Moussaka-test
Blev inspirerad av tråden om den moussakaliknande maträtten som det skrevs om häromdagen, och handlade hem aubergine, krossade tomater osv. Och hemma låg det chevréost och väntade, så detta blev det:
- Skiva auberginen relativt tunt, kanske 2-3 mm tjocka skivor. Salta dem på bägge sidor och lägg mellan hushållspapper för att vätska ur den
- Bryn 500 gram blandfärs med 1 finhackad, gul lök
**Röd sås:
**
- 500 gram finkrossade tomater (ICA:s ekologiska)
- 1 gul lök
- Valfri mängd finriven vitlök, jag tog 2 stora klyftor
- körvel, lökpulver, salt, chilipulver. Hade tänkt ha basilika, men hade inget hemma
- Blanda och puttra alltihop i en kastrull bara tills det är varmt
Vit sås:
- 3 dl grädde
- 5 dl riven ost
- svartpeppar, salt
- Puttra under omrörning tills osten smält
Smöra en ungsform, varva köttfärs, de avtorkade auberginskivorna, röd och vit sås.
Jag tog ordningen: röd sås-skivorna-köttfärs- vit sås osv. Avsluta med ett lager aubergin och ovanpå det smular/ skivar du ut valfri mängd chevréost (getost)
Hade den inne i ugnen på 175 grader i kanske 30 minuter, den ska bli lite lagom gyllene- min blev det för mycket färg på:)
Osten var det som gjorde hela alltet, det var första gången jag åt den och det blev verkligen gott. Lycka till:)
Å det låter helt ljuvligt! Och jag har aubergine och chevre i kylen…
Tack snälla
Vilket sammanträffande:) Jag hade min inne lite väl länge och utan folie ovanpå, så osten blev lite för brynt- nästa gång ska den precis få börja bli lite gyllene.
Ikväll blev det av. Det var verkligen ett kanonrecept!! Tack
Jag latade mig lite och tog färdig tomatsås - lite kolhydratsämre men det blir ju rätt många portioner att dela de typ 10 extra kolhydratgrammen på.
Jag har ju alltid för bråttom, så skivorna fick nog inte dras ur nog länge. Kanske man kan micra dem 5 min innan man stoppar dem i formen…
Denna kan jag göra även med vegofärs till mina barnbarn och med riktig färs till mig själv. Tack magma för receptet.

Låter jättegott, magma! Har bokmärkt!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

blir att göra idag

jättegott ska göras flera ggr bokmärkt