväll! Oj vad gott! Men Oj vad mitt fastesocker skjutit i höjden i morse…Rynkar på näsan Jag får nog strunta i blåbären…

sainbella
0

#46 Fastesocker?

Krahso
0

Fastesocker är det socker man mäter på morgonen, på fastande mage… (Jag har diabetes och försöker hålla lite koll på sockret)

sainbella
0

#48 Aha! Där lärde jag mig nåt nytt!

Har inte hallon mindre kolisar än blåbär? Det borde väl gå bra att använda det ist. för blåbär? Eller blir det för såsigt?

Emmisha
0

Jo, det har dom, betydligt. Hallon har mellan 4-6 kollisar på 100 g. och blåbär ca 12. så det e väldigt stor skillnad. men blåbär innehåller väldigt mkt bra antioxidanter. så nångång ibland e ju inte farligt. men då får man dra ner på allt annat den dagen.

Har gjort på hallon- blev jättegott det också!! Men det va godare att äta hallonen kalla brevid "pajskalet"! Tyckte jag. prova va du gillar

sainbella
0

Dålig idé: Äta endast "skalet".
Hade inga bär hemma och blev lite sugen, och jag vet, jag veeeeet, jag SKA inte falla för suget, men nu gjorde jag det och lär mig därav :P
Det var så grymt….äckligt! Uärk! Nä, bär i nästa gång :P

Emmisha
0

#51 hahah vaa tyckte du det va äckligt? va synd!! :( Jag tycker det e jättegott. Men glömde säga att då tar jag i extra mkt smör och kör på 175 grader i ca 20 min tills skalet är helt brunt. Sen lägger jag getost (som man kan hyvla-alltså hård) fungerar nog med vanlig också. ovanpå och några smörklickar! Skrattande gjorde det igår!!! SÅ GOTT.

storost
0

Min fru har bakad igår pajen med rabarber istället av blåbär med lite stevia och sötningsmedel i. Mums super gott!!

Hon gorde så här

Hon gjorde tre satser av smeten utan bär. Separera 1/3 och blanda resten med 270 gram rabarberbitar. Tryck i smeten i en ugnssäker form och strö över övriga smeten. Grädda i ugn 25 Minuter med 200°C.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Skrutt
0

Hur mycke kolisar blir det om man gör med äpplen? Älskar äpple&kanel paj. Men de kanske omöjligt som LCHF ätare Obestämd

[Pennylane1]
0

om du tar hundra gram äpplen blir det ungefär 15 gram av äpplet, sen har kokosen en del också kanske det blir 25 i hela?

Skrutt
0

Det borde väll vara okej? inget man ska äta för mycke av men om man varit väldigt kolhydratsnål resten av dagen så borde det väll vara okej?

[Pennylane1]
0

ja du äter väl inte hela pajen heller? Så visst funkar nog det om du inte kör UFO

Skrutt
0

Ne jag har inte tänkt äta hela pajen.. Är ganska ny på det här därav att jag är så frågvis…

fruktgumman
0

Jag tänkte prova att göra den här pajen idag, men jag undrar en sak.

Använder ni osaltat smör? För om inte, smakar det inte salt om man inte har sötningsmedel i? Jag vill helst inte använda sötningsmedel

Tvillingsyster
0

Jag använde normalsaltat smör och utan sötningsmedel…..

Ballo
0

Jag använde normalsaltat smör. Men jag kommer inte att göra detta fler gånger. De var ju så gott så det smakade mer och jag åt upp hela, med alla kolhydrater det innebar. Skrattande

Nej stekt bacon med ägg, eller stekt fläsk med löksås, de ä bra då. Inte godis, det får jag bara mer sug av.Tungan ute

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

maudrenee
0

jag gjorde ocksa detta igar, fast med hallon. jag kan bara ata "sota" saker narjag ar jattematt, annars sa aterjag ocksa garna upp hela…

igar tod jag lite strosocker pa for att testa. det var inte helt fel. men idag gjordejag det utan och det varingen skillnad! hahahaha:) men nu ar magen kass, sa jag vet itne alls vad somhande. kasnek av gradden som vispad varit ikylskapet overnatten? i dontknow…

jaja sant ar lvet

Emmisha
0

Tänkte bara tipsa om en grej o det är att ta hallon istället för blåbär - faktiskt mkt godare!!! o ta i lite vaniljpulver ca 1 tsk + 1 msk sukrin. o ca 75 gram smör eller mer. har testat mig fram till detta SUPER recept. så jä-la gott!! O ta ca 3 dl kokos till 2 ägg

marieliden
0

I stället för grädden, tar jag Mascarpone med vaniljpulver i, till pajen, har bakat denna många gånger =)

Emmisha
0

åååh fasen va gott det lät! mmm ska testa det. =)

Nej har du gud va roligt o höra! :D

jag bakar också den här JÄMT haha. minst 2 ggr/veckan :P hallon e min favvo. eller blandat med blåbär…

har faktiskt en paj på G ikväll….. hihi. passar till Idol ; )

marieliden
0

Har helst hallon jag, me i kväll är det ostfondue , =) Doppar lite av varje, gottigt värre.

anna61ekman
0

Verkar jättegott. Ska testa. Glad

Emmisha
0

åh lät gott med ostfondue! smälter du ost o doppar typ grönsaksstavar i?

#67 ja testa detta =) Beräkna 1 stort ägg till 1,5 dl kokos och person ca.

marieliden
0

Ja, doppar broccoli, blomkål, osv. Även stekta köttbitar =)

DanielS
0

Är grädden hårdvispad, eller vad är det för gula klumpar i den?

Emmisha
0

#70 - hahaha jag vet inte vad det är för gula klumpar :S Kanske är kameran som tagit lite konstigt… Jag vispade inte hårt - typ lagom. =)

Endtyme
0

Nu har jag bakat paj jag också, och shit vad gott det var! Tusen tack för inspirationen. Jag dubblade receptet och ändrade om lite, min variant finns i ett inlägg på min blogg: Kokossmulpaj. Glad

aussiemia
0

Jättegott! Skrattande Här hemma slickades formen ur och det fast jag glömde ägget. I grädden skrapade jag några vaniljfrön. Perfekt efterätt ( hur i hela världen stavar man det ordet egentligen? Ett eller två T i mitten? Jag tror två, men det ser ju helt märkligt ut. Jag läser svenska mest hela tiden, men vissa ord faller bara bort).

Hur som helst, gott var det och nästa gång vi har folk här så blir det en jättebra dessert Flört

aswedishsmorgasbord.com

[annalinnea]
0

Jag fick rabarber av far igår så jag ska testa pajen med rabarber och lite sukrin någon dag framöver!! Är jätteförtjust i blåbärsvarianten fast jag brukar göra med hälften hallon för att spara lite kolisar.