Smak utan socker?
Jag satt just och funderade över vad som kan ge en söt smak eller en "godissmak" och inte har socker i sig? Förslag? Typ kryddor som man kan ha till godis… Peppermintsolja, t.ex det är väl inte socker i det?
Nåt annat?
Vispad grädde a la naturell smakar numera sött för mig.
Det är som om smaklökarna inte är lika bedövade efter ett tag på lchf. Min älsklingsost Kvibille ädel är tex numera alldeles för salt för mig tyvärr.
Jo, det har jag märkt också. Vissa saker smakar inte alls som de brukade. Om jag nånsin har fuskat med nåt jag brukade älska, som typ Marabou så smakar det äckligt. Jag tycker mycket är för sött…vilket är bra, för det hindrar mig nästa gång jag vill fuska…
Det man gillade förr har blivit för sött, jag gjorde kåldolmar och tyckte att vitkålen smakade sött
. Vanilj tycker jag ger behaglig smak.
Blanda stevia i. Men har du inte kommit ifrån sötsuget ännu?
#4 Gittan: nehej du, det lär nog dröja något år! :P Jag har ett svårt beroendeproblem. Men jag tänkte mest på vad man kan smaksätta lowcarbgodis med.
#3 Mervi: var får man vanilj utan socker eller stärkelse ifrån?
OK, Freja. Ja, jag kan då inte tänka mig något godare än ett stort latteglas fyllt av mitt favoritkaffe (Coops pulverkaffe som har lite chokladsmak… men smaken som baken…) och vispgrädde i på kvällen. Och en sked med sugrör i så att man kan sitta och suga i sig en liten klunk då och då. Grädde är faktiskt söt.
Annars finns det ju massor av smarriga godisrecept med stevia här. Jag har inte kommit så långt än att jag gjort något, men jag samlar på recepten.
Ja, det undrar jag också beträffande vaniljen. Jag har frågat Mervi en gång men fick ett luddigt svar. Får vi höra nu, Mervi?
Nu har jag inte varit med så länge med det här men jag har slutat med socker tidigare på ett annat sätt. Och där pratade man mycket om att försöka undvika allt som smakade sött (te.x. majs, ärtor och stevia) därför att även den söta smaken kan trigga suget.
monica monsun
Gittan: Jag använder äkta vanilj inget luddigt med det
.
Det finns också flytande vanilj-arom som man kan använda men det innehåller något som heter invertsockersirap??? etylalkohol?? Och E415, allstå inte så bra för oss.
Jag har använt det ett par gånger. Något annat har jag inte hittat.

Prova att koka vaniljstång i grädde och använd den sedan som smaksättning till vispad grädde, garanterat sött och mycket bra smak!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Citron, vaniljstång, Stevia, kakao…
Vaniljstång äkta alltså.
Hur är det med de små flaskorna med essanser: mandel, citron etc. En eller två droppar av dem kan väl inte vara så farligt. Finns de med vaniljsmak också?
Kakaopulver
#8 Monsun: JAg håller helt med dig och har varit sockerfri sen 1993 i samband med en grav. Jag har undvikit allt sött av den orsaken. Då visste jag inte att det var kolhydraterna jag undvek, men idag vet jag ju det. Det enda undantaget för mig är Stevia. Det tar jag så lite av att jag inte får något sug alls.
Numer pensionär i Nynäshamn
Något som verkligen känns lyxigt och gott utan att tillsätta ens stevia är pannacotta. Efter som det mest innehåller grädde och grädde är sött i sig själv. Jag har i en halv vaniljstång också. Sedan innan jag häller dem på glas så lägger jag 4 hallon i botten. De syrliga hallonen gör att pannacottan känns lagom söt.
Exakt recept finns väl i var kokbok men jag tror jag brukar göra på 3dl grädde, 1 ½ blad gelantin och ½ vaniljstång och några hallon.
Det är också gott att smälta ner ett par chokladbitar, eller lite pressad ciron eller kanel och kardemumma om man gillar de smakerna.
Oj så gott det lät Chocolate… det skall jag absolut testa. Jag har inte kommit in i "efterrättsfasen" ännu, men inser efter två år att man behöver det åtminstone när man har gäster.
Min son har varit borta på praktik i 4 veckor och kommer hem i morgon. Då är resten av familjen bortresta så det är bara vi. Om jag överraskar honom med en middag, blir han glad… det brukar vara tvärtom, han som bjuder oss… (hoppas han inte tjuvläser det här…)
Det är min hjärna som är luddig, Mervi!
Jag minns nu att det var så du skrev men jag vet inte var man köper äkta vanilj och står det så på förpackningen, eller menar du helt enkelt vaniljstång? Jag har tidigare köpt vaniljessens i en affär med alla möjliga tillbehör för folk som gör egna spritblandningar och brygger vin etc. Men det är ju säkert nåt skräp. I Köpenhamn finns det en helt fantastisk affär (Special Köbmanden), bakom Hotel D´Angleterre, nästan granne med Café Victor, för dem som bor nära Skånes huvudstad. Där har de alla möjliga sorters flytande essenser, t o m flytande kardemumma! Är det något ni inte kan få tag i till matlagningen eller festen, så finns det där!
Jag antar att äkta vanilj är vaniljstång som finns i en påse bland kryddorna?
#17 en brun sak i ett plaströr som är förpackat i en papp-kartong, tror jag.
Jag köpte en vaniljstång igår, för jag gjorde pannacotta med just hallon (fast ovanpå) som efterrätt på Alla Hjärtans Dag. Det var Santa Maria, och den var nerknökad i en glasburk, likadan som övriga kryddor alltså.
En krydda som också är god och lite söt är kanel. Krydda en söt apelsin, när du unnar dig det, med kanel och det doftar jul i hela huset. Kan nog med fördel användas i t.ex. keso-malta och annat också.
Tack, vaniljstång ska inköpas! :D
Kanel gillar jag också. Fast det får mig tänka på kanelbullar
Hejsan!
har också köpt vaniljstång, men är det någon som vet kolhydratinnehållet i en sådan?
Tips på gott kaffe: Vanligt bryggt kaffe med kardemumma eller kanel direkt i filterpåsen ovanpå bönorna efter smak.
Det använder jag dagligen. Lyxa till det med vispad grädde ovanpå ibland kanske?
Vaniljstången skrapar man ju ur innehållet och det blir nog lika lite och försumbart som Stevia…. eller är det önsketänkande.
Läst på vaniljsocker idag…
Socker och potatisstärkelse kommer långt före "vaniljarom"…. pust…det är att luras. Det skulle ju stå socker med vaniljsmak istället.